LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Antibiotica voor wonde op hand?

Bespreek hier alle vormen van alternatieve geneeswijze.
Aldus
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 mei 2011 15:39

Antibiotica voor wonde op hand?

Ongelezen bericht door Aldus »

Hallo, ik ben volledig nieuw op dit forum en heb een vraag voor mensen die wat meer weten over antibiotica/altern. geneeskunde/open wond-verzorging...

Iedereen mag hier echter wel zijn mening op geven :)

Dus, ik ben eergisteren gevallen met de fiets en mijn rechter hand heeft wel enkele "diepere" schaafwonden (na de val was het wit, vlees dus?)
Nu 2 dagen later heeft mijn moeder er wat zalf en ontsmetting (met verband enzo) opgedaan maar deze middag vond mijn moeder mijn hand te dik staan dus naar de dokter geweest.
Die vertelde dat er zich reeds een bacterie onder de wonde bevond (lichtjes rood rondom de wonde) en dat die verder mijn bloed kon doordringen en naar mijn hart gaan..

De dokter schreef mij dus antibiotica voor (Staphycid 500mg) voor, nu ben ik zeker geen voorstander van antibiotica en heb ik dit ook nooit eerder genomen (heb eigenlijk "nooit" eerder medicatie of pilletjes genomen, altijd homeopathie, kruiden,... gewoon mijn lichaam zelf laten genezen eigenlijk)
Dus heel graag had ik geweten wat alternatieven zijn qua verzorging op basis van natuurlijke middelen,...
Ook vroeg ik mij af wat jullie zouden doen in mijn plaats want ik wil natuurlijk ook niet dood (dat beweerden ze toch dat het kan gebeuren als ik geen antibiotica neem of dat ik op zijn minst naar het ziekenhuis zou moeten en zwaardere antibiotica ging toegediend krijgen.. :S )

Er moet toch zeker wel een dokter/homeopaat/natuurlijke dokter/... zijn die mijn "iets ergere schaafwonde" kan genezen zonder antibiotica??
Al moet ik een soort biologische groente eten/zalf smeren/wat dan ook maar ik ben ECHT geen voorstander van antibiotica (het alles genezende geneesmiddel dat tegenwoordig voor alles wordt voorgeschreven maar eigenlijk vergif is in mijn ogen?) (staat zelf een vergif-symbool op de verpakking)
En ga ik dan echt in het ziekenhuis belanden en wat volgt... als ik dit niet neem?

Alvast heel erg bedankt en hopelijk kent iemand hier meer van.
Mvg

Akarrenman
Berichten: 68
Lid geworden op: 08 mei 2011 14:11
Locatie: Berkel & Rodenrijs

Re: Antibiotica voor wonde op hand?

Ongelezen bericht door Akarrenman »

Hai,

Die is er hoor! Calendula Gel/ Gelei, en vragen ( voor de zekerheid) om de tetanusprik.

Beterschap!

Gr Anton.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Antibiotica voor wonde op hand?

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Als je de laatste 10 jaar niet geprikt bent op tetanus dan zou ik
dat wel zeker even laten doen.

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Antibiotica voor wonde op hand?

Ongelezen bericht door sephora30 »

In dit geval zou ik absoluut de antibiotica kuur afmaken.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Antibiotica voor wonde op hand?

Ongelezen bericht door Chocomelk »

sephora30 schreef:In dit geval zou ik absoluut de antibiotica kuur afmaken.
Inderdaad zowieso die kuur afmaken !

Aldus
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 mei 2011 15:39

Re: Antibiotica voor wonde op hand?

Ongelezen bericht door Aldus »

Alvast bedankt voor de info!

@chocomelk/sephora30: De kuur ben ik momenteel nog niet begonnen, lijkt jullie dat de enige mogelijkheid dan?

Ik kan jullie wel zeggen dat het "waarschijnlijk" om wondroos gaat, althans dat zegt de dokter toch, ik ben er nagenoeg niet zeker van aangezien ik maar 2 van die symptomen herken (lichtjes rood en gezwollen)

Is deze ingreep niet te zwaar voor hetgeen ik voor heb?

Tetanus ben ik voor ingeënt (2009).

Gr
Laatst gewijzigd door Aldus op 21 mei 2011 20:32, 2 keer totaal gewijzigd.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Antibiotica voor wonde op hand?

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Denk niet dat de ingreep te zwaar is, arts zal je het niet voor niets
geven en voor een buitenstaander die het niet gezien heeft is het heel moeilijk
te zeggen.
Vertrouw jij je arts niet dan ?

Aldus
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 mei 2011 15:39

Re: Antibiotica voor wonde op hand?

