LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Druklager naar 1123km en 2,5 maand al kapot, advies!

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
Felix_024
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 apr 2016 19:45

Druklager naar 1123km en 2,5 maand al kapot, advies!

Ongelezen bericht door Felix_024 »

Hi,

Ik heb een kleine 3 maanden geleden mijn auto laten repareren omdat het differentieel stuk was, dit zit bij deze auto in de versnellingsbak en deze moest dus in zijn geheel vervangen worden. Er is toen een gebruikte versnellingsbak in gekomen met een nieuwe koppelingsset en versnellingsbakolie, een zeer kostbare reparatie.

Sinds enkele weken maakt de auto stationair een ratelend geluid die je het beste hoort als je in de auto zit of bij het linkerwiel luistert (kant van de versnellingsbak). Wanneer je de koppeling intrapt hoor je het geluid veranderen, het ratelt dan nog wel maar op een andere frequentie/toon.
Ik heb bij het keuren van de auto hier gelijk bij een andere garage even naar laten kijken en hun hebben aangegeven dat het vermoedelijk het druklager of versnellingsbak zelf is, tevens merkte ze op dat de auto olie lekte, op de versnellingsbak lag olie.

Ik ben terug gegaan naar de garage waar ik dit heb laten doen omdat ik nog net binnen de garantie van arbeid zit (op de versnellingsbak zelf zit een jaar garantie). Nadat een monteur er naar gekeken had constateerde ook hij dat het vermoedelijk het druklager is. Echter geeft deze monteur aan dat een oorzaak van de olie kan zijn dat er met de auto geplankt is waardoor de druk in de versnellingsbak te hoog wordt en de olie via het overdrukventiel naar buiten komt, dit overdruk ventiel zit bovenop de versnellingsbak en ook waar de olie ligt, het ventiel is ook vettig.

Ik heb aangegeven dat ik een normale rijstijl hanteer en dat als ik de auto wat sportiever rij deze altijd netjes warm rij. De garage gaat er nu na kijken of de kapotte druklager komt door een fabrieksfout, fout monteren of een verkeerde rijstijl.

Ik weet zeker dat het niet komt door mijn rijstijl en heb hier ook steekhoudende feiten voor. Ten eerste zijn het olieprobleem en het druklager twee verschillende problemen aangezien de bakolie in de bak zelf zit en druklager in de koppeling zit. Zelf heb ik sterk het vermoeden dat er tijdens de reparatie gewoonweg teveel bakolie is bijgevuld waardoor hij automatisch het overschot aan olie naar buiten heeft gedrukt.
Sinds ik de auto heb opgehaald van reparatie (half februari) heb ik slecht 1.123km met de nieuwe versnellingsbak en koppelingset gereden in een tijdsbestek van nog geen 2,5 maand. No way dat na 2,5 maand en 1123km een druklager al kapot kan gaan waarvan de helft snelwegkilometers zijn waardoor er dus amper geschakeld wordt.

De auto staat nu bij de garage, de garage heeft aangegeven dat ze gaan kijken of het druklager een fabrieksfout is. Ze moeten hier een vertegenwoordiger voor laten komen die kijkt hoe het druklager gemonteerd zit. Vervolgens kijkt de fabrikant of het druklager kapot is door een fabrieksfout, fout monteren of verkeerd rijgedrag. Uit een van deze conclusies zal blijken of de boel onder garantie vervangen zal worden..

Een flinke case zoals jullie zien, ik ben zelf benieuwd wat jullie hier van vinden en of jullie er ervaring mee hebben. Ik hoor het graag!

madfred
Berichten: 332
Lid geworden op: 13 mei 2011 21:48

Re: Druklager naar 1123km en 2,5 maand al kapot, advies!

Ongelezen bericht door madfred »

Druklager gaat niet kapot door een "verkeerde" rijstijl. Je kan wel je koppeling aan gort rijden door constant met slippende koppeling weg te rijden. Maar je druklager gaat daar niet kapot van!

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Druklager naar 1123km en 2,5 maand al kapot, advies!

