Bestelling en levering nieuwe auto ( E208 )

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
irene.van-houte-valkenburg
Berichten: 59
Lid geworden op: 05 jun 2017 16:52
Contacteer:

Re: Bestelling en levering nieuwe auto ( E208 )

Ongelezen bericht door irene.van-houte-valkenburg »

Als ik dit krijg te horen...Ja meneer, daar zij wij niet van gediend dat klanten zelf gaan bellen of...Als uw auto geleverd is kunt u beter een andere garage zoeken was ik direct afgehaakt. Het is geen kilo suiker wat je koopt....

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Bestelling en levering nieuwe auto ( E208 )

Ongelezen bericht door witte angora »

Heb je ook gelezen hoe vaak TS gevraagd heeft waar zijn auto blijft, en wie hij allemaal heeft benaderd? Bedrijven hebben meer te doen...

Moneyman
Berichten: 30118
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Bestelling en levering nieuwe auto ( E208 )

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
11 feb 2024 00:23
Met de overeen gekomen vermoedelijke levertijd van 10 maanden is niets mis.
Probleem is de forse overschrijding van die vermoedelijke levertijd.
Geen idee wat hier over in de AV staat, maar een nadelig beding is al snel onredelijk bezwarend volgens BW 6:237E
Daarbij worden meer omstandigheden meegenomen. Als je de afgelopen twee jaar naar levertijden van auto’s kijkt, is dit nog lang geen extreem geval. Het wemelt op fora verhalen van mensen die meer dan een jaar vertraging hebben door allerlei oorzaken waar ook de fabrikanten niet direct iets aan kunnen doen.

Bedenk ook dat je, als je annuleert en opnieuw bestelt, wederom achterin de rij staat.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Bestelling en levering nieuwe auto ( E208 )

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
11 feb 2024 11:57
Daarbij worden meer omstandigheden meegenomen. Als je de afgelopen twee jaar naar levertijden van auto’s kijkt, is dit nog lang geen extreem geval. Het wemelt op fora verhalen van mensen die meer dan een jaar vertraging hebben door allerlei oorzaken waar ook de fabrikanten niet direct iets aan kunnen doen.
Dat is ondernemersrisico, en geen reden om de koop niet te kunnen ontbinden.
Moneyman schreef:
11 feb 2024 11:57
Bedenk ook dat je, als je annuleert en opnieuw bestelt, wederom achterin de rij staat.
Klopt. Maar je kunt ook de keus maken voor een occasion, waar je direct mee weg rijdt.
Huidige voertuig kan toe zijn aan grote beurt (distributieketting etc), die je eigenlijk niet wil uitvoeren

jandeloper
Berichten: 15
Lid geworden op: 15 mei 2014 18:27

Re: Bestelling en levering nieuwe auto ( E208 )

Ongelezen bericht door jandeloper »

k2p schreef:
11 feb 2024 00:41
Kun je de bestelling niet annuleren en een voorraadauto kopen?
Een voorraadauto hadden we bij tekenen voor kunnen kiezen, maar dan kregen we een auto met glazen dak en dat wilden we juist niet. Toen was een voorraadauto een auto met bepaalde accessoires. Daar moet je het dan mee doen.
witte angora schreef:
11 feb 2024 11:32
Heb je ook gelezen hoe vaak TS gevraagd heeft waar zijn auto blijft, en wie hij allemaal heeft benaderd? Bedrijven hebben meer te doen...
Wat is dit nu voor een opmerking. Dus je mag niet vragen waar je auto blijft? , vervolgens moet je genoegen nemen met geen antwoord, althans, met een antwoord weet ik niet? . En dat is juist wat ik aankaart.
Al zou het dan echt wezen dat er met geen mogelijkheid is te achterhalen waar de auto is. Dan is dit een punt van verbetering voor Stellantis, wat zoals je kan teruglezen in de reacties. bij andere merken wel mogelijk is. :wink:

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Bestelling en levering nieuwe auto ( E208 )

Ongelezen bericht door witte angora »

jandeloper schreef:
11 feb 2024 12:20
witte angora schreef:
11 feb 2024 11:32
Heb je ook gelezen hoe vaak TS gevraagd heeft waar zijn auto blijft, en wie hij allemaal heeft benaderd? Bedrijven hebben meer te doen...
Wat is dit nu voor een opmerking. Dus je mag niet vragen waar je auto blijft? , vervolgens moet je genoegen nemen met geen antwoord, althans, met een antwoord weet ik niet? . En dat is juist wat ik aankaart.
Al zou het dan echt wezen dat er met geen mogelijkheid is te achterhalen waar de auto is. Dan is dit een punt van verbetering voor Stellantis, wat zoals je kan teruglezen in de reacties. bij andere merken wel mogelijk is. :wink:
Je mag het wel vragen, maar als jij denkt dat het ding eerder op jouw stoep staat doordat je iedere week of twee weken er om blijft zeuren, en dan ook nog eens zoveel mogelijk bedrijven daarover benadert, dan vergis je je flink.

