LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Zit je in de tuin, is er ergens een persconferentie aan de gang. Maximaal 6 mensen op bezoek? Paniek. Overleg. De volgende in de rondreis durft nu niet meer het overgebleven dozijn te ontvangen, want dat wordt direct anoniem gemeld in haar buurt. (Het is een buurt met Whatsapp buurtpreventie.) Dan draaien we het om en blijven ze hier. Ze trekken al meerdere weken met elkaar op, vrijwel geen contact met vreemden, ideale pubervakantie gegeven alle beperkingen.
Nijogeth schreef:
18 aug 2020 19:30
Ik kan Rutte toch echt niet meer serieus nemen. [...] Ik kan me ook verschrikkelijk ergeren aan die debiele journalisten.
Welkom bij de club. Gistermorgen en vanmorgen vroeg nog 2 verse podcasts van de NDR geluisterd. Geen viroloog, wel 4 andere wetenschappers. Prettig om te horen, helpt om alles op de rij te zetten, tegelijk geen nieuws voor hier. Toch ... het hele niveau ligt veel hoger dan in de NL-media, waar de verzamelde pers op stage in China lijkt te zijn geweest - kritiek ontbreekt, iedereen gedraagt zich als doorgeefluik.

Over de cijfers: niet alleen in Nederland, maar overal vlakken ze alweer af, terwijl de laatste week in heel Europa geconcurreerd wordt met de variabelen 'beperkingen, testen, adviezen'. Goed, zolang de grenzen open blijven, is het oké.

witte angora
Berichten: 30885
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Nijogeth schreef:
18 aug 2020 19:30
Ik kan Rutte toch echt niet meer serieus nemen. Hij zegt letterlijk 'we zagen de cijfers van het CPB over de economie bij een tweede lockdown en dat willen we allemaal niet'.
Vervolgens gaat ie doodleuk vertellen dat het misschien toch die kant op wil met maatregelen als het aantal besmettingen de spuigaten uit gaat lopen. Hij heeft toch zelf in de hand of er een tweede lockdown komt,
Volgens mij maak je een denkfout. Het is niet de premier die in de hand heeft of er een lockdown komt. Wij allemaal hebben het zelf in de hand. Werken we een beetje mee, dan houden we het virus onder controle, en is een tweede lockdown niet nodig. Helaas is er een te grote groep die niet zo meewerkt en het allemaal niet zo serieus neemt. De gevolgen zien we: het aantal besmettingen is in vrij korte tijd flink toegenomen. Dan kan er een moment komen dat er ofwel regionaal, ofwel landelijk weer flinke beperkingen op worden gelegd.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

witte angora schreef:
18 aug 2020 20:11
Volgens mij maak je een denkfout. Het is niet de premier die in de hand heeft of er een lockdown komt. Wij allemaal hebben het zelf in de hand. Werken we een beetje mee, dan houden we het virus onder controle, en is een tweede lockdown niet nodig. Helaas is er een te grote groep die niet zo meewerkt en het allemaal niet zo serieus neemt. De gevolgen zien we: het aantal besmettingen is in vrij korte tijd flink toegenomen. Dan kan er een moment komen dat er ofwel regionaal, ofwel landelijk weer flinke beperkingen op worden gelegd.
Vanaf begin dit jaar gezien, valt het ontzettend mee met de aantallen besmettingen. Het gaat momenteel in andere groepen rond, het meer gezonde deel van de maatschappij en alleen al deze twee feiten zijn geen reden om maatregelen te verscherpen.

Het is trouwens niet meer uit te leggen. Als je nu 16 bent, mag je op school nul afstand houden tot je klasgenoten, moet je wel afstand houden tot de docent, mag je buiten alles met iedereen doen, zolang het niet in de horeca is en thuis maximaal 6 mensen uit je klas meenemen, als die 12 jaar of ouder zijn. Maar zijn de broertjes of zusjes jonger dan 12, dan mogen ze wel weer mee. Begrijpt iemand het nog?

Zorgelijk is de sluiting van de Bijenkorf in Amsterdam. * mompelt iets over maskerplicht in winkels *

Nijogeth
Berichten: 10044
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Gelukkig is die 6 personen maar een dringend advies.

Vrijdag eindelijk mijn laatste werkdag bij mijn huidige werkgever, vervolgens wat dagen vakantie en 1 september ergens anders beginnen. Iets helemaal anders, waardoor ik niet zoveel meer in horecazaken hoef te komen. Gelukkig maar, want de deprimerende gesprekken met de eigenaren daar hebben niet echt een goed effect op mijn eigen gemoedstoestand.

