LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Nieuwste model KIA Picanto (ook) niet zuinig

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
jonis
Berichten: 2756
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Nieuwste model KIA Picanto (ook) niet zuinig

Ongelezen bericht door jonis »

Snap niet dat mensen zo slecht gebruik halen.

Ik heb een kia Picanto (Vorige model) met automaat en de 1.1 motor.
Hier rij ik gemiddeld 1:19 mee. 70% snelweg 30% stad. In de winter rij ik zo beetje 1:17.
Spritmonitor: Kia Picanto automaat: 7,42 gemiddeld, zuinigste rijder 6,37=1:15,7 (en dat is inclusief een tankbeurt waar hij gemiddeld 3L rijdt :lol: )
Benzin 6,37 7,42 8,80 = de grootste zuipschuit= 1:11

Werkelijk verbruik.nl: Kia Picanto automaat 7,54L gemiddeld (tankpashouders)

Rob fiets
Berichten: 100
Lid geworden op: 20 jul 2011 21:49

Re: Nieuwste model KIA Picanto (ook) niet zuinig

Ongelezen bericht door Rob fiets »

jonis schreef:
Snap niet dat mensen zo slecht gebruik halen.

Ik heb een kia Picanto (Vorige model) met automaat en de 1.1 motor.
Hier rij ik gemiddeld 1:19 mee. 70% snelweg 30% stad. In de winter rij ik zo beetje 1:17.
Spritmonitor: Kia Picanto automaat: 7,42 gemiddeld, zuinigste rijder 6,37=1:15,7 (en dat is inclusief een tankbeurt waar hij gemiddeld 3L rijdt :lol: )
Benzin 6,37 7,42 8,80 = de grootste zuipschuit= 1:11

Werkelijk verbruik.nl: Kia Picanto automaat 7,54L gemiddeld (tankpashouders)
Mijn tankbon liegt toch echt niet.
Moet ik er wel bij zeggen dat ik 90 km per dag rij en er van die eco bandjes onder heb zitten.
En ik heb het model zonder airco. En de radio en zo gebruik ik nooit en overdag koplampen uit.
Opgegeven verbruik van mijn auto is overigens 1:22 dus ja 1:19 is niet het geen wat in het boekje staat.
En ja ik ben zo iemand die een vrachtwagen met 110 inhaalt waar je 130 mag :twisted: .
Als je er 130 mee gaat rijden word hij een stuk dorstiger (Boven de 3000 toeren zuipt hij behoorlijk) dan lust hij wel 1:15/16.
Overigens toen ik deze auto net had (Tweede hands gekocht) reed deze 1:13 en had een slechte gas reactie.
Echter naar het vervangen van de bougies, reinigen van de gasklep, reinigingen van de inlaat, reinigen van de kleppen, Kleppen stellen, reparatie aan het carterventlatie systeem, motor flush, vervangen van de motor olie, ATF olie en het vervangen van het lucht filter is de auto toen zo zuinig geworden.
Wat trouwens ook nog wel eens wilt gebeuren bij deze auto's is dat de inlaat temperatuur sensor stuk gaat. Vaak geeft deze dan een te lage temperatuur met als resultaat een stuk hoger brandstofverbruik.

Ja ik doe mij best om de meeste kilometers uit een liter benzine te persen.
Maar ik denk dat als ik met de picanto stukjes van 5-10 km in de stad zou rijden dat hij dan wel een stuk meer lust en zou mij 1:14 eerlijk gezegd dan ook niks verbazen.
Overigens zal ik toch de volgende keer een wat grotere auto kopen met een zwaardere motor.
Gezien er zat auto's zijn met 1.4 liter blokjes die een stuk groter zijn en meer pit hebben dan de picanto en 1:17 rijden en dat met een stuk minder moeite.

