LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

Ik ben het met je eens hoor, WA , nu nog naïef zijn is wel ' een beetje dom ' :(
Vanavond bij Op1 was de voorzitter politiebond aan het woord :
dit alles heeft een enorme vergaande impact op de politie-inzet.
zij zullen straks overal tegelijk moeten zijn..
het rechercheren komt op een laag pitje te staan ..
wat te doen bij arrestaties ( het fysieke contact ) ..
bij gebieden die op slot gaan is politie hard nodig..
snelheidscontroles kunnen minder worden uitgevoerd ( van 130-100 km per uur) .
En zo nog het een en ander.
Deze man was zéker niét ( meer ) naïef over de gevolgen vwb het politiewerk bij deze Corona uitbraak.

Scholen en universiteiten gaan dicht .
Waar worden de schoolkinderen opgevangen , je kunt ze niet naar opa en oma sturen, toch?

Deze pandemie is er nu ....wat is wijsheid ...zijn we ( nog ) te laks...welke maatregelen moeten we nu nemen ?
Ik hou het vooralsnog op mijn gezonde verstand en luister naar de richtlijnen.
Ik ben niet in paniek, zeker niet, wel erg bezorgd.

Nog maar niet te spreken over de ziekenhuizen, verzorgings-en verpleeghuizen en daarbij de medici , de verpleegkundigen, de verzorgenden en allen die daar werken.

witte angora
Berichten: 30796
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Eigenlijk had ik nog een weekje willen wachten, maar ik denk toch maar morgen of overmorgen al naar de kapper te gaan. Dan is dat vast gebeurd. Om het nog een week of 4, 5 te laten groeien als de kapper ineens dicht is, dan ziet het er echt niet meer uit... :(

Vanavond met de andere vrijwilligers duidelijke afspraken gemaakt over de autistenborrel van komende maand. Erg prettig om min of meer een draaiboek klaar te hebben liggen. Ook als het achteraf niet nodig blijkt te zijn. Het was binnen 10 minuten helder wat we wilden, inclusief wie wat gaat doen. Ook erg prettig, om met mensen te werken die kunnen brainstormen en knopen door kunnen hakken.

mh73

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door mh73 »

In de VS mag je 100-500 dollar betalen voor een test op Corona als je verzekerd bent. Zo niet, dan kost het 1600 dollar.

16again
Berichten: 16105
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

mh73 schreef:
12 mar 2020 06:51
In de VS mag je 100-500 dollar betalen voor een test op Corona als je verzekerd bent. Zo niet, dan kost het 1600 dollar.
En dat is alleen de test. Kun je nagaan wat het medicijn gaat kosten

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door sjohie »

16again schreef:
12 mar 2020 08:17
mh73 schreef:
12 mar 2020 06:51
In de VS mag je 100-500 dollar betalen voor een test op Corona als je verzekerd bent. Zo niet, dan kost het 1600 dollar.
En dat is alleen de test. Kun je nagaan wat het medicijn gaat kosten
Naja, door het inreisverbod voor Europeanen zijn ze daar nu veilig natuurlijk. Ik bedoel, het is niet zo dat er nog ~75 andere landen met besmettingen zijn ofzo.

mh73

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door mh73 »

En het is al in de VS. Met die dure testen zal het aantal geregistreerde gevallen niet eens in de buurt komen van de realiteit, als dat hier al het geval is.

En Trump dan maar zeggen dat het allemaal wel meevalt en dat ze het onder controle hebben.

Ik heb het in eerste instantie onderschat, al ben ik zelf nog steeds niet zo bang voor de ziekte. Meer voor de gevolgen: overbelasting van ziekenhuizen, lege schappen, bedrijven die financieel in de problemen komen.

Dat het virus zich gewoon blijft verspreiden, daarvan ben ik overtuigd. Er zijn altijd mensen die de adviezen aan hun laars lappen.
Die buurman in slechte conditie past bijvoorbeeld nog steeds een aantal keer per week op zijn kleindochters, terwijl andere oudere buren dat sinds vorige week al niet meer doen.

