Philips TV: al na 1,5 jaar geen Android updates meer => nu geen werkende NPO app meer

Hier kan je al jouw problemen kwijt over alle audio- en videoapparatuur.
doegoededingen
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 dec 2023 14:17

Philips TV: al na 1,5 jaar geen Android updates meer => nu geen werkende NPO app meer

Ongelezen bericht door doegoededingen »

Precies 3 jaar geleden kocht ik mijn Philips smart TV, nieuw voor 650 euro bij CoolBlue. Met Android software.
1,5 jaar gelden (april 2022) bracht Philips voor het laatst een software update uit. De TV heeft sindsdien Android versie 9.

Sinds deze maand is de NPO TV app alleen nog voor Android versie 11 beschikbaar.

Echter: Philips (ik heb een case gemaakt en telefonisch contact gehad) geeft aan dat de TV niet meer geüpdatet zal worden.
Eigenlijk is Philips dus al 1,5 jaar na mijn aankoop gestopt met updates waardoor ik de apps op de TV nu niet meer kan gebruiken. Is dit niet veel te kort? Is er geen wettelijke termijn die bepaalt dat fabrikanten een TV minimaal moeten blijven updaten?

P.S. Ik ken de externe oplossingen om toch de NPO app op mijn TV te blijven kijken. En er zijn veel belangrijkere dingen in het leven. Maar ik vind dit toch behoorlijk frustrerend.

P.S.2. De TV (model "50PUS8804 - Ambilight") heeft een "built in Chromecast" maar die werkt sinds de update niet meer en daar kon Philips ook niet mee helpen. Ik kan naar allerlei apparaten in huis casten maar niet naar de Philips TV. En de TV is wel online in hetzelfde netwerk.

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Philips TV: al na 1,5 jaar geen Android updates meer => nu geen werkende NPO app meer

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Philips kan niet bij verkopers in de gaten houden wanneer een tv verkocht word. Dit model komt uit 2019 dus is nu 4 jaar oud. Philips garandeert 24 maanden updates na introductiedatum, dus niet na aankoopdatum. Er is geen wet die bepaald hoe lang updates gegeven moeten worden.
De vraag kan worden of 24 maanden niet te snel is voor een tv, maar aan de andere kant weet Philips niet welke apps u gaat gebruiken en al helemaal niet wanneer welke app op welke android versie zal gaan werken.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Philips TV: al na 1,5 jaar geen Android updates meer => nu geen werkende NPO app meer

Ongelezen bericht door 16again »

NeoDutchio schreef:
07 dec 2023 20:38
Er is geen wet die bepaald hoe lang updates gegeven moeten worden.
Die komt er wel aan. Al is dat te laat voor TS:
https://www.security.nl/posting/820398/ ... +producten

ZeerPrivé
Berichten: 5457
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Philips TV: al na 1,5 jaar geen Android updates meer => nu geen werkende NPO app meer

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

16again schreef:
07 dec 2023 20:46
NeoDutchio schreef:
07 dec 2023 20:38
Er is geen wet die bepaald hoe lang updates gegeven moeten worden.
Die komt er wel aan. Al is dat te laat voor TS:
https://www.security.nl/posting/820398/ ... +producten
Beveiligingsupdates zijn heel wat anders dan Android updates.

ZeerPrivé
Berichten: 5457
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Philips TV: al na 1,5 jaar geen Android updates meer => nu geen werkende NPO app meer

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

doegoededingen schreef:
07 dec 2023 14:30
Precies 3 jaar geleden kocht ik mijn Philips smart TV, nieuw voor 650 euro bij CoolBlue.

De t.v. is in juli 2019 op de markt gekomen voor 1.150,- euro , bijna voor het dubbele dan wat jij er in 2020 voor betaald hebt. (Hij is op dit moment dus 4,5/5 jaar oud.)
https://tweakers.net/pricewatch/1423420 ... zwart.html

De nieuwe NPO app is voor veel t.v.'s niet meer geschikt, dat heeft de NPO in haar al wijsheid besloten vanwege het kostenplaatje. Je weet op welke manier je de app toch kunt blijven gebruiken, daar maar voor kiezen dan.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Philips TV: al na 1,5 jaar geen Android updates meer => nu geen werkende NPO app meer

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Het probleem is dus dat Android geen beveiligingsupdates meer doet op Android 9, sinds januari 2022.

Je zult dus een nieuwe variant van Android moeten downloaden. Geen idee of dat mogelijk is met een smart TV. Vast wel, maar ik heb het nog nooit hoeven doen.

