LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

Desalniettemin ben ik het ook zat natuurlijk , dat voornamelijk binnen zitten.
Ik mis ook mijn vrienden, maar gelukkig is er mailcontact, de telefoon, WhatsApp en natuurlijk RADAR :D

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door sjohie »

Ik heb mijn ouders in het noorden al 5 maanden niet meer fysiek gezien, en ja, dat is knap waardeloos, en al helemaal niet van harte. Maar ik doe het wel, en ik houdt het, soms met huilend hart, vol.

Als ik dan hoor dat een vriend van me, alleenstaande ouder met kind van 9, werkend als verpleger, ook nog hoort dat zijn moeder, een provincie verderop wonend, acuut hartfalen heeft, op de dag dat hij ook nog positief test op corona, en na een week ziekenhuis waar hij met toeters en bellen nog net 1x op bezoek kon, die moeder ook nog overlijdt, dan vind ik de gevraagde ongemakjes als in wat kleinere kring kerst vieren en geen vuurwerk afsteken, toch wel het minste wat we kunnen doen voor de mensen in de zorg.

Maar ook voor de horeca- en entertainmentbranche. Hoe langer we zo aan blijven kutviolen met zelf maar kiezen aan welke regels we ons wel of niet houden, hoe verder we al die mensen richting financiële en emotionele afgrond duwen.

Bovenstaande relaas van die vriend, deed me nogmaals beseffen dat er altijd wel iemand is in je omgeving of in de buurt, die het zwaarder heeft dan dat je zelf denkt dat jij het hebt, en dat vergelijken van leed eigenlijk nooit nuttig is. Een puber die niet kan "chillen" met zijn vrienden, is evenzogoed eenzaam als je oma in een verzorgingstehuis.

Gelukkig was, en is er een eeuwenoude remedie tegen virussen, en dat is zorgen voor zo min mogelijk menselijke interactie. Virussen hebben geen pootjes of vleugeltjes, dus die hebben een transportmechanisme nodig. Tijdens de zwarte dood sloot iedereen zich bang in huis op en stierf het uit, nu weten en begrijpen we meer, maar het basisprincipe is hetzelfde, ondanks apps, handgels, mondkapjes en dashboards.

Lowieze
Berichten: 6607
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

Pubers kunnen best chillen met vrienden, als ze zich maar aan de maatregelen houden.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Tja, meer vrijheden naar leeftijd. Het idee is goed, maar in de praktijk niet uitvoerbaar. Overal werken en leven meerdere generaties samen. Hou ik het bij mijn eigen werk, dan heb ik te maken met personeel vanaf 15 jaar tot en met doorwerkende gepensioneerden.

Kwart van Nederland gaat zich met Kerst en de Jaarwisseling niet aan de regels houden? Dat is de groep, voor wie Corona nog steeds ver weg is.

Langzaam aan krijg ik een voorgevoel, dat Nederland van 19 december tot en met 10 januari op slot gaat, omdat we (gemiddeld) momenteel op ca. 40% minder contact zitten, waar meer dan 60% nodig is.
Hier en daar wordt dit al realiteit: eerste week van januari verplicht ADV/Verlof, zodat het bedrijf drie weken dicht kan.
Lowieze schreef:
11 dec 2020 13:29
Pubers kunnen best chillen met vrienden, als ze zich maar aan de maatregelen houden.
Dat blijft lastig, want thuis en op school is afstand houden niet verplicht, elders wel. Pubers en inconsequente regels ...

16again
Berichten: 16105
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

Jablan schreef:
11 dec 2020 22:34
Kwart van Nederland gaat zich met Kerst en de Jaarwisseling niet aan de regels houden?
Ik sluit niet uit dat een fors deel van die overige 75% een politiek correct antwoord heeft gegeven op de enquete.

Lady1234
Berichten: 27127
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maat het is ook wel een beetje mal. Drie personen mogen ontvangen. Dus bijvoorbeeld je ouders en je broer, maar niet je schoonzus. Dat kan toch niet.

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Lady1234 schreef:
11 dec 2020 22:59
Maat het is ook wel een beetje mal. Drie personen mogen ontvangen. Dus bijvoorbeeld je ouders en je broer, maar niet je schoonzus. Dat kan toch niet.
Maar 2 was ook mal geweest en 4 ook.
Stel dat je een single in de familie hebt, dan mag die niet komen omdat die het even getal breekt en daardoor een partner niet mag komen.

