LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] LCD Scherm schoonmaken

Hier kan je al jouw problemen kwijt over alle audio- en videoapparatuur.
denmar
Berichten: 200
Lid geworden op: 10 feb 2006 10:38

LCD Scherm schoonmaken

Ongelezen bericht door denmar »

Wie heeft er ervaring met het schoonmaken van een lcd scherm dat met een droge doek niet meer schoon te krijgen is. Ik weet dat er speciaal spul voor is met de naam lcd cleaner maar helpt dit en is dit niet schadelijk? Wie wil zijn ervaring met mij delen? m.v.g.

mens
Berichten: 102
Lid geworden op: 13 mei 2007 23:59

Re: LCD Scherm schoonmaken

Ongelezen bericht door mens »

Ik heb wel eens zo'n spuitbusje gekocht. Weet niet meer hoe het heette, maar het werkte prima. Je moet het scherm natuurlijk niet kletsnat maken.

hharteman
Berichten: 1250
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:28

Re: LCD Scherm schoonmaken

Ongelezen bericht door hharteman »

Doe het hier gewoon met glassex.
gaat prima.

audiofreak1
Berichten: 526
Lid geworden op: 30 aug 2005 21:59

Re: LCD Scherm schoonmaken

Ongelezen bericht door audiofreak1 »

GEEN GLASSEX!!!!!!! Je scherm verandert op den duur van kleur!!
Geen garantie. Water en een doek of speciale LCD cleaner!

hharteman
Berichten: 1250
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:28

Re: LCD Scherm schoonmaken

Ongelezen bericht door hharteman »

Quote "Geen glassex".

Ik zou niet weten waarom niet.
Is op alcohol basis.
Gebruik het al jaren om mijn schermen schoon te maken en heb daar nog geen negatieve ervaringen mee gehad.
In de fotoindustrie gebruiken ze zelfs een goedje op methanol basis om gecoate lenzen mee te reinigen.
Nee, jezelf een duur flesje safeclean laten aansmeren voor je lcd :?

magel725
Berichten: 1164
Lid geworden op: 18 jun 2006 01:37

Re: LCD Scherm schoonmaken

Ongelezen bericht door magel725 »

[/quote]Ik zou niet weten waarom niet.
Is op alcohol basis. [/quote]

en daar heb je meteen de reden te pakken. Bij TFT schermen gaat na verloop van tijd de beschermende laag kapot en de rest van de lagen ook. Het heet niet voor niets GLASsex. CRT is van glas, een TFT niet en die gaat dan ook stuk van spul op alcoholbasis.

hharteman
Berichten: 1250
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:28

Re: LCD Scherm schoonmaken

Ongelezen bericht door hharteman »

Waarom bevatten veel lcd reinigingsmiddelen dan Isopropanol.
Dat is in feite reinigingsalcohol.
Ik denk dat je wel moet oppassen met glassex/ruitenreiniger of deze geen amonia bevat.
Ik maak me laptop al 8 jaren schoon met glassex zonder enig probleem.

Just my 2 cents

ikbenik

Re: LCD Scherm schoonmaken

Ongelezen bericht door ikbenik »

Ik heb wel eens zo'n spuitbusje gekocht. Weet niet meer hoe het heette, maar het werkte prima. Je moet het scherm natuurlijk niet kletsnat maken
Zelf verkoop ik die spuitbusjes.
En het heet:
Cleansafe.

Heel vaak ben ik het met hharteman eens, maar nu toch niet.

Glassex beschadigd inderdaad de LCD schermen.

Een klant van mij had het scherm ook met Glassex schoongemaakt en even later kon hij het scherm bij de schroot neerzetten.
Dus ik sluit me aan bij magel725.

Cleansafe is een reiniger dat geschiks is voor alle glas. kunststof en andere gladde oppervlakken (copier, scanner, monitor, LCD, TV, CD, bril e.d.) Laat tevens een microscoptisch dun, optisch zuiver anti-statisch beschermend laagje achter. Bevat geen alcohol of oplosmiddel.


Zelf heb ik daar zeer goede ervaring mee.

hharteman
Berichten: 1250
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:28

Re: LCD Scherm schoonmaken

Ongelezen bericht door hharteman »

quote ikben ik

Een klant van mij had het scherm ook met Glassex schoongemaakt en even later kon hij het scherm bij de schroot neerzetten.
-----------------------------------------------------------------

Misschien hangt het van de kwaliteit van de coating of de samenstelling van de ruitenreiniger af.
Heb even op Internet rondgekeken en er schijnt nogal wat discussie over te zijn waarbij mensen zelfs bierglasreiniger gebruiken :shock:
Als dit werkelijk het geval is dan kun je beter aan de veilige kant blijven en het beter niet gebruiken.

Heb hier eigenlijk nooit bij stil gestaan en het altijd klakkeloos gebruikt zonder enige negatieve effecten.
Blijf het wel vreemd vinden dat sommige van deze reinginsmiddelen voor lcd Isopropanol bevatten wat in feite alcohol is.
Sommige fabrikanten bevelen een middel van 50% Isopropanol met 50% water aan om de schermen te reinigen.
Dat zou ook schadelijk moeten zijn.
Het zal dus wel iets te maken hebben met de soort van coating dat dit mis kan gaan.
We zijn nooit te oud om wat te leren. 8)

Just my 2 cents

mens
Berichten: 102
Lid geworden op: 13 mei 2007 23:59

Re: LCD Scherm schoonmaken

Ongelezen bericht door mens »

