Waarom de prijs Shell VPower bezine zo hoog?

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
RHeiligers
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 aug 2023 12:11

Waarom de prijs Shell VPower bezine zo hoog?

Ongelezen bericht door RHeiligers »

Vanaf 1 april 2022 had het kabinet de belasting voor ongelode benzine, diesel en LPG verlaagd om de stijging van de energieprijzen
te vergoeden. De belastingverlaging werd verlengd tot en met 30 juni 2023. In de tweede helft van 2023 is het tarief weer omhoog gegaan.

Het is mij opgevallen dat de prijs van Premium benzine (zoals VPower) toen niet was verlaagd. Daardoor werd het verschil tussen normale en
premium benzine maar liefst ca 35 Eurocent.
Mijn verwachting was, dat na 1 juli, de prijzen weer dichter bij elkaar zouden komen, maar tot mijn grote verbazing heeft men de prijsverhoging ook doorgevoerd bij de premium benzine, waardoor het verschil nog steeds ca 35 eurocent bedraagt
Het is me tevens opgevallen dat dit ook aan de hand is bij andere merken benzinestations met Euro 98 (E5)

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Waarom de prijs Shell VPower bezine zo hoog?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Dat is helemaal niet waar. Bij vrijwel alle tankstations is de 98 ongeveer 15 cent duurder. Hoe ik dat weet? Omdat ik zelf 98 tank. Echter is de Shell gewoon een belachelijke zaak. Ze vinden hun V-Power geweldig en daarom maken ze die veel duurder, maar ik weet dat Shell in het tuning wereldje wordt gemeden, omdat de 98 eigenlijk 97 is.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Waarom de prijs Shell VPower bezine zo hoog?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nijogeth schreef:
08 aug 2023 13:07
... maar ik weet dat Shell in het tuning wereldje wordt gemeden, omdat de 98 eigenlijk 97 is.
Precies. Gewoon BP Ultimate tanken, als je het beter wilt.

juliomariner
Berichten: 4835
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Waarom de prijs Shell VPower bezine zo hoog?

Ongelezen bericht door juliomariner »

Die hele V-Power is toch gewoon een marketing lulpraatje?

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Waarom de prijs Shell VPower bezine zo hoog?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ja, maar 98 ten opzicht van 95 niet. Het zorgt voor een efficiëntere verbranding, wat zeker bij motoren die harder moeten werken een wezenlijk verschil maakt in prestaties en levensduur. Als ik mijn auto op 95 zou rijden en vervolgens als ie warm is plankgas zou gaan, dan trekt ie een stuk minder hard in de hoge toeren dan met 98.

Bij oldtimers is het juist het feit dat in e10 bio ethanol is bij gemixt. Oude brandstofleidingen kunnen hier niet tegen en poreus worden.

Ik zou verder niet weten waarom V-Power beter zou zijn. V-Power Racing (zoals in Duitsland) die 100 of 102 octaan heeft, die kan dan weer nog beter zijn dan 98, maar dat merk je alleen als de auto daarop getuned is. Ik denk dat 100 of 102 in Nederland nog maar op 15-20 plekken te krijgen is.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Waarom de prijs Shell VPower bezine zo hoog?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nijogeth schreef:
08 aug 2023 16:43
Het zorgt voor een efficiëntere verbranding, wat zeker bij motoren die harder moeten werken een wezenlijk verschil maakt in prestaties en levensduur.
Herkenbaar. Zeker met mijn gechipte motoren was het verschil tussen gewone benzine en de BP Ultimate merk- en meetbaar, zowel in de betere prestaties als in het lagere verbruik.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Waarom de prijs Shell VPower bezine zo hoog?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik pak vaak de Argos 98. Maar ik weet dat die bij die pomp van Van Kessel Olie komt en dat is prima spul. Overigens gebeurt het bij veel kleinere benzinepompketens dat ze hun benzine bij een Nederlandse leverancier halen. Tango, Tinq en zo doen dat geloof ik ook allemaal. En die 98 is allemaal gewoon goed.

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Waarom de prijs Shell VPower bezine zo hoog?

Ongelezen bericht door rwolters »

juliomariner schreef:
08 aug 2023 13:57
Die hele V-Power is toch gewoon een marketing lulpraatje?
Ja, klopt. De leasemaatschappij van mijn auto is daar heel stellig in: ze hebben het onderzocht op basis van echter cijfers en komen tot de conclusie dat er geen reden is om het te gebruiken. Mocht je het toch tanken dan sturen ze je gewoon de rekeningen van de extra kosten. Als het efficiënter zou zijn dan zouden ze het wel gewoon betalen natuurlijk.

cherokee
Berichten: 336
Lid geworden op: 29 jul 2007 17:15

Re: Waarom de prijs Shell VPower bezine zo hoog?

Ongelezen bericht door cherokee »

Nijogeth schreef:
08 aug 2023 16:43
Ja, maar 98 ten opzicht van 95 niet. Het zorgt voor een efficiëntere verbranding, wat zeker bij motoren die harder moeten werken een wezenlijk verschil maakt in prestaties en levensduur. Als ik mijn auto op 95 zou rijden en vervolgens als ie warm is plankgas zou gaan, dan trekt ie een stuk minder hard in de hoge toeren dan met 98.

