LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Lowieze schreef:
08 jul 2020 18:50
Ik zat te denken aan die tropische zwembaden bij de grote vakantieparken, aangezien deze nu ook sinds kort weer open zijn. Daar is het wel altijd erg warm en vochtig. Ik heb daar toch mijn twijfels over.
Die zwembaden gebruiken chloor en zijn verwarmd, het meeste vocht ontstaat door verdamping. Als het water warmer is dan de luchttemperatuur binnen, koelen deze druppels snel af (aerosolen klonteren weer samen tot grotere druppels) en vallen omlaag; het temperatuurverschil tussen water en lucht veroorzaakt een luchtstroming door het gebouw.
Op warme dagen is het soms omgekeerd, dan condenseert het vocht tegen het glazen dak van zo'n watertempel en valt later als grote druppels omlaag. Tenzij het dak open kan, dan verdwijnt het vocht naar buiten.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Wat een dag weer :shock:

Hypernerveuze autoriteiten in verschillende delen van Europa. Oberösterreich weer mondkapjesplicht na een uitbraak in - hallo, daar zijn we weer, knor, knor - een varkensslachterij in Linz en onder de leden van een vrije kerk. Verder Catalonië en Balearen.
Economie staat nog steeds op rood-zwart. Export Duitsland in mei 30% minder dan in mei 2019, wel 9% meer dan in april 2020.

Toch een lichtpuntje. In Kroatië, provincie Primorje-Gorski Kotar, in Nederland beter bekend als Kvarner of Kvarner Baai werd voor deze zomer op 1/3e van het aantal overnachtingen van vorig jaar gerekend. De teller staat nu op 45%, vooral dankzij de Tsjechen, die elke dag met een speciale trein aankomen. Kortom: qua overnachtingen minder dramatisch dan in maart verwacht. :)

Corona-App. Geen zin om dat topic uit te graven, maar in het algemeen: zou je hem installeren?

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Over die Corona-app heb ik net een artikeltje gelezen. Hij is overal te downloaden, maar een succes is het nergens, en er zijn flink wat twijfels. Ik zou het zelf niet doen in ieder geval. Als ik het al zou kunnen met mijn high-tech mobiel met druktoetsen, radio, en zelfs zonder camera.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenl ... ads-corona

scharrelschipper
Berichten: 1831
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

Jablan schreef:
09 jul 2020 19:46
Wat een dag weer :shock:

Hypernerveuze autoriteiten in verschillende delen van Europa. Oberösterreich weer mondkapjesplicht na een uitbraak in - hallo, daar zijn we weer, knor, knor - een varkensslachterij in Linz en onder de leden van een vrije kerk. Verder Catalonië en Balearen.
Economie staat nog steeds op rood-zwart. Export Duitsland in mei 30% minder dan in mei 2019, wel 9% meer dan in april 2020.

Toch een lichtpuntje. In Kroatië, provincie Primorje-Gorski Kotar, in Nederland beter bekend als Kvarner of Kvarner Baai werd voor deze zomer op 1/3e van het aantal overnachtingen van vorig jaar gerekend. De teller staat nu op 45%, vooral dankzij de Tsjechen, die elke dag met een speciale trein aankomen. Kortom: qua overnachtingen minder dramatisch dan in maart verwacht. :)

Corona-App. Geen zin om dat topic uit te graven, maar in het algemeen: zou je hem installeren?
Afgezien van het feit dat ik het niet kan downloaden omdat mijn foon nog op peterolie loopt,zou het sowieso niet werken omdat ik regelmatig van land en dus provider wissel.
Of denk ik nu te simpel en werkt het al grensoverschrijdend?
Het antwoord is dus,NEE,ik zou hem niet installeren.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Mocht iemand nog naar België willen om wat leuks te gaan doen: morgen kan het nog. Zaterdag worden bijna overal mondkapjes verplicht: winkels, bioscopen, zalen en musea, theater-, muziek- en conferentiezalen, bibliotheken, musea en religieuze gebouwen zoals kerken en moskeeën.

Hoe lang houden we onze vrijheid hier nog?