Het maakt eigenlijk niet zoveel uit welke regel je stelt.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

16again schreef:
11 dec 2020 22:41
Ik sluit niet uit dat een fors deel van die overige 75% een politiek correct antwoord heeft gegeven op de enquete.
Een peiling van EenVandaag geeft lagere getallen - 15% vindt drie te weinig - en meer details: 57% van 15% oftewel 8,55% wil meer dan vier mensen over de vloer hebben en daaruit volgt, dat 6,45% het bij vier personen houdt.

Lowieze
Berichten: 6607
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

Ik verwacht in januari dan ook een enorme opleving van het aantal besmettingen c.q. opnamen in het ziekenhuis. Niet alleen vanwege kerst- en nieuwjaar vieringen, maar ook door vakanties buitenshuis.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

We wachten het maar even af. Wat ik al eerder aangaf: aankomende donderdag zal het werken nog wel lukken, daarna is het twee weken vrij - de week erna is nog te ver weg om conclusies te trekken. Maar ik ga er dus van uit dat, als het aantal mensen beperkt moet gaan worden, dat ik tot de eerste groep behoor die een poosje niet aanwezig zal zijn. Hangt ook een klein beetje af van het aantal besmettingen in de eigen omgeving denk ik. Als het plaatselijk erg hoog is (en dat wordt iedere week gepubliceerd) dan kun je er voor jezelf andere conclusies uit trekken dan wanneer het plaatselijk erg laag is.

16again
Berichten: 16105
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

Jablan schreef:
12 dec 2020 08:31
16again schreef:
11 dec 2020 22:41
Ik sluit niet uit dat een fors deel van die overige 75% een politiek correct antwoord heeft gegeven op de enquete.
Een peiling van EenVandaag geeft lagere getallen - 15% vindt drie te weinig - en meer details: 57% van 15% oftewel 8,55% wil meer dan vier mensen over de vloer hebben en daaruit volgt, dat 6,45% het bij vier personen houdt.
Die peiling is gedaan onder 24.000 leden van het Opiniepanel over de persconferentie. Aselecte groep verwacht ik:
De mensen die inmiddels de buik vol hebben van al die maatregelen, en persconferenties niet eens volgen, zullen nauwelijks vertegenwoordigd zijn.
En in de testgroep geeft 15% al aan , te gaan feesten met meer mensen dan toegestaan.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Brahms »

Lady1234 schreef:
11 dec 2020 22:59
Maat het is ook wel een beetje mal. Drie personen mogen ontvangen. Dus bijvoorbeeld je ouders en je broer, maar niet je schoonzus. Dat kan toch niet.
Als je maar een beetje slim bent ontvang je die drie ook niet, gevaar en je probleem opgelost. Het kan dus prima.

Nijogeth
Berichten: 9996
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik kan me dan ook niemand voorstellen die in dat opiniepanel zou zitten. Lijkt me niet echt een groep die de samenleving weerspiegelt.

Maar het is ook gewoon een kromme regel. Stel je hebt een gezin met 2 ouders en 2 kinderen van boven de 13. Ze mogen wel 3 mensen ontvangen en dus met 7 zijn, maar ze mogen nergens als gezin op bezoek.


Nijogeth
Berichten: 9996
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Een Sinterklaas heeft in België 45 mensen besmet in een verzorgingshuis. In principe hebben die mensen maar 1 persoon op bezoek gehad, die geen klachten had en die pas later kreeg.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

Jeetje.. das een wel een cru sinterklaascadeau :oops:

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door reggie2 »

Moneyman schreef:
12 dec 2020 12:12
Jeetje.. das een wel een cru sinterklaascadeau :oops:
:lol: :lol:

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Net even bij een supermarkt geweest waar ik nog maar weinig ben geweest. Het is de tweede in het dorp die tussen pak-hem-beet 10 en 14.30 geen scholieren binnen laat. Navraag leerde waarom: de kinderen weigeren mondkapjes te dragen of zich aan welke Corona-maatregel dan ook te houden. En dus komen ze er op die tijd niet meer in.

Zo kan het dus ook.

Lowieze
Berichten: 6607
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

witte angora schreef:
12 dec 2020 15:39
Net even bij een supermarkt geweest waar ik nog maar weinig ben geweest. Het is de tweede in het dorp die tussen pak-hem-beet 10 en 14.30 geen scholieren binnen laat. Navraag leerde waarom: de kinderen weigeren mondkapjes te dragen of zich aan welke Corona-maatregel dan ook te houden. En dus komen ze er op die tijd niet meer in.

Zo kan het dus ook.
En vóór en ná die tijd mogen ze wel naar binnen?

Nijogeth
Berichten: 9996
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Waarschijnlijk zit er een school in de buurt en gaan ze na die tijd naar huis.

Gesloten