Ze willen zo graag weer, maar ze mogen gewoon helemaal niet en worden in alles tegen gewerkt. Wie kan er nu een gezellige avond organiseren in een kroeg als iedereen stug op een krukje moet blijven zitten en niet eens even een dansje mag doen? Dat neemt toch een groot deel van de lol weg bij de meesten die ik spreek. De restaurants hebben wat dat betreft een stuk minder te klagen, daar komen mensen toch wel voor wat anders.

Blij dat ik verder kan gaan kijken en vrijdagavond geef ik dus een feestje om dit te vieren. Niet te groot, maar 6 man is wel een beetje aan de magere kant dan. Ik heb wel meer mensen die mij dierbaar zijn en dan heb je ook nog aanhang van enkelen. Dan zit je toch al gauw aan een man of 10 als je alleen de vrienden telt die mij echt belangrijk zijn en de aanhang erbij.

Zaterdag heb ik een ander feestje staan. Vriendin van me wordt 21 en geeft bij haar ouders op de boerderij een groot feest. Plek genoeg om de anderhalve meter op papier aan te houden, maar dat zal niet gebeuren. Wel het dringende advies thuis te blijven bij klachten.

Ik heb nu al veel zin in het weekend, hopelijk dat mijn gemoedstoestand er dan weer eens op vooruit kan gaan.

Lady1234
Berichten: 27191
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dat hoop ik ook voor u Nijogeth, want misschien gaat u het dan wat duidelijker zien.

Twee feestjes in het weekend, als dat de stemming niet verbeterd, dan weet ik het niet meer.

16again
Berichten: 16135
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
18 aug 2020 19:32
Volgens mij moet je je sommetje even opnieuw maken... deze redenering klopt natuurlijk niet.
Wat klopt er dan niet?
Hooguit is de incubatietijd niet meegenomen.
Maar indien R langdurig gelijk is aan 1 , dan zien we een constante aanwas van nieuwe besmettingen.

angel1978
Berichten: 10990
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Nijogeth schreef:
18 aug 2020 19:40
Natuurlijk wel. Als er in week 1 4000 nieuwe besmettingen zijn en in week 2 ook, dan houdt dat in dat iedere besmette persoon uit week 1 er gemiddeld 1 heeft besmet.
Inmiddels is wel duidelijk wie we niet meer serieus moeten nemen en diegene heet geen Rutte.

angel1978
Berichten: 10990
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Lady1234 schreef:
18 aug 2020 22:45
Dat hoop ik ook voor u Nijogeth, want misschien gaat u het dan wat duidelijker zien.

Twee feestjes in het weekend, als dat de stemming niet verbeterd, dan weet ik het niet meer.
Even iets minder tegenslagen in het leven. Wat een feest.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door sjohie »

Jablan schreef:
18 aug 2020 20:42
witte angora schreef:
18 aug 2020 20:11
Volgens mij maak je een denkfout. Het is niet de premier die in de hand heeft of er een lockdown komt. Wij allemaal hebben het zelf in de hand. Werken we een beetje mee, dan houden we het virus onder controle, en is een tweede lockdown niet nodig. Helaas is er een te grote groep die niet zo meewerkt en het allemaal niet zo serieus neemt. De gevolgen zien we: het aantal besmettingen is in vrij korte tijd flink toegenomen. Dan kan er een moment komen dat er ofwel regionaal, ofwel landelijk weer flinke beperkingen op worden gelegd.
Vanaf begin dit jaar gezien, valt het ontzettend mee met de aantallen besmettingen. Het gaat momenteel in andere groepen rond, het meer gezonde deel van de maatschappij en alleen al deze twee feiten zijn geen reden om maatregelen te verscherpen.

Het is trouwens niet meer uit te leggen. Als je nu 16 bent, mag je op school nul afstand houden tot je klasgenoten, moet je wel afstand houden tot de docent, mag je buiten alles met iedereen doen, zolang het niet in de horeca is en thuis maximaal 6 mensen uit je klas meenemen, als die 12 jaar of ouder zijn. Maar zijn de broertjes of zusjes jonger dan 12, dan mogen ze wel weer mee. Begrijpt iemand het nog?