Overigens kan het best zijn dat de nieuwe picanto niet zuinig is ik heb geen ervaring met die auto.
All denk ik dat dat mee valt : http://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/461535.html http://www.spritmonitor.de/en/detail/487747.html


Overigens iets heel anders over deze auto. Zijn er meer mensen die de zittingen van de stoelen aan de korte kant vind ?

jonis
Berichten: 2756
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Nieuwste model KIA Picanto (ook) niet zuinig

Ongelezen bericht door jonis »

Moet ik er wel bij zeggen dat ik 90 km per dag rij en er van die eco bandjes onder heb zitten.
En ik heb het model zonder airco. En de radio en zo gebruik ik nooit en overdag koplampen uit.
Opgegeven verbruik van mijn auto is overigens 1:22 dus ja 1:19 is niet het geen wat in het boekje staat.
Volgens carbase is gemiddeld verbruik van de Picanto automaat gewoon 1:17,2 :roll:
Overigens kan het best zijn dat de nieuwe picanto niet zuinig is ik heb geen ervaring met die auto.
All denk ik dat dat mee valt : http://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/461535.html http://www.spritmonitor.de/en/detail/487747.html
en alweer ervaringen van een "veelrijder".....zou het verbruik dan ook "gemiddeld" zijn:

http://www.spritmonitor.de/de/uebersich ... owerunit=2

"gemiddeld" 7,42 dus.

boef530
Berichten: 455
Lid geworden op: 25 feb 2012 13:50

Re: Nieuwste model KIA Picanto (ook) niet zuinig

Ongelezen bericht door boef530 »

Tja een kleine motor die er 70 pk uitperst bij 6500 toeren, zijn maximumkoppel bij 3500 toeren bereikt moet wel erg hard werken om 820 kilo leeg in gang te zetten en te houden. Brandstofverbruik is een mooi verkoopverhaal maar in de praktijk niet haalbaar.

Rob fiets
Berichten: 100
Lid geworden op: 20 jul 2011 21:49

Re: Nieuwste model KIA Picanto (ook) niet zuinig

Ongelezen bericht door Rob fiets »

boef530 schreef:Tja een kleine motor die er 70 pk uitperst bij 6500 toeren, zijn maximumkoppel bij 3500 toeren bereikt moet wel erg hard werken om 820 kilo leeg in gang te zetten en te houden. Brandstofverbruik is een mooi verkoopverhaal maar in de praktijk niet haalbaar.
Die van mij zit bij 2800 toeren al aan zijn max. koppel.
Overigens gaat de ECU van de auto boven de 3000 toeren over op een rijker brandstof mengsel.

@ jonis, De auto is meerdere uitvoering geleverd.
Overigens heb ik nooit gezegd dat ik een gemiddelde rijstijl ik heb namelijk een hele zuinig rijstijl.
Overigens staat voor de automaat ook een max. snelheid van 144 km/h echter op de Duitse autobaan kwam hij tot net boven de 160 km/h. Misschien dat de auto door de vorige eigenaar gechipt tuned is ?
Wat ik overigens niet denk want de auto had wat achterstallig onderhoud.

En ja mijn auto heeft ook wat aanpassingen om wat zuiniger te zijn.
Zo als banden met een lage rol weerstand.

jonis
Berichten: 2756
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Nieuwste model KIA Picanto (ook) niet zuinig

Ongelezen bericht door jonis »

@ jonis, De auto is meerdere uitvoering geleverd.
Ik heb een kia Picanto (Vorige model) met automaat en de 1.1 motor.
Volgens carbase is gemiddeld verbruik van de Picanto automaat gewoon 1:17,2
alle 1,1 automaten in alle uitvoeringen bj 2004 t/m model bj 2011..... 1:17,2 en dan heb ik het niet over het laatste nieuwste model

Maar hier open je mee:
Snap niet dat mensen zo slecht gebruik halen.
en je weet dan niet eens het gemiddelde verbruik wat ze van jouw eigen Picanto opgeven.

Alsof de rest van het land zo'n ding als "veelrijder" heeft...of zich als een "hypermiler" gedraagt.