Bron: https://www.gva.be/cnt/dmf20200709_9709 ... 5545423727

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

witte angora schreef:
09 jul 2020 23:01
(...
Hoe lang houden we onze vrijheid hier nog?
Bron: https://www.gva.be/cnt/dmf20200709_9709 ... 5545423727
Voor mij persoonlijk vind ik het dragen van een mondkapje niet echt een beperking van mijn vrijheid .
Vandaag moest ik ook 2x zo.n mondkapje dragen , maar het went , toch.
Het is alleen wat lastig met mijn beide hoorapparaten en mijn oren gaan er iets door ' flappen ' :wink: .
Lekker charmant.....not :D .

mh73

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door mh73 »

Ik mag het mondkapje straks gaan uitproberen. Ik moet een keer met het OV. Ik zet mijn bril maar niet op. Ik denk dat ik meer zie zonder dan met, door het beslaan.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

In de blauwe wegwerpmaskers zit aan de bovenkant een metalen strip, die je kunt buigen. Als je die in de vorm van je neus buigt, beslaat de bril niet.

Reconstructie van HetLaatsteNieuws over het gebruik van mondmaskers in België. Voor abonnees van AD/regionale krant, Volkskrant, Trouw, Parool via Topics te lezen.
Wel de moeite waard, lijkt erg op de discussie in Nederland.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

Jablan schreef:
09 jul 2020 19:46
Hypernerveuze autoriteiten in verschillende delen van Europa.
Gelukkig is het in (Zuid)-Frankrijk nog rustig :D

scharrelschipper
Berichten: 1831
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

Moneyman schreef:
10 jul 2020 09:48
Jablan schreef:
09 jul 2020 19:46
Hypernerveuze autoriteiten in verschillende delen van Europa.
Gelukkig is het in (Zuid)-Frankrijk nog rustig :D
Ook hier (omgeving Reims) alles normaal.
Hier is het code groen,wat betekend dat er heel weinig covid 19 rondgaat.
Aldus de officiële berichtgeving van de Franse staat.
Dat is dus voor de departementen waar ik door gevaren ben.
De oogst is hier in volle gang,dus bij de silo`s kijkt men meer naar het werk dan naar wat voor maatregel dan ook.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Duimen dat het zo blijft. ;-)

Nieuw, nieuw, nieuw ... 'Staat mijn vakantieplek in de buurt van een slachterij?' Kan ikdan annuleren en al mijn geld terugkrijgen?

Nog twee links met nieuws uit het oosten. Ik ga ze niet vertalen, omdat ik verwacht dat dit de komende dagen wel in de Nederlandse media op zal duiken.
Masken gegen Corona: "Hätten Todesfälle verhindern können" op tagesschau.de van de ARD (Samenwerkingsverband van de openbare omroepen van de deelstaten)
De kern: er zijn oude onderzoeken, die nut en noodzaak van mond-neusmaskers hebben aangetoond. Met een vroege verplichting tot het dragen van deze gezichtsdecoratie zouden er minder doden zijn gevallen.

En van mij erbij: minder besmettingen, minder zieken, minder belasting van de ziekenhuizen, kleinere recessie.

Studie an Uniklinik: Wie Kinder in der Corona-Krise leiden op dezelfde site. Het gaat om een langlopend onderzoek onder kinderen tot 17 jaar met voor de onderzoekers een verrassend uitkomst: kinderen lijden onder de huidige crisis en dat uit zich in stress, angstgevoelens, depressieve gedachten, meer moeite hebben om in slaap te vallen en meer ruzies binnen het gezin.

Onwillekeurig zat ik toch te denken aan het meisje van vier, dat we bij het wandelen wel eens tegenkomen en iedere keer een compleet samenhangend verhaal over school, corona, juf, thuis, zusje, vriendinnetjes begint te vertellen. Alles wat haar bezighoudt en volgens haar moeder is dat echt iets nieuws sinds eind maart.

Hier in huis herkennen we weinig van al het onderzochte lijden. Man en ik houden het erop, dat we intuïtief alles op het goede moment hebben gedaan èn we hebben waanzinnig geluk met de andere ouders plus vaste docent, die het eerder opstarten van normale schooldagen mogelijk hebben gemaakt.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

Het belang van mondkapjes is té lang onderbelicht geweest en was niet nodig :roll: , puur vanwege het tekort.
Ik raak er meer en meer aan gewend en voorkomt in ieder geval dat ik aan mijn gezicht zit.
Daarnaast nog steeds vaak handen wassen en indien mogelijk afstand houden.
Hoewel....gisterenavond heb ik een dierbare vriendin een stevige knuffel gegeven , ze had het écht even nodig. :wink: .

