Economisch total loss?

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
Kevin27
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 apr 2023 09:41

Economisch total loss?

Ongelezen bericht door Kevin27 »

Ik hoop dat er hier iemand is die hier ervaring mee heeft.

Ik heb voor het eerst een situatie waarin mijn auto vermoedelijk economisch total loss is. Schade expert is geweest en die heeft opkopers ingeschakeld. Nu blijkt de expert met vakantie en heeft mij nog niets laten weten. In principe heb ik nu dus nog geen definitieve bevestiging dat de auto ook echt total loss is. Heeft iemand een idee hoe groot de kans is dat de auto toch nog te herstellen is, en dus niet total loss? De dagwaarde volgens anwb is 11800 euro en de schade werd door de garage ingeschat op 7500 euro.

Ik zit nu helemaal zonder vervoer omdat er dus maar geen klap op gegeven word. Twijfel dus om er op te gokken toch alvast een auto aan te schaffen. Ik heb dan natuurlijk het risico dat ik er straks 2 heb, dan heb ik ook dubbele verzekeringskosten en wegenbelasting. En zal ik van de oudste auto af moeten zien komen.

Nevyn
Berichten: 1290
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Economisch total loss?

Ongelezen bericht door Nevyn »

Kan jou garage je je niet tijdelijk aan een leen/huur auto helpen?
Ik kreeg toen mijn auto economisch total loss was verklaard van mijn garage een auto , waar ik 2 weken gratis in mocht rijden, hierna gratis als ik bij of via hem een auto kocht en zo niet een gering huur bedrag.

Kevin27
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 apr 2023 09:41

Re: Economisch total loss?

Ongelezen bericht door Kevin27 »

Nevyn schreef:
25 apr 2023 13:56
Kan jou garage je je niet tijdelijk aan een leen/huur auto helpen?
Ik kreeg toen mijn auto economisch total loss was verklaard van mijn garage een auto , waar ik 2 weken gratis in mocht rijden, hierna gratis als ik bin of via hem een auto kocht en zo niet een gering huur bedrag.
Ik heb officieel geen recht op een leenauto vind mijn verzekering omdat de auto dus nog altijd niet officieel total loss is. Ik heb de garage ook gebeld en die zou er achterheen proberen zitten dat ze opschieten bij schade expert. Ik weet niet of ze nog meer voor me willen doen. Vorige week waren ze nogal stug met: je hebt pas recht op vervangend vervoer als de auto in reparatie komt of hij total loss is. Beiden is nu dus niet het geval.

Ik vind het ontzettend irritant dat alle informatie er in principe is (biedingen zijn binnen) maar ik nu kennelijk afhankelijk ben van 1 persoon die met vakantie is. Verzekering is niet coulant en werd bijna boos aan de telefoon, sprak over 15 werkdagen. Ik heb van de expert een mail gekregen vorige week dat de biedingen binnen 4 werkdagen duidelijk zouden zijn, we zitten nu op werkdag 7. Gisteren aan de telefoon gaf er iemand aan dat er biedingen binnen zijn, maar die wilde niks zeggen over de hoogte 'dat bespreekt de expert met u'.

Nevyn
Berichten: 1290
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Economisch total loss?

Ongelezen bericht door Nevyn »

Mocht de wagen economisch total los worden verklaard, kan u hem zelf ook terug kopen en laten repareren waar u wil.
Mijn garage deed totaal niet moeilijk , maar ja ik ben ook al bijna 30 jaar vaste klant van een vrij kleine universele garage.

Ivo.w
Berichten: 1757
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Economisch total loss?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Voor wat betreft de vervangende auto:

Wie is er aansprakelijk voor de schade? U/uw eigen verzekering of is er een tegenpartij?
Indien er een tegenpartij aansprakelijk is, dan kunt u de kosten van vervangend vervoer ook op die tegenpartij verhalen. U moet helaas wel de kosten zelf voorschieten.
Indien u zelf de aansprakelijke partij bent, is het afhankelijk van uw verzekeringsvoorwaarden of u recht heeft op vervangend vervoer.

Kevin27
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 apr 2023 09:41

Re: Economisch total loss?

Ongelezen bericht door Kevin27 »

snuffel1 schreef:
25 apr 2023 15:07
Het hangt er ook vanaf hoe u verzekerd bent bij all risk heeft u recht op vervangend vervoer maar bij een WA+ verzekering pas als de verzekeraar daar toestemming voor geeft. Volgens de ANWB koerslijst is de auto in goede staat 11800 euro waard maar daar gaat de verzekering niet van uit want die gaat uit van de marktwaarde en die ligt heel vaak veel lager. Met een schade van 7500 euro is de auto al economisch total loss en met wat pech heeft de auto ook een WOK status en dient na reparatie opnieuw gekeurd te worden. Wie weet kan het schadebedrijf u een leenauto verstrekken maar wel tegen betaling en die kosten kunt u later weer op de schuldige verhalen.
Ik ben all risk verzekerd maar de verzekering geeft aan dat ik pas recht heb op vervangend vervoer als de auto daadwerkelijk total loss is of hij in reparatie is. Verder ga ik er inderdaad vanuit dat ze niet met 11800 gaan komen. In de polis staat vervangingswaarde van de expert +10%.