Android support wordt ongeveer 3,5 jaar na release beëindigd.

Onkruid71
Berichten: 2706
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Philips TV: al na 1,5 jaar geen Android updates meer => nu geen werkende NPO app meer

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Ik denk dat je dan naar een Android mod op zoek moet. Maar daar heb je echt wel wat kennis voor nodig.
En ik heb geen idee of die er is.

Ciska80
Berichten: 12
Lid geworden op: 11 feb 2023 19:10

Re: Philips TV: al na 1,5 jaar geen Android updates meer => nu geen werkende NPO app meer

Ongelezen bericht door Ciska80 »

Voor de npo app, die moet je bij deze tv even helemaal verwijderen. En dan de nieuwe app uit de app store installeren. Dan werkt de app weer.

Niet alles zal vlekkeloos werken met die nieuwe app maar dat ligt aan npo. Ze zijn daar nogal aan het mutsen op dit ogenblik, allerlei zaken zijn omgevallen maar er wordt aan gewerkt.


Morgan le Fay
Berichten: 515
Lid geworden op: 26 feb 2023 16:42

Re: Philips TV: al na 1,5 jaar geen Android updates meer => nu geen werkende NPO app meer

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

Heb een hele oude Sony en heb afgelopen weekend NPO start de tent uit gegild.
Uiteindelijk maar gewoon mbv mijn laptop opnieuw op de tv gezet.
En NPO start is inderdaad een uitdaging.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Philips TV: al na 1,5 jaar geen Android updates meer => nu geen werkende NPO app meer

Ongelezen bericht door 16again »

ZeerPrivé schreef:
07 dec 2023 21:05
16again schreef:
07 dec 2023 20:46
Die komt er wel aan. Al is dat te laat voor TS:
https://www.security.nl/posting/820398/ ... +producten
Beveiligingsupdates zijn heel wat anders dan Android updates.
Als een verouderde android niet meer wordt ondersteund, moet voor security update Android versie bijgewerkt worden.

Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Philips TV: al na 1,5 jaar geen Android updates meer => nu geen werkende NPO app meer

Ongelezen bericht door Cro »

16again schreef:
07 dec 2023 20:46
NeoDutchio schreef:
07 dec 2023 20:38
Er is geen wet die bepaald hoe lang updates gegeven moeten worden.
Die komt er wel aan. Al is dat te laat voor TS:
https://www.security.nl/posting/820398/ ... +producten
Ook al was deze wet wel van toepassing zou deze TS mogelijk nog steeds niet helpen. Immers zijn beveiligingsupdates geen versie upgrades. Dus ook die 5 jaar support zou niet garanderen dat een device initieel geleverd met Android 8 of 9 op enig moment naar Android 11 zou gaan.

Gezien deze nuance heb ik ook het idee dat mensen mogelijk teveel verwachten van deze wet als ze verwachten dat minimaal 5 jaar support ook betekent minimaal 5 jaar versie upgrades. Sterker nog, gezien de zwakke SoC's in veel TV's, zeker de budget modellen, is dat waarschijnlijk niet eens iets dat je wil, want dat gaat de performance waarschijnlijk niet ten goede komen. Upgrade maar eens een budget telefoon een aantal Andriod versie's, vaak geen fijne ervaring.

ZeerPrivé
Berichten: 5457
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Philips TV: al na 1,5 jaar geen Android updates meer => nu geen werkende NPO app meer

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

16again schreef:
07 dec 2023 23:06
ZeerPrivé schreef:
07 dec 2023 21:05
16again schreef:
07 dec 2023 20:46
Die komt er wel aan. Al is dat te laat voor TS:
https://www.security.nl/posting/820398/ ... +producten
Beveiligingsupdates zijn heel wat anders dan Android updates.
Als een verouderde android niet meer wordt ondersteund, moet voor security update Android versie bijgewerkt worden.
Nee natuurlijk niet. Maar is wel mogelijk te maken hoor, kun je alleen geen budget smartphones van meer kopen.

Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Philips TV: al na 1,5 jaar geen Android updates meer => nu geen werkende NPO app meer

Ongelezen bericht door Cro »

16again schreef:
07 dec 2023 23:06
ZeerPrivé schreef:
07 dec 2023 21:05
16again schreef:
07 dec 2023 20:46
Die komt er wel aan. Al is dat te laat voor TS:
https://www.security.nl/posting/820398/ ... +producten
Beveiligingsupdates zijn heel wat anders dan Android updates.
Als een verouderde android niet meer wordt ondersteund, moet voor security update Android versie bijgewerkt worden.
Dat hoeft natuurlijk niet, ik vermoed dat je eerder gaat zien dat oudere versies langere support krijgen voor security fixes, maar dan in een langer tempo of alleen wanneer er een acute noodzaak tot is.