Ongelezen bericht door witte angora »

Felix_024 schreef:Een flinke case zoals jullie zien, ik ben zelf benieuwd wat jullie hier van vinden en of jullie er ervaring mee hebben. Ik hoor het graag!
Ik vind die 'flinke case' wel meevallen. Het is een lang verhaal, maar het gaat slechts om één probleem, waarbij het de vraag is hoe dat probleem ontstaan is.
Ik heb aangegeven dat ik een normale rijstijl hanteer en dat als ik de auto wat sportiever rij deze altijd netjes warm rij. De garage gaat er nu na kijken of de kapotte druklager komt door een fabrieksfout, fout monteren of een verkeerde rijstijl.
Heb je nu enig idee wat je zegt? Je beweert in het eerste deel van de zin dat je normaal rijdt, en in het tweede deel van de zin blijk je regelmatig 'sportief' (wat dat dan ook moge zijn) te rijden.

Verder zie ik staan dat de garage nog aan het onderzoeken is hóe de schade is ontstaan. Daar heb je nog geen antwoord op. Het kan dus van alles zijn. Nota bene wordt de fabrikant erbij gehaald.

Eerlijk gezegd, als ik naar die lap tekst kijk, lijkt het er op dat je je bij voorbaat al probeert te verontschuldigen voor je rijstijl, en probeer je op voorhand al 'medestanders' te vinden voor als de conclusie is dat het toch aan je rijstijl ligt. En daarmee is mijn conclusie dat jouw rijstijl helemaal niet zo normaal is, en dat het met dat warm rijden van de motor ook wel mee zal vallen, op het moment dat je 'sportief' gaat.

Wacht nu eerst eens de resultaten van het onderzoek af voordat je van alles gaat roepen. Lijkt me veel verstandiger.

stofzuigertje

Re: Druklager naar 1123km en 2,5 maand al kapot, advies!

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Mijn mening;

Je hebt vele jaren gereden met de oude en de nieuwe kreeg dezelfde rijstijl dus alleen als dit het zoveelste lager is......
Is het Druk lager wel vervangen of alleen de kale drukgroep of alleen de plaat?
Met gebruikte bak zou het mij niets verbazen als ze de drukgroep op de factuur gezet hebben en alleen een nieuwe plaat erin hebben gedaan?

peteroo
Berichten: 844
Lid geworden op: 05 apr 2011 23:51

Re: Druklager naar 1123km en 2,5 maand al kapot, advies!

Ongelezen bericht door peteroo »

Het is onzin om er vanuit te gaan dat TS een verkeerd rijstijl heeft. Ik lees dat nergens. 1123 km in 2,5 maanden is trouwens niet veel.

Wat ik wel zou willen weten is het type, bouwjaar, motor etc. Dan kun je nagaan of vergelijkbare problemen bekend zijn, want mankementen aan auto's en andere serieproducten zijn vaak typisch voor bepaalde bouwjaren, versnellingsbakken etc.

Felix_024
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 apr 2016 19:45

Re: Druklager naar 1123km en 2,5 maand al kapot, advies!

Ongelezen bericht door Felix_024 »

witte angora schreef:
Ik heb aangegeven dat ik een normale rijstijl hanteer en dat als ik de auto wat sportiever rij deze altijd netjes warm rij. De garage gaat er nu na kijken of de kapotte druklager komt door een fabrieksfout, fout monteren of een verkeerde rijstijl.
Heb je nu enig idee wat je zegt? Je beweert in het eerste deel van de zin dat je normaal rijdt, en in het tweede deel van de zin blijk je regelmatig 'sportief' (wat dat dan ook moge zijn) te rijden.
Dus? Wat probeer je hier nou mee te zeggen? Ik hanteer een normale rijstijl, en af en stuur ik eens wat sneller een bocht in en duw ik het gas wat dieper in, daar is niks speciaals aan. Een onderdeel wat normaliter met gemak tienduizenden kilometers meegaat kan niet na nog geen 1200km al kapot gaan, ongeacht of er vlot met de auto gereden is of niet zeker niet binnen dit tijdsbestek en het aantal kilometers.
witte angora schreef:
Felix_024 schreef:Een flinke case zoals jullie zien, ik ben zelf benieuwd wat jullie hier van vinden en of jullie er ervaring mee hebben. Ik hoor het graag!
Ik vind die 'flinke case' wel meevallen. Het is een lang verhaal, maar het gaat slechts om één probleem, waarbij het de vraag is hoe dat probleem ontstaan
Als je de case goed gelezen had zag je dat om twee verschillende problemen gaat.
witte angora schreef: Eerlijk gezegd, als ik naar die lap tekst kijk, lijkt het er op dat je je bij voorbaat al probeert te verontschuldigen voor je rijstijl, en probeer je op voorhand al 'medestanders' te vinden voor als de conclusie is dat het toch aan je rijstijl ligt. En daarmee is mijn conclusie dat jouw rijstijl helemaal niet zo normaal is, en dat het met dat warm rijden van de motor ook wel mee zal vallen, op het moment dat je 'sportief' gaat.

