Colloïdaal zilver: verkeerde voorlichting over schadelijk 'wondermiddel'

Bespreek hier alle vormen van alternatieve geneeswijze.
Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Colloïdaal zilver: verkeerde voorlichting over schadelijk 'wondermiddel'

Ongelezen bericht door Nijogeth »

PGros schreef:
18 dec 2023 14:29
Nijogeth schreef:
18 dec 2023 10:06
Het is gewoon algemeen bekend dat de inname van zilver tot zilververgiftiging kan leiden.
En het is ook algemeen bekend dat veel water drinken tot watervergiftiging kan leiden en dat je daar aan kan overlijden.
Dat klopt, je hebt sneller een watervergiftiging dan een alcoholvergiftiging. Voor het eerste is wat minder (in totale hoeveelheden) nodig over het algemeen.

Doet niets af aan het feit dat water tot je nemen nog een positief effect heeft en dit zilverwater drinken dat totaal niet heeft.

PGros
Berichten: 1141
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Colloïdaal zilver: verkeerde voorlichting over schadelijk 'wondermiddel'

Ongelezen bericht door PGros »

Nijogeth schreef:
18 dec 2023 15:25
Doet niets af aan het feit dat water tot je nemen nog een positief effect heeft en dit zilverwater drinken dat totaal niet heeft.
Dat komt omdat je positieve reacties niet geloofd. Als je er van overtuigd was dat het de waarheid was wat mensen zeggen die positief zijn, dan was de reactie anders.
Ik ken zilverwater niet maar waarom het niet zou helpen voor bepaalde dingen ga ik ook niet ontkennen.

Wat denken jullie van chemotherapie? Is dat niet heel slecht voor je lichaam? Of toch positief?

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Colloïdaal zilver: verkeerde voorlichting over schadelijk 'wondermiddel'

Ongelezen bericht door Nijogeth »

PGros schreef:
18 dec 2023 15:45
Nijogeth schreef:
18 dec 2023 15:25
Doet niets af aan het feit dat water tot je nemen nog een positief effect heeft en dit zilverwater drinken dat totaal niet heeft.
Dat komt omdat je positieve reacties niet geloofd. Als je er van overtuigd was dat het de waarheid was wat mensen zeggen die positief zijn, dan was de reactie anders.
Nee, dat komt omdat, ondanks al die positieve verhalen, het nog niemand is gelukt te bewijzen dat het positieve effecten heeft. Als het werkt omdat mensen erin geloven, dan is het puur een placebo, kunnen ze net zo goed een glas water drinken en geloven dat dat magische krachten heeft.

Methusalah
Berichten: 1177
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Colloïdaal zilver: verkeerde voorlichting over schadelijk 'wondermiddel'

Ongelezen bericht door Methusalah »

Nijogeth schreef:
18 dec 2023 15:25
PGros schreef:
18 dec 2023 14:29
Nijogeth schreef:
18 dec 2023 10:06
Het is gewoon algemeen bekend dat de inname van zilver tot zilververgiftiging kan leiden.
En het is ook algemeen bekend dat veel water drinken tot watervergiftiging kan leiden en dat je daar aan kan overlijden.
Dat klopt, je hebt sneller een watervergiftiging dan een alcoholvergiftiging. Voor het eerste is wat minder (in totale hoeveelheden) nodig over het algemeen.

Doet niets af aan het feit dat water tot je nemen nog een positief effect heeft en dit zilverwater drinken dat totaal niet heeft.
Je draait het om :P Voor watervergiftiging moet je ongeveer 7 - 15 liter op (afhankelijk van je lichaam en gezondheid). Voor alcohol is dat een beduidend stuk minder. Dus je hebt sneller een alcoholvergiftiging dan een watervergiftiging.

Thijs124
Berichten: 681
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Colloïdaal zilver: verkeerde voorlichting over schadelijk 'wondermiddel'

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Vrijwel alle metalen zijn in meer of mindere mate giftig voor het lichaam.
Meest bekend zijn cadmium, chroom, koper, kwik, nikkel, lood, zilver en zink.

Lady1234
Berichten: 27130
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Colloïdaal zilver: verkeerde voorlichting over schadelijk 'wondermiddel'

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar goud injecties helpen wel weer bij reuma.

Bezorgdeburger
Berichten: 609
Lid geworden op: 09 aug 2022 08:30

Re: Colloïdaal zilver: verkeerde voorlichting over schadelijk 'wondermiddel'

Ongelezen bericht door Bezorgdeburger »

Julia_S schreef:
17 dec 2023 11:17
Iedereen vraagt naar links naar wetenschappelijk onderzoek waar in staat dat colloïdaal zilver helpt - ik vraag mij alleen af: waar zijn de links naar wetenschappelijk onderzoek waarin wordt aangetoond dat het schadelijk is?
Wat ik uit het artikel opmaak is namelijk dat dit helemaal niet is aangetoond. Het middel is niet goedgekeurd omdat niet bewezen is dat het niet schadelijk is - dit is iets anders dan dat het ook daadwerkelijk schadelijk is! De toxicologen die hier aan het woord zijn lijken te SPECULEREN over wat er mis ZOU KUNNEN gaan, in plaats van te vertellen wat er daadwerkelijk is aangetoond dat er mis zou kunnen gaan.