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

Jablan schreef:
10 jul 2020 20:49
De kern: er zijn oude onderzoeken, die nut en noodzaak van mond-neusmaskers hebben aangetoond. Met een vroege verplichting tot het dragen van deze gezichtsdecoratie zouden er minder doden zijn gevallen.

En van mij erbij: minder besmettingen, minder zieken, minder belasting van de ziekenhuizen, kleinere recessie.
Ongetwijfeld zullen die maskers bijdragen aan een lager R getal.
Maar ik betwijfel of de recessie daar milder van wordt. Het duurt alleen maar nog langer voordat groepsimmuniteit wordt bereikt.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Die groepsimmuniteit wordt sowieso al niet bereikt.

scharrelschipper
Berichten: 1831
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

witte angora schreef:
11 jul 2020 09:22
Die groepsimmuniteit wordt sowieso al niet bereikt.
Dat gaat ook niet gebeuren,zeker niet in Europa.
In België moeten in winkels,kerken,musea enz weer mondkapjes gedragen worden.
In de horeca dus niet,begrijpelijk,want met zo`n ding kunt ge uw pint niet drinken.
Zag net een Vlaming op tv verklaren dat hij het geen probleem vindt omdat hij regelmatig naar Frankrijk gaat en dat daar de mondkapjes heel normaal zijn.
Nou niet dus.
Sterker nog,waar tot voor kort in Frankrijk de passagiersvaart verboden was,en later beperkt toegelaten met afstand houden (1 mtr.)en niet met restauratie en geen overnachtingen,is dat alles vanaf vandaag op veel waterwegen weer toegestaan.
ik zie hier in Frankrijk heel weinig kapjes,misschien in de grote steden meer,dat zou kunnen.
Sprak gister een Belgische (waalse) collega,die had zijn schip maanden in de thuishaven laten liggen omdat hij daar een dokter en het ziekenhuis vlakbij had.
Voor alle zekerheid dus.
Nu was hij maar weer gaan varen omdat hij het idee kreeg dat "men"iedereen bang wilde maken.
Kortom,ik volg het niet meer.
Hier versoepelen,daar strenger worden,`t is toch ook niet meer te volgen?

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Eerlijk gezegd verwacht ik dat het hier ook wel weer strenger gaat worden. Kan over een paar weken zijn, een paar maanden, ik weet het niet. Het 'dashboard' ziet er tot nu toe goed uit, maar net als elders kan het zomaar ineens omslaan.

Van de week bij de plaatselijke bieb geweest. Komt: in het plaatselijke suffertje stond toch echt dat de leestafel van de bieb weer open was. Dus niet. Kom je binnen: overal dranghekken. Echt, dranghekken die buiten gebruikt worden, van die stalen dingen. De leestafel en stoelen stonden opgestapeld achter dranghekken; de kast met tijdschriften was nergens te bekennen; en overal lege, zeer lege ruimtes. Bijna geen volk; uiteraard, er mag maar een zeer beperkt aantal mensen naar binnen. Het leek de Hudson's Bay wel in zijn laatste dagen.

Nagevraagd, ze hadden het zelf ook al gezien, en het bleek om de bieb in een buurdorp te gaan. En wanneer hun de leestafel weer open gooien? 'Geen idee meneer, geen idee. Maar, we gaan elke dag een stukje meer open'. Dat geloven ze toch zelf niet... dus maandag na het zwemmen in datzelfde buurdorp daar naar de bieb. Gezelliger volk, gezelliger ruimte, en de koffie zal ook niet veel slechter smaken. En hier? Zoals steeds weer is het de geslotenheid ten top. Het gras bij de buren mag dan groener zijn, maar als je er gebruik van mag maken, dan doe je dat toch gewoon? :D