Rob fiets
Berichten: 100
Lid geworden op: 20 jul 2011 21:49

Re: Nieuwste model KIA Picanto (ook) niet zuinig

Ongelezen bericht door Rob fiets »

jonis schreef:Alsof de rest van het land zo'n ding als "veelrijder" heeft...of zich als een "hypermiler" gedraagt.
Nee maar iemand die redelijker wijs kan naar denken zou moeten weten dat de op gegeven verbruik waarde in de meest optimale condities (Staats soms ook in die boekjes bij de dealer met een * verwezen naar kleine lettertjes onder aan de bladzijde).
En wat ik wilde aan geven is dat met een beetje slim rijden best wat brandstof te besparen is. Hoever je daar in gaat is natuurlijk aan je eigen (En uiteraard zonder hinderen van overig verkeer).
Maar wat ik wil aangeven is dat het verbruik niet zo slecht is (hoeft te zijn) als sommig beweren (1:13/14). Het was niet de bedoeling om te zeggen dat iedereen er met gemak 1:19 mee haalt.

Je zou met de handbak versie met niet al te veel moeite op 1:17(ANWB test 1:16,9) moeten uit komen. Overigens zit bijna alle kleine auto's rond dit verbruik in de anwb test. Dus ja dan zouden ze allemaal on zuinig zijn. In dat geval is het een beetje onterecht om alleen de kia picanto als zuip bak te bestempelen.

Maar in verhouding zijn kleine auto's niet zo heel zuinig als je zou verwachten.
Maar dat komt ook wel weer door dat er in een auto van de prijs klasse picanto, aygo, fiat 500 etc. geen super hightech motoren kan verwachten. Misschien de EU test aan passen voor het breken van het brandstof verbruik ? O wacht dan haalt geen een auto die belasting vrij norm meer.

Denk aan die 3 cilinder blokjes leuk resultaat in de test maar zal als bij de picanto zie je dat de 1.2 4 cilinder het vaak beter doet kwa verbruik als de 1.0 3 cilinder in de praktijk. En ik weet niet of je toevallig pas gelden die test heb gezien van de elektrische auto's opgegeven 180 km open accu in de praktijk haal je net 120 km op een accu. Als consument worden we ook wel een beetje in de maling genomen door de milieu maffia :lol: .

Het verbruik in het boekje zal je nooit halen (Met geen auto) of je moet echt gaan hypermille.

Naar mijn mening had de topic titel moeten zijn: Oude auto's niet zuinig, nieuwe auto's ook niet.

jonis
Berichten: 2756
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Nieuwste model KIA Picanto (ook) niet zuinig

Ongelezen bericht door jonis »

Denk aan die 3 cilinder blokjes leuk resultaat in de test maar zal als bij de picanto zie je dat de 1.2 4 cilinder het vaak beter doet kwa verbruik als de 1.0 3 cilinder in de praktijk. En ik weet niet of je toevallig pas gelden die test heb gezien van de elektrische auto's opgegeven 180 km open accu in de praktijk haal je net 120 km op een accu. Als consument worden we ook wel een beetje in de maling genomen door de milieu maffia
Werkelijk verbruik.nl
Kia 1.2cvvt comfort pack aut 5,30 7,54 (opgave-werkelijk)
Aygo 1.0vvti aspiration mt aut 4,60 6,83

Tis nog altijd in de praktijk minder voor de grote massa voor die 1.0 3-cilinder , je moet eens wat minder kijken naar de prestatie van een of andere individu :wink:

Overigens Fiat 500 tegenwoordig 2-cilinder turbo
Fabrieksopgave 4,0L
werkelijkverbruik: 0.9 twin air 85 pop dualogic start&stop aut 3,90 6,00
Dat is dus zelfs in de praktijk 50% meer verbruik dan de opgave, dus zo slecht is de opgave van de elektrische auto/hybride bijv. niet :wink:


BTW wij hebben ook nog een Alto 2002 automaat staan, die rijdt gewoon 1:12 (± 10% beneden opgave).....mag je rustig een zuipschuit vinden; maar dat valt wel mee met 5 dagen woon/werkverkeer + boodschappen + inmiddels 10 jaar oud en 45000KM op de teller :wink:

WJD
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 dec 2012 22:05

Re: Nieuwste model KIA Picanto (ook) niet zuinig

Ongelezen bericht door WJD »

