LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Autoschade benadeelde, onverzekerde minderjarige vluchteling

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
achterruit29
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 apr 2018 15:11

Autoschade benadeelde, onverzekerde minderjarige vluchteling

Ongelezen bericht door achterruit29 »

Hallo,

Ik hoop dat iemand hier mij meer informatie kan geven waar ik terecht kan met het volgende.

Vorige week had ik mijn auto in Amsterdam geparkeerd. Op een gegeven moment ben ik door de politie gebeld, omdat er een ongeluk zou hebben plaatst gevonden en schade aan mijn auto zou zijn gebracht. Toen ik bij mijn auto aankwam, waren er twee partijen die op de fiets waren betrokken: groepje Italiaanse toeristen en een jongen. Deze leek (achter toen ik zijn informatie kreeg) een minderjarige (16 jaar) onverzekerde vluchteling te zijn met een verblijfsvergunning voor bepaalde tijd. Waarom is bij mij onbekend, maar de toeristen zouden de jongen hebben geduwd, waardoor deze door mijn ruit is gegaan. Toen ik aankwam was mijn hele achterruit dan ook volledig gebarsten/kapot.

Van de politie kreeg ik een Aanrijdingsformulier die ik met de minderjarige jonge moest invullen. Tot op dat moment wist ik niet dat het om een minderjarige vluchteling ging. Daar kwam ik later achter, toen de politie vertrokken was en hij zijn gegevens moest invullen maar deze niet wist.
In mijn beleving heeft de politie slecht gehandeld, omdat hier natuurlijk meer aan de hand was (mishandeling van een minderjarige, dronken toeristen ed). Maar gezien mijn autoschade heb ik mij laten vertellen (door Het Juridisch Loket) dat de politie juist heeft gehandeld, omdat net als bij een kettingbotsing degene die de auto schade heeft toegebracht (om wat voor reden dan ook) aansprakelijk zou zijn. In dit geval dus de jongen. Ongeacht dat hij minderjarig is, asielzoeker (met status) /vluchteling is en niet verzekerd is.

Puntje bij paaltje komt het erop neer dat ik een flinke schade aan mijn auto heb, waar andere partijen schuldig voor zijn geweest. Maar doordat desbetreffende jongen een asielzoeker met status is (oftewel een vluchteling) die NIET WA verzekerd is, kan ik mijn schade nergens verhalen. Reeds heb ik met verschillende instanties, instellingen en organen contact genomen, maar niemand kan mij helpen met de vraag bij wie ik kan zijn om mijn schade te verhalen.

-COA helpt alleen indien het om asielzoekers gaat, die (nog) géén status hebben. Dat is hier niet het geval, want dat heeft die.
-Gemeente Amsterdam kon mij niet helpen, omdat zij niet wisten waar ik moet zijn. Zij verwezen mij door naar Vluchtelingenwerk
-Vluchtelingenwerk, heeft mij doorgestuurd naar Het Juridisch Loket in de hoop dat zij mij verder konden helpen. Wel zijn zij van mening dat de jongen eigenlijk niet aansprakelijk zou zijn, maar de toeristen
-Het Juridisch Loket kan mij niet helpen, behalve mij adviseren. Zij geven aan dat ik zijn ouders aansprakelijk moet stellen, echter heb ik geen rechtsbijstand.
-Waarborgfonds kan mij alleen helpen indien er een andere motorvoertuig bij betrokken was. In mijn geval waren het alleen fietsers

Verder is mijn auto alleen WA verzekerd en heb ik geen rechtsbijstandsverzekering.

Weet iemand wat ik verder zou kunnen doen en bij wie ik hiervoor terecht zou kunnen?

Alvast erg bedankt!

stofzuigertje

Re: Autoschade benadeelde, onverzekerde minderjarige vluchteling

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Niets!

Ja, ik had graag ander antwoord gegeven maar de toerist die duwde veroorzaakte de schade.
Als ik daar fietste was ik ook door jou raam gegaan.

Was dit legale plek waar je mag fietsen?, indien ja de toerist zoeken die al weg is.....
Bij niet toegestaan mag je een fietser dit laten weten en is deze verantwoordelijk maar er is niets te halen helaas....

Als je hier vers bent en van uitkering leefde is het inkomen zo laag dat er vaak niets overbleef voor schade te betalen of te verzekeren....
Je hebt recht op, maar verwacht dat als je iets kreeg dat erg lang kan duren en veel tijd kost.

Lady1234
Berichten: 27125
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Autoschade benadeelde, onverzekerde minderjarige vluchteling

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Die jongeman is natuurlijk niet aansprakelijk voor uw schade als vaststaat dat hij door de schuld van anderen door uw ruit is gegaan.

De werkelijke daders kent u niet, waaruit volgt dat de schade helaas op uw eigen bordje kont, omdat u ook niet “extra” of “plus” verzekerd bent.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Autoschade benadeelde, onverzekerde minderjarige vluchteling

Ongelezen bericht door kweenie »

De situatie zou niet principieel anders zijn als het om een meerderjarige zou gaan of om een kaaskop met een uitkering. Ook die hoeven geen avp te hebben, zodat je ook bij hen vaak een kale kip hebt waarvan je niets kunt plukken.

Wat wel anders zou zijn is dat die waarschijnlijk wel zo assertief zou zijn geweest om de gegevens van de toeristen te vragen. Want deze jongen zou waarschijnlijk die toeristen weer aansprakelijk kunnen stellen. Eigenlijk zou je verwachten dat de politie in dit geval wel zou helpen met het uitwisselen van de gegevens.

Gesloten