Wacht nu eerst eens de resultaten van het onderzoek af voordat je van alles gaat roepen. Lijkt me veel verstandiger.
Dat is jou interpretatie van de tekst ja, maar bedankt voor de nuttige conclusie op basis van helemaal niks. Daar komt bij dat ik niks roep maar slechts een vermoeden uitspreek en het verder puur feitelijk hou.
stofzuigertje schreef:Mijn mening;
Je hebt vele jaren gereden met de oude en de nieuwe kreeg dezelfde rijstijl dus alleen als dit het zoveelste lager is......
Is het Druk lager wel vervangen of alleen de kale drukgroep of alleen de plaat?
Met gebruikte bak zou het mij niets verbazen als ze de drukgroep op de factuur gezet hebben en alleen een nieuwe plaat erin hebben gedaan?
Ik heb de auto pas een jaar. Ze hebben de hele koppelingsset vervangen waar drukgroep, koppeling en druklager onder valt.
peteroo schreef:Het is onzin om er vanuit te gaan dat TS een verkeerd rijstijl heeft. Ik lees dat nergens. 1123 km in 2,5 maanden is trouwens niet veel.
Wat ik wel zou willen weten is het type, bouwjaar, motor etc. Dan kun je nagaan of vergelijkbare problemen bekend zijn, want mankementen aan auto's en andere serieproducten zijn vaak typisch voor bepaalde bouwjaren, versnellingsbakken etc.
Het betreft een Peugeot 206 2.0 16v uit 2003.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Druklager naar 1123km en 2,5 maand al kapot, advies!

Ongelezen bericht door kokka »

ik denk dat het enige wat je kan doen is de garage waar de reparatie is uitgevoerd aansprakelijk stellen, en kosteloos herstel eisen
zoals al gezegd de drukgroep heeft niet te lijden van een stevige rijstijl

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Druklager naar 1123km en 2,5 maand al kapot, advies!

Ongelezen bericht door witte angora »

Felix felix... Je blijft je in je berichten maar focussen op je rijstijl, terwijl het daar helemaal niet om zou moeten gaan. Het gaat om een technisch mankement, waarvan de oorzaak nog niet duidelijk is.

Probeer eens hoofd- en bijzaken van elkaar te onderscheiden, en nogmaals: wacht gewoon even het onderzoek af.

zorg
Berichten: 68
Lid geworden op: 26 feb 2016 20:27

Re: Druklager naar 1123km en 2,5 maand al kapot, advies!

Ongelezen bericht door zorg »

@Felix

Ik zelf denk, dat het niet het druklager en ook niet de drukgroep is.

Ik weet het niet zeker, maar jou klachten lijken op het loslaten van het dubbele massa vliegwiel.
Ik weet ook niet zeker of jou Peugeot met een dubbele massa vliegwiel uitgerust is.

Je kan het testen , om het koppelingspedaal in te drukken, dan is het geluid zo goed als verdwenen?

witte angora schreef:Felix felix... Je blijft je in je berichten maar focussen op je rijstijl, terwijl het daar helemaal niet om zou moeten gaan. Het gaat om een technisch mankement, waarvan de oorzaak nog niet duidelijk is.

Probeer eens hoofd- en bijzaken van elkaar te onderscheiden, en nogmaals: wacht gewoon even het onderzoek af.

Kom gewoon eens van je hoge paard af, want je leverd helemaal geen bijdrage met je....... :mrgreen:

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Druklager naar 1123km en 2,5 maand al kapot, advies!

Ongelezen bericht door kokka »

Ik heb 1 keer een massavliegwiel gehad waar een van de twee gewichten los zat.. dat gaf heel wat meer als alleen gerammel. Het leek net alsof hij op een poot minder liep.

Richard09
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 apr 2016 23:00

Re: Druklager naar 1123km en 2,5 maand al kapot, advies!

Ongelezen bericht door Richard09 »

Jouw auto heeft een single massa vliegwiel.