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

scharrelschipper schreef:
11 jul 2020 20:07
Kortom,ik volg het niet meer.
Hier versoepelen,daar strenger worden,`t is toch ook niet meer te volgen?
Moet je ook niet doen, tenminste, zolang je overal kunt komen waar je moet/wilt zijn.
Inmiddels hebben wij in de auto een mooie voorraad mondkapjes desinfectiespray en wegwerphandschoenen liggen. Hoeven we niet meer na te kijken wat waar nu verplicht is en kunnen we gewoon onze gang gaan.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

Wat staat ons te wachten nu de vakanties zijn aangebroken?
Mensen vliegen weer volop , ook naar Turkije.
Zijn we klaar voor een 2e golf?
Mensen zijn nonchalant alsof het virus wég is in Nederland, maar het is niet weg hè?

Ik las vd week ergens dat we Nederland niet in lockdown hadden moeten doen, de gevolgen , psychisch , emotioneel , sociaal en economisch zijn en worden vele malen groter en voor veel méér mensen dan het aantal doden nú en die ook jaarlijks met een griepgolf sterven.
Wat is wijsheid?

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door hebra98 »

Ik ben van mening dat het mondkapje vanaf het begin een verkeerde functie is toebedeeld.
Het mondkapje lijkt mij niet de bescherming van de drager, maar voor ieder ander om hem heen en de omgeving zelf.
Als je hoest of niest kun je, met masker, anderen niet meer of veel minder snel besmetten.
Als iedereen een mondkapje zou dragen, komt er ook minder besmettingsgevaar aan de buitenkant van het kapje.

En, je kan dan wel als enige een mondkapje dragen, maar kan dan via de ogen nog steeds besmet raken door iemand die geen masker draagt niest of hoest of net voor je door de supermarkt is gelopen.

En ook is er dan niet het probleem waar men in de winkel nu geen rekening mee houdt.
Iedereen (bijna) maakt netjes het handvat van zijn mandje of karretje schoon, maar iemand die niest in de winkel of producten uit het schap pakken en terug leggen, kunnen ook (veel meer) problemen veroorzaken.

Want, zover mij bekend, kan het virus tot 5 dagen blijven bestaan op specifieke goederen.

Bijkomend, aangaande de afval van mondkapje:
Als je kunt ontsmetten met 80%+ alcohol, moet het mogelijk zijn je mondkapje ook te ontsmetten, want alcohol verdampt redelijk snel.
Maar ook andere opties zijn er, als UV of Ozon.

scharrelschipper
Berichten: 1831
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

hebra98 schreef:
12 jul 2020 17:43
Ik ben van mening dat het mondkapje vanaf het begin een verkeerde functie is toebedeeld.
Het mondkapje lijkt mij niet de bescherming van de drager, maar voor ieder ander om hem heen en de omgeving zelf.
Als je hoest of niest kun je, met masker, anderen niet meer of veel minder snel besmetten.
Als iedereen een mondkapje zou dragen, komt er ook minder besmettingsgevaar aan de buitenkant van het kapje.

En, je kan dan wel als enige een mondkapje dragen, maar kan dan via de ogen nog steeds besmet raken door iemand die geen masker draagt niest of hoest of net voor je door de supermarkt is gelopen.

En ook is er dan niet het probleem waar men in de winkel nu geen rekening mee houdt.
Iedereen (bijna) maakt netjes het handvat van zijn mandje of karretje schoon, maar iemand die niest in de winkel of producten uit het schap pakken en terug leggen, kunnen ook (veel meer) problemen veroorzaken.

Want, zover mij bekend, kan het virus tot 5 dagen blijven bestaan op specifieke goederen.

Bijkomend, aangaande de afval van mondkapje:
Als je kunt ontsmetten met 80%+ alcohol, moet het mogelijk zijn je mondkapje ook te ontsmetten, want alcohol verdampt redelijk snel.
Maar ook andere opties zijn er, als UV of Ozon.
Moeten we nu dus de rest van ons leven een mondkapje dragen?
Even serieus,dat kan toch niet?
Ik zou het nog wel willen doen om anderen te beschermen als ik allerlei kwalijke walmen zou verspreiden,maar zeker niet voor mezelf.
Verder geloof ik ook niet in die bescherming:schijnveiligheid.
Laten we (in wiens naam dan ook) a.u.b. weer normaal gaan doen.

Gesloten