Ongelezen bericht door Aldus »

Ik vertrouw de arts zeker en vast, en ik ben er van overtuigd dat de antibiotica het zou genezen dus die heeft het niet fout. Maar ik weet ook dat tegenwoordig vaak of soms te vaak antibiotica wordt voorgeschreven.. Ook bij gevallen die misschien op een andere manier kunnen opgelost worden, als is het door voeding/homeopathie/correcte verzorging/thee/... maar ken zelf te weinig mogelijkheden die in mijn situatie effectief kunnen zijn. Vandaar dat ik graag de mening heb van andere artsen/mensen zodat ik niet (on)nodig antibiotica neem.

Ook vond ik dit op het internet:
------
Infecties die we vandaag nog kunnen genezen met antibiotica, kunnen over enkele jaren opnieuw dodelijk zijn. Tenzij we nu optreden. Dit is een ernstig probleem dat ieder van ons aanbelangt. Antibiotica worden immers minder doeltreffend omdat we ze té vaak en slecht gebruiken. Antibiotica moeten voorbehouden worden voor ernstige infectieziekten zoals longontsteking of hersenvliesontsteking.
De federale regering lanceert een campagne om beter en minder vaak antibiotica te gebruiken.
------

Vandaar dat ik (als het anders kan) het ook liever niet zou gebruiken en indien ik het in de toekomst hard nodig zou hebben er ook voldoende effect aan heb.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Antibiotica voor wonde op hand?

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Dat zou je dus aan een arts moeten vragen, die kan je daar voor 100% antwoordt op geven wat eventueel wel zou kunnen en wat totaal niet.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Antibiotica voor wonde op hand?

Ongelezen bericht door puma73 »

Ik denk dat het kuurtje wat de arts jouw heeft voorgeschreven dusdaniig is dat dit invloed heeft voor antibioticagebruik in de toekomst.

Ik gebruik zeker 2 tot soms wel 5 keer per jaar een antibioticakuur van de huisarts voor blaasontsteking of longontsteking.

Ik merk door mijn spierziekte niet altijd de symptomen van de blaasontsteking of ik loop te lang door met een longontsteking en wordt dan ook nog eens 1 of 2 keer per jaar in het ziekenhuis opgenomen en behandeld met antibiotica.

Dus de resistentie voor anibiotica na een kuurtje van de huisarts valt denk ik wel mee.

bianca82
Berichten: 771
Lid geworden op: 24 nov 2010 15:36
Locatie: nederland

Re: Antibiotica voor wonde op hand?

Ongelezen bericht door bianca82 »

klinkt stom maar smeer voor de zekerheid ook een honingpleister (gewoon honing en verband) op de wond.. is antibacterieel (echte honing)

calendula is verstandig voor de huid erom heen maar niet in de wond

Akarrenman
Berichten: 68
Lid geworden op: 08 mei 2011 14:11
Locatie: Berkel & Rodenrijs

Re: Antibiotica voor wonde op hand?

Ongelezen bericht door Akarrenman »

Nou Bianca,
wij smeren hier ook open wonden licht de calendula, en dat gaat prima! er komt sneller een kortstje op, en bovendien verlicht en verkoelt het, en trekt het niet zo met het genezen.
via: http://www.gezondheidsplein.nl/oordeelm ... ndula.html
zijn er meer ervaringen te vinden.

Wel ben ik het eens, met dat de antibiotica niet voor jan doedelzak word voorgeschreven, dus toch maar doen.

Beterschap groetjes Anton.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Antibiotica voor wonde op hand?

Ongelezen bericht door vroem »

Nu 2 dagen later heeft mijn moeder er wat zalf en ontsmetting (met verband enzo) opgedaan
kern van het probleem is denk ik dat er 2 dagen gewacht is met wondverzorging. Als dat gelijk gedaan was met een ontsmettend/desinfecterend middel (jodium o.d.) was er zeer waarschijnlijk niets aan de hand geweest.

Nu hebben de bacterien lekker de kans gekregen zich te ontwikkelen, en schijnbaar dusdanig dat de nromale afweer van het lichaam het niet meer voor elkaar kreeg. Dan lijkt AB mij een logische effectieve keuze.

Voortaan gelijk even de wond verzorgen, is verstandiger en goedkoper.

Aldus
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 mei 2011 15:39

Re: Antibiotica voor wonde op hand?