Zorgelijk is de sluiting van de Bijenkorf in Amsterdam. * mompelt iets over maskerplicht in winkels *
Je kan ook denken in oplossingen, en tegen die puber zeggen dat die dat soort contacten even op een laag pitje zet.

Lowieze
Berichten: 6635
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

angel1978 schreef:
19 aug 2020 07:56
Lady1234 schreef:
18 aug 2020 22:45
Dat hoop ik ook voor u Nijogeth, want misschien gaat u het dan wat duidelijker zien.

Twee feestjes in het weekend, als dat de stemming niet verbeterd, dan weet ik het niet meer.
Even iets minder tegenslagen in het leven. Wat een feest.
Ja maar, als je dit nu niet meer kunt “ .....ik wil ook wel eens een keer gek doen, een hoop nieuwe mensen leren kennen, op de bar dansen, er weer vanaf vallen, mezelf stuk lachen met mijn vrienden en mezelf de dag erna afvragen waarom ik zoveel blauwe plekken heb .....” dat is toch weer wel een enorme tegenslag hoor, zeker als je geen puber meer bent :( Dan begrijp ik wel dat je die feestjes nodig hebt....

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door sjohie »

Lowieze schreef:
19 aug 2020 08:31
angel1978 schreef:
19 aug 2020 07:56
Lady1234 schreef:
18 aug 2020 22:45
Dat hoop ik ook voor u Nijogeth, want misschien gaat u het dan wat duidelijker zien.

Twee feestjes in het weekend, als dat de stemming niet verbeterd, dan weet ik het niet meer.
Even iets minder tegenslagen in het leven. Wat een feest.
Ja maar, als je dit nu niet meer kunt “ .....ik wil ook wel eens een keer gek doen, een hoop nieuwe mensen leren kennen, op de bar dansen, er weer vanaf vallen, mezelf stuk lachen met mijn vrienden en mezelf de dag erna afvragen waarom ik zoveel blauwe plekken heb .....” dat is toch weer wel een enorme tegenslag hoor, zeker als je geen puber meer bent :( Dan begrijp ik wel dat je die feestjes nodig hebt....
Ik ben het wel gedeeltelijk met je eens, echter wat jij en ik zien als simpele feestjes, zijn voor hun onderdeel van iets groters en belangrijkers, nl opgroeien tot volwassenen. Dat kan ook wel met wat minder feestjes, maar het is voor hun volgens mij wel wat een grotere sociale en psychologische aderlating, dan het voor ons (meer senioren) lijkt.

Lowieze
Berichten: 6635
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

sjohie schreef:
19 aug 2020 08:35


Ik ben het wel gedeeltelijk met je eens, echter wat jij en ik zien als simpele feestjes, zijn voor hun onderdeel van iets groters en belangrijkers, nl opgroeien tot volwassenen. Dat kan ook wel met wat minder feestjes, maar het is voor hun volgens mij wel wat een grotere sociale en psychologische aderlating, dan het voor ons (meer senioren) lijkt.
Volgens mij behoort Nijogeth ook al tot de volwassenen en mijn reactie was sarcastisch bedoeld :D

angel1978
Berichten: 10990
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Lowieze schreef:
19 aug 2020 08:41
sjohie schreef:
19 aug 2020 08:35


Ik ben het wel gedeeltelijk met je eens, echter wat jij en ik zien als simpele feestjes, zijn voor hun onderdeel van iets groters en belangrijkers, nl opgroeien tot volwassenen. Dat kan ook wel met wat minder feestjes, maar het is voor hun volgens mij wel wat een grotere sociale en psychologische aderlating, dan het voor ons (meer senioren) lijkt.
Volgens mij behoort Nijogeth ook al tot de volwassenen en mijn reactie was sarcastisch bedoeld :D
Qua biologische leeftijd alleen.
Sjohie: met je eens als je het hier over pubers hebt, die absoluut hun gedrag niet kunnen overzien en graag risico's nemen en dingen ontdekken tijdens hun opgroeien..
Typisch pubergedrag en dat hoort er nu eenmaal bij.. maar het heet niet voor niets PUBERgedrag.

witte angora
Berichten: 30885
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Grappig dat pubers tegenwoordig wekelijks van die grote feesten nodig hebben om op te groeien. In mijn tijd, en zeker de tijd van mijn grootouders en daarvoor, had je dat toch ook niet? Toch zijn die ook allemaal volwassen geworden.

mh73

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door mh73 »

Het OMT adviseerde maximaal 10 gasten thuis, maar het kabinet heeft dat advies naast zich neergelegd en gaat voor maximaal 6.
Bijzonder dat ze nu ineens niet meer klakkeloos het advies van het OMT volgen.

