LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

Moneyman
Berichten: 30093
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

Jose2501 schreef:
10 nov 2020 12:56
Geld en macht is belangrijker dan onze gezondheid denk ik persoonlijk.
Dat is een prima mening, en deels natuurlijk waar. Maar maak niet de fout om alleen vanuit dit gezichtspunt te redeneren, want dan kon je de boot wel eens missen.

Los daarvan ben ik nog wel benieuwd naar het antwoord op mijn vraag.

Moneyman
Berichten: 30093
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

Jose2501 schreef:
10 nov 2020 13:01
Moneyman schreef:
10 nov 2020 12:45
Jose2501 schreef:
10 nov 2020 12:43
Een hele kleine minderheid, die echter wel in de media komen, bepalen het beeld dat corona ook bij jonge mensen langdurig ernstige klachten geeft. Bij mij in ieder geval niet.
En waarop baseer jij die "hele kleine minderheid"? Je lijkt jezelf steeds nogal als maatstaf te nemen, en dat kan een stevige misrekening zijn.
Ik baseer me op wat ik lees bij het RIVM in het dashboard. En uiteraard op mijn eigen ervaringen en omgeving. Ik ken niemand onder de 50 die na besmet te zijn geweest nog steeds ernstige klachten heeft.
Op welke grafiek/ informatie in het dashboard beroep je je specifiek? Maak je statement eens concreet? Waar blijkt op de site van het RIVM dat er "maar een hele kleine minderheid is van jonge mensen die langdurig ernstige klachten heeft"?

Ik ken helaas wél een heel aantal jonge mensen (<30) die maanden later nog heel lang stevige klachten hebben (met name extreme vermoeidheid en verdwenen conditie). En de praktijkervaringen die je kunt horen en lezen (ook -juist- van artsen) zijn dusdanig dat het duidelijk geen verwaarloosbare groep is, zoals jij lijkt te suggereren.

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@jose2501

Heel fijn dat u zich prima voelt na corona, maar dat is nog niet de standaard voor anderen.

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En toch nog corona gekregen, hoe is het mogelijk zou je haast zeggen.

Moneyman
Berichten: 30093
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

Jose2501 schreef:
10 nov 2020 13:13
@moneyman Bedankt voor je waarschuwing. Maar ergens schrijf je dat je inmiddels gezonder bent gaan leven. Bent afgevallen, meer groente en fruit eet. En dat lijkt me prima.
Klopt. Dat deed ik overigens niet met het oog op Corona, maar met het oog op het revalideren van (en mogelijk voorkomen van) een zware astma-aanval. Maar ik ben niet zo naïef dat ik denk dat ik daardoor weinig of geen risico meer loop op Corona.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door sjohie »

Jose2501 schreef:
10 nov 2020 12:43
Lowieze schreef:
09 nov 2020 10:39
De werkdruk in de thuiszorg is nu al enorm hoog, op sommige zorgtaken wordt al bezuinigd. En ook zij zitten met zieke werknemers.
De zorg voor deze Covid patiënten die eerder naar huis mogen zal veel intensiever zijn, hoe moeten ze date niet. gaan bolwerken?
Ik vind dat overdreven allemaal.
Zelf was ik een week goed ziek. Maar eenmaal koortsvrij herstelde ik snel naar normaal. Wat @jablan ook schrijft over ernstige vermoeidheid enz herken ik me niet.
Een hele kleine minderheid, die echter wel in de media komen, bepalen het beeld dat corona ook bij jonge mensen langdurig ernstige klachten geeft. Bij mij in ieder geval niet.

En beademing thuis lijkt me helemaal niet zo moeilijk. Heb er zelf geen ervaring mee maar zie wel dat het redelijk goed en snel is te leren.
De mortaliteit is een "hele kleine minderheid". op basis van Amerikaanse cijfers zo rond de 0,25% volgens het CDC (Amerikaanse RIVM), maar met best nog wat kanttekeningen. Zo is het voor adolescenten ~0,003% en voor 75+ers meer dan 20%. Maar goed, die ~0,25%, dat is een laag getal, zegmaar het percentage restalcohol in alcoholarm bier, en als loonsverhoging zou dat bij de gemiddelde werknemer ook niet echt de handen op elkaar krijgen. Een getal waar je meestal de schouders voor ophaalt, niet waar?

