LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Speelduur op dvd's

Hier kan je al jouw problemen kwijt over alle audio- en videoapparatuur.
Ingo
Berichten: 40
Lid geworden op: 28 okt 2004 15:36

Speelduur op dvd's

Ongelezen bericht door Ingo »

Ik koop regelmatig dvd's maar verbaas me over de aangegeven speelduur op dvd's. De actuele speeltijd is altijd, en vaak ruim lager dan wat ze aangegeven, zalfs wanneer je reclame en extra's meerekent. Maar laatst vond ik het schandalig. Ik had bij mediamarkt een dvd (Muppet family Christmas) gekocht. Dit omdat er een speelduur van 225 minuten stond aangegeven. De actuele speeltijd bedroeg nog geen 50 minuten + 4 trailers. Ik heb helaas geen bon meer en het is natuurlijk al uit het plastic. Moet de winkel de dvd terugnemen, of moet je de leverancier aansprakelijk stellen. Zijn er hier geen richtlijnen voor opgesteld, want dit is pure oplichterij, niet van de winkel, maar van de producent/leverancier. Wie heeft hier advies over

Captain Pervert
Berichten: 1282
Lid geworden op: 20 jul 2005 00:52

Re: Speelduur op dvd's

Ongelezen bericht door Captain Pervert »

Typefouten kunnen altijd voorkomen. Misschien rekenen ze de aftiteling ook wel mee?

En als de film goed is, wat maakt de speelduur dan uit?

Sommige films zijn juist goed omdat ze niet te lang duren ("Phone Booth") en andere duren veel te lang, zonder de tijd te vullen met iets zinnigs ("Domino").

Zever om niks dus 8)

maybe
Berichten: 439
Lid geworden op: 26 nov 2004 14:43

Re: Speelduur op dvd's

Ongelezen bericht door maybe »

Ik koop een film niet om zijn speeltijd maar om het feit dat het een goede film is en snap ook niet dat mensen letten op de speelduur en ook daadwerkelijk controleren of die speelduur wel klopt.

Als het een leuke film was zeur dan niet om de duur.

queenfan
Berichten: 1415
Lid geworden op: 14 jun 2004 12:50

Re: Speelduur op dvd's

Ongelezen bericht door queenfan »

ik begrijp ook niet waar je om klaagt, ik kijk naar een film omdat ik het een mooie film is/lijkt niet om de speeltijd :?

JaFO
Berichten: 241
Lid geworden op: 07 jul 2005 18:54

Re: Speelduur op dvd's

Ongelezen bericht door JaFO »

Is het niet zo dat er een verschil zit tussen de speelduur bij PAL en NTSC-systemen ?
Scheelt maar een paar minuten, maar als je wilt muggeziften ... ;)

Een speelduur van 225 Minuten lijkt mij heel erg sterk en doet me aan een drukfout denken. Een 'normale' film duurt ergens tussen de 80 en 90 minuten. Zeker bij tv-series zal het eerder 80 zijn.

Reken er ook op dat al die interviews en andere trailers ook in de totaaltijd worden meegenomen, omdat er altijd sukkels zijn die daar in trappen.

Muppets' Christmas Carol is toch een van de leukere varianten van dat kerstverhaal, of niet dan ?

Ingo
Berichten: 40
Lid geworden op: 28 okt 2004 15:36

Re: Speelduur op dvd's

Ongelezen bericht door Ingo »

Het betrof een drukfout die al lang bekend was bij de importeur/leveraar. Ik heb daarom van de winkel mijn geld terug gekregen en de dvd mogen houden. misstanden melden helpt dus.

muppet christmas carol is inderdaad een parodie op het kerstverhaal, maar degene waar ik het over heb betreft een bezoek die de muppets brengen aan de moeder van fozzie de beer. Naast de muppets komen ook de figuren uit sesamy street en de freggels erbij. dus eigenlijk de bekendste figuren.

Captain Pervert
Berichten: 1282
Lid geworden op: 20 jul 2005 00:52

Re: Speelduur op dvd's

Ongelezen bericht door Captain Pervert »

misstanden melden helpt dus.

Helpt waarvoor? Zodat je je geld terugkrijgt en de DVD mag houden? Bedoel je dat het inhalige mensen helpt, die zeuren om niks, en dan ook nog in het gelijk worden gesteld? En sinds wanneer valt een simpele drukfout onder 'misstanden'?


Je bent zelf een grote muppet...

Ingo
Berichten: 40
Lid geworden op: 28 okt 2004 15:36

Re: Speelduur op dvd's

Ongelezen bericht door Ingo »

Ik vind het prima als je me inhalig of zlefs een muppet noemt, maar het gaat me helemaal niet om het geld terug te krijgen en tegelijkertijd de dvd te houden. Ik vind het gewoon fijn om waar voor mijn geld te krijgen. Dus als ik iets koop waar ze melden dat het een bepaalde speelduur heeft, dat deze niet afwijkt met 2 uur. En ze waren hier allang van op de hoogte, maar melden ho maar.

