LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Respect privacy voortuin tijdens avondklok??

Moneyman
Berichten: 30106
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Respect privacy voortuin tijdens avondklok??

Ongelezen bericht door Moneyman »

Jablan schreef:
21 jan 2021 17:10
Eh ... nee. Bepalend is het eigendom. Via de afdeling Verhaal van een zorgverzekeraar ontdekt: iemand valt in de voortuin van een huis over een scheve tegel, moet worden opgenomen, de eigenaar van de voortuin krijgt de rekening.
Dit is een klok/ klepel-reactie. INderdaad is eigendom wél relevant als het gaat om aansprakelijkheid, maar dat staat volkomen los van de vraag of het openbare ruimte is. Eigendom is daarbij totaal niet bepalend.
Jablan schreef:
21 jan 2021 17:10
Voor deze casus: mag je worden beboet als je tijdens een avondklok in je voortuin graaft of staat, is het antwoord ja, want er is al vergelijkingsmateriaal, waar de politie een feest in een particuliere woning heeft beëindigd en de hoofdbewoner een boete kreeg. Voor deze handhaving eindigt het toezicht niet bij de openbare ruimte.
Ook hier verbindt je ten onrechte zaken aan elkaar. De grondslag van de boete heeft niets te maken gehad met het vraagstuk "openbare ruimte", maar simpelweg in het overtreden van de overige Corona-regels.

Moneyman
Berichten: 30106
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Respect privacy voortuin tijdens avondklok??

Ongelezen bericht door Moneyman »

Geip Suusje schreef:
21 jan 2021 20:01
Ik meen dat die "andere kenteekenen" kunnen bestaan uit het herkenbaar zijn als prive bestrating/oprit. Of een hek, ook al staat dat open.
Dat hek valt als het echt afsluit inderdaad onder zo'n "kenteeken", maar een toegankelijk sierhekje of bestrating en dergelijke niet. Het gaat er immers niet om of duidelijk is dat het prive-terrein is (dan zou je gelijk hebben), maar dat de bewuste voortuin "verboden is toegang " is.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Respect privacy voortuin tijdens avondklok??

Ongelezen bericht door moederslink »

Ik denk dat niemand overweegt om in andermans voortuin te gaan zitten tijdens de avondklok :D

Nijogeth
Berichten: 9993
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Respect privacy voortuin tijdens avondklok??

Ongelezen bericht door Nijogeth »

NeoDutchio schreef:
21 jan 2021 18:58
Jablan schreef:
21 jan 2021 18:45
Het gaat om overtredingen van de tijdeijke maatregelen en jij kan er vast de grondslag voor de boetes bij vinden ;-)
Het binnen feesten met een grote groep is inderdaad verboden. Maar in je eentje in de voortuin zitten is nog maar de vraag. Maar omdat de politie binnen optreed tegen een groep wil niet zeggen dat ze optreden tegen een individu op eigen terrein.
En zelfs dat is niet verboden.
https://www.politie.nl/themas/coronavir ... ewerk.html

"Handhaaft de politie ook achter de voordeur?
We doen een beroep op iedereen om de komende tijd het dringende advies van de overheid op te volgen. Zo kunnen we met elkaar de verspreiding van het virus doen afnemen of stoppen. Het aantal bezoekers dat we thuis (binnen en buiten) ontvangen is op dit moment max 1 persoon per dag, exclusief kinderen onder de 13 jaar.
Als een samenkomst leidt tot overlast voor de buren of omgeving kan er gehandhaafd worden. We mogen alleen een woning binnentreden als we een machtiging tot binnentreden hebben, die is afgegeven door een hulpofficier van justitie. Net zoals dat vroeger was. Bijvoorbeeld bij herhaaldelijk overlastgevend gedrag."

alfatrion
Berichten: 21913
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Respect privacy voortuin tijdens avondklok??

Ongelezen bericht door alfatrion »

Handhaven in de voortuin is voor de voordeur handhaven.

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: Respect privacy voortuin tijdens avondklok??

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

Moneyman schreef:
21 jan 2021 20:40
Geip Suusje schreef:
21 jan 2021 20:01
Ik meen dat die "andere kenteekenen" kunnen bestaan uit het herkenbaar zijn als prive bestrating/oprit. Of een hek, ook al staat dat open.
Het gaat er immers niet om of duidelijk is dat het prive-terrein is (dan zou je gelijk hebben), maar dat de bewuste voortuin "verboden is toegang " is.
Bron?