Dat is helaas volkomen onzin. Het octaangetal van benzine geeft alleen de klopvastheid aan. Met prestaties heeft het niets te maken en het heeft er ook totaal geen invloed op.
Als je 95 tankt in een motor die gebouwd is voor 98 kan zal er detonatie optreden wat inderdaad de motor kan beschadigen.
98 tanken in een motor die voor 95 gebouwd is doet alleen pijn in de portemonnee. De motor heeft er geen last van, maar ook geen profijt. De prestaties worden er niet door beïnvloed.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Waarom de prijs Shell VPower bezine zo hoog?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Zeg ik dat dan? Overigens is het gewoon een feit dat het een efficiëntere verbranding geeft.

xflorisx
Berichten: 388
Lid geworden op: 15 okt 2018 20:20

Re: Waarom de prijs Shell VPower bezine zo hoog?

Ongelezen bericht door xflorisx »

Nijogeth schreef:
08 aug 2023 21:08
Zeg ik dat dan? Overigens is het gewoon een feit dat het een efficiëntere verbranding geeft.
Alleen als de motor het hogere octaangetal nodig heeft. Dat een motor er iets zuiniger van gaat lopen heeft niets met efficiëntie te maken, maar meer met de hogere verbrandingswaarde van de premium brandstof.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Waarom de prijs Shell VPower bezine zo hoog?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Het gaat dan ook over prestaties, niet zuiniger rijden. Een auto die geen 98 nodig heeft, kan meer vermogen draaien als de tune wordt aangepast op 98 en er 98 getankt wordt. Dat is gewoon een feit.

cherokee
Berichten: 336
Lid geworden op: 29 jul 2007 17:15

Re: Waarom de prijs Shell VPower bezine zo hoog?

Ongelezen bericht door cherokee »

Nijogeth schreef:
09 aug 2023 11:41
Het gaat dan ook over prestaties, niet zuiniger rijden. Een auto die geen 98 nodig heeft, kan meer vermogen draaien als de tune wordt aangepast op 98 en er 98 getankt wordt. Dat is gewoon een feit.

Nu draai je het om. Als je een motor tuned kan hij meer vermogen draaien en het kan zijn dat hij dan benzine met een hoger octaangetal nodig heeft om detonatie te voorkomen.. Dat is echter lang niet altijd het geval.
Die hogere prestaties komen van het tunen, niet van benzine met een hoger octaangetal.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Waarom de prijs Shell VPower bezine zo hoog?

Ongelezen bericht door Moneyman »

cherokee schreef:
09 aug 2023 22:21
Die hogere prestaties komen van het tunen, niet van benzine met een hoger octaangetal.
Die getunede motor levert toch echt meer vermogen op de rollenbank op benzine met een hoger octaangetal.

Nevyn
Berichten: 1290
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Waarom de prijs Shell VPower bezine zo hoog?

Ongelezen bericht door Nevyn »

Gebruik het in mijn Yamaha RD50 uit 1977

cherokee
Berichten: 336
Lid geworden op: 29 jul 2007 17:15

Re: Waarom de prijs Shell VPower bezine zo hoog?

Ongelezen bericht door cherokee »

Moneyman schreef:
10 aug 2023 10:00
cherokee schreef:
09 aug 2023 22:21
Die hogere prestaties komen van het tunen, niet van benzine met een hoger octaangetal.
Die getunede motor levert toch echt meer vermogen op de rollenbank op benzine met een hoger octaangetal.
Dat is technisch niet mogelijk. Het octaangetal zegt alleen iets over de klopvastheid van de brandstof. Het kan zo zijn dat de getunede motor niet op 95 kan lopen en dus gaat pingelen. Dan kakt hij in ja, maar dat komt door het pingelen en niet door de benzine op zich.
Kan hij wel op 95 lopen dan zal er geen vermogensverschil optreden ten opzichte van 98.

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Waarom de prijs Shell VPower bezine zo hoog?

Ongelezen bericht door gosewijn »

Mijn volvo is toch echt zuiniger met v power, De micra 1987, van mijn vrouw rijd ook prettiger en zuiniger .

juliomariner
Berichten: 4835
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Waarom de prijs Shell VPower bezine zo hoog?

Ongelezen bericht door juliomariner »

Maar zoveel zuiniger dat het enorme prijsverschil per liter goed gemaakt wordt?

Erthanax
Berichten: 9698
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Waarom de prijs Shell VPower bezine zo hoog?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Bij een Shell-pomp hier in de buurt scheelt het 30 cent, 2,069 tegen 2,369.
E98 is dus (0,30/2,069) x 100% = 14,5% duurder dan E95.
Als het gemiddelde verbruik op E95 bv 1:18 is, zou het op E98 minimaal 14,5% beter moeten zijn om quitte te spelen: 18 x 1,145 = 1:20,6. Dat lijkt me sterk.

Ik houd het verbruik van mijn auto zorgvuldig bij. Gemiddeld over 135.000 km is het 1:20,0. De afgelopen maanden varieerde het per tankbeurt van 1:18,9 tot 1:23,0, ofwel ruim 20%.

Om vast te stellen of je echt zuiniger rijdt op E98, kun je jezelf volgens mij niet beperken tot een enkele tankbeurt, maar op bv vijf aaneengesloten tankbeurten per brandstof.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Waarom de prijs Shell VPower bezine zo hoog?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Het is ook erg afhankelijk van rijstijl en route bij het vergelijken. Eigenlijk zou je gewoon een tank 95 en een tank 98 moeten rijden met 50 op de cruise control op een oval circuit. Geen remmen, 1x optrekken maar.

Overigens is reguliere 98 minder duur dan de v power. De Argos waar ik tank is het 2,019 om 2,199. 18 cent verschil dus. 8,9 procent duurder. Dan kom je bij 1 op 14 uit erop uit dat je 1 op 15,3 moet halen.

Plaats reactie