MIR-methode

Bespreek hier alle vormen van alternatieve geneeswijze.
Erthanax
Berichten: 9700
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: MIR-methode

Ongelezen bericht door Erthanax »

Volgens mij baseert de VtdK haar oordeel op de stand van zaken in de wetenschap; dat is iets anders dan een mening uiten. Het is een zeer serieuze en een betrouwbare vereniging.

Onkruid71
Berichten: 2706
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: MIR-methode

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Erthanax schreef:
13 nov 2023 22:13
Volgens mij baseert de VtdK haar oordeel op de stand van zaken in de wetenschap; dat is iets anders dan een mening uiten. Het is een zeer serieuze en een betrouwbare vereniging.
In dat geval niet, waar ik het over heb.

Daarom neem ik niet alles zomaar klakkeloos aan.

En dus al helemaal niet in alternatieve geneeskunde.

kuklos
Berichten: 9775
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: MIR-methode

Ongelezen bericht door kuklos »

Onkruid71 schreef:
13 nov 2023 14:12
https://www.kwakzalverij.nl/tijdschrift ... et-helpen/

Daar heb ik mijn mening op gebaseerd.
En ja, ook toen was al bekend dat CGT en GET schadelijk zou zijn bij patiënten met PEM.
Het artikel dat je aanhaalt is van 2018, jouw kritiek
(dit:
Onkruid71 schreef:
13 nov 2023 21:43
Ff bewijs erbij gezocht.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8872229/
)

is van 2022.

Onkruid71
Berichten: 2706
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: MIR-methode

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Er zijn ook nog voldoende stukken van voor die tijd, die dat aangeven.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19855350/

Bezorgdeburger
Berichten: 609
Lid geworden op: 09 aug 2022 08:30

Re: MIR-methode

Ongelezen bericht door Bezorgdeburger »

Erthanax schreef:
13 nov 2023 22:13
Volgens mij baseert de VtdK haar oordeel op de stand van zaken in de wetenschap; dat is iets anders dan een mening uiten. Het is een zeer serieuze en een betrouwbare vereniging.
Is dat zo? Nu kom ik zelden of eigenlijk nooit op hun websites maar ik heb gisteravond even gekeken en zie nergens artikelen met kritiek op misstanden in de reguliere zorg.
Nergens ook artikelen over de fraude, de medische missers die dagelijks plaatsvinden enz.

Vorige week nog een artikel in FTM over fraude bij Europese subsidies. Er worden in dat artikel drie hoogleraren bij naam genoemd. Twee ervan zijn nog steeds werkzaam. Terwijl zij al in 2019 fraude pleegden. Met miljoenen vertrok de derde hoogleraar Chang en hij is nergens meer te vinden.

Wel een artikel over donaties van charitatieve instellingen voor 'alternatieve' behandelcentra en niets over de fraude van het LUMC.

Daarom neem ik hun niet serieus als je zo selectief je website vult.

Bezorgdeburger
Berichten: 609
Lid geworden op: 09 aug 2022 08:30

Re: MIR-methode

Ongelezen bericht door Bezorgdeburger »

Blijkbaar zijn bepaalde 'kwakzalvermethoden' toch niet zo slecht voor een zieke mens:
Bron BMC, een toch algemeen gerespecteerd medisch tijdschrift:
https://systematicreviewsjournal.biomed ... 23-02313-2

kuklos
Berichten: 9775
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: MIR-methode

Ongelezen bericht door kuklos »

@Bezorgdeburger, dus als zij zich specifiek richten op kwakzalverij dan mag dat niet, want ze moeten zich wat jou betreft richten alle misstanden in de zorg?
Ergo, je hebt inhoudelijk dus niets aangaande hun kritiek, maar jij vindt dat ze niet breed genoeg de zorg aanpakken en dus kan jij ze in het geheel niet serieus nemen.

Een bijzondere redenatie.

kuklos
Berichten: 9775
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: MIR-methode

Ongelezen bericht door kuklos »

Bezorgdeburger schreef:
14 nov 2023 10:13
Blijkbaar zijn bepaalde 'kwakzalvermethoden' toch niet zo slecht voor een zieke mens:
Bron BMC, een toch algemeen gerespecteerd medisch tijdschrift:
https://systematicreviewsjournal.biomed ... 23-02313-2
Niemand hier heeft gesteld dat alternatief altijd gevaarlijk moet zijn in de zin van schadelijk. Het is vooral het gebrek aan werking en valse beloftes. Met als gevolg geld uitgeven aan niets en valse hoop bieden, waarbij sommigen ook nog eens reguliere zorg gaan mijden.

Homeopathie is niet gevaarlijk omdat het niets doet, zoals jouw artikel ook laat zien.

juliomariner
Berichten: 4835
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: MIR-methode

Ongelezen bericht door juliomariner »

Inderdaad een kromme redenering.
De dierenbescherming doet niets om de olifanten te bestrijden is het andere werk dat ze dan doen ook niet goed?
Het is een kwestie van prioriteiten en waar zo'n vereniging voor is opgericht. Het VtdK bestrijd kwakzalverij en de dierenbescherming komt op voor de dierenrechten in Nederland. Voor de andere taken zijn andere verenigingen opgericht.
En alternatief kan wel degelijk gevaarlijk zijn (ook al is er geen enkele werkzaamheid en is de methode op zich niet schadelijk) namelijk dat de patient bij de reguliere geneeskunst wegblijft of wordt weggehouden de de kwakzalver.
En daarnaast de financiele schade want de "behandelingen" zijn vaak niet goedkoop en altijd niet werkzaam. Je betaald dus voor lucht.