Of iets 'toxisch' is zegt in principe niet zoveel, er zijn zoveel middelen die toxische stoffen bevatten die wij gewoon gebruiken, zoals bijvoorbeeld ook aardappels of tomaten. Zelfs al zou het middel een stuk toxischer dan een aardappel zijn, dan zou het in principe nog steeds mogelijk kunnen zijn om een veilige dosis vast te stellen. Het wordt hier echter zeer ongenuanceerd neergezet alsof toxisch meteen betekent dat je er niet aan mag komen.

Dit alles vind ik nu bijzonder misleidend! Ik heb geen sterke mening over het gebruik van colloïdaal zilver, ik ben mij aan het inlezen over het onderwerp, maar ik zou een stuk meer geneigd zijn om kritiek erop serieus te nemen wanneer die ook daadwerkelijk op een intelligente manier gepresenteerd werd met een duidelijke onderbouwing, en dat is hier niet het geval...
Ik had je graag een positief antwoord gegeven maar ik denk niet dat er studies zijn die het gevaar van colloidaalzilver aantonen. Want dan waren die hier ongetwijfeld gegeven.

Bezorgdeburger
Berichten: 609
Lid geworden op: 09 aug 2022 08:30

Re: Colloïdaal zilver: verkeerde voorlichting over schadelijk 'wondermiddel'

Ongelezen bericht door Bezorgdeburger »

Lady1234 schreef:
18 dec 2023 17:17
Maar goud injecties helpen wel weer bij reuma.
Heb je daarvoor wetenschappelijk bewijs?

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Colloïdaal zilver: verkeerde voorlichting over schadelijk 'wondermiddel'

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Methusalah schreef:
18 dec 2023 16:51
Nijogeth schreef:
18 dec 2023 15:25
PGros schreef:
18 dec 2023 14:29

En het is ook algemeen bekend dat veel water drinken tot watervergiftiging kan leiden en dat je daar aan kan overlijden.
Dat klopt, je hebt sneller een watervergiftiging dan een alcoholvergiftiging. Voor het eerste is wat minder (in totale hoeveelheden) nodig over het algemeen.

Doet niets af aan het feit dat water tot je nemen nog een positief effect heeft en dit zilverwater drinken dat totaal niet heeft.
Je draait het om :P Voor watervergiftiging moet je ongeveer 7 - 15 liter op (afhankelijk van je lichaam en gezondheid). Voor alcohol is dat een beduidend stuk minder. Dus je hebt sneller een alcoholvergiftiging dan een watervergiftiging.
Dat is per dag, die 7-15 liter. Ga nu eens 3 liter water drinken in een half uurtje. Als ik in een half uur 3 liter bier drink, dan kom ik op een promillage onder de 3 uit, terwijl een promillage vanaf 4 voor een ervaren drinker tot alcoholvergiftiging kan leiden.

Bij 3 liter water in een half uur, dan krijgt je lichaam echter een te laag zoutgehalte en heb je dus al een watervergiftiging.

Lady1234
Berichten: 27130
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Colloïdaal zilver: verkeerde voorlichting over schadelijk 'wondermiddel'

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Bezorgdeburger schreef:
18 dec 2023 17:48
Lady1234 schreef:
18 dec 2023 17:17
Maar goud injecties helpen wel weer bij reuma.
Heb je daarvoor wetenschappelijk bewijs?
Ja, maar dat ga ik u niet vertellen. 😁

Bezorgdeburger
Berichten: 609
Lid geworden op: 09 aug 2022 08:30

Re: Colloïdaal zilver: verkeerde voorlichting over schadelijk 'wondermiddel'

Ongelezen bericht door Bezorgdeburger »

Lady1234 schreef:
18 dec 2023 18:19
Bezorgdeburger schreef:
18 dec 2023 17:48
Lady1234 schreef:
18 dec 2023 17:17
Maar goud injecties helpen wel weer bij reuma.
Heb je daarvoor wetenschappelijk bewijs?
Ja, maar dat ga ik u niet vertellen. 😁
Flauw hoor.

Heeft wel wat overeenkomsten met collodiaalzilver lees ik:

https://www.serviceapotheek.nl/medicijn/

Petra1987
Berichten: 524
Lid geworden op: 28 aug 2018 21:17

Re: Colloïdaal zilver: verkeerde voorlichting over schadelijk 'wondermiddel'

Ongelezen bericht door Petra1987 »

Colloïdaal zilver, dat bestaat uit kleine zilverdeeltjes gesuspendeerd in een vloeistof, is controversieel vanwege vragen over de veiligheid en effectiviteit ervan. Hoewel colloïdaal zilver vaak wordt gepromoot als een wondermiddel voor een breed scala aan gezondheidsaandoeningen, waaronder bacteriële en virale infecties, kanker, HIV/AIDS en meer, wordt deze bewering niet ondersteund door wetenschappelijk onderzoek. De Amerikaanse Food and Drug Administration (FDA) heeft actie ondernomen tegen sommige fabrikanten van colloïdaal zilverproducten wegens het maken van ongegronde gezondheidsclaims.

