Philips TV: al na 1,5 jaar geen Android updates meer => nu geen werkende NPO app meer

Hier kan je al jouw problemen kwijt over alle audio- en videoapparatuur.
Methusalah
Berichten: 1175
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Philips TV: al na 1,5 jaar geen Android updates meer => nu geen werkende NPO app meer

Ongelezen bericht door Methusalah »

Ron5300 schreef:
08 dec 2023 16:23
Mijn Philips tv is net 2 jaar oud met android/Google platform en ook op de mijne krijg in de melding dat de NPO de tv niet meer ondersteunt en dat is best wel triest maar betreft een standaard voor geïnstalleerde app en niet een app die middels de Google Play store geïnstalleerd is.
De NPO app heeft onlangs een update gehad voor zowel de slimme telefoon en de tv app en is enkel nog te bekijken als er een account wordt aangemaakt uitermate klant onvriendelijk maar het is niet anders.
NPO start maakt het zeer moeilijk want als eerste dient de app op de slimme telefoon geïnstalleerd te worden, een inlog account aangemaakt te worden en pas daarna kan de NPO ook op tv geïnstalleerd worden door de een QR code te scannen.
Je moet wel een een beetje kennis van tv's hebben want de voor geïnstalleerde NPO start app dient verwijdert te worden en dat duurt even en daarna in de Google play store de nieuwe app downloaden en openen dan verschijnt er een QR code die door de app op de slimme telefoon herkend wordt maar wel snel want anders kun je weer opnieuw beginnen.
Philips en andere tv fabrikanten met een android platform maken het niet moeilijk dat doen de app makers in hun vernieuwingsdrang voor een "betere app" waar we niet op zitten te wachten.

In dit geval doet NPO het zelf omdat zij hebben besloten zelf een app te bouwen in plaats van te blijven bij de voormalige appmaker (ik werkte daar indertijd).

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Philips TV: al na 1,5 jaar geen Android updates meer => nu geen werkende NPO app meer

Ongelezen bericht door Moneyman »

Methusalah schreef:
08 dec 2023 16:49
Ron5300 schreef:
08 dec 2023 16:23
Philips en andere tv fabrikanten met een android platform maken het niet moeilijk dat doen de app makers in hun vernieuwingsdrang voor een "betere app" waar we niet op zitten te wachten.
In dit geval doet NPO het zelf omdat zij hebben besloten zelf een app te bouwen in plaats van te blijven bij de voormalige appmaker (ik werkte daar indertijd).
Waarmee de NPO een appbouwer is en het statement van Ron dus klopt :wink:

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Philips TV: al na 1,5 jaar geen Android updates meer => nu geen werkende NPO app meer

Ongelezen bericht door rwolters »

Koop gewoon een chromecast/appletv/etc voor een paar tientjes. TVs zijn eigenlijk helemaal niet geschikt voor een app eco-system. Het apparaat gaat veel langer mee dan dat het apps kan ondersteunen. Dat scherm blijft het wel doen maar de CPU kan veelal de nieuwe softwareeisen niet meer aan.

Methusalah
Berichten: 1175
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Philips TV: al na 1,5 jaar geen Android updates meer => nu geen werkende NPO app meer

Ongelezen bericht door Methusalah »

Moneyman schreef:
08 dec 2023 16:55
Methusalah schreef:
08 dec 2023 16:49
Ron5300 schreef:
08 dec 2023 16:23
Philips en andere tv fabrikanten met een android platform maken het niet moeilijk dat doen de app makers in hun vernieuwingsdrang voor een "betere app" waar we niet op zitten te wachten.
In dit geval doet NPO het zelf omdat zij hebben besloten zelf een app te bouwen in plaats van te blijven bij de voormalige appmaker (ik werkte daar indertijd).
Waarmee de NPO een appbouwer is en het statement van Ron dus klopt :wink:

Ja, dag :P Dat NPO geen appbouwer is blijkt ook wel uit het resultaat dat ze neer hebben gezet. Ze hebben het in ieder geval danig onderschat.

Enne...ik heb ooit zelf een tafel in elkaar geflanst (geen Ikea), maar dat maakt mij nog geen timmerman :D Daarnaast klopt het statement niet want hij heeft het over 'appbouwers', bedrijven wiens werkzaamheden alleen bestaan uit het maken van apps.