Tot nu toe was schadebedrijf nogal star in dat ik geen recht had op leenauto. Is het heel gek om opnieuw de expert te bellen en vragen wat er nu als vervangingswaarde opgeschreven is?

Lady1234
Berichten: 27167
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Economisch total loss?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Vaak krijg je van je eigen verzekeraar maar een week vervangend vervoer.

Arienoldus
Berichten: 13
Lid geworden op: 21 feb 2022 14:14

Re: Economisch total loss?

Ongelezen bericht door Arienoldus »

Ten eerste , dat je moet wachten tot de schade expert terug is , is complete waanzin ( stel hij is ziek , kan je maanden niks en ook het schadebedrijf niet)
Verzekering probeert altijd zo min mogelijk uit te keren en zal proberen door intimidatie en lichte dwang dit ook zo te doen .
Zoek op het internet op diverse auto verkoop sites exact hetzelfde type auto ( bouwjaar , Km stand , uitrusting niveau e.d. ) neem van alles wat je hebt gevonden scherm prints en bewaar deze , Hiermee kan je de werkelijke dagwaarde bepalen en laat je niet wijsmaken dat de ANWB site de werkelijke waarde geeft , prijzen van occasions zijn nog steeds hoog en aanbod is schraal , het is echt "handelen" op dat gebied. ( Schade experts weten dit donders goed )
En als je een rechtsbijstand verzekering hebt zou je die ook kunnen vragen om de verzekering achter hun "broek" aan te zitten .
Succes , 8)

Kevin27
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 apr 2023 09:41

Re: Economisch total loss?

Ongelezen bericht door Kevin27 »

Arienoldus schreef:
25 apr 2023 15:38
Ten eerste , dat je moet wachten tot de schade expert terug is , is complete waanzin ( stel hij is ziek , kan je maanden niks en ook het schadebedrijf niet)
Verzekering probeert altijd zo min mogelijk uit te keren en zal proberen door intimidatie en lichte dwang dit ook zo te doen .
Zoek op het internet op diverse auto verkoop sites exact hetzelfde type auto ( bouwjaar , Km stand , uitrusting niveau e.d. ) neem van alles wat je hebt gevonden scherm prints en bewaar deze , Hiermee kan je de werkelijke dagwaarde bepalen en laat je niet wijsmaken dat de ANWB site de werkelijke waarde geeft , prijzen van occasions zijn nog steeds hoog en aanbod is schraal , het is echt "handelen" op dat gebied. ( Schade experts weten dit donders goed )
En als je een rechtsbijstand verzekering hebt zou je die ook kunnen vragen om de verzekering achter hun "broek" aan te zitten .
Succes , 8)

Dat vind ik ook ja, belachelijk dat je dan maar zit te wachten tot de beste man terug is. 3x gebeld naar dat expertise bureau voor iemand me kan vertellen dat de beste man op vakantie is en kennelijk heeft niemand het dossier overgenomen. Net nog een keer gebeld, en word inmiddels herkend. Het ligt bij de coordinator nu geloof ik en heb net wel mailing ontvangen met een formulier (afstandsverklaring) wat ik blijkbaar ook al vorige week had moeten hebben.

Verder bedankt voor de info, zelfde model kan ik zo goed als nergens terug vinden helaas. Staat er 1 op autotrack voor €12.845. De garage zei ook al dat de occasions op moment duur zijn en ik daarmee soort van geluk had. Aan de andere kant heb ik nu denk ik liever een total loss dan dat ze komen met dat die toch te herstellen is.

Kevin27
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 apr 2023 09:41

Re: Economisch total loss?

Ongelezen bericht door Kevin27 »

Lady1234 schreef:
25 apr 2023 15:35
Vaak krijg je van je eigen verzekeraar maar een week vervangend vervoer.
10 dagen. Maar voorlopig niks omdat ze dus nog niks vast hebben staan. De verzekering zei gisteren dat ze dus op dit moment 15 werkdagen doen over die schaderapporten...

Lady1234
Berichten: 27167
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Economisch total loss?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar kunt u er nu nog wel mee rijden? Zo niet, dan kunnen die tien dagen nu toch al ingaan?

Kevin27
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 apr 2023 09:41

Re: Economisch total loss?

Ongelezen bericht door Kevin27 »

Lady1234 schreef:
25 apr 2023 16:41
Maar kunt u er nu nog wel mee rijden? Zo niet, dan kunnen die tien dagen nu toch al ingaan?
Nee ik kan er niet meer mee rijden. Ik ben na het ongeval wel doorgereden naar de garage maar die vond het direct niet meer verantwoord dat ik er mee reed. Mijn schade zit aan de voorzijde en hij vroeg me om de motorkap open te doen om daar onder te checken, toen sloot die vervolgens niet meer. Hij is sindsdien dus al niet meer in mijn bezit maar staat bij de garage. Sleutels, kentekenbewijs is daar en de schade expert mailde me net wel een afstandsverklaring. Ik heb gisteren de verzekering nog aan de telefoon gehad en die blijven erbij dat ik nu geen recht heb op vervangend vervoer, want 'die polis heb ik nu eenmaal niet'. Een andere polis bieden ze niet aan daar, ja minder uitgebreid natuurlijk wel, maar ik heb all risk. Ik denk dat heel weinig mensen precies weten hoe lang en hoe veel recht ze hebben op een vervangende auto als ze zoiets meemaken. Ik ging er zoals al die mensen ook vanuit dit nooit mee te maken. Blijkt dit allemaal een enorm lang bureaucratisch gedoe te zijn om te bepalen of een auto nog de weg op kan ja of nee.