Verhaal van monteur is klink klare onzin. Druk in versnellingsbak heeft 0,0 met druklager circuit te maken.
Laat een rapport maken bij een onafhankelijke garage.

Al zou je hem heel tijd aftrappen gaat je druklager nog niet kapot binnen 2000km.

zorg
Berichten: 68
Lid geworden op: 26 feb 2016 20:27

Re: Druklager naar 1123km en 2,5 maand al kapot, advies!

Ongelezen bericht door zorg »

kokka schreef:Ik heb 1 keer een massavliegwiel gehad waar een van de twee gewichten los zat.. dat gaf heel wat meer als alleen gerammel. Het leek net alsof hij op een poot minder liep.
Het gerammel hoor je niet, als de auto in versnelling staat, dus als je aan rijden bent, dus alleen met stationeer lopen.

Maar zoals mijn voorganger heeft geschreven, dat deze typ geen dubbel vliegwiel heeft, vervalt deze optie!

Felix_024
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 apr 2016 19:45

Re: Druklager naar 1123km en 2,5 maand al kapot, advies!

Ongelezen bericht door Felix_024 »

witte angora schreef:Felix felix... Je blijft je in je berichten maar focussen op je rijstijl, terwijl het daar helemaal niet om zou moeten gaan. Het gaat om een technisch mankement, waarvan de oorzaak nog niet duidelijk is.

Probeer eens hoofd- en bijzaken van elkaar te onderscheiden, en nogmaals: wacht gewoon even het onderzoek af.
Zoals een ander forumlid ook aangeeft, lever een nuttige bijdrage wat je momenteel niet doet of reageer gewoon niet en hou je lekker bezig met je eigen gedragingen i.p.v mij de les te lezen. Ik reageer slechts op jou reacties, maar nogmaals bedank voor je nuttige bedrage.
zorg schreef:@Felix
Ik zelf denk, dat het niet het druklager en ook niet de drukgroep is.

Ik weet het niet zeker, maar jou klachten lijken op het loslaten van het dubbele massa vliegwiel.
Ik weet ook niet zeker of jou Peugeot met een dubbele massa vliegwiel uitgerust is.

Je kan het testen , om het koppelingspedaal in te drukken, dan is het geluid zo goed als verdwenen?
Als ik het koppelingspedaal indruk verdwijnt het geluid niet, het neemt slecht een iets ander geluid aan. Je hoort het nog ratelen maar meer op een andere frequentie/toon.
Richard09 schreef: Al zou je hem heel tijd aftrappen gaat je druklager nog niet kapot binnen 2000km.
Yes, dat was ook mijn kijk erop.
zorg schreef:
kokka schreef: Maar zoals mijn voorganger heeft geschreven, dat deze typ geen dubbel vliegwiel heeft, vervalt deze optie!
Oké dank! Ik had bij een andere garage toen ik de APK liet doen al even naar laten kijken, ze hebben verder niks open gemaakt maar hun konden eigenlijk al vrij snel constateren dat het de druklager of versnellingsbak zelf was. De druklager constateerde ze eigenlijk ook eigenlijk direct bij de garage waar ze het zaakje toen hebben vervangen.

Ik wacht dus even af wat de uitkomst is maar was wel benieuwd hoe de kijk van andere mensen was op deze kwestie, dat is nooit verkeerd om even te peilen :) .

peteroo
Berichten: 844
Lid geworden op: 05 apr 2011 23:51

Re: Druklager naar 1123km en 2,5 maand al kapot, advies!

Ongelezen bericht door peteroo »

Garages maken fouten, neem dat maar aan. Dat geldt voor alle beroepsgroepen en vakgebieden. Mijn garage heeft ook wel eens iets los laten hangen waar ik later voor terug moest komen en ook verkeerde olie gebruikt. Bij de motorruil een paar jaar geleden, door een andere garage, is ook het nodige mis gegaan. Punt is dat het soms teveel werk is om te te herstellen en de klant een auto krijgt die eigenlijk niet in orde is.

Mijn oude buurman werkte als monteur bij een merkdealer. Daar konden klanten servicepakketten nemen. Dat paste vaak niet binnen de uren die monteurs nodig hadden om alle werkzaamheden correct uit te voeren, zodat de klant een auto mee kreeg die maar een deel van de benodigde (en beloofde) service had gekregen. Buurman was daar zeer verontwaardigd over, maar wat kun je doen als gewone monteur?

Gesloten