Prive is toch "verboden toegang" voor onbevoegden?
Ben bang dat we weer op glad ijs terecht komen. Zoiets als welke permissies/verboden iemand op zou moeten maken uit de duidelijke wetenschap dat iets privé is, zonder dat het op een bordje geschreven.

P.S.: citaat ergens van een rechtenforum:
"Als niet juridisch persoon, maar wel als oud politieagent heb ik het volgende geleerd:
Dit betreft dan Artikel 461 WvS
Een erf is afgesloten indien het overduidelijk is dat er geen onbevoegden het terrein mogen betreden.
M.a.w. Er moet een art. 461 bord staan, een heg of hek etc.
Ook al staat het hek open, dan is het mogelijkerwijs aan te nemen dat het erg priveterrein is.

Daarbij moet minstens 1x gevraagd worden zich te verwijderen en 1x vorderen.
Dat is wat mij is geleerd. Hoop dat je er iets aan hebt."
Laatst gewijzigd door Geip Suusje op 21 jan 2021 22:59, 1 keer totaal gewijzigd.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Respect privacy voortuin tijdens avondklok??

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Moneyman schreef:
21 jan 2021 16:50
Eens, dat zegt mijn gevoel ook. Zelfs als het verschil alleen maar zichtbaar is door de sierbestrating, en er geen enkele fysieke afbakening is, ben ik zelf genegen om te denken "dit is mijn grond en zéker niet openbaar". Maar juridisch ligt dat toch echt behoorlijk anders: vrij toegankelijk = openbaar, plat gezegd.
Dat lijkt me ook logisch. Anders zou niemand strikt gesproken naar je voordeur mogen komen zonder eerst toestemming te hebben gevraagd om door de tuin te lopen. Dat worden nog meer klachten over de pakketbezorgers die zeggen langs geweest te zijn maar niks hebben afgeleverd ;-)

Moneyman
Berichten: 30106
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Respect privacy voortuin tijdens avondklok??

Ongelezen bericht door Moneyman »

Geip Suusje schreef:
21 jan 2021 22:25
Moneyman schreef:
21 jan 2021 20:40
Geip Suusje schreef:
21 jan 2021 20:01
Ik meen dat die "andere kenteekenen" kunnen bestaan uit het herkenbaar zijn als prive bestrating/oprit. Of een hek, ook al staat dat open.
Het gaat er immers niet om of duidelijk is dat het prive-terrein is (dan zou je gelijk hebben), maar dat de bewuste voortuin "verboden is toegang " is.
Bron?
De wet, die je zelf al gequote had :D

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: Respect privacy voortuin tijdens avondklok??

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

@Moneyman, zie mijn P.S. in vorige post.
Oom agent interpreteert "andere teekenen" als mogelijkerwijs aan te nemen dat het erg priveterrein is

Lady1234
Berichten: 27122
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Respect privacy voortuin tijdens avondklok??

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Wat een onzinnig gezeur over die voortuin. Het is winter.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Respect privacy voortuin tijdens avondklok??

Ongelezen bericht door witte angora »

Lady1234 schreef:
22 jan 2021 00:18
Wat een onzinnig gezeur over die voortuin. Het is winter.
Sommige mensen zitten nu eenmaal ook in de winter, in het donker en in de kou, 's avonds laat lekker in hun voortuin. Misschien zelfs als het regent en/of sneeuwt en/of hagelt en/of stormt. Juist met dat weer kun je soms de mooiste foto's maken, om wat te noemen.

Hier aan de overkant staat een flat van een verdieping of 9, op de 1 na onderste staat dagelijks een kerel op de galerij een sigaretje te roken. Vanavond zelfs in het donker, hij was nauwelijks zichtbaar, maar ik zag hem toch. Wat er te zien is? Het uitzicht aan de achterkant, waar ook een balkon is, is groen, waar hij staat zie je enkel auto's, mijn flat, en een aantal huizenblokken. Kennelijk vind hij het interessant bij anderen naar binnen te gluren. Ook in het donker, ook in de kou, ook in de regen van vanavond.

