LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Tik in Motor?

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
stofzuigertje

Tik in Motor?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Ja, er zijn enkele berichten geweest met dit onderwerp maar ik zie vaak erg voordelige mooie voertuigen langs komen om Marktplaats en Gaspedaal die wel erg voordelig zijn.

Alleen blijkt dat de Tik van alles kan zijn.
Ik wil graag weten wat U kreeg en zou de handel vooraf niet duidelijker kunnen zijn zodat je weet wat je moet doen.
Dan zal ik eerder gaan bellen en rijden dan hoog risico als het ver weg is.

Al een gekocht met gebroken ketting.
Maar ook Opel Combo met 1.3 Tdi met vast zittende spanner waardoor de nokkenas ketting lawaai ging maken.

Maar ook een met echte lichte Tik... niet te vinden na 3 weken zoeken en bleek dat als ik de 3 jaar oude 5W30 vervangen
door goedkope 15W40 Olie van Action het weg was....
Ik vermoed dat dit een lager was met ruimte en de dikkere olie dus voortaan rustig warm draaien en niet gelijk weg,
dan kan deze Toyota het nog jarenlang vol houden.

Geen enkele monteur is helderziende maar ik zie zo vaak Tik....
Meestal voor mijn geen tik maar duidelijk herkenbare problemen.
Een tik in motor en ze weten niet waar... vermoedelijk ... maar geen zekerheid, dat mag natuurlijk.
Maar heeft U ervaring wat een Tik kan zijn?

Kapotte injector is gewoon op 3 cilinders lopen en betaalbaar te herstellen...
Net als 2 kapotte gloei bougie voor diesel , spuitbus erbij en hij loopt weer, en die kosten vallen ook mee.
Ook dat is gelijk te horen dat je niet alle cilinders mee doen.

Maar hoe weet ik bij lezen Tekst; Tik in Motor wat het zou kunnen zijn en is het rendabel om KM te maken en heen te gaan?
Vooral in Oost Europa, In Oekraine betaal je geen €50,- maar €5,- per uur.. bij dealers.
met sommige problemen kun je moeiteloos nog maanden doorrijden maar soms niet.
Als het kan rij ik daar naar toe en laat hem daar herstellen...

Wat was Uw Tik en hoeveel ging het kosten....
Dat wil ik weten want de handel is wel heel erg vaak geTIKt...

peteroo
Berichten: 844
Lid geworden op: 05 apr 2011 23:51

Re: Tik in Motor?

Ongelezen bericht door peteroo »

Uw vraag roept bij mij nog meer vragen op. Komt de tik uit de motor zelf of ergens uit de aggregaten er omheen? Wellicht is de oorzaak te achterhalen, maar in vrijwel alle gevallen zal het blok volledig uit elkaar moeten worden gehaald voor onderzoek. Dat betekent werkplaatsuren. Vervolgens is het de vraag of het gevonden euvel A ook daadwerkelijk de oorzaak is en B nog reparabel is.

Een tik die door nieuwe olie weg gaat, dat lijkt me stug.

Volgende vraag kan dan zijn: wat is de vraagprijs en kost een goed ruilblok? Al weet ik uit ervaring dat een blok van de sloop niet zonder meer goed is. Je zit niet alleen met de motorruil zelf, maar ook met de fijnere afstelling, correcte inbouw van oude onderdelen etc etc. Reken altijd dat het duurder wordt dan begroot.

Bij twijfel adviseer ik om een Toyota Starlet te kopen.

Slobberbone
Berichten: 743
Lid geworden op: 14 nov 2012 11:02

Re: Tik in Motor?

Ongelezen bericht door Slobberbone »

Ach, hier ook blok met tik gekocht. Durfde wel aan door ijzersterke reputatie van motorblok en blok intern gereinigd net als injectoren en weg tik :) toch wel ruim 20% van prijs afgekregen :)

stofzuigertje

Re: Tik in Motor?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Ter aanvulling;

zowel eerste als tweede reactie komen bekend voor.
Ik kocht een Tik, versleten nokkenas ketting die goedkoop te vervangen was..
Ook een Opel Combo diesel waar alleen de spanner vast zat wegens vuile olie, dus te laat wisselen filter en bypass klep open...

Maar ik lees vaak TIK IN MOTOR en dan later zie ik andere problemen....
Dat ik met dikkere olie het oploste was 1x.. de 5W30 door 15W40 vervangen en dat hielp de slijtage uit te stellen...
Bedankt voor reactie en omdat elke Tik totaal anders is.... ik vraag dus hoe betrouwbaar is deze uitdrukking in de handel????

Ik was tot nu toe regelmatig tevreden met koopjes met problemen maar enkele liet ook ik staan, dat was
dan geen tik maar rammelaar....
1x was flink doorgereden zonder olie!

peteroo
Berichten: 844
Lid geworden op: 05 apr 2011 23:51

Re: Tik in Motor?

Ongelezen bericht door peteroo »

15W40 gebruik ik ook in mijn stoommachine. Dat is de olie voor oudere typen motoren met hogere kilometerstanden. Bij mij scheelt het olieverbruik, vergeleken met 10W40.

Maar 5W30 is volsynthetische olie en 15W40 is half-synthetisch. Mijn vorige motor is mogelijk kapot gegaan na de overgang van 10W40 naar sterker reinigende synthetische 5W40. Ik zou die typen niet zomaar door elkaar gebruiken.

Motorolie is voortdurend onderwerp van discussie, ook onder monteurs en deskundologen. 5W40 en 5W30 zou je wel weer door elkaar kunnen gebruiken.

Bij een tik in de motor, weet een garage waarschijnlijk wel dat er iets grondig mis is, anders losten ze het zelf wel op.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Tik in Motor?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Wat heeft dit topic uberhaupt voor nut? Discussiëren over hypothetische tikken? :roll:

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Tik in Motor?

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Dat was eigenlijk ook mijn vraag, maar ik snap ook niet heel goed waar stofzuiger het nu precies over heeft.

peteroo
Berichten: 844
Lid geworden op: 05 apr 2011 23:51

Re: Tik in Motor?

Ongelezen bericht door peteroo »

Olie in de tikkende stofzuiger

Gesloten