LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Lagere internetsnelheid: komt er restitutie?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Lagere internetsnelheid: komt er restitutie?

Ongelezen bericht door sjohie »

Wij hebben ook Ziggo, en wij zijn beiden fullspeed aan het thuiswerken, met lellen van bestanden die heen een weer gaan via VPN connecties, eigenlijk altijd wel een van beiden aan het skypen, beide internetradio aan, en zo verder, en werkelijk waar nog geen dip in snelheid gemerkt.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Lagere internetsnelheid: komt er restitutie?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Dit zou best wel eens aan de mensen in je wijk kunnen liggen.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Lagere internetsnelheid: komt er restitutie?

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Cro schreef:
03 apr 2020 14:49
Een consumentenlijn kan bijvoorbeeld best een overboeking hebben van 20. Dat betekend dat stel dat jij en 19 andere huishoudens in de straat allemaal een 100mbit aansluiting hebben de provider voor die 20 huishouders in totaal 100mbit gereserveerd heeft, of te wel 5mbit per huishouden. Normaliter geen probleem, nu echter mensen meer thuis zijn en zich moeten vermaken op andere wijze dan normaal, zal er vaak meer gebruik worden gemaakt van Internet. En dus kan het goed zijn dat je dat als consument werkt.
Overboeking is meer iets uit de tijd pre glasvezel. Alle providers hebben nu een backbone die helemaal via glasvezel ligt, de overboeking van 1 op 20 bestaat al lang niet meer. Daarbij heb je bij overboeking geen tragere verbinding waarbij je 100Mbit/s verdeeld over die gebruikers, maar zal 1 gebruiker die ruimte gebruiken en is er voor de overige niets beschikbaar. Je krijgt dan uitval verschijnselen en zal bij een speedtest weinig resultaat zien.

Meer waarschijnlijk is dat als je problemen hebt dit aan je wifi ligt of dat er gewoon een storing zit in je verbinding welke compleet niet aan Corona of thuiswerken is gerelateerd.

Wel zou het kunnen dat een speedtest site overbelast is en daarom niet altijd de juiste resultaten geeft.

Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Lagere internetsnelheid: komt er restitutie?

Ongelezen bericht door Cro »

sylvesterb schreef:
03 apr 2020 15:11
Cro schreef:
03 apr 2020 14:49
Een consumentenlijn kan bijvoorbeeld best een overboeking hebben van 20. Dat betekend dat stel dat jij en 19 andere huishoudens in de straat allemaal een 100mbit aansluiting hebben de provider voor die 20 huishouders in totaal 100mbit gereserveerd heeft, of te wel 5mbit per huishouden. Normaliter geen probleem, nu echter mensen meer thuis zijn en zich moeten vermaken op andere wijze dan normaal, zal er vaak meer gebruik worden gemaakt van Internet. En dus kan het goed zijn dat je dat als consument werkt.
Overboeking is meer iets uit de tijd pre glasvezel. Alle providers hebben nu een backbone die helemaal via glasvezel ligt, de overboeking van 1 op 20 bestaat al lang niet meer. Daarbij heb je bij overboeking geen tragere verbinding waarbij je 100Mbit/s verdeeld over die gebruikers, maar zal 1 gebruiker die ruimte gebruiken en is er voor de overige niets beschikbaar. Je krijgt dan uitval verschijnselen en zal bij een speedtest weinig resultaat zien.

Meer waarschijnlijk is dat als je problemen hebt dit aan je wifi ligt of dat er gewoon een storing zit in je verbinding welke compleet niet aan Corona of thuiswerken is gerelateerd.

Wel zou het kunnen dat een speedtest site overbelast is en daarom niet altijd de juiste resultaten geeft.
Dat klopt zeker niet, ook bij glas bestaat er nog steeds een flinke overboeking, vraag maar eens de kosten op bij KPN of andere (zakelijke) aanbieder voor een glasvezel verbinding zonder overboeking. Je slaat stijl achterover. Vergis je niet dat terwijl de backbone inderdaad sneller is, de verbindingen naar huis dat ook zijn.

Waar ik begon met een 0.3mbit breedband kabel verbinding eind jaren 90 heb ik nu een 1gbit glasvezel, zoals iedereen hier in de wijk die kan afnemen. Ik kan je echter garanderen dat hier geen backbone ligt van 6000 x 1 gbit ;)

Als ik diverse sites aangaande glasvezel mag geloven is de overboeking op (consumenten) glasvezel zelfs flink hoger dan in het verleden vaak bij Coax / DSL het geval was.

Zie bijvoorbeeld:
Overboekingsfactor consumenten glasvezel
In de praktijk wordt voor consumenten glasvezel een overboekingsfactor tussen de 80 en 120 toegepast. Maar dit hangt wel af van de kwaliteit die de internetaanbieder je geeft.

Bij een overboeking zal je niet direct zien dat een huishouden alle bandbreedte verbruikt en de rest niets heeft, de snelheid zal juist bij iedereen minder worden, als het heel extreem is dan kan je inderdaad wel uitvalverschijnselen gaan zien, echter zal dan iedereen op die verbinding daar last van hebben. Ook het type verbinding speelt hier een rol bij, Bij Coax zit bijvoorbeeld de overboeking voor de wijkcentrale, terwijl deze bij DSL en Glas er na zit.

rvjapio
Berichten: 1002
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: Lagere internetsnelheid: komt er restitutie?

Ongelezen bericht door rvjapio »

Vraag het KPN. Hier krijg je niks.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Lagere internetsnelheid: komt er restitutie?

