LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Zet de farmaceutische industrie je op het verkeerde been?

Bespreek hier alle vormen van alternatieve geneeswijze.
antileugens

Re: Zet de farmaceutische industrie je op het verkeerde been?

Ongelezen bericht door antileugens » 17 jan 2010 08:34

Ach ach, op zijn nummertje gezet en hij gaat weer zeuren over openstaande vragen aan mij (die er niet zijn) en zeuren dat ik Kees Braam niet aanval (wat ik niet doe omdat ik niet mee doe aan het spelletje "laten we off-topic gaan omdat de alternatieve geneeskunde aanvallen veel leuker is dan de vragen die hier gesteld worden").
En de startvraag mag dan breed gesteld worden, er word volop over gediscussierd, al heb je dat misschien niet door omdat er zoveel off-topic berichten zijn geplaatst. Ergo, als de moderator die berichten verwijdert, zie jij het misschien ook.

Maar goed, heeft iemand misschien een idee hoe de vraag dan wél geformuleerd zou moeten worden? Ik vind het prima om het topic-onderwerp strakker te formuleren.

De laatste post zit dan wel vol met persoonlijke aanvallen maar het heeft wel een echte reden, dus zie ik het nut er niet echt van in die te melden. Bovendien zijn er zoveel meldingen dat ik denk dat de moderator het hele topic wel door zal nemen en alles wat off-topic zal verwijderen dus waarschijnlijk die van WillemV en deze ook wel. Dat zou dan overigens wel het eerste bericht van mij zijn in dit topic dat verwijdert word.

Maar nu wel graag weer on-topic.

trijntjewinkel

Ongelezen bericht door trijntjewinkel » 17 jan 2010 10:09

Dank Da Silva voor dit uitstekende advies!

Dankzij een aantal forumleden is er hier op bepaalde momenten toch nog veel interessante en belangwekkende informatie uitgewisseld.

Ik heb de indruk dat alle argumenten ruimschoots aan bod geweest zijn, dus het opnieuw opstarten van de discussie aan de hand van een anders geformuleerde vraag lijkt mij eerlijk gezegd zinloos.

Ik ben het dus helemaal met je eens!

kuklos

Ongelezen bericht door kuklos » 17 jan 2010 11:46

Ik deel de mening van trijntje, dasilva en anderen. Klaar met de discussie. Antwoord op de vraag van TS is afdoende gegeven.

jor

Ongelezen bericht door jor » 17 jan 2010 11:51

Helemaal mee eens, alles is reeds 5 maal gezegd en voor de rest blijft het een welles/nietes spelletje.

Meno

Ongelezen bericht door Meno » 17 jan 2010 13:11

@Amyl.Dat klopt, met de oestrogeen aanmaak gaat het neerwaarts in de overgang. Dat is heel normaal en daarom noemen we het de overgang.

kuklos

Ongelezen bericht door kuklos » 17 jan 2010 13:29

@bootsman1, ik snap niet wat het doel van je bericht is voor deze discussie.

bootsman1

Ongelezen bericht door bootsman1 » 17 jan 2010 13:33

Helemaal mee eens, alles is reeds 5 maal gezegd en voor de rest blijft het een welles/nietes spelletje.
Helemaal eens met jor !

kuklos

Ongelezen bericht door kuklos » 17 jan 2010 13:35

Okee. Thanks voor het ophelderen.

WillemV

Ongelezen bericht door WillemV » 17 jan 2010 14:12

Da silva schreef:Mijn advies [gratis]
Na alle discussies met de persoon antileugens gelezen te hebben kan ik maar een advies geven:
Don't feed the Troll.
Helemaal mee eens, terwijl ik mezelf er natuurlijk ook schuldig aan maak. :wink: Ik zal 'm daarom niet meer voeden zolang anderen dat ook niet meer doen...

Amyl

Ongelezen bericht door Amyl » 17 jan 2010 15:41

Meno schreef:@Amyl.Dat klopt, met de oestrogeen aanmaak gaat het neerwaarts in de overgang. Dat is heel normaal en daarom noemen we het de overgang.
Nu hoef je niet betuttelend te gaan doen, jij post dat er geen bewijs is voor depletie... terwijl depletie het kenmerk is van de overgang....

Meno

Ongelezen bericht door Meno » 17 jan 2010 21:29

@Amyl. Het citaat van Germaine Greer niet goed gelezen.
Er stond" oestrogen deficiency' dat is in het Nederlands : oestrogeen deficiëntie.

trijntjewinkel

Ongelezen bericht door trijntjewinkel » 17 jan 2010 21:33

Ja. En dat krijg je dus als je in de overgang komt.

Meno

Ongelezen bericht door Meno » 17 jan 2010 21:42

@trijntjewinkel.
Kennelijk moeilijk om zo'n citaat goed te lezen.

trijntjewinkel

Ongelezen bericht door trijntjewinkel » 17 jan 2010 21:44

Tegen wie heb je het nou?

Meno

Ongelezen bericht door Meno » 18 jan 2010 00:38

@ Tegen jou trijntje winkel en Amyl.