Zaterdag moet ik een kinderfeestje verzorgen. Moeder zag geen reden om het niet te doen en volgens het RIVM kan het gewoon. Voor mij zijn het, zeker met het oog op mogelijke nog verder gaande maatregelen, welkome inkomsten. Een goed bezochte beurs begin april gaat vooralsnog ook gewoon door, er is geen bezwaar tegen staat op de website van het RIVM.

Wat ik me trouwens als hondenbezitter afvraag: als je nu in thuisisolatie geplaatst wordt, mag je dan wel je honden uitlaten? En zo nee, wat doe je daar dan mee?

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door tttlocke »

mh73 schreef:
12 mar 2020 06:51
In de VS mag je 100-500 dollar betalen voor een test op Corona als je verzekerd bent. Zo niet, dan kost het 1600 dollar.
Ook in de VS wordt gewoon kosteloos getest als het oordeel is dat dat noodzakelijk is, bijvoorbeeld om dit virus in te dammen. Het belang van de volksgezondheid staat natuurlijk voorop.

Daarnaast zorgt het systeem ervoor dat iemand die een test wil laten uitvoeren dat ook kan doen. Tegen betaling natuurlijk, door verzekeraar of individu. Kom daar in Nederland maar eens om. We zien de gevolgen.

Er moeten natuurlijk wel voldoende tests beschikbaar zijn. Maar dat is een andere vraag. En die geldt ook voor Nederland.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door tttlocke »

mh73 schreef:
12 mar 2020 08:43
Wat ik me trouwens als hondenbezitter afvraag: als je nu in thuisisolatie geplaatst wordt, mag je dan wel je honden uitlaten? En zo nee, wat doe je daar dan mee?
Nee, natuurlijk mag dat niet.
Iemand anders laat die honden maar uit en zorgt er verder voor.

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

mh73 schreef:
12 mar 2020 08:43
Wat ik me trouwens als hondenbezitter afvraag: als je nu in thuisisolatie geplaatst wordt, mag je dan wel je honden uitlaten? En zo nee, wat doe je daar dan mee?
Onze hond heeft hier een toilethoekje. Hij maakt daar enthousiast gebruik van.
Soms iets te veel want als hij geweest is komt ie steeds met zo'n vragende blik "kunnen we nu naar buiten?".

mh73

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door mh73 »

tttlocke schreef:
12 mar 2020 08:51
Nee, natuurlijk mag dat niet.
Iemand anders laat die honden maar uit en zorgt er verder voor.

Dat is heel makkelijk gezegd. Wie dan?

Bovendien: hoe zie je dat voor je? Het is niet zo dat net als met boodschappen je die honden voor de deur kunt zetten, dan wacht tot de persoon die ze uitgelaten heeft weg is en de deur open doet. En als je geen handen mag schudden, mag je iemand anders wel de hondenriem in de hand geven waar jij net aangezeten hebt?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door sjohie »

tttlocke schreef:
12 mar 2020 08:44
mh73 schreef:
12 mar 2020 06:51
In de VS mag je 100-500 dollar betalen voor een test op Corona als je verzekerd bent. Zo niet, dan kost het 1600 dollar.
Ook in de VS wordt gewoon kosteloos getest als het oordeel is dat dat noodzakelijk is, bijvoorbeeld om dit virus in te dammen. Het belang van de volksgezondheid staat natuurlijk voorop.

Daarnaast zorgt het systeem ervoor dat iemand die een test wil laten uitvoeren dat ook kan doen. Tegen betaling natuurlijk, door verzekeraar of individu. Kom daar in Nederland maar eens om. We zien de gevolgen.

Er moeten natuurlijk wel voldoende tests beschikbaar zijn. Maar dat is een andere vraag. En die geldt ook voor Nederland.
Trump heeft gezegd dat hij heeft gevraagd aan de zorgverzekeraars om "copayment" regels voor corona-testen op te schorten, maw mensen hoeven dan niet mee te betalen. Dat is namelijk een pijler onder hun gezondheidsstelsel, je krijgt weliswaar een X bedrag aan medische aftrekpost per persoon, soms >10.000 dollar/jaar, maar je moet dus veel bijbetalen/voorfinancieren als je zorgt consumeert. Dat is een forse drempel voor mensen om zich überhaupt te laten testen, want veel Amerikanen leven van salarischeque naar salarischeque, en hebben dus geen geld voor dat copayment.