Ongelezen bericht door scontra »

rvjapio schreef:
03 apr 2020 17:14
Vraag het KPN. Hier krijg je niks.
Bij KPN ook niet !! :mrgreen:

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Lagere internetsnelheid: komt er restitutie?

Ongelezen bericht door Revoked »

Ik merk hier niks. Zakelijk glasvezel, veel up, evenveel down.

Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Lagere internetsnelheid: komt er restitutie?

Ongelezen bericht door Cro »

Revoked schreef:
03 apr 2020 17:48
Ik merk hier niks. Zakelijk glasvezel, veel up, evenveel down.
Op geen van de zakelijke lijnen in onze monitoring zie ik negatieve "Corona" invloed. Als zijn de gebruikspatronen vaak wel anders door thuiswerkers.

Arizonakid
Berichten: 1129
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Lagere internetsnelheid: komt er restitutie?

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Je kan jezelf ook afvragen wat je voor bijzonder type natnek bent als je hier nu over valt, en een paar sneue euro’s terug wilt.
Maar dat zal ik wel weer niet mogen zeggen van de moderators.

Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Lagere internetsnelheid: komt er restitutie?

Ongelezen bericht door Cro »

Arizonakid schreef:
03 apr 2020 18:32
Je kan jezelf ook afvragen wat je voor bijzonder type natnek bent als je hier nu over valt, en een paar sneue euro’s terug wilt.
Maar dat zal ik wel weer niet mogen zeggen van de moderators.
Eens, als het internet volledig weg zou vallen continu door overbelasting dan zou er zeker een punt zijn. Echter hier en daar wat vertraging, ik zou zeggen big deal.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Lagere internetsnelheid: komt er restitutie?

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Cro schreef:
03 apr 2020 16:45
Dat klopt zeker niet, ook bij glas bestaat er nog steeds een flinke overboeking, vraag maar eens de kosten op bij KPN of andere (zakelijke) aanbieder voor een glasvezel verbinding zonder overboeking. Je slaat stijl achterover. Vergis je niet dat terwijl de backbone inderdaad sneller is, de verbindingen naar huis dat ook zijn.
Had wat duidelijker moeten. Klopt overboeking bestaat nog maar dat je er last van hebt vrijwel niet. Wil je als bedrijf een garantie dat je altijd volledig beschikking hebt over de lijn dan kun je 1 op 1 lijnen nemen, deze kosten inderdaad veel, hierop zit ook een bepaalde SLA waarvoor je ook betaald.
Cro schreef:
03 apr 2020 16:45
Waar ik begon met een 0.3mbit breedband kabel verbinding eind jaren 90 heb ik nu een 1gbit glasvezel, zoals iedereen hier in de wijk die kan afnemen. Ik kan je echter garanderen dat hier geen backbone ligt van 6000 x 1 gbit ;)
Nee vermoedelijk ligt er een 10Gbit/s naar de backbone. Maar ze zitten ook geen 6000 aansluitingen op 1 wijkkast.
Cro schreef:
03 apr 2020 16:45
Als ik diverse sites aangaande glasvezel mag geloven is de overboeking op (consumenten) glasvezel zelfs flink hoger dan in het verleden vaak bij Coax / DSL het geval was.
Als elke Nederland zijn download snelheid op hetzelfde moment 100% gaat belasten dan ligt elke provider plat. Geen enkel netwerk gaat hiervan uit.

Je kunt gewoon vinden hoeveel uplink de providers naar het internet hebben, zal je nog vies tegenvallen.

Door de hogere snelheden is de overboeking ook toegenomen, je internet pagina laadt niet sneller op een 10Mbit/s verbinding of 100Mbit/s verbinding enkel grote download merk je verschil.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Lagere internetsnelheid: komt er restitutie?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Heb zelf een 50 mbit T-Mobile Thuis glasvezelabonnement. Zoals altijd schommelt de snelheid rond de 112 mbit, met of zonder virus.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Lagere internetsnelheid: komt er restitutie?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Bob Schurkjens schreef:
03 apr 2020 19:35
Heb zelf een 50 mbit T-Mobile Thuis glasvezelabonnement. Zoals altijd schommelt de snelheid rond de 112 mbit, met of zonder virus.
Ik neem aan dat jij dan continue klaagt dat je extra geld bij wil betalen en T-Mobile dit niet accepteert?

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Lagere internetsnelheid: komt er restitutie?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Je loopt écht tegen een muur, ik zweer het je.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Lagere internetsnelheid: komt er restitutie?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Geschillencommissie, de juiste weg. 😀😀

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Lagere internetsnelheid: komt er restitutie?

Ongelezen bericht door witte angora »

Dan stuur je dus een brief naar de geschillencommissie, want via internet duurt te lang. Hoe duur kost een postzegel tegenwoordig? Iemand een idee?

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Lagere internetsnelheid: komt er restitutie?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Geen flauw idee, maar die extra kosten zal je vast ook nog wel kunnen claimen. En smartengeld.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Lagere internetsnelheid: komt er restitutie?

Ongelezen bericht door Theotrucker »

€ 0,91 een postzegel.

Erthanax
Berichten: 9697
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Lagere internetsnelheid: komt er restitutie?

Ongelezen bericht door Erthanax »

€ 0,91

Edit: Ju! Theo was me net voor. Maar al dat knip en plakwerk op m'n telefoon gooi ik niet zomaar weg.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Lagere internetsnelheid: komt er restitutie?

Ongelezen bericht door witte angora »

Dan moet je heel wat uren traag internet hebben om de kosten van die zegel terug te verdienen.

Gesloten