Lange tijd thuis door long covid en straks misschien je baan kwijt?

Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Lange tijd thuis door long covid en straks misschien je baan kwijt?

Ongelezen bericht door Radar »

Je bent al twee jaar aan het herstellen en nog steeds niet beter. Dit geldt voor mensen met ‘long covid’; die houden langdurig klachten nadat ze corona hebben gehad. Na twee jaar ziek te zijn, dreigt de eerste groep in maart hun baan te verliezen, terwijl de kans groot is dat ze corona hebben opgelopen op de werkvloer. Is dit herkenbaar voor jou of ken je mensen in deze situatie?

14 februari werd dit besproken in de Radar-uitzending. Hier kijk je het terug:
https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/ ... ong-covid/

Curious Bead
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 feb 2022 21:08

Re: Lange tijd thuis door long covid en straks misschien je baan kwijt?

Ongelezen bericht door Curious Bead »

Dit is natuurlijk super vervelend, maar hoe is dit anders dan voor alle andere mensen die langdurig ziek zijn geworden en in de WIA terecht zijn gekomen? Die hebben precies dezelfde problemen dus waarom deze nu uitlichten?

Nel61
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 jan 2018 11:35

Re: Lange tijd thuis door long covid en straks misschien je baan kwijt?

Ongelezen bericht door Nel61 »

Wederom word het cruciale beroep DE POLITIE vergeten!11111jammer

Btabant1957
Berichten: 8
Lid geworden op: 28 sep 2020 21:26

Re: Lange tijd thuis door long covid en straks misschien je baan kwijt?

Ongelezen bericht door Btabant1957 »

Ik heb palliatief kanker sinds medio 2020. Ik wordt NOOIT meer beter. Waarom discriminatie omdat ik geen Long Covid heb. Walgelijke ongelijkheid. Ik moet van ellende gewoon weer 100% op de tanden bijten en werken want voor mij en vele met mij is er geen vangnet en mogen we gewoon kopje onder. Werklijk geen goed woord voor over.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Lange tijd thuis door long covid en straks misschien je baan kwijt?

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Radar schreef:
14 feb 2022 16:14
Na twee jaar ziek te zijn, dreigt de eerste groep in maart hun baan te verliezen, terwijl de kans groot is dat ze corona hebben opgelopen op de werkvloer.
Maar werkgevers mogen geen ongevaccineerde werknemers de toegang weigeren of QR codes vragen om mensen binnen te laten. Maar wel aansprakelijk worden gehouden voor de gevolgen waar ze niets tegen mogen doen? Beetje krom.

Je kunt het trouwens ook omdraaien: misschien heeft een werknemer die zich bewust niet heeft laten testen het wel mee naar binnen genomen. Dan nog steeds klagen over de werkgever?

En daarnaast krijg je een idioot beleid als je mensen met de ene ziekte wel mag ontslaan na 2 jaar, en mensen met een andere ziekte niet. En als dat wel mag kunnen we weer lekker gaan klagen over de onduidelijke regels van de overheid.

Kikicharlie
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 feb 2022 21:23

Re: Lange tijd thuis door long covid en straks misschien je baan kwijt?

Ongelezen bericht door Kikicharlie »

En wat als je je eigen bedrijf hebt …. Voor hun geen steun?!?!

Dee64
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 feb 2022 21:22

Re: Lange tijd thuis door long covid en straks misschien je baan kwijt?

Ongelezen bericht door Dee64 »

Ik zit "in de" WGA vanwege kanker. Mijn ervaring is dat je 70% van je laatstverdiende salaris krijgt (dus niet 60%) en dat je wel degelijk vakantiegeld krijgt, dus het verhaal in jullie uitzending klopt volgens mij niet. Verder heb ik 9 maanden moeten wachten op een beslissing van t UWV vanwege tekort aan keuringsartsen. Deze maand zou ik opnieuw gekeurd worden voor IVA. Verwacht dat dat ook nog wel een paar maanden duurt. Dat is voor iedereen vervelend.

rhk22463
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 feb 2022 21:25

Re: Lange tijd thuis door long covid en straks misschien je baan kwijt?