Dan het volgende experiment, die 0,25% vertaalt dat CDC tot ~1:258 mensen. Dus ik stel voor om 258 willekeurige mensen, dus jong/oud etc, uit te nodigen in de zaal van een theater. Vervolgens laat ik ze een voor een het podium op lopen, en door de dichte gordijnen. 257 gaan linksaf naar de foyer voor koffie en een bijtje, eentje krijgt een nekschot, en gaat de lijkwagen op de parkeerplaats in.

Dan de gewetensvraag, zou jij in die zaal plaatsnemen, of een dierbare dat laten doen? Het is volgens jouw woorden hierboven, een hele kleine minderheid, toch?

Overigens is beademing met zuurstof, waar ze nu mee experimenteren in Amsterdam via de huisartsenzorg, nog wel wat complexer dan je denkt. Behoorlijk wat longschade uit de IC opnames in de 1e golf, kwam door het toedienen van koude droge lucht/zuurstof uit het centrale systeem. Nu verwarmen en bevochtigen ze dat, waardoor er veel minder longschade, en een kortere tijd op de IC, ontstaat. Dat laatste ook door een beter medicijnregime etc, maar dat zuurstof op de juiste manier toedienen is ook een van de grotere voortschrijdende inzichten.

Moneyman
Berichten: 30093
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

Jose2501 schreef:
10 nov 2020 13:26
Hieruit las ik iets anders @moneyman maar jij schrijft zoveel dat je misschien niet altijd meer weet wat je precies schrijft of bedoelt.
Lees het dan nóg maar eens, want daar staat niets anders dan wat ik er vandaag over zeg.

angel1978
Berichten: 10960
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Jose2501 schreef:
10 nov 2020 13:18
Lady1234 schreef:
10 nov 2020 13:13
@jose2501

Heel fijn dat u zich prima voelt na corona, maar dat is nog niet de standaard voor anderen.
Dankuwel. Maar ik zeg toch nergens dat mijn situatie standaard is? Netzomin als uw leefsituatie standaard is voor de Nederlandse bevolking lijkt mij.
Dat is dus eigenlijk precies wat je wel doet:
jose2501 schreef:Een hele kleine minderheid, die echter wel in de media komen, bepalen het beeld dat corona ook bij jonge mensen langdurig ernstige klachten geeft. Bij mij in ieder geval niet.

16again
Berichten: 16105
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

sjohie schreef:
10 nov 2020 13:42
Dan het volgende experiment, die 0,25% vertaalt dat CDC tot ~1:258 mensen. Dus ik stel voor om 258 willekeurige mensen, dus jong/oud etc, uit te nodigen in de zaal van een theater. Vervolgens laat ik ze een voor een het podium op lopen, en door de dichte gordijnen. 257 gaan linksaf naar de foyer voor koffie en een bijtje, eentje krijgt een nekschot, en gaat de lijkwagen op de parkeerplaats in.

Dan de gewetensvraag, zou jij in die zaal plaatsnemen, of een dierbare dat laten doen? Het is volgens jouw woorden hierboven, een hele kleine minderheid, toch?
Of je wilt of niet, aan dat experiment doen we al mee. We leven nu eenmaal in een samenleving met Corona.
Ieder voor zich kan eigen risico beperken , door binnen te blijven , afstand te houden etc.
Een ander daarentegen bekommert zich er niet om, haalt zijn schouders op, en gaat wel je feestzaal in.

Nijogeth
Berichten: 9990
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Moneyman schreef:
10 nov 2020 13:05
Ik ken helaas wél een heel aantal jonge mensen (<30) die maanden later nog heel lang stevige klachten hebben (met name extreme vermoeidheid en verdwenen conditie). En de praktijkervaringen die je kunt horen en lezen (ook -juist- van artsen) zijn dusdanig dat het duidelijk geen verwaarloosbare groep is, zoals jij lijkt te suggereren.
En zo heeft iedereen dus zijn of haar eigen leefwereld waarop men hun mening baseert. Ik ken eigenlijk amper mensen met blijvende klachten in de groep onder de 50. Een achterbuurvrouw van 75+ heeft het wel aardig te pakken gehad, die loopt al anderhalve maand met een rollator, om haar herstel te bevorderen. Dat lopen doet ze om haar longfunctie terug te krijgen, want ze is na corona binnen 100 meter buiten adem en dan stopt ze en gaat op de rollator zitten.