Als er gezegd wordt dat je geduld moet hebben en dat ze het niet weten, is dat het enige antwoord dat ze je kunnen geven. Daar zal je het op dat moment gewoon mee moeten doen.

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Bestelling en levering nieuwe auto ( E208 )

Ongelezen bericht door k2p »

Moneyman schreef:
11 feb 2024 11:57
door allerlei oorzaken waar ook de fabrikanten niet direct iets aan kunnen doen.
Bedenk ook dat je, als je annuleert en opnieuw bestelt, wederom achterin de rij staat.
Zoals wat? De chiptekorten, ontstaan door fabrikanten die gingen beknibbelen tijdens Covid, waardoor ze zelf achterin de rij moesten staan om daarna weer chips te bestellen?
witte angora schreef:
11 feb 2024 11:32
jandeloper schreef:
11 feb 2024 12:20
k2p schreef:
11 feb 2024 00:41
Kun je de bestelling niet annuleren en een voorraadauto kopen?
Bedrijven hebben meer te doen...
Wat is dit nu voor een opmerking.
Een flutopmerking

ZeerPrivé
Berichten: 5458
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Bestelling en levering nieuwe auto ( E208 )

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

@k2p: je quote klopt niet.

Moneyman
Berichten: 30118
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Bestelling en levering nieuwe auto ( E208 )

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
11 feb 2024 12:08
Moneyman schreef:
11 feb 2024 11:57
Daarbij worden meer omstandigheden meegenomen. Als je de afgelopen twee jaar naar levertijden van auto’s kijkt, is dit nog lang geen extreem geval. Het wemelt op fora verhalen van mensen die meer dan een jaar vertraging hebben door allerlei oorzaken waar ook de fabrikanten niet direct iets aan kunnen doen.
Dat is ondernemersrisico, en geen reden om de koop niet te kunnen ontbinden.
Je brengt het als een feit, maar baseer je het ook nog ergens op?

Ontbinden kan -na ingebrekestelling!- altijd, maar de vraag is of je onder de ontbindingsvergoeding van (bij BOVAG-bedrijven) 15% uitkomt.
Laatst gewijzigd door Moneyman op 11 feb 2024 14:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Moneyman
Berichten: 30118
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Bestelling en levering nieuwe auto ( E208 )

Ongelezen bericht door Moneyman »

k2p schreef:
11 feb 2024 13:39
Moneyman schreef:
11 feb 2024 11:57
door allerlei oorzaken waar ook de fabrikanten niet direct iets aan kunnen doen.
Bedenk ook dat je, als je annuleert en opnieuw bestelt, wederom achterin de rij staat.
Zoals wat? De chiptekorten, ontstaan door fabrikanten die gingen beknibbelen tijdens Covid, waardoor ze zelf achterin de rij moesten staan om daarna weer chips te bestellen?
Altijd mooi, een vraag stellen en het eventuele antwoord alvast even met je eigen mening inkleuren :lol:

Juist bij elektrische auto's speelt naast de tekorten aan chips en andere onderdelen ook het tekort aan benodigde grondstoffen mee. De autofora staan vol met verhalen over mensen die op hun auto moeten wachten (soms enkel en alleen vanwege de accu).

Was me tweede helft vorig jaar ook aan het oriënteren op een nieuwe auto, en de levertijden van elektrische auto's, hybrides en benzine-uitvoeringen verschilden enorm. Zat bij diverse merken (waaronder Peugeot) gewoon meer dan een jaar tussen.

jandeloper
Berichten: 15
Lid geworden op: 15 mei 2014 18:27

Re: Bestelling en levering nieuwe auto ( E208 )