De schade afhandeling is met ducktape op de motorkap vanuit de garage waar ik hem achter gelaten heb naar hun terrein gereden (dat is 1 straat). Ik riep gisteren al dat als het nog lang duurt ik die auto ophaal en als die motorkap open gaat hebben we te weinig ducktape gebruikt. Ben er goed klaar mee.

Har45
Berichten: 493
Lid geworden op: 24 dec 2010 13:59

Re: Economisch total loss?

Ongelezen bericht door Har45 »

Gemiddeld duurt het opstellen van een schaderapport van een expert 5 WERKdagen.
U kunt gebruik maken van de klachtenregeling bij uw eigen verzekering, en zelfs het KIFID inschakelen.
Link: https://www.verzekeraars.nl/branche/zel ... ganisaties

Lady1234
Berichten: 27167
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Economisch total loss?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik neem aan dat er geen tegenpartij is, of dat u de schuldige bent?

Kevin27
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 apr 2023 09:41

Re: Economisch total loss?

Ongelezen bericht door Kevin27 »

Lady1234 schreef:
25 apr 2023 17:12
Ik neem aan dat er geen tegenpartij is, of dat u de schuldige bent?

Ik ben helaas wettelijk schuldig ja. Belangrijkste is wel geen gewonden, en tegenpartij had veel minder blikschade dan ik.

Lady1234
Berichten: 27167
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Economisch total loss?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Tja, dan hebt u inzake een vervangende auto alleen met uw eigen verzekeraar van doen.

Kevin27
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 apr 2023 09:41

Re: Economisch total loss?

Ongelezen bericht door Kevin27 »

Ik heb einde van deze middag dus pas een afstandsverklaring van de schade expert gekregen en nu lees ik dat in de bijgaande brief het volgende staat:

'De expert kan geen rapport maken zonder dat de getekende afstandsverklaring is teruggestuurd naar -bedrijf- '

Zijn dus behoorlijk nalatig geweest om mij niet direct die papieren op te sturen. Want gisteren was er behoorlijke verbazing aan de telefoon dat ik dit formulier niet had ontvangen. En dan gaan er vervolgens weer dik 24 uur over heen voor ik dat ontvang, snap nu wel dat het 15 dagen duurt.

Lady1234
Berichten: 27167
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Economisch total loss?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Misschien kunt u hem inscannen en dan per mail insturen.

Nijogeth
Berichten: 10005
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Economisch total loss?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik heb het afgelopen jaar mee gemaakt. Aardig wat schade, ongeveer net zo hoog als de dagwaarde (auto uit 2006), maar vele malen lager dan vervangingswaarde (vrij schaars). Gelukkig was ik all risk verzekerd tegen aankoopprijs.

Nu was ik niet de schuldige, want er werd bij mij achterop gereden. Zoals ik het hoorde wilde de verzekering van de tegenpartij eerst de dagwaarde uitkeren. Maar daar kwamen ze dus niet mee weg, want ik was beter verzekerd.

Alles valt of staat eigenlijk met wat er is gebeurd. Is het een eenzijdig ongeval of is er een tegenpartij? Is de tegenpartij verantwoordelijk voor zijn eigen schade of ben jij dat? En als jij verantwoordelijk bent voor de schade van de tegenpartij, ben je zelf dan all-risk verzekerd?

Als de schade lager is dan de dagwaarde, dan kan er gekeken worden naar de vervangingswaarde. Is het goedkoper dezelfde auto te kopen, dan de auto te repareren? In dat geval zal men al gauw over gaan tot uitbetalen van de dagwaarde, zodat je een vergelijkbare occasion kan kopen.

Zoals je ziet, er zitten veel haken en ogen aan. Je hebt dagwaarde, vervangingswaarde die meespelen, maar ook hoe je verzekerd bent en wie er verantwoordelijk is voor de schade. Ze mogen echter niet zomaar de auto verkopen, daar zal je echt voor moeten tekenen, het is nog steeds jouw auto.

Overigens een simpele tip. Als je toevallig een bevriende autoverkoper hebt, ga eens om tafel. Misschien kun je wel voor een maandje een goedkoop autootje kopen en deze vervolgens met een lichte prijsdaling weer terugverkopen. Zo hebben mijn ouders het ook gedaan toen mijn zusje een paar weken een auto nodig had door problemen in het ov.

Lady1234
Berichten: 27167
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Economisch total loss?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Zo’n all risk dekking voor de aankoopprijs is alleen van toepassing voor je eigen all-risk verzekering. De tegenpartij is daar niet aan gebonden.

Plaats reactie