Wat betreft overlijdens, eigenlijk allemaal 80+, op 1 na, die was begin 60. De oudste broer van mijn oma is afgelopen week overleden, was 90 jaar oud. Ik was zondag bij mijn oma, vroeg of het door corona kwam, zegt ze 'ja, maar eigenlijk niet, want hij was al zo slecht, die had een verkoudheid of griep ook niet overleefd'. Mijn oma is er gelukkig wel heel rustig onder, maar ze wordt wel helemaal gek van die maatregelen, dat ze niet eens bij de crematie kan zijn en zo.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door reggie2 »

80 + , je vergeet dat de + staat voor de mensen die jonger zijn overleden aan corona.

Zo heb ik in mijn kennissenkring iemand waarvan haar schoonzus 53 jaar nooit ziek geweest is overleden aan corona. Zo ken ik er nog wel meer.
Laatst gewijzigd door Radar op 10 nov 2020 17:58, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Gericht op de man

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Brahms »

Bijna 100 Coronadoden in 24 uurtjes, laten we daar eens bij stil staan......

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door reggie2 »

Brahms schreef:
10 nov 2020 15:53
Bijna 100 Coronadoden in 24 uurtjes, laten we daar eens bij stil staan......
In de maatschappij waar het egoisme hoogtij viert, zal dat niet gebeuren. We leven in een "ik" maatschappij met heel veel gezeik en gezemel.

Nijogeth
Berichten: 9990
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

[Bericht verwijderd]

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@nijogeth

“En zo heeft iedereen dus zijn of haar eigen leefwereld waarop men hun mening baseert”.

Maar dat komt omdat uw leefwereld blijkbaar heel beperkt is.

Nijogeth
Berichten: 9990
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Lady1234 schreef:
10 nov 2020 16:46
@nijogeth

“En zo heeft iedereen dus zijn of haar eigen leefwereld waarop men hun mening baseert”.

Maar dat komt omdat uw leefwereld blijkbaar heel beperkt is.
En dat baseert u op? Het feit dat ik veel minder met 40-plussers te maken heb dan u? Het feit dat mijn dagelijkse sociale contacten vooral uit mensen in de categorie 18-30 vallen? Of gewoon omdat er in mijn directe sociale omgeving nu gewoon weinig problemen met corona zijn geweest?

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Brahms »

reggie2 schreef:
10 nov 2020 16:11

In de maatschappij waar het egoisme hoogtij viert, zal dat niet gebeuren. We leven in een "ik" maatschappij met heel veel gezeik en gezemel.
Valt er een vliegtuig uit de lucht met 100 doden, dan is men terecht maanden tot jaren overstuur.
Nu vallen er dagelijks (!) 60 tot bijna 100 doden door een vreselijke ziekte, en het haalt nog net de nieuwsberichten.

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@nijogeth

“Of gewoon omdat er in mijn directe sociale omgeving nu gewoon weinig problemen met corona zijn geweest?”

Volgens mij hebt u juist toch veel problemen gehad. U schreef eerder dat u en uw ouders Corona gehad hebben en later uw zus, waardoor u weer in quarantaine moest.
Noem het maar weinig.

Nijogeth
Berichten: 9990
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Lady1234 schreef:
10 nov 2020 17:35
@nijogeth

“Of gewoon omdat er in mijn directe sociale omgeving nu gewoon weinig problemen met corona zijn geweest?”

Volgens mij hebt u juist toch veel problemen gehad. U schreef eerder dat u en uw ouders Corona gehad hebben en later uw zus, waardoor u weer in quarantaine moest.
Noem het maar weinig.
Nee, vooral de maatregelen hebben problemen gegeven, ik ken maar weinig mensen in mijn sociale kring die echt last hebben gehad van het virus. De meesten hebben of geen klachten gehad of een paar dagen griepverschijnselen.

Overigens, waarom pakt iedereen mijn bericht eruit? Ik zeg letterlijk dat iedereen in zijn persoonlijke omgeving wat anders mee maakt, gebaseerd op een post van Moneyman en geef daarbij aan hoe ik het ervaar, om als anekdotisch bewijs te dienen voor mijn stelling dat iedereen anders met het virus te maken heeft en daarop zijn mening baseert.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door alfatrion »

Nijogeth schreef:
18 sep 2020 17:38
Laat 50- of 40- vrij en gewoon doorwerken en leven en neem de groepen daarboven meer in bescherming.
Slecht plan. Dit plan zal resulteren in veel meer longpatiënten.

Gesloten