Sommige mensen zijn zo, al ben ik er niet zo gecharmeerd van dat hij daar steeds staat.

Lowieze
Berichten: 6602
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Respect privacy voortuin tijdens avondklok??

Ongelezen bericht door Lowieze »

“Wat valt er onder ‘buiten’?
De regel is dat u tijdens de avondklok niet in de openlucht mag zijn. Dat betekent dat u niet buiten mag zijn, ook niet in de auto of in de trein. U mag wel in uw eigen tuin zijn of op uw balkon. U mag dus niet:

buitenshuis zijn;
in uw eigen auto zitten;
in het OV zitten;
in de taxi zitten;
in bedrijfsmatig personenvervoer zitten.
Dit mag alleen als u een geldige reden heeft om buiten te zijn. U leest hier meer over op de pagina Regels avondklok.”

Bron: Rijksoverheid.nl

Lowieze
Berichten: 6602
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Respect privacy voortuin tijdens avondklok??

Ongelezen bericht door Lowieze »

witte angora schreef:
22 jan 2021 00:40


Sommige mensen zitten nu eenmaal ook in de winter, in het donker en in de kou, 's avonds laat lekker in hun voortuin. Misschien zelfs als het regent en/of sneeuwt en/of hagelt en/of stormt. Juist met dat weer kun je soms de mooiste foto's maken, om wat te noemen.

Hier aan de overkant staat een flat van een verdieping of 9, op de 1 na onderste staat dagelijks een kerel op de galerij een sigaretje te roken. Vanavond zelfs in het donker, hij was nauwelijks zichtbaar, maar ik zag hem toch. Wat er te zien is? Het uitzicht aan de achterkant, waar ook een balkon is, is groen, waar hij staat zie je enkel auto's, mijn flat, en een aantal huizenblokken. Kennelijk vind hij het interessant bij anderen naar binnen te gluren. Ook in het donker, ook in de kou, ook in de regen van vanavond.

Sommige mensen zijn zo, al ben ik er niet zo gecharmeerd van dat hij daar steeds staat.
Staat de ene naar de andere te gluren :wink:

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Respect privacy voortuin tijdens avondklok??

Ongelezen bericht door witte angora »

:lol:

Maar je begrijpt wel wat ik bedoel. :wink:

Lowieze
Berichten: 6602
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Respect privacy voortuin tijdens avondklok??

Ongelezen bericht door Lowieze »

witte angora schreef:
22 jan 2021 09:13
:lol:

Maar je begrijpt wel wat ik bedoel. :wink:
Zeker, zie het zo voor me.

Moneyman
Berichten: 30106
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Respect privacy voortuin tijdens avondklok??

Ongelezen bericht door Moneyman »

Geip Suusje schreef:
21 jan 2021 23:09
@Moneyman, zie mijn P.S. in vorige post. Oom agent interpreteert "andere teekenen" als mogelijkerwijs aan te nemen dat het erg priveterrein is
Ah, je hebt je post nog aangepast nadat ik erop gereageerd had, zie ik.

Als je om te beginnen even een concrete bronvermelding doet, voldoe je aan de regels én maakt het zinvol reageren mogelijk.

Moneyman
Berichten: 30106
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Respect privacy voortuin tijdens avondklok??

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lowieze schreef:
22 jan 2021 08:59
“Wat valt er onder ‘buiten’?
De regel is dat u tijdens de avondklok niet in de openlucht mag zijn. Dat betekent dat u niet buiten mag zijn, ook niet in de auto of in de trein. U mag wel in uw eigen tuin zijn of op uw balkon.
Kijk, mooi. Dan zijn we er. :wink:

Nijogeth
Berichten: 9993
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Respect privacy voortuin tijdens avondklok??

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik snap alleen niet wat er mis is met rondjes rijden in de auto? Daar kun je het virus toch niet mee verspreiden?

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Respect privacy voortuin tijdens avondklok??

Ongelezen bericht door witte angora »

Nijogeth - knuppel - hoenderhok.

:lol: :lol:

Nijogeth
Berichten: 9993
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Respect privacy voortuin tijdens avondklok??

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik vind het persoonlijk gewoon apart dat dat niet mag. Je stapt op eigen terrein in de auto en er op eigen terrein weer uit. Moet toch kunnen?

Gesloten