Hier ook een Kia Picanto, 1.0 oktober 2012

1 op 16,5 zuiniger echt niet of je moet stationair gaan rijden,

Peugeot 107 of Toyota Aygo, zijn stukken zuiniger 1 op 22

WJD
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 dec 2012 22:05

Re: Nieuwste model KIA Picanto (ook) niet zuinig

Ongelezen bericht door WJD »

Rob fiets schreef:
jonis schreef:Alsof de rest van het land zo'n ding als "veelrijder" heeft...of zich als een "hypermiler" gedraagt.
Nee maar iemand die redelijker wijs kan naar denken zou moeten weten dat de op gegeven verbruik waarde in de meest optimale condities (Staats soms ook in die boekjes bij de dealer met een * verwezen naar kleine lettertjes onder aan de bladzijde).
En wat ik wilde aan geven is dat met een beetje slim rijden best wat brandstof te besparen is. Hoever je daar in gaat is natuurlijk aan je eigen (En uiteraard zonder hinderen van overig verkeer).
Maar wat ik wil aangeven is dat het verbruik niet zo slecht is (hoeft te zijn) als sommig beweren (1:13/14). Het was niet de bedoeling om te zeggen dat iedereen er met gemak 1:19 mee haalt.

Je zou met de handbak versie met niet al te veel moeite op 1:17(ANWB test 1:16,9) moeten uit komen. Overigens zit bijna alle kleine auto's rond dit verbruik in de anwb test. Dus ja dan zouden ze allemaal on zuinig zijn. In dat geval is het een beetje onterecht om alleen de kia picanto als zuip bak te bestempelen.

Maar in verhouding zijn kleine auto's niet zo heel zuinig als je zou verwachten.
Maar dat komt ook wel weer door dat er in een auto van de prijs klasse picanto, aygo, fiat 500 etc. geen super hightech motoren kan verwachten. Misschien de EU test aan passen voor het breken van het brandstof verbruik ? O wacht dan haalt geen een auto die belasting vrij norm meer.

Denk aan die 3 cilinder blokjes leuk resultaat in de test maar zal als bij de picanto zie je dat de 1.2 4 cilinder het vaak beter doet kwa verbruik als de 1.0 3 cilinder in de praktijk. En ik weet niet of je toevallig pas gelden die test heb gezien van de elektrische auto's opgegeven 180 km open accu in de praktijk haal je net 120 km op een accu. Als consument worden we ook wel een beetje in de maling genomen door de milieu maffia :lol: .

Het verbruik in het boekje zal je nooit halen (Met geen auto) of je moet echt gaan hypermille.

Naar mijn mening had de topic titel moeten zijn: Oude auto's niet zuinig, nieuwe auto's ook niet.

Neem de autos van PSA groep, Peugeot 107 Toyota Aygo en Citroen C1, die zijn stukken zuiniger,
ik spreek uit ervaring, 2x Peugeot 107 2x Toyota Aygo en 1x Citroen C1, zelf gereden of in het bezit van mijn kinderen/ kennis.
Die halen wel 1 op 22

Ampelmann
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 nov 2014 15:26

Re: Nieuwste model KIA Picanto (ook) niet zuinig

Ongelezen bericht door Ampelmann »

Net een 2e hands Picanto gekocht. Ik ging juist voor de specificaties! Mijn leaseauto (skoda octavia 1.4 TSI met dsg haal ik 1:18 gemiddeld mee) Ook met een skoda citigo (prive) haal ik 1:20 met gemiddeld. De Picanto blijft op een schamele 1:15,4 zitten en dan moet ik nog langzamer rijden dan mijn opa!

peteroo
Berichten: 844
Lid geworden op: 05 apr 2011 23:51

Re: Nieuwste model KIA Picanto (ook) niet zuinig

Ongelezen bericht door peteroo »

Daar staat tegenover dat Koreaanse auto's over het algemeen zeer betrouwbaar zijn en goedkoop in aanschaf en onderhoud. De wegenbelasting voor zo'n Picanto zal ook niet hoog zijn. Uiteindelijk bent u waarschijnlijk toch goedkoper uit.

Gesloten