Verder kent bijna de helft van de Amerikanen geen ziektedagen binnen de arbeidsvoorwaarden, maw als die zich ziek melden, krijgen ze geen loon. Dat zorgt voor een gigantische perverse prikkel om toch vooral maar te gaan werken, ook al hoest je etc etc.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door sjohie »

En laten we vooral niet voorbij gaan aan het feit dat hij wederom de schuld bij buitenlanders legt, want reizende Europeanen zijn volgens hem dus de bron van de besmettingen in de VS. In dat opzicht is hij wel consistent, maar hij had in zijn speech er ook voor kunnen kiezen om mensen te informeren, en door maatregelen aan te kondigen om sociale interactie, de bewezen manier van verspreiding, af te remmen. Als je op de Johns Hopkins verspreidingskaart kijkt, kan iedereen zien dat corona al door de hele VS is verspreid, dus die ban op EU reizigers zal niet zoveel meer doen, als ze ook niet tegelijkertijd maatregelen binnen de VS zelf nemen.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door tttlocke »

mh73 schreef:
12 mar 2020 09:24
tttlocke schreef:
12 mar 2020 08:51
Nee, natuurlijk mag dat niet.
Iemand anders laat die honden maar uit en zorgt er verder voor.
Dat is heel makkelijk gezegd. Wie dan?

Bovendien: hoe zie je dat voor je? Het is niet zo dat net als met boodschappen je die honden voor de deur kunt zetten, dan wacht tot de persoon die ze uitgelaten heeft weg is en de deur open doet. En als je geen handen mag schudden, mag je iemand anders wel de hondenriem in de hand geven waar jij net aangezeten hebt?
Ik zou het niet weten. Isolatie is isolatie.
Dit is toch het probleem van de hondenbezitter?
Misschien kan een hondenuitlaatservice nog iets betekenen.
Er zal vast wel iets te bedenken zijn.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door tttlocke »

sjohie schreef:
12 mar 2020 09:46
Trump heeft gezegd dat hij heeft gevraagd aan de zorgverzekeraars om "copayment" regels voor corona-testen op te schorten, maw mensen hoeven dan niet mee te betalen. Dat is namelijk een pijler onder hun gezondheidsstelsel, je krijgt weliswaar een X bedrag aan medische aftrekpost per persoon, soms >10.000 dollar/jaar, maar je moet dus veel bijbetalen/voorfinancieren als je zorgt consumeert. Dat is een forse drempel voor mensen om zich überhaupt te laten testen, want veel Amerikanen leven van salarischeque naar salarischeque, en hebben dus geen geld voor dat copayment.

Verder kent bijna de helft van de Amerikanen geen ziektedagen binnen de arbeidsvoorwaarden, maw als die zich ziek melden, krijgen ze geen loon. Dat zorgt voor een gigantische perverse prikkel om toch vooral maar te gaan werken, ook al hoest je etc etc.
Wat de autoriteiten daadwerkelijk beslissen in de VS en wat er feitelijk in de praktijk gebeurt, is inderdaad van belang. Wat Trump allemaal zegt, is wat minder 'solide' en kan het best met een korreltje zout worden genomen.

Je hebt het hier over mensen die zich willen laten testen zonder dat daar een strikt medische noodzaak of een algemeen volksgezondheidsbelang voor is ('ik wil weten of ik het ook heb') en wat de obstakels, met name financieel, daarvoor kunnen zijn. Allemaal terechte opmerkingen.
In Nederland is het echter niet beter: daar waar in de VS wordt geaccepteerd dat je tegen betaling een test kunt laten doen, omdat jij dat wilt, maakt het Nederlandse systeem dat zelfs onmogelijk. 'De overheid' bepaalt wie getest wordt, en het is de vraag of 'de overheid' daar wel zo goed in is. Als jij je wilt laten testen, krijg je gewoon nul op het rekest.
Ik begrijp de kritiek op het systeem in de VS niet, op dit punt althans.

mh73

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door mh73 »

tttlocke schreef:
12 mar 2020 10:01
mh73 schreef:
12 mar 2020 09:24
tttlocke schreef:
12 mar 2020 08:51
Nee, natuurlijk mag dat niet.
Iemand anders laat die honden maar uit en zorgt er verder voor.
Dat is heel makkelijk gezegd. Wie dan?