't Is inderdaad cleansafe wat ik heb. Het werkt goed. Geen idee meer wat het kostte, maar het zal wel een beetje meevallen. Anders had ik het vast niet gekocht. 8) Ik gebruik het trouwens maar zelden. Volgens mij maar één keer, terwijl ik m'n laptop nu meer dan een halfjaar heb. Mijn scherm wordt gewoon niet vies. ZOu ik niet weten waarvan een laptop vies zou kunnen worden.
Maar goed, ik ben dan ook een heel braaf mens :lol:

ikbenik

Re: LCD Scherm schoonmaken

Ongelezen bericht door ikbenik »

Geen idee meer wat het kostte, maar het zal wel een beetje meevallen.
€6,-

Mijn scherm wordt gewoon niet vies. ZOu ik niet weten waarvan een laptop vies zou kunnen worden.
Vette vingers die er steeds opdrukken. :lol:

mens
Berichten: 102
Lid geworden op: 13 mei 2007 23:59

Re: LCD Scherm schoonmaken

Ongelezen bericht door mens »

Tip: BLIJF MET JE VETTE VINGERS VAN HET SCHERM AF!!
= gratis
:lol:

gjvisser
Berichten: 310
Lid geworden op: 22 jun 2005 14:06

Re: LCD Scherm schoonmaken

Ongelezen bericht door gjvisser »

gewoon een lenzen of brillendoekje gebruiken. Heeft geen chenische rotzooi en daar krijg je de meeste vlekken mee weg.

Captain Pervert
Berichten: 1282
Lid geworden op: 20 jul 2005 00:52

Re: LCD Scherm schoonmaken

Ongelezen bericht door Captain Pervert »

Thinner werkt ook! Geeft ook een leuk bij-effect, iedere film lijkt dan een horrorfilm :D

hotsirio
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 jul 2008 11:28

Re: LCD Scherm schoonmaken

Ongelezen bericht door hotsirio »

Ik heb van alles geprobeerd met uiteraard gedemineraliseerd (gedestilleerd) water en ;schone; doekjes. Ik bleef vlekken houden op het scherm.Toen heb ik een scheut 96% alcohol toegevoegd aan het water,maar de vlekken bleven.Hoe kan dat nou.Zou dat komen door restwaspoeder in de doekjes? Jawel!!!!!!!!!!
Dit is het recept:
Koop een liter gedemineraliseerd water bij de drogist ( €0.50) en een flesje 96% alcohol bij de apotheek.Gooi een flinke scheut in het water.
Neem een gezichtsreiningspad (zo`n watten padje die je vrouw gebruikt om haar make-up te verwijderen) en maak het zo vochtig zodat je het gehele scherm kunt bevochtigen.Wrijf droog met een nieuwe ongewassen gele stofdoek.Ik doe het op een warm scherm om zo snel mogelijk te verdampen.Je heb een veilige superreiniger voor 10 jaar en het kost nagenoeg nix.
Succes.
Hots.

hharteman
Berichten: 1250
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:28

Re: LCD Scherm schoonmaken

Ongelezen bericht door hharteman »

Heb naar aanleiding van dit topic de laatste tijd Cleansafe is uitgeprobeerd, maar kan hiet toch niet echt blij van worden.
Gebruik weer gewoon Glasex zonder amonia toevoeging, en de hierboven beschreven methode lijkt me ook prima.

Verkleurende schermen krijgt de apparatuur geen kans meer voor.
Na 5 jaar is het meestal exit.
Hoef het ook maar 2x per jaar echt hiermee schoon te maken, voor de rest gebruik een droge zachte doek.

hotsirio
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 jul 2008 11:28

Re: LCD Scherm schoonmaken

Ongelezen bericht door hotsirio »

Ik geloof niet in glassex.Er zittten te veel agessieve bestanddelen in die ongetwijfeld schade toebrengen aan het poreuse!!! antireflextie scherm.Mijn methode is veiliger want het laat geen bestanddelen achter op het scherm.
Hots.

hharteman
Berichten: 1250
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:28

Re: LCD Scherm schoonmaken

Ongelezen bericht door hharteman »

Quote
-------
Ik geloof niet in glassex.Er zittten te veel agessieve bestanddelen in die ongetwijfeld schade toebrengen aan het poreuse.
----------------------------------------------------------------
Ik zeg wel glasex, maar bedoel hier gewoon een ruitenreiniger met alcohol.
In feite gebruikte ik u methode al 25 jaar om lenzen en brillen te reinigen.
Nooit geen negatief effect van opgemerkt.
Als je niet vertrouwd op de inhoud van de ruitenreiniger is deze methode prima naar mijn menig.

sjj
Berichten: 31
Lid geworden op: 23 jul 2008 14:25

Re: LCD Scherm schoonmaken

Ongelezen bericht door sjj »

Hallo Glassex is de grootste tft en lcd scherm vernieler zelf heb ik het een tijdje gebruikt bij mijn pc scherm met als resultaat coating die aangebracht is totaal verknalt.
Alcohol tast de caoting namelijk aan.
Dus gebruik een goed lcd reiniger het liefst in schuimform deze kan namelijk niet achter je randen lopen.

lolita
Berichten: 21
Lid geworden op: 23 mei 2007 15:33

Re: LCD Scherm schoonmaken

Ongelezen bericht door lolita »

ik heb enige tijd terug bij ,t kruidvat een vloeibare screen cleaner gekocht en al diverse malen gebruikt om ons lcd scherm
te reinigen tevens ook ,t computerscherm bevalt prima klein beetje op ,t scherm spuiten daarna afnemen met een micro vezel doekje geen vlekje of wat dan ook meer te zien bovendien is dat spul absoluut niet duur !
en ,t is absoluut veilig in ,t gebruik!

Gesloten