Ongelezen bericht door rhk22463 »

In de uitzending werd vermeld dat bij een WIA uitkering mensen "...75% van hun laatst genoten loon als uitkering krijgen".
Dit is NIET juist kan ik uit eigen ervaring vertellen !

Ja, de instanties roepen dit wel maar zodra het UWV de uitkering met maanden achterstand uiteindelijk uitbetaalde kreeg ik wel een hartverzakking : ik krijg maar 32% uitgekeerd van mijn oorspronkelijke salaris ! Mijn hypotheek is gelukkig geen top-hypotheek maar met de WIA IVA uitkering kan ik deze nog net betalen en de daarbij behorende verzekeringen maar dan is het geld op. Ik kan dus geen eten meer betalen, geen kleding geen vervoer want ik mis gewoon bijna 70% van mijn inkomen !!
Toen ik UWV belde met de vraag of dit wel klopte kwam de aap uit de mouw: het UWV hanteert bij deze uitkering een EIGEN dagloon maximum en DAAR pakt men dan 75% van. Met mijn voorheen bovenmodale salaris (zonder bonus en 13e maand gewoon een vast jaarsalaris) duik je dan ineens gevaarlijk snel richting een financieel minimum en worden mensen gedwongen hun huis en haard te verkopen. Ook moet je maanden lang wachten op UWV en een voorschot aanvragen om de wacchttijd te overbruggen want men loopt ver achter met hun dossiers. In de afgelopen 5 maanden is mijn spaargeld verdampt omdat ik nog niet onder de brug wilde gaan slapen maar ons "sociale vangnet" blijkt helemaal niet zo sociaal te zijn. De toekomst ziet er donker uit want je kunt nergens terecht voor een aanvulling "omdat je nog boven het minimum" zit en eerst de eigen woning maar moet opeten.
Wees dus gewaarschuwd dat een WIA (IVA) uitkering zelfs bij 100% arbeidsongeschiktheid niet toereikend zal zijn ...

Conny64
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 feb 2022 21:51

Re: Lange tijd thuis door long covid en straks misschien je baan kwijt?

Ongelezen bericht door Conny64 »

Goedenavond
Goed dat er aandacht is voor deze klachten die ontstaan na een virale infectie, in deze Covid of Corona.
Echter er is een hele grote groep die deze klachten ook heeft na bijvoorbeeld pfeiffer of Q koorts.

Zij kampen lichamelijk met dezelfde klachten en worden op dezelfde wijze financieel hard geraakt.
Ze krijgen vaak het etiket Chronisch Vermoeidheid syndroom en/of ME

Komt daar ook aandacht voor.
Als ervaringsdeskundige praat ik daar graag over mee.

HenkP43
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 feb 2022 21:17

Re: Lange tijd thuis door long covid en straks misschien je baan kwijt?

Ongelezen bericht door HenkP43 »

Absurd dat er alleen voor Long Covid een aparte regeling moet komen terwijl er veel meer mensen zijn met een ongeneselijke ziekte waarvoor ook geen vangnet is.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Lange tijd thuis door long covid en straks misschien je baan kwijt?

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Btabant1957 schreef:
14 feb 2022 21:19
Ik heb palliatief kanker sinds medio 2020. Ik wordt NOOIT meer beter. Waarom discriminatie omdat ik geen Long Covid heb. Walgelijke ongelijkheid. Ik moet van ellende gewoon weer 100% op de tanden bijten en werken want voor mij en vele met mij is er geen vangnet en mogen we gewoon kopje onder. Werklijk geen goed woord voor over.
Om je gerust te stellen er is geen sprake van discriminatie, zoals in het item en de Tros Radar pagina vermeld heeft het kabinet de motie voor financiële steun voor deze getroffen groepen afgewezen.