Bovendien: hoe zie je dat voor je? Het is niet zo dat net als met boodschappen je die honden voor de deur kunt zetten, dan wacht tot de persoon die ze uitgelaten heeft weg is en de deur open doet. En als je geen handen mag schudden, mag je iemand anders wel de hondenriem in de hand geven waar jij net aangezeten hebt?
Ik zou het niet weten. Isolatie is isolatie.
Dit is toch het probleem van de hondenbezitter?
Misschien kan een hondenuitlaatservice nog iets betekenen.
Er zal vast wel iets te bedenken zijn.
Ik ga er eens over nadenken. Voorbereid zijn ook op dat soort praktische zaken is nu toch wel handig.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door tttlocke »

sjohie schreef:
12 mar 2020 09:51
En laten we vooral niet voorbij gaan aan het feit dat hij wederom de schuld bij buitenlanders legt, want reizende Europeanen zijn volgens hem dus de bron van de besmettingen in de VS.
Heeft hij dat echt zo gezegd? Dat lijkt mij niet. Heb je daarvoor een bron?

De vraag is of het een adequate maatregel is of niet. Dat is het enige dat telt.

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

sjohie schreef:
12 mar 2020 09:51
En laten we vooral niet voorbij gaan aan het feit dat hij wederom de schuld bij buitenlanders legt, want reizende Europeanen zijn volgens hem dus de bron van de besmettingen in de VS.

He made my day! Mijn ochtend humeur verdween als sneeuw voor de zon. Man wat heb ik gelachen, zelfs nu nog. :D :D :D
Laatst gewijzigd door Geip Suusje op 12 mar 2020 10:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

tttlocke schreef:
12 mar 2020 10:29
sjohie schreef:
12 mar 2020 09:51
En laten we vooral niet voorbij gaan aan het feit dat hij wederom de schuld bij buitenlanders legt, want reizende Europeanen zijn volgens hem dus de bron van de besmettingen in de VS.
Heeft hij dat echt zo gezegd? Dat lijkt mij niet. Heb je daarvoor een bron?
Op de NOS lees ik:
Kritiek op Europese corona-aanpak
In de ingelaste toespraak vanuit het Witte Huis verweet Trump Europa te traag in actie te zijn gekomen tegen "het buitenlandse virus" en zei hij dat delen van de VS "verzadigd" zijn met Europese reizigers, die hebben bijgedragen aan het verspreiden van Covid-19 in de VS, zei Trump.

16again
Berichten: 16105
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

tttlocke schreef:
12 mar 2020 10:29
sjohie schreef:
12 mar 2020 09:51
En laten we vooral niet voorbij gaan aan het feit dat hij wederom de schuld bij buitenlanders legt, want reizende Europeanen zijn volgens hem dus de bron van de besmettingen in de VS.
Heeft hij dat echt zo gezegd? Dat lijkt mij niet. Heb je daarvoor een bron?
Was toch gewoon in journaal vanochtend?
Wat ik me ervan herinner, is dat vooral regeringen in Schengen landen ervan langs kregen, dat men er niet in geslaagd was dit in te dammen.

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Obelix1 »

Iran en China had hij ook toch als eerste de deur gesloten betreft het Corona. En nu Europa..lijkt me niet verkeerd.

Italië hoeft hier ook voor 3 weken zijn neus (vliegtuig) niet te laten zien, goede actie. Misschien dat Europa ook wordt uitgesloten....beter! Even kniezen en tanden bijten maar dan kunnen we weer verder.

China herstelt alweer, de helft is alweer aan het werk...over aanpak gesproken. Daar kunnen we alleen maar naar kijken.

Gesloten