Het is zelden tot nooit de appbouwer die dit soort dingen pusht, het is altijd de klant die bepaalde dingen wenst (logisch of niet).

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Philips TV: al na 1,5 jaar geen Android updates meer => nu geen werkende NPO app meer

Ongelezen bericht door alfatrion »

16again schreef:
07 dec 2023 20:46
NeoDutchio schreef:
07 dec 2023 20:38
Er is geen wet die bepaald hoe lang updates gegeven moeten worden.
Die komt er wel aan. Al is dat te laat voor TS:
https://www.security.nl/posting/820398/ ... +producten
Deze is er nu al. Alleen de TV is daarvoor gekocht.
https://blog.iusmentis.com/2022/05/03/v ... e-leveren/

Onkruid71
Berichten: 2706
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Philips TV: al na 1,5 jaar geen Android updates meer => nu geen werkende NPO app meer

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

alfatrion schreef:
13 dec 2023 15:08
16again schreef:
07 dec 2023 20:46
NeoDutchio schreef:
07 dec 2023 20:38
Er is geen wet die bepaald hoe lang updates gegeven moeten worden.
Die komt er wel aan. Al is dat te laat voor TS:
https://www.security.nl/posting/820398/ ... +producten
Deze is er nu al. Alleen de TV is daarvoor gekocht.
https://blog.iusmentis.com/2022/05/03/v ... e-leveren/
Ze moeten gewoon beter aangeven hoeveel Android updates er komen, en in geval van tv eens aangeven wat de specificaties zijn.

Roald12
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 dec 2023 11:18

Re: Philips TV: al na 1,5 jaar geen Android updates meer => nu geen werkende NPO app meer

Ongelezen bericht door Roald12 »

Ik gebruik mijn TV als monitor voor een Kodi kastje. Verder is casten van een telefoon of tablet natuurlijk een mogelijkheid. Helaas krijg je tegenwoordig bij alle (?) TV's het hele smart gedoe erbij.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Philips TV: al na 1,5 jaar geen Android updates meer => nu geen werkende NPO app meer

Ongelezen bericht door Jablan »

Roald12 schreef:
13 dec 2023 16:35
Ik gebruik mijn TV als monitor voor een Kodi kastje. Verder is casten van een telefoon of tablet natuurlijk een mogelijkheid. Helaas krijg je tegenwoordig bij alle (?) TV's het hele smart gedoe erbij.
Als je je TV als monitor gebruikt, heb je meer aan een monitor dan aan een TV.

Onkruid71
Berichten: 2706
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Philips TV: al na 1,5 jaar geen Android updates meer => nu geen werkende NPO app meer

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Jablan schreef:
13 dec 2023 20:02
Roald12 schreef:
13 dec 2023 16:35
Ik gebruik mijn TV als monitor voor een Kodi kastje. Verder is casten van een telefoon of tablet natuurlijk een mogelijkheid. Helaas krijg je tegenwoordig bij alle (?) TV's het hele smart gedoe erbij.
Als je je TV als monitor gebruikt, heb je meer aan een monitor dan aan een TV.
Voor een "kodi" kastje heb je juist meer aan een tv ipv een monitor.

Methusalah
Berichten: 1175
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Philips TV: al na 1,5 jaar geen Android updates meer => nu geen werkende NPO app meer

Ongelezen bericht door Methusalah »

Jablan schreef:
13 dec 2023 20:02
Roald12 schreef:
13 dec 2023 16:35
Ik gebruik mijn TV als monitor voor een Kodi kastje. Verder is casten van een telefoon of tablet natuurlijk een mogelijkheid. Helaas krijg je tegenwoordig bij alle (?) TV's het hele smart gedoe erbij.
Als je je TV als monitor gebruikt, heb je meer aan een monitor dan aan een TV.
Waar haal je een monitor van 65 inch? :)

Daar zijn heel weinig opties voor dus kom je automatisch bij een TV uit.