Amyl

Ongelezen bericht door Amyl » 18 jan 2010 03:12

Meno het woord depletie wordt in de medische wetenschap ook gebruikt om een tekort aan een bepaalde stof aan te duiden. Het is zelfs een betere omschrijving voor hetgeen dat jij probeert te zeggen, omdat oestrogenen eerst wel en later niet meer werden aangemaakt. Dat blijkt ook wel uit het feit dat je als je het toedient het suppletie noemt. Depletie > Supletie. Hiernaast kun je het ook googlen (ja ik weet dat je lui bent), dan kom je bij oestrogeen depletie bij medische artikelen uit en bij deficientie alleen bij websites. Deficienty duidt ook op een tekort, maar meestal op een tekort aan inname, bijvoorbeeld aan vitaminen. Bij oestrogenen na de overgang zou je niet van een deficienty moeten spreken, het is immers normaal, een depletie is daarom meer gepast.

In de praktijk komt dit in elk geval op hetzelfde neer, denk ook wel dat je dat zelf snapt. Beetje vermoeiend meno, zullen we zo over spelfouten gaan beginnen, of zullen we trachten het punt te snappen. Als je zo een discussie voert, dan snap ik wel dat je nooit tot een punt komt. Expres de plank gaan mislaan is een beetje infantiel.

In elk geval staat mijn punt over je quote en spreek je nu zelfs jezelf tegen.
Eerst is er geen bewijs voor een depletie slash deficientie, daarna is dat inderdaad het kenmerk van de overgang, heel duidelijk. Gaat nergens over.

Slaap lekker allen

trijntjewinkel

Ongelezen bericht door trijntjewinkel » 18 jan 2010 07:14

@ Meno,

Heb je eigenlijk wel gelezen wat Amyl heeft geschreven? Niet alleen het bovenstaande bericht maar ook het eerdere bericht??

Deficiëtie is: een tekort aan iets.
Depletie is: (proces van) vermindering van/tekort aan iets (in dit geval: tekort in de aanmaak van oestrogeen, ook wel genoemd: de overgang)
Suppletie is: (proces van) aanvulling van iets (in dit geval: aanvullen van oestrogeen door middel van het toedienen van hormonen, ook wel HRT of hormoon suppletie therapie genoemd)

Deficiëntie en depletie zijn dus synoniemen.

Germaine Greer is een feministische schrijfster die bekend is om haar controversiële uitspraken, onder andere over de menopauze. Haar uitspraken worden niet altijd gedreven door feiten, maar ook vaak door politiek opportunisme.
Meno schreef:@trijntjewinkel.
Kennelijk moeilijk om zo'n citaat goed te lezen.
Voor bepaalde personen wel zo blijkt.

Kees Braam

Ongelezen bericht door Kees Braam » 18 jan 2010 10:48

@ Vele pagina's terug was er een discussie over Avastin. Hier een paar studies die ook op onze site uitgebreid staan vermeld maar ik geef je alleen de koppen met bron. Maar Avastin is een marketingmiddel dat absoluut nog niet bewezen heeft een meerwaarde te hebben en zelfs gevaarlijk lijkt bij bepaalde vormen van kanker. Ik vind Avastin het meest duidelijke voorbeeld van hoe de farmaceutische industrie de consument maar ook de artsen op het verkeerde been zet. Hier een paar studies uit o.a. The Lancet:

Avastin - Bevacizumab naast chemo geeft een ernstig risico op maag- en darmperforaties. 21% daarvan overlijdt daaraan vroegtijdig. Aldus grote meta-analyse van vele gerandomiseerde studies gepubliceerd in The Lancet. Artikel update 18 januari 2010
1 juni 2009: Bron: Stoney Brook University Medical Center en The Lancet.

Avastin - monoklonale middelen gevoelig voor KRAS gen: cetuximab - Erbitux en/of panitumumab werkt alleen effectief bij darmkanker als de patient het juiste KRAS gen c.q. KRAS mutatiepatroon heeft. Bij alle andere darmkankerpatienten werken cetuximab of panitumumab juist negatief in combinatie met systemische chemo en Avastin. Aldus meta analyse van recente gerandomiseerde fase III studies met cetuximab en/of panitumumab bij darmkankerpatienten. Artikel geplaatst 9 februari 2009
9 februari 2009: Bron: 1: J Clin Oncol.

Avastin - Bevacizumab naast chemo met Irinitocan en Capecitabine (Xeloda) faalt volledig bij voorkomen van recidief van darmkanker na geslaagde operatie , aldus grootschalige gerandomiseerde fase III studie. Artikel geplaatst 23 april 2009 (Aan deze studie wijdde The New York Times ook een groot artikel)

Angiogenese remmers - zoals Avastin - Bevacizumab - stimuleert de agressiviteit van tumorcellen en veroorzaakt uitzaaiingen in andere organen en weefsel, ook op afstand, aldus Belgische onderzoekers. Artikel geplaatst 24 maart 2009
24 maart 2009: Bron: NRC en Cancer Cell

kuklos

Ongelezen bericht door kuklos » 18 jan 2010 10:52

Ik vind Avastin het meest duidelijke voorbeeld van hoe de farmaceutische industrie de consument maar ook de artsen op het verkeerde been zet. Hier een paar studies uit o.a. The Lancet:
2 dingen vallen op.
1) Geen link naar het onderzoek zelf.
2) Jouw site staat vol met dit soort onbewezen therapiën, en je meet dus met 2 maten.

ron1

Ongelezen bericht door ron1 » 18 jan 2010 10:56

1 Maat is voldoende voor 100 procent evidence.Dus niet overdrijven.

Gesloten