Ongelezen bericht door jandeloper »

witte angora schreef:
11 feb 2024 12:24
je mag het wel vragen, maar als jij denkt dat het ding eerder op jouw stoep staat doordat je iedere week of twee weken er om blijft zeuren, en dan ook nog eens zoveel mogelijk bedrijven daarover benadert, dan vergis je je flink.
Als er gezegd wordt dat je geduld moet hebben en dat ze het niet weten, is dat het enige antwoord dat ze je kunnen geven. Daar zal je het op dat moment gewoon mee moeten doen.
1, ik denk niet dat ik de auto eerder krijg als ik ga zeuren.
2. ik ben niet het type klant wat genoegen neemt met een antwoord als geduld hebben meneer.
3. De medewerker van kantoor gaat nu Stellantis een mail sturen,
4, ik mag wel wat meer inzet verwachten van de verkoper en dan als ik dat na een paar keer vraag, er gewoon een paar mailtjes achteraan kan sturen. Klantvriendelijk je opstellen heet zoiets meen ik. :wink:

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Bestelling en levering nieuwe auto ( E208 )

Ongelezen bericht door rwolters »

k2p schreef:
11 feb 2024 13:39
Moneyman schreef:
11 feb 2024 11:57
door allerlei oorzaken waar ook de fabrikanten niet direct iets aan kunnen doen.
Bedenk ook dat je, als je annuleert en opnieuw bestelt, wederom achterin de rij staat.
Zoals wat? De chiptekorten, ontstaan door fabrikanten die gingen beknibbelen tijdens Covid, waardoor ze zelf achterin de rij moesten staan om daarna weer chips te bestellen?

Jij zou in zo'n onzekere situatie gewoon lekker doorgaan met inkopen en produceren terwijl je weet dat de afzet in gaat storten?

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Bestelling en levering nieuwe auto ( E208 )

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

jandeloper schreef:
11 feb 2024 14:38
1, ik denk niet dat ik de auto eerder krijg als ik ga zeuren.
2. ik ben niet het type klant wat genoegen neemt met een antwoord als geduld hebben meneer.
3. De medewerker van kantoor gaat nu Stellantis een mail sturen,
4, ik mag wel wat meer inzet verwachten van de verkoper en dan als ik dat na een paar keer vraag, er gewoon een paar mailtjes achteraan kan sturen. Klantvriendelijk je opstellen heet zoiets meen ik. :wink:
U hebt ijdele hoop. Stellantis weet ook niets. Uw aanvraag ligt op een grote stapel en op een bepaald moment, en niemand weet wanneer exact, gaat die auto ergens in een fabriek in productie. Op voorhand valt niet te zeggen wanneer dit is en waar dit is.
Uw verkoper verkoopt meer auto's. En in heel Nederland worden enorm veel nieuwe auto's besteld. Wat denkt u wat er gaat gebeuren als alle verkopers blijven aankloppen bij importeurs en fabrikanten? U wilt een antwoord hebben die er nu nog niet is. Dan kunt u dat heel vaak gaan vragen, maar daardoor krijgt u echt geen ander antwoord. En als u het zelfs zo gaat vaak vragen dat een verkoper klaar met u is, dan snapt u dat klantvriendelijkheid ook een keer ten einde komt.

Soms is het niet anders. En bij alle automerken is het zo dat er op voorhand geen exacte datum gegeven kan worden. Er kan pas een meer gerichte mogelijke leverdatum gegeven worden als er bekend is wanneer de auto in productie gaat en waar. En dan nog blijft het een indicatie.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Bestelling en levering nieuwe auto ( E208 )

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
11 feb 2024 14:08
Dat is ondernemersrisico, en geen reden om de koop niet te kunnen ontbinden.
Je brengt het als een feit, maar baseer je het ook nog ergens op?

Ontbinden kan -na ingebrekestelling!- altijd, maar de vraag is of je onder de ontbindingsvergoeding van (bij BOVAG-bedrijven) 15% uitkomt.
Dat had je natuurlijk zo zelf na kunnen gaan:

Artikel 6 - Levering en verzuim
2. Bij een vermoedelijke leveringstermijn moet de consument de verkoper eerst in gebreke
stellen. Dit betekent dat de verkoper nog een termijn van drie weken krijgt om af te
leveren. Als de verkoper de auto, onderdeel of accessoire na het verstrijken van deze
termijn nog niet heeft afgeleverd, dan is de verkoper in verzuim.

Artikel 7 – Gevolgen van verzuim
1 Als de verkoper in verzuim is op grond van artikel 6 dan mag de consument de
overeenkomst ontbinden.
En ontbinden is natuurlijk iets anders dan annuleren

Moneyman
Berichten: 30118
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Bestelling en levering nieuwe auto ( E208 )

Ongelezen bericht door Moneyman »

Heb je toevallig recent nog wel eens een auto gekocht of