Methusalah
Berichten: 1177
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Philips TV: al na 1,5 jaar geen Android updates meer => nu geen werkende NPO app meer

Ongelezen bericht door Methusalah »

16again schreef:
07 dec 2023 23:06
ZeerPrivé schreef:
07 dec 2023 21:05
16again schreef:
07 dec 2023 20:46
Die komt er wel aan. Al is dat te laat voor TS:
https://www.security.nl/posting/820398/ ... +producten
Beveiligingsupdates zijn heel wat anders dan Android updates.
Als een verouderde android niet meer wordt ondersteund, moet voor security update Android versie bijgewerkt worden.

Security updates veranderen niets aan de main versie die je draait. Dus Android 9 blijft Android 9, ongeacht welke security updates dan ook. Dus nee, het gaat niets doen voor de ondersteuning van de app als het gaat om de Android versie die niet meer wordt ondersteunt.

peter17111962
Berichten: 580
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: Philips TV: al na 1,5 jaar geen Android updates meer => nu geen werkende NPO app meer

Ongelezen bericht door peter17111962 »

"al na 1,5 jaar Geen android updates meer, nu geen werkende NPO-app meer"
Het ligt er maar net aan wat iemand wil dat een TV wel of niet moet kunnen.

Dit doet me denken aan een jaartje of wat geleden. Een goede kennis van mij die had nog een hele
oude TV en zocht een nieuwe.smart TV. Het merk en type wat ik had leek hem wel wat en ik gaf hem
het merk en typenummer. En paar weken later kreeg ik een boos telefoontje van hen. "Had je mij niet
kunnen vertellen dat die TV niet geschikt is voor die en die smart functie. Aan deze TV heb ik dus
helemaal niets" Gevolgd door een aantal mij helemaal niets zeggende computeriaanse termen wat
zijn TV zou moeten kunnen. De enige reden dat ik een smart TV heb is dat ik geen Full HD TV kon
vinden zonder al die smart functies. Ik gebruik hem alleen als monitor voor een Humax en is ook niet
aangemeld op mijn router. Ik kijk alleen naar wat normaal wordt uitgezonden, verder niets.


Onkruid71
Berichten: 2706
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Philips TV: al na 1,5 jaar geen Android updates meer => nu geen werkende NPO app meer

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Tja, zoals een wijs man ooit tegen mij zei in 2017, haal een Nvidia Shield. Ben je overal vanaf.
Die wijze man was ik zelf natuurlijk. 🤣😂🤣

HandigeHarrie
Berichten: 1375
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Philips TV: al na 1,5 jaar geen Android updates meer => nu geen werkende NPO app meer

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Wij kunnen ook niet meer kijken, we hebben NPO-Plus en een Samsung TV.
Op de website zegt NPO dat ze bezig zijn om het weer te laten draaien .... niks over "verouderde TV" etc.

Ron5300
Berichten: 290
Lid geworden op: 20 jul 2023 16:15

Re: Philips TV: al na 1,5 jaar geen Android updates meer => nu geen werkende NPO app meer

Ongelezen bericht door Ron5300 »

Mijn Philips tv is net 2 jaar oud met android/Google platform en ook op de mijne krijg in de melding dat de NPO de tv niet meer ondersteunt en dat is best wel triest maar betreft een standaard voor geïnstalleerde app en niet een app die middels de Google Play store geïnstalleerd is.
De NPO app heeft onlangs een update gehad voor zowel de slimme telefoon en de tv app en is enkel nog te bekijken als er een account wordt aangemaakt uitermate klant onvriendelijk maar het is niet anders.
NPO start maakt het zeer moeilijk want als eerste dient de app op de slimme telefoon geïnstalleerd te worden, een inlog account aangemaakt te worden en pas daarna kan de NPO ook op tv geïnstalleerd worden door de een QR code te scannen.
Je moet wel een een beetje kennis van tv's hebben want de voor geïnstalleerde NPO start app dient verwijdert te worden en dat duurt even en daarna in de Google play store de nieuwe app downloaden en openen dan verschijnt er een QR code die door de app op de slimme telefoon herkend wordt maar wel snel want anders kun je weer opnieuw beginnen.
Philips en andere tv fabrikanten met een android platform maken het niet moeilijk dat doen de app makers in hun vernieuwingsdrang voor een "betere app" waar we niet op zitten te wachten.

Plaats reactie