Een belangrijke zorg bij het gebruik van colloïdaal zilver is de mogelijkheid dat het zich opstapelt in de weefsels van het lichaam, wat kan leiden tot een aandoening genaamd argyrie. Argyrie wordt gekenmerkt door een blauwgrijze tint op de huid, ogen, organen, nagels en tandvlees. Dit is meestal een cosmetisch probleem dat niet verdwijnt, zelfs niet als het gebruik van zilverproducten wordt gestopt. In zeldzame gevallen kunnen overmatige doses colloïdaal zilver ernstige gezondheidsproblemen veroorzaken, zoals nierschade en aanvallen. Bovendien kunnen colloïdaal zilverproducten interageren met bepaalde medicijnen, waaronder sommige antibiotica en levothyroxine.

Er is beperkt wetenschappelijk onderzoek naar de gezondheidsvoordelen van colloïdaal zilver. Enkele studies hebben colloïdaal zilver neusspray geëvalueerd voor de behandeling van chronische sinusinfecties, maar deze toonden geen significante verbeteringen aan. Vanwege het gebrek aan bewezen veiligheid en effectiviteit, adviseren gezondheidsexperts voorzichtigheid en raden ze aan om met zorgverleners te overleggen voordat ze colloïdaal zilver of andere complementaire gezondheidsbenaderingen gebruiken, vooral in plaats van conventionele medische behandelingen.

Over het algemeen suggereert de wetenschappelijke consensus dat de risico's van het gebruik van colloïdaal zilver, met name bij langdurig gebruik, groter zijn dan eventuele onbewezen voordelen. Het is belangrijk voor mensen die colloïdaal zilver overwegen om dit te bespreken met hun zorgverleners en te vertrouwen op wetenschappelijk gevalideerde behandelingen voor gezondheidsproblemen.

Referenties
1. https://www.nccih.nih.gov/health/colloi ... ed-to-know
2. https://www.mayoclinic.org/healthy-life ... q-20058061

Methusalah
Berichten: 1177
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Colloïdaal zilver: verkeerde voorlichting over schadelijk 'wondermiddel'

Ongelezen bericht door Methusalah »

Nijogeth schreef:
18 dec 2023 18:07
Methusalah schreef:
18 dec 2023 16:51
Nijogeth schreef:
18 dec 2023 15:25

Dat klopt, je hebt sneller een watervergiftiging dan een alcoholvergiftiging. Voor het eerste is wat minder (in totale hoeveelheden) nodig over het algemeen.

Doet niets af aan het feit dat water tot je nemen nog een positief effect heeft en dit zilverwater drinken dat totaal niet heeft.
Je draait het om :P Voor watervergiftiging moet je ongeveer 7 - 15 liter op (afhankelijk van je lichaam en gezondheid). Voor alcohol is dat een beduidend stuk minder. Dus je hebt sneller een alcoholvergiftiging dan een watervergiftiging.
Dat is per dag, die 7-15 liter. Ga nu eens 3 liter water drinken in een half uurtje. Als ik in een half uur 3 liter bier drink, dan kom ik op een promillage onder de 3 uit, terwijl een promillage vanaf 4 voor een ervaren drinker tot alcoholvergiftiging kan leiden.

Bij 3 liter water in een half uur, dan krijgt je lichaam echter een te laag zoutgehalte en heb je dus al een watervergiftiging.

Sorry, maar dit is geen discussiepunt. Er is gewoon een officiële verfgiftigheidsgraad die door de wetenschap erkend wordt en dat heet de letale dosis mediaan. Water en alcohol zitten niet eens bij elkaar in de buurt.

Alcohol is vele en dan ook echt VELE malen giftiger dan water. Enne, je kan ook gewoon kijken naar het aantal alcoholvergiftigingen vs watervergiftigingen en die cijfers keilen je argument compleet onderuit.

Bezorgdeburger schreef:
18 dec 2023 17:45

Ik had je graag een positief antwoord gegeven maar ik denk niet dat er studies zijn die het gevaar van colloidaalzilver aantonen. Want dan waren die hier ongetwijfeld gegeven.
Dan moet je beter zoeken. We weten wat zilver doet. Daar zijn zat onderzoeken naar net zoals elke ander element. En er zijn ook specifieke onderzoeken naar specifiek colloidiaal zilver. Bijvoorbeeld: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7786010/

En deze gaan over zilverdeeltjes:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7177798/
https://www.sciencedirect.com/science/a ... 5321031862

Dit is tot in den treure onderzocht en we weten exact wat het effect is.

Erthanax
Berichten: 9700
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Colloïdaal zilver: verkeerde voorlichting over schadelijk 'wondermiddel'

Ongelezen bericht door Erthanax »

Waarom zou je in vredesnaam hersenschade door onnodig inwendig kwakgebruik willen riskeren?

Plaats reactie