Ron5300
Berichten: 290
Lid geworden op: 20 jul 2023 16:15

Re: Philips TV: al na 1,5 jaar geen Android updates meer => nu geen werkende NPO app meer

Ongelezen bericht door Ron5300 »

Een tv is ook een monitor maar dan één waarop een antenne en rand apparatuur aangesloten kan worden.
Een monitor is bedoeld om op een pc aan te sluiten en kan als extra ook als tv gebruikt worden als die over een HDMI aansluiting beschikt waar een externe tv ontvanger of Chromecast variant op aan gesloten kan worden.
In de volksmond noemen we het nog een televisie maar dat is achterhaald want het eigenlijk een groot multimedia scherm die voor vele doeleinden geschikt is en niet alleen om signalen van buitenaf te kunnen ontvangen en weergeven.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Philips TV: al na 1,5 jaar geen Android updates meer => nu geen werkende NPO app meer

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Inderdaad. Ik heb een hekel aan smarttv's dus bij mij is de televisie eigenlijk ook vaak genoeg een monitor. Ik heb een simpel pc'tje aangesloten aan de televisie, daar kan ik vrijwel alles mee zien wat ik wil. En als er iets op tv is dat ik wil zien, dan kan ik dat ook gewoon kijken. Met alleen een monitor wordt dat vaak al moeilijker.

HandigeHarrie
Berichten: 1375
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Philips TV: al na 1,5 jaar geen Android updates meer => nu geen werkende NPO app meer

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

rwolters schreef:
08 dec 2023 17:46
Koop gewoon een chromecast/appletv/etc voor een paar tientjes. TVs zijn eigenlijk helemaal niet geschikt voor een app eco-system. Het apparaat gaat veel langer mee dan dat het apps kan ondersteunen. Dat scherm blijft het wel doen maar de CPU kan veelal de nieuwe softwareeisen niet meer aan.
Wij hebben appletv maar die werkt ook niet, de NPO moet een werkend systeem bieden.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Philips TV: al na 1,5 jaar geen Android updates meer => nu geen werkende NPO app meer

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Gelukkig kunnen alle aflevering die op tv uitgezonden zijn altijd teruggekeken worden via het gewone tv kastje.

Onkruid71
Berichten: 2706
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Philips TV: al na 1,5 jaar geen Android updates meer => nu geen werkende NPO app meer

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Nijogeth schreef:
14 dec 2023 20:54
Gelukkig kunnen alle aflevering die op tv uitgezonden zijn altijd teruggekeken worden via het gewone tv kastje.
Dat is ook niet helemaal waar. Met NPO plus kun je verder terug als 2 weken.

Onkruid71
Berichten: 2706
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Philips TV: al na 1,5 jaar geen Android updates meer => nu geen werkende NPO app meer

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Jablan schreef:
13 dec 2023 20:02
Roald12 schreef:
13 dec 2023 16:35
Ik gebruik mijn TV als monitor voor een Kodi kastje. Verder is casten van een telefoon of tablet natuurlijk een mogelijkheid. Helaas krijg je tegenwoordig bij alle (?) TV's het hele smart gedoe erbij.
Als je je TV als monitor gebruikt, heb je meer aan een monitor dan aan een TV.
Ligt er aan. Als monitor zijn ze goed te gebruiken, als je met meerdere schermen werkt. 4k zou je dan onder kunnen verdelen als 4x 1080 en dat heb je dan op 1 scherm. Moet je wel een groot scherm hebben natuurlijk😃

TheQuickFox
Berichten: 8
Lid geworden op: 17 nov 2023 21:04

Re: Philips TV: al na 1,5 jaar geen Android updates meer => nu geen werkende NPO app meer

Ongelezen bericht door TheQuickFox »

Dit is een probleem met elke smart TV. De apps en services (NPO, Youtube, Netflix etc) blijven veranderen terwijl de software op de TV hetzelfde blijft. Mijn Philips NetTV heeft het ook niet lang gedaan met werkende NetTV.
Android zou wat langer mee moeten gaan maar ook daar heb je dat app makers hun app updaten en daarbij oudere Android versies op een gegeven moment niet meer ondersteunen.

Ik kies mijn TV inmiddels uit op de kwaliteit van het TV gedeelte (Beeldkwaliteit, geluidskwaliteit, design, ambilight) en ga er al vanuit dat het Smart gedeelte maar heel tijdelijk werkt. Online services zijn nu eenmaal te dynamisch. Je kunt eventueel een mediaspeler aanschaffen om weer smartfunctionaliteit op je TV te krijgen maar ook daarmee loop je na X jaar tegen hetzelfde probleem aan.

Zelf heb ik mijn TV weer enkel voor kabeltelevisie en kijk ik de rest via mijn PC on-demand.

