LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Auto gekocht

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
DonnieDaan
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 feb 2015 20:16

Re: Auto gekocht

Ongelezen bericht door DonnieDaan »

F.van Holten schreef:Wat een topic: :roll:
Mijn broer heeft verstand van auto's, en herkend gebreken, dus hup de motorkap open, en toen later de auto laten keuren ??, en daar waren de gebreken die de broer niet zag/herkende.
TS u heeft blindelings iets gekocht wat u broer/u zag, en goed is bevonden, zonder een terdegen keuring.
Ik hoop dat u nog iets kan regelen, maar de koop is gesloten, u had deze koop kunnen vermijden door er eerst een keuring tegen aan te gooien.
Gezien/goed bevonden/gereden/tevreden/en gekocht, dat zal de tegenpartij naar voren brengen, en ontbinden is niet aan de orde, u had tijd genoeg om zeker te zijn, dat u aankoop naar u wens was, de verkoper heeft u niets opgedrongen/aangedrongen, een keuring had hij niet kunnen weigeren.
Kan jij bij het openen van de motorkap zien of een versnellingsbak kapot is? Kan jij bij het openen van de motorkap zien dat er rechtsachter een veer naar de vervelend is? Oja, aardig en leuk dat je mij nog even verteld dat het beter was geweest om eerst een keuring te doen, no kidding? Heeft u ook nog iets zinvols te melden?

Quark
Berichten: 800
Lid geworden op: 20 feb 2007 22:46

Re: Auto gekocht

Ongelezen bericht door Quark »

DonnieDaan schreef:
F.van Holten schreef:Wat een topic: :roll:
Mijn broer heeft verstand van auto's, en herkend gebreken, dus hup de motorkap open, en toen later de auto laten keuren ??, en daar waren de gebreken die de broer niet zag/herkende.
TS u heeft blindelings iets gekocht wat u broer/u zag, en goed is bevonden, zonder een terdegen keuring.
Ik hoop dat u nog iets kan regelen, maar de koop is gesloten, u had deze koop kunnen vermijden door er eerst een keuring tegen aan te gooien.
Gezien/goed bevonden/gereden/tevreden/en gekocht, dat zal de tegenpartij naar voren brengen, en ontbinden is niet aan de orde, u had tijd genoeg om zeker te zijn, dat u aankoop naar u wens was, de verkoper heeft u niets opgedrongen/aangedrongen, een keuring had hij niet kunnen weigeren.
Kan jij bij het openen van de motorkap zien of een versnellingsbak kapot is? Kan jij bij het openen van de motorkap zien dat er rechtsachter een veer naar de ***** is? Oja, aardig en leuk dat je mij nog even

verteld dat het beter was geweest om eerst een keuring te doen, no kidding? Heeft u ook nog iets zinvols te melden?
Nee dat kan je bij het openen van de motorkap niet zien, maar iemand die verstand van auto's zegt te hebben doet bij een aankoop meer dan alleen deze motor kap openen. Iemand die verstand van auto's heeft kan voor de koop constateren dat de versnellingsbak kapot is en dat de veer rechts achter kapot is

Josephien12
Berichten: 715
Lid geworden op: 01 sep 2010 18:39

Re: Auto gekocht

Ongelezen bericht door Josephien12 »

peteroo schreef:Maar google toch eens op comformiteitsbeginsel. Een koper mag bepaalde verwachtingen hebben van een product, al heb je ook een onderzoeksplicht.

Gezien het bedrag dat u hebt betaald het bouwjaar en de km-stand mag je meer verwachten van dit product. Als de wagen 2000 euro had gekost waren problemen zeker te verwachten geweest, maar nu...
+1
Omdat de koper misschien te goed van vertrouwen is geweest en niet meteen de (stiekem verborgen gehouden) gebreken heeft geconstateerd is dat nog geen reden om de verkoper vrij te pleiten.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Auto gekocht

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nergens blijkt uit dat de "gebreken stiekum verborgen werden gehouden". Dat zul je wel moeten kunnen aantonen, als je deze juridische weg op wilt gaan. Nonconformiteit is een leuke kreet, maar zeker bij tweedehands auto's weegt de rechter, naast de informatieplicht van de verkoper, ook de onderzoeksplicht van de koper tegen elkaar af. Het is heersend recht dat je bij dergelijke koopsommen niet al teveel kunt klagen als je géén aankoopkeuring laat doen.