En als niemand er ooit iets over durft te zeggen blijven zulke dingen gebeuren. Of dat nu om een dvd gaat of een ander product. Je mag toch wel als consument verwachten dat je eerlijk behandeld wordt.

en als jij dat niet wilt moet je het zelf weten.

@tje
Berichten: 82
Lid geworden op: 10 jun 2005 12:57

Re: Speelduur op dvd's

Ongelezen bericht door @tje »

Ik heb 8 jaar lang in een aantal winkels gewerkt en gelukkig werk ik nu niet meer in de winkel. Mensen zoals Ingo, hebben mij doen inzien dat ik niet in een winkel moet staan omdat ik van dit soort dingen helemaal zat ben. Gezeur om die minuten terwijl het gewoon een drukfout is wat iedereen had kunnen bedenken. Ik heb iets meer als 200 dvd's in mijn kast staan en er is er geen 1 die langer duurt als 150 min. Dus denk een na. Het gaat je nergens om vertel je maar je loopt wel te pochen dat je je geld terug heb.

Haz
Berichten: 12
Lid geworden op: 03 sep 2005 10:20

Re: Speelduur op dvd's

Ongelezen bericht door Haz »

Probeer toch op zijn minst op een normale manier te reageren op een vraag. Of laat je reactie achterwege.
Ingo heeft gewoon gelijk, je kunt als consument makkelijk op je verkeerde been worden gezet als de lengte van een film verkeerd is aangegeven. Of dat nou om een zetfout gaat of niet doet niet ter zake.
Feit is wel dat mensen best die film gekocht kunnen hebben vanwege de aangegeven lengte en daarna dus bedrogen uit komen.
Heel redelijk dus van de winkelier om het geld terug te geven. Dat Ingo de film mocht houden is alleen maar klantvriendelijkheid en daar is niets mis mee.

gjvisser
Berichten: 310
Lid geworden op: 22 jun 2005 14:06

Re: Speelduur op dvd's

Ongelezen bericht door gjvisser »

Ik ben het ook met Ingo eens.

Als je een auto koopt (en laten we het in de zelfde verhouding laten), waarbij in de boekjes staat dat ie 1 op 40 rijdt en vervolgens als je er mee rijdt er achter komt dat ie 1 op 10 rijdt, dan ga je toch ook terug naar de dealer o.i.d.!?

Kijk, als er een paar minuten verschil zit op zo'n dvd ga je natuurlijk ook niet zeuren, maar als er op staat dat het 225 minuten zijn en het blijkt maar 50 minuten te zijn, dan wordt je dus eigenlijk flink genaaid.
Het gaat er hier niet om of die film goed is of niet voor dat aantal minuten, maar het gaat er hier om wat er op de verpakking staat en dat blijkt misleiding te zijn (in dit geval een drukfout).

queenfan
Berichten: 1415
Lid geworden op: 14 jun 2004 12:50

Re: Speelduur op dvd's

Ongelezen bericht door queenfan »

nog zie ik het probleem niet, je koopt een dvd je gaat kijken ne jij kijkt dus voortdurend naar het klokje????

Ik niet ik kijk nar de film.

gjvisser
Berichten: 310
Lid geworden op: 22 jun 2005 14:06

Re: Speelduur op dvd's

Ongelezen bericht door gjvisser »

Het gaat er niet om wanneer je de film kijkt Het gaat er om dat wanneer je wat van plan bent te kopen, dat het product ook daadwerkelijk is, dat wat er op de verpakking staat.

Het zal best een leuke film zijn met 50 minuten speeltijd, maar daar gaat het hier niet even om...

JaFO
Berichten: 241
Lid geworden op: 07 jul 2005 18:54

Re: Speelduur op dvd's

Ongelezen bericht door JaFO »

Maar er is nog altijd zoiets als 'redelijkheid'. Het feit dat er een verbruik van 1:40 (of een speelduur van 200+ minuten) vermeld wordt, terwijl de norm een flink stuk lager is (1:20 / 90 minuten) zou toch genoeg moeten zijn om alarmbellen te laten rinkelen ?

Dan is het toch eenvoudig om uit te zoeken of de getallen echt kloppen ?
Zo'n auto zou al heel lang in het nieuws zijn geweest vanwege z'n superzuinig verbruik.

Of moet tegenwoordig alles maar voorgekauwd worden ?
Misschien eens tijd dat je als koper/consument op de harde manier leert dat een impuls-aankoop vaker zal tegenvallen.

Wellicht was die drukfout dan ook de reden dat de dvd in kwestie tegen een dumpprijs werd aangeboden. Da's vaker goedkoper dan alles terug te halen en een nieuw stikkertje op de hoes te plakken.

Gesloten