De overdekte creabeurs waar ik normaalgesproken sta begin september mag wel doorgaan. Logisch, het is een ontmoetingsplek voor voornamelijk dames van 50, 60+ die vanuit diverse provincies komen (wellicht gezellig bij elkaar gepropt in de auto) om te kletsen, koffie te drinken, te struinen en workshops te doen. Anderhalve meter afstand houden, ik geloof nooit dat het daar gaat werken.
Maar mogekijk zien de bezoekers het zelf niet zitten en wordt het een fiasco. Daarom doe ik ook niet mee dit jaar, een te groot financieel risico.

angel1978
Berichten: 10990
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

witte angora schreef:
19 aug 2020 09:30
Grappig dat pubers tegenwoordig wekelijks van die grote feesten nodig hebben om op te groeien. In mijn tijd, en zeker de tijd van mijn grootouders en daarvoor, had je dat toch ook niet? Toch zijn die ook allemaal volwassen geworden.
Proest.. ja vroeger was alles beter..
Toen ging alles nog met paard en wagen en ook dat ging prima... ,🙄

angel1978
Berichten: 10990
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

mh73 schreef:
19 aug 2020 09:36
Het OMT adviseerde maximaal 10 gasten thuis, maar het kabinet heeft dat advies naast zich neergelegd en gaat voor maximaal 6.
Bijzonder dat ze nu ineens niet meer klakkeloos het advies van het OMT volgen.

De overdekte creabeurs waar ik normaalgesproken sta begin september mag wel doorgaan. Logisch, het is een ontmoetingsplek voor voornamelijk dames van 50, 60+ die vanuit diverse provincies komen (wellicht gezellig bij elkaar gepropt in de auto) om te kletsen, koffie te drinken, te struinen en workshops te doen. Anderhalve meter afstand houden, ik geloof nooit dat het daar gaat werken.
Maar mogekijk zien de bezoekers het zelf niet zitten en wordt het een fiasco. Daarom doe ik ook niet mee dit jaar, een te groot financieel risico.
Volgens mij hebben ze nooit klakkeloos het OMT gevolgd maar is het altijd een advies geweest. De scholen sluiten is ook nooit door het OMT geadviseerd maar een politiek besluit en dat was al aan het begin.

Lowieze
Berichten: 6635
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

witte angora schreef:
19 aug 2020 09:30
Grappig dat pubers tegenwoordig wekelijks van die grote feesten nodig hebben om op te groeien. In mijn tijd, en zeker de tijd van mijn grootouders en daarvoor, had je dat toch ook niet? Toch zijn die ook allemaal volwassen geworden.
Zoiets zegt mijn buurvrouw van 85 ook weleens. Als ik dan vraag over welke tijd ze het heeft: ja, begin 1950 :lol:

Trouwens, ik ben in mijn jeugd ook naar grote feesten geweest hoor, hartstikke leuk. En ik ben ouder dan u.
Laatst gewijzigd door Lowieze op 19 aug 2020 09:54, 1 keer totaal gewijzigd.

witte angora
Berichten: 30885
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

angel1978 schreef:
19 aug 2020 09:44
witte angora schreef:
19 aug 2020 09:30
Grappig dat pubers tegenwoordig wekelijks van die grote feesten nodig hebben om op te groeien. In mijn tijd, en zeker de tijd van mijn grootouders en daarvoor, had je dat toch ook niet? Toch zijn die ook allemaal volwassen geworden.
Proest.. ja vroeger was alles beter..
Toen ging alles nog met paard en wagen en ook dat ging prima... ,🙄
Klopt, in die tijd had je geen problemen met CO2, de opwarming van de aarde en wat al niet meer. Dat ging inderdaad prima. :D

Moneyman
Berichten: 30204
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
18 aug 2020 22:53
Moneyman schreef:
18 aug 2020 19:32
Volgens mij moet je je sommetje even opnieuw maken... deze redenering klopt natuurlijk niet.
Wat klopt er dan niet?
Hooguit is de incubatietijd niet meegenomen.
Maar indien R langdurig gelijk is aan 1 , dan zien we een constante aanwas van nieuwe besmettingen.
Je geeft zelf het antwoord al.

Gesloten