Onkruid71
Berichten: 2706
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: MIR-methode

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Wat is dan de definitie van kwakzalverij?
Een behandeling geven die aantoonbaar niet werkt?
Dat deze ook nog eens schadelijk zou kunnen zijn lijkt mij dat deze dan zeer zeker aangepakt moet worden en bestempelt moet worden als kwakzalverij

Methusalah
Berichten: 1177
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: MIR-methode

Ongelezen bericht door Methusalah »

Bezorgdeburger schreef:
14 nov 2023 10:07
Erthanax schreef:
13 nov 2023 22:13
Volgens mij baseert de VtdK haar oordeel op de stand van zaken in de wetenschap; dat is iets anders dan een mening uiten. Het is een zeer serieuze en een betrouwbare vereniging.
Is dat zo? Nu kom ik zelden of eigenlijk nooit op hun websites maar ik heb gisteravond even gekeken en zie nergens artikelen met kritiek op misstanden in de reguliere zorg.
Waarom zouden ze. Daar richten ze zich niet op. Daarvoor bestaat het Landelijk Meldpunt Zorg al.

Bezorgdeburger
Berichten: 609
Lid geworden op: 09 aug 2022 08:30

Re: MIR-methode

Ongelezen bericht door Bezorgdeburger »

Dit is de definitie van kwakzalverij. Fraude en oplichterij geldt volgens de VdtK dus niet voor de hoogleraren van het LUMC. Om maar 1 voorbeeld aan te halen. Selectieve verontwaardiging dus.

Dat neem ik dus niet serieus.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Kwakzalve ... %20genoemd.

juliomariner
Berichten: 4835
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: MIR-methode

Ongelezen bericht door juliomariner »

Nogmaals deze vereniging bestrijd geen fraude en oplichterij maar kwakzalverij.

Moneyman
Berichten: 30118
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: MIR-methode

Ongelezen bericht door Moneyman »

Bezorgdeburger schreef:
14 nov 2023 11:11
Selectieve verontwaardiging dus.
Onzin, natuurlijk. Gewoon een kwestie van focus. Of neem je Kika ook niet serieus omdat ze zich niet primair bezighouden met kanker bij bejaarden?

Bezorgdeburger
Berichten: 609
Lid geworden op: 09 aug 2022 08:30

Re: MIR-methode

Ongelezen bericht door Bezorgdeburger »

juliomariner schreef:
14 nov 2023 11:24
Nogmaals deze vereniging bestrijd geen fraude en oplichterij maar kwakzalverij.
In de definitie staat dat oplichterij in met name de medische zorg onderdeel van kwakzalverij is.

Hoe noem je dan de fraudezaak van het LUMC?

Drie hoogleraren die voor miljoenen fraude pleegden in aanvragen van Europese subsidies voor wetenschappelijke studies in academische ziekenhuizen?

Lady1234
Berichten: 27129
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: MIR-methode

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ja, oplichterij. Duizenden keren verdund water als medicijn verkopen, is kwakzalverij.

Onterecht subsidies binnenslepen is dat niet.

Methusalah
Berichten: 1177
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: MIR-methode

Ongelezen bericht door Methusalah »

Bezorgdeburger schreef:
14 nov 2023 11:40
juliomariner schreef:
14 nov 2023 11:24
Nogmaals deze vereniging bestrijd geen fraude en oplichterij maar kwakzalverij.
In de definitie staat dat oplichterij in met name de medische zorg onderdeel van kwakzalverij is.

Hoe noem je dan de fraudezaak van het LUMC?

Drie hoogleraren die voor miljoenen fraude pleegden in aanvragen van Europese subsidies voor wetenschappelijke studies in academische ziekenhuizen?


Kwakzalverij is oplichting maar niet alle oplichting is kwakzalverij. Simpele logica wat je op school al leert.

juliomariner
Berichten: 4835
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: MIR-methode

Ongelezen bericht door juliomariner »

En ze bestrijden ook geen oplichterij in de financiele sector.
Foei VtdK!

Onkruid71
Berichten: 2706
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: MIR-methode

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Toch zijn ze selectief.

Bezorgdeburger
Berichten: 609
Lid geworden op: 09 aug 2022 08:30

Re: MIR-methode

Ongelezen bericht door Bezorgdeburger »

Lady1234 schreef:
14 nov 2023 11:42
Ja, oplichterij. Duizenden keren verdund water als medicijn verkopen, is kwakzalverij.

Onterecht subsidies binnenslepen is dat niet.
Waarom niet? Omdat die hoogleraren fraude pleegden heeft het LUMC een aantal wetenschappelijke studies moeten stopzetten. Hun fraude heeft dus wel degelijk gevolgen voor reguliere zorg.

Bovendien werken twee van de drie nog steeds in academische ziekenhuizen in het wetenschappelijke onderzoek.
Van mij mogen ze maar is meten met twee maten naar mijn mening.

Plaats reactie