Ongelezen bericht door Aldus »

Daar heb je gelijk in maar hier heb je me verkeerd verstaan.. Ik bedoelde na 2 dagen verzorgd geweest te zijn door mijn moeder gingen we naar de dokter, dus niet na 2 dagen pas verzorgd. :P

Ondertussen een weekje verder en heb de antibiotica niet genomen, in de plaats hebben we het vaker verzorgd met goede zalf, dronk ik veel Thijm en Salie thee met umeboshi, en at ik deze week gezonde voeding + voldoende slaap om mijn weerstand optimaal te houden.

Ondertussen is de wonde mooi aan het genezen en ben ik allesbehalve ziek geworden of zijn er symptomen van wondroos naar boven gekomen.
Leve de alternatieve geneeskunde en de werking van het lichaam zonder chemie!! :D

Bedankt voor jullie medeleven, tips en reacties ondanks er toch veel voorstanders van antibiotica waren.
Groeten

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Antibiotica voor wonde op hand?

Ongelezen bericht door vroem »

Nu 2 dagen later heeft mijn moeder er wat zalf en ontsmetting (met verband enzo) opgedaan
dit is toch wat je schreef, staat toch echt 2 dagen later... dus niet: gedurende 2 dagen... dus misschien een idee iets nauwkeuriger te zijn met wat je schrijft, want ik kan er niets anders van maken vanwege het woordje ""later""....
Overigens was mijn advies niet anders geweest, toch een behoorlijk risico. Overigens denk ik dat het herstel meer te danken is geweest aan een goede afweer dan aan "'alternatieve"" middeltjes.

en blijkbaar eet en leef je normaal zo gezond niet, omdat dat ineens veranderd was in wel gezond? snap het hele verhaal niet zo eigenlijk...

Aldus
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 mei 2011 15:39

Re: Antibiotica voor wonde op hand?

Ongelezen bericht door Aldus »

Ik weet het dat het er staat... maar wat telt er, wat ik bedoel of wat ik mis-schreef?? lol :P grappig dat mensen altijd hun gelijk willen halen aan de hand van wat er geschreven staat, ik bedoel dit alles niet zo letterlijk hoor.
Dus bij deze een punt achter wat ik verkeerd uitdrukte?
In mijn vorig bericht heb ik het verbeterd dus snap niet waarom daar moeilijk om gedaan wordt...

Ook hier zit je wederom fout :P , ik eet (qua voeding/drank) en leef (qua gewoonten) normaal zo gezond mogelijk (buiten de gerechten die ik hier en daar voorgeschoteld krijg) maar de laatste week was ik nog strenger met mezelf waarbij ik een onderscheid maakte tussen voedingsstoffen en me enkel focuste op de yange combinaties die in mijn situatie het best waren.
Ik gebruikte uitdrukkelijk het woord gezond omdat mensen tegenwoordig niet meer weten wat gezond eten is, ook onderlijnde ik het om het extra te benadrukken binnen mijn gewoontes.

Vraag gerust wat je niet begrijpt mijn vriend maar er is geen reden om je op te jagen, toch?

Groeten

Oja, """"alternatieve"""" middelen hebben ECHT wel effect(ik heb het niet over iets specifiek maar over de natuur in het algemeen) vind het ook wel grappig dat jullie denken van niet, ...hoe zou het nu kunnen dat een natuurlijk component effect heeft op een natuurlijk lichaam :? :? ons lichaam is toch van de natuur? of heb ik het fout...

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Antibiotica voor wonde op hand?

Ongelezen bericht door vroem »

wie wil er nu zijn gelijk halen....

natuurlijke middelen zijn niet alternatief. dat is gewoon wat het is, een natuurlijk middel. de alternatieve hoek lijft het meestal graag in alsof het iets unieks is. veel reguliere medicatie is trouwens ook van natuurlijke oorsprong (ik noem bv penicillines, dus antibiotica. en dan niet de synthetische).
alternatief is vaak helemaal niet zo alternatief..

En wat er geschreven staat staat geschreven en kan je niet meer veranderen....en als je het anders bedoelt dan dat he ter staat : zou daar maar mee oppassen want dat kan je aardig de das om doen in het echte leven...

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Antibiotica voor wonde op hand?

Ongelezen bericht door puma73 »

Oja, """"alternatieve"""" middelen hebben ECHT wel effect(ik heb het niet over iets specifiek maar over de natuur in het algemeen) vind het ook wel grappig dat jullie denken van niet, ...hoe zou het nu kunnen dat een natuurlijk component effect heeft op een natuurlijk lichaam ons lichaam is toch van de natuur? of heb ik het fout...
Ik zou maar oppassen met je alternatieve pad, ik ken mensen genoeg die alleen maar alternatief wilden en nu bloemetjes naar boven duwen. En dat kan ook jonge "gezonde"mensen gebeuren

Gesloten