Speedy123
Berichten: 1173
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Philips TV: al na 1,5 jaar geen Android updates meer => nu geen werkende NPO app meer

Ongelezen bericht door Speedy123 »

doegoededingen schreef:
07 dec 2023 14:30
Precies 3 jaar geleden kocht ik mijn Philips smart TV, nieuw voor 650 euro bij CoolBlue. Met Android software.
1,5 jaar gelden (april 2022) bracht Philips voor het laatst een software update uit. De TV heeft sindsdien Android versie 9.

Sinds deze maand is de NPO TV app alleen nog voor Android versie 11 beschikbaar.

Echter: Philips (ik heb een case gemaakt en telefonisch contact gehad) geeft aan dat de TV niet meer geüpdatet zal worden.
Eigenlijk is Philips dus al 1,5 jaar na mijn aankoop gestopt met updates waardoor ik de apps op de TV nu niet meer kan gebruiken. Is dit niet veel te kort? Is er geen wettelijke termijn die bepaalt dat fabrikanten een TV minimaal moeten blijven updaten?

P.S. Ik ken de externe oplossingen om toch de NPO app op mijn TV te blijven kijken. En er zijn veel belangrijkere dingen in het leven. Maar ik vind dit toch behoorlijk frustrerend.

P.S.2. De TV (model "50PUS8804 - Ambilight") heeft een "built in Chromecast" maar die werkt sinds de update niet meer en daar kon Philips ook niet mee helpen. Ik kan naar allerlei apparaten in huis casten maar niet naar de Philips TV. En de TV is wel online in hetzelfde netwerk.
Uiteraard is er gene wettelijk termin die bepaald dat Philips updates moet blijven verstrekken zodat app updates van derden nog ondersteunt worden.

Het probleem waar u tegen aan gelopen bent is dat de NPO app vernieuwd is en niet meer op uw televisie werkt. Het is de NPO die bepaald heeft dat hun oude app het niet meer doet.

Overigens is de oplossing zeer eenvoudig en niet zo duur. Een Android TV kastje of stick van een paar tientjes lost het probleem op.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Philips TV: al na 1,5 jaar geen Android updates meer => nu geen werkende NPO app meer

Ongelezen bericht door Moneyman »

alfatrion schreef:
13 dec 2023 15:08
16again schreef:
07 dec 2023 20:46
NeoDutchio schreef:
07 dec 2023 20:38
Er is geen wet die bepaald hoe lang updates gegeven moeten worden.
Die komt er wel aan. Al is dat te laat voor TS:
https://www.security.nl/posting/820398/ ... +producten
Deze is er nu al. Alleen de TV is daarvoor gekocht.
https://blog.iusmentis.com/2022/05/03/v ... e-leveren/
De vraag is of TS er überhaupt iets aan heeft. Het gaat immers niet om updates van de het apparaat zelf, waarvoor de verkoper verantwoordelijk is, maar om updates van apps van derden. Tenzij de bewuste app heel expliciet door de verkoper als onderscheidend voor dat apparaat is aangeprezen, schat ik niet in dat de verkoper voor updates van de apps verantwoordelijk wordt gehouden.

Speedy123
Berichten: 1173
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Philips TV: al na 1,5 jaar geen Android updates meer => nu geen werkende NPO app meer

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Moneyman schreef:
29 feb 2024 11:56
alfatrion schreef:
13 dec 2023 15:08
16again schreef:
07 dec 2023 20:46

Die komt er wel aan. Al is dat te laat voor TS:
https://www.security.nl/posting/820398/ ... +producten
Deze is er nu al. Alleen de TV is daarvoor gekocht.
https://blog.iusmentis.com/2022/05/03/v ... e-leveren/
De vraag is of TS er überhaupt iets aan heeft. Het gaat immers niet om updates van de het apparaat zelf, waarvoor de verkoper verantwoordelijk is, maar om updates van apps van derden. Tenzij de bewuste app heel expliciet door de verkoper als onderscheidend voor dat apparaat is aangeprezen, schat ik niet in dat de verkoper voor updates van de apps verantwoordelijk wordt gehouden.
TS heeft er niets aan, want dat beleid gaat om veiligheid updates. TS wil een upgrade naar een nieuwere Android versie, sterker nog, hij wil twee versies hoger gaan gebruiken, van versie 9 naar minimaal versie 11.

Plaats reactie