Zowel de route via de verborgen gebreken als de route via het conformiteitsbeginsel is niet zo eenvoudig te winnen in deze casus.

Een factor die ook nog meespeelt, is over welke auto we het hier hebben. € 5600,00 lijkt veel geld, maar hoeft dat niet te zijn. Als je dat bedrag betaalt voor een VW Polo, om maar eens wat te noemen, ligt de conformiteitslat hoger dan wanneer je een Mercedes E-klasse voor datzelfde bedrag koopt.

Josephien12
Berichten: 715
Lid geworden op: 01 sep 2010 18:39

Re: Auto gekocht

Ongelezen bericht door Josephien12 »

DonnieDaan schreef: Eenmaal aangekomen stond de auto naar schatting al een half uur te ronken.
DonnieDaan schreef:De auto is ons verkocht met het verhaal dat deze helemaal tip top in orde zou zijn. Toch bijzonder want de versnellingsbak schijnt helemaal aan gort te zijn.
Lijkt mij toch bewijs voldoende.
Je laat een auto niet zomaar een hele tijd tevoren "ronken" . Goed zoals eerder gezegd, in dat geval kun je het beste meteen rechtsomkeert maken, maar dat heeft niet iedereen meteen door.

En aangeven dat een auto in orde is terwijl de versnellingsbak in puin is...tja wat zal ik zeggen...

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: Auto gekocht

Ongelezen bericht door dhc »

Goed, nog een keer dan maar. Er is met de auto gereden en dan had degene met "verstand van auto's" dit kunnen opmerken.

B*llsh*tstory dus.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Auto gekocht

Ongelezen bericht door Moneyman »

Josephien12 schreef:
DonnieDaan schreef: Eenmaal aangekomen stond de auto naar schatting al een half uur te ronken.
DonnieDaan schreef:De auto is ons verkocht met het verhaal dat deze helemaal tip top in orde zou zijn. Toch bijzonder want de versnellingsbak schijnt helemaal aan gort te zijn.
Lijkt mij toch bewijs voldoende.
Je laat een auto niet zomaar een hele tijd tevoren "ronken" . Goed zoals eerder gezegd, in dat geval kun je het beste meteen rechtsomkeert maken, maar dat heeft niet iedereen meteen door.

En aangeven dat een auto in orde is terwijl de versnellingsbak in puin is...tja wat zal ik zeggen...
Hoe schat je dat een auto al een half uur staat te ronken? En als je dat al kunt vaststellen, dan moeten je haren overeind gaan staan en wordt je eigen onderzoeksplicht nóg zwaarder...

Die verkoper meldt dat de auto is orde is. Als iemand die er klaarblijkelijk verstand van heeft gedurende een proefrit niet vast kan stellen dat er iets mis is, waarom denk jij dan dat de verkoper dat wél wist?

Kortom, nog geeneens een begin van bewijs.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Auto gekocht

Ongelezen bericht door kweenie »

Bijvoorbeeld omdat het de professie is van de autoverkoper. Als het iemands beroep is en diegene wist of had kunnen weten dat er problemen waren,dan had hij dat moeten aangeven. Of beter gezegd, als een professional zegt dat er niets mee mis is, dan moet je daar als koper,en ook als goed geïnformeerde hobbyist, vanuit kunnen gaan. Dat weegt behoorlijk zwaar,ook in een gerechtelijk gevecht.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Auto gekocht

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar wat zijn verborgen gebreken? Dat zijn gebreken die niet zichtbaar zijn. Maar volgens mij zijn de meeste gebreken bij tweedehands karretjes onder een bepaalde prijsklasse zeker wel zichtbaar. Je moet er alleen even naar kijken, dat is alles. Dat er niet naar wordt gekeken of die gebreken al dan niet aanwezig zijn heeft niets te maken met 'verborgen' gebrek.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Auto gekocht

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Hier is ooit een Rijdende Rechter aflevering over geweest... met een camper, geloof ik?

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Auto gekocht

Ongelezen bericht door witte angora »

DonnieDaan schreef: Kan jij bij het openen van de motorkap zien dat er rechtsachter een veer naar de ***** is?
Nee, maar om te constateren of er rechtsachter een veer naar de ** is moet je ook niet de motorkap opentrekken. Dan ga je dat inderdaad niet zien nee. :wink:

Gesloten