Daarbij zijn er ook "enkele" voorbeelden waarbij kanker patiënten financieel "schadeloos" zijn gesteld wanneer aantoonbaar is gemaakt dat zij kanker hebben opgelopen door hun werkzaamheden, dit is veelal een langdurig proces en heel lastig aantoonbaar maar concrete voorbeelden zijn hier wel van.

Bij Corona is dit niet anders en net zoals met kanker kies je niet voor long Covid, er is nog weinig bekend over het verloop van deze aandoening en 20k klinkt al veel geld, maar feitelijk is het een heel klein bedrag. Los dat een besmetting op het werk erg lastig aantoonbaar is.

Er is dus geen ongelijkheid of sprake van discriminatie ook al zou er een vergoeding komen voor medewerker met een cruciaal beroep en long Covid.

Los daarvan hebben we in NL heel veel vangnetten, ze zijn zeker geen vetpot, maar vergeet niet dat er genoeg landen op de wereld zijn waar er geen palliatieve zorg is of een WW uitkering o.i.d.

Wens je veel sterkte en beterschap en hoop dat je niet te druk maakt over ongelijkheid of discriminatie, geniet van de mooie zaken!

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Lange tijd thuis door long covid en straks misschien je baan kwijt?

Ongelezen bericht door sjohie »

Dit geldt voor ook mensen met ‘long covid’. Zo ik heb het even aangepast naar de feitelijke realiteit, graag gedaan redactie.

Ons zorgstelsel in de breedste zin van het woord, is gestoeld op het gelijkheidsbeginsel, en dat zou m.i.i hier ook de leidraad moeten zijn. Langdurig ziek zijn heeft veel gevolgen, ook voor je arbeidsrelatie en vermogen om te kunnen werken. Die gevolgen zijn op hoofdlijnen hetzelfde, ongeacht de ziekte waarmee het traject begonnen is. Onderscheid gaan maken, helemaal nu al, terwijl we nog lang niet alles weten over de effecten van long-covid, moeten we om velerlei redenen niet willen.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Lange tijd thuis door long covid en straks misschien je baan kwijt?

Ongelezen bericht door Jablan »

Eens, tegelijk voorzie ik dat hier een rechtszaak aankomt naar analogie van de asbest-arbeidsonbgeschikten. Met name de foutieve richtlijnen in het begin van de pandemie bieden een aanknopingspunt, net zoals het tekort aan beschermingsmiddelen in die maanden.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Lange tijd thuis door long covid en straks misschien je baan kwijt?

Ongelezen bericht door 16again »

PeterPeters1966 schreef:
14 feb 2022 21:28
Radar schreef:
14 feb 2022 16:14
Na twee jaar ziek te zijn, dreigt de eerste groep in maart hun baan te verliezen, terwijl de kans groot is dat ze corona hebben opgelopen op de werkvloer.
Maar werkgevers mogen geen ongevaccineerde werknemers de toegang weigeren of QR codes vragen om mensen binnen te laten. Maar wel aansprakelijk worden gehouden voor de gevolgen waar ze niets tegen mogen doen? Beetje krom.

Je kunt het trouwens ook omdraaien: misschien heeft een werknemer die zich bewust niet heeft laten testen het wel mee naar binnen genomen. Dan nog steeds klagen over de werkgever?

En daarnaast krijg je een idioot beleid als je mensen met de ene ziekte wel mag ontslaan na 2 jaar, en mensen met een andere ziekte niet. En als dat wel mag kunnen we weer lekker gaan klagen over de onduidelijke regels van de overheid.
Wat is dit voor reactie?
Dit betrof maart 2020, toen waren er geen QR codes of vaccins
Werd er in de uitzending getornd aan ontslag na 2 jaar, of aan het gebrek aan beter vangnet?

Wendieke
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 feb 2022 10:39

Re: Lange tijd thuis door long covid en straks misschien je baan kwijt?

Ongelezen bericht door Wendieke »

Met tranen met tuiten heb ik gekeken. Zooo herkenbaar. Ook van de financiën en de arbeidskorting. En wat te denken van de eigen bijdrage CAK voor de hulp die noodzakelijk is. Die was vroeger ook inkomens- en vermogens afhankelijk.... Fijn, die snelle erkenning voor de Long Covid patiënten. Hadden wij dat destijds ook maar! Ik heb na al die jaren nog steeds last van mijn Q-koorts infectie. En geloof me, een jaartje langer krijgen om te herstellen is een druppel op de gloeiende plaat.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Lange tijd thuis door long covid en straks misschien je baan kwijt?

Ongelezen bericht door sjohie »

Jablan schreef:
15 feb 2022 08:32
Eens, tegelijk voorzie ik dat hier een rechtszaak aankomt naar analogie van de asbest-arbeidsonbgeschikten. Met name de foutieve richtlijnen in het begin van de pandemie bieden een aanknopingspunt, net zoals het tekort aan beschermingsmiddelen in die maanden.
In het geval van Asbest gaat het over voortschrijdend inzicht, opgedaan in decennia. In de 1e wereldoorlog werd dat mineraal nog gebruikt in gasmaskers bijvoorbeeld, en hier in het oooosten zijn er nog steeds opa's en oma's die Eternit (asbest) tuinbanken hebben staan. Tijdens de lopende pandemie, werd die kennis in maanden opgedaan. En zoveel adaptief vermogen hebben we als maatschappij lang niet, bleek wel weer.

Joyce*69
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 okt 2021 12:44

Re: Lange tijd thuis door long covid en straks misschien je baan kwijt?

Ongelezen bericht door Joyce*69 »

Welliswaar niet door covid mijn baan kwijt maar wel in de WIA beland. Hoe kun je uitrekenen hoeveel arbeidskorting je hierdoor misloopt?

HandigeHarrie
Berichten: 1377
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Lange tijd thuis door long covid en straks misschien je baan kwijt?

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

sjohie schreef:
15 feb 2022 11:07
Jablan schreef:
15 feb 2022 08:32
Eens, tegelijk voorzie ik dat hier een rechtszaak aankomt naar analogie van de asbest-arbeidsonbgeschikten. Met name de foutieve richtlijnen in het begin van de pandemie bieden een aanknopingspunt, net zoals het tekort aan beschermingsmiddelen in die maanden.
In het geval van Asbest gaat het over voortschrijdend inzicht, opgedaan in decennia. In de 1e wereldoorlog werd dat mineraal nog gebruikt in gasmaskers bijvoorbeeld, en hier in het oooosten zijn er nog steeds opa's en oma's die Eternit (asbest) tuinbanken hebben staan. Tijdens de lopende pandemie, werd die kennis in maanden opgedaan. En zoveel adaptief vermogen hebben we als maatschappij lang niet, bleek wel weer.
Klopt niet helemaal: bijstands-gerechtigden werden gedwongen om tanks (geloof ik) te schuren terwijl ze wisten dat er asbesthoudende verf op zat (en al lang bekend was dat dit gevaarlijk is). Zonder beschermende maskers.
En vorige week kwam in het nieuws dat de OMT-notulen zijn aangepast op verzoek van VWS: er kwam in te staan dat het niet nodig was om beschermingsmiddelen te gebruiken in verzorgingshuizen (terwijl het tekort de werkelijke reden was om gebruik daarvan af te raden). Besmettingskans op het werk vergroot dus, door de regels van de overheid. Net als bij Q-koorts laakbaar handelen.

HandigeHarrie
Berichten: 1377
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Lange tijd thuis door long covid en straks misschien je baan kwijt?

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Een meer algemene vraag is, wat een goed systeem is m.b.t. arbeidsongeschiktheid. Heel naar als je je huis moet verkopen, maar moeten we een bovenmodaal leefniveau dat iemand had, in stand houden door dat met zijn allen betalen? Er zijn grenzen, dat lijkt me logisch. Er kan veel verbeterd worden, bijvoorbeeld dat kinderen het huurhuis moeten verlaten als beide ouders dood zijn. Dat een alleenverdiener/kostwinner meer belasting moet betalen dan tweeverdieners, ook als de partner in het verpleeghuis ligt. Er zijn veel onrechtvaardigheden, die om uitzonderingen vragen. Helaas kan de belastingdienst niet eens een vorm van vermogens(winst)belasting aan.

Riet60
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 feb 2022 18:57

Re: Lange tijd thuis door long covid en straks misschien je baan kwijt?

Ongelezen bericht door Riet60 »

Met belangstelling heb ik gisteren gekeken. Heel verdrietig dat mensen zo lang ziek zijn na een COVID-19 besmetting. Altijd verdrietig om na twee jaar ziekte in te stromen in de WIA. Wat mij vreselijk stoorde is de bijdrage van de heer Omzigt en de stemming makerijen toon van de presentatrice daaromheen. Of de heer Omzigt weet niet goed waar hij het over heeft, of hij polariseert bewust. Beide vind ik ernstig voor een politicus. Hij beweerde dat het UWV achterstanden heeft. Vanuit mijn baan en de begeleiding van mijn collega’s die een WIA aanvraag hebben moeten doen weet ik dat dat klopt en hoeveel gedoe en onzekerheid dat met zich meebrengt. In de ene regio is die achterstand erger dan in de andere. Vervolgens zegt de heer Omzigt dat het UVW blijkbaar nu wil laten zien dat ze dit wel aan kunnen door de COVID patiënten naar voren te halen. Een sneer naar het UWV. Hij deed de suggestie dat het UWV beter deze cases wat vertraging op zou kunnen laten lopen zodat deze situaties wat meer tijd zouden hebben. Dit is klinkklare onzin, omdat vertraging van de beslissing niets doet met de ingangsdatum van de WIA. Deze blijft gewoon 2 jaar na de eerste ziektedag. Door de vertraging blijven mensen veel langer in onzekerheid of en hoeveel uitkering ze zullen krijgen, of de werkgever ze in dienst moet houden enz. Ondertussen stopt de doorbetalingsverplichting van de werkgever en moeten ze leven van een voorschot van het UWV als ze die al aangevraagd hebben. Die onzekerheid is vreselijk. Dat het UWV blijkbaar moeite doet deze groep minder lang in onzekerheid te houden is in ze te prijzen. Erg dat de heer Omzigt hier pertinente onzin zit te verkopen en mensen op een verkeerd been zet en dat Radar geen weerwoord geeft of kritische vragen stelt. Ook wat hij zei over dat werkgevers ‘ gewoon’ mogen ontslaan bij een WIA beslissing van minder dan 35% is onjuist. Als de werknemer voor de overige 65% geschikt blijkt voor de eigen functie moet de werkgever deze werknemers in dienst houden en komt er geen ontslagvergunning. En terecht. Bij ongeschiktheid voor de eigen functie en geen opties voor ander werk kan er wel ontslag plaatsvinden. De manier waarop de heer Omzigt het er over heeft maakt mensen onnodig bang als ze toch al zoveel te verwerken hebben.
Geen verschil van mening: het is echt heel triest als je door welke ziekte ook in een uitkeringssituatie terechtkomt. Maar om foutieve en gekleurde insinuaties te maken als politicus en programmamakers van radar helpt deze mensen niets. Integendeel. Het draagt bij aan de stemmingmakerij in Nederland en daar wordt de maatschappij vooral veel slechter van. Van Radar en van de heer Omzigt zou je mogen verwachten dat wat er gezegd wordt klopt. Dat waarvan Radar zegt waar ze voor opkomen, namelijk voor heldere informatie , laten ze hier gekleurde en foutieve informatie gewoon toe. Dit was meer een geval van eenzijdig mopperen van een politicus die dit wel tot zijn handelsmerk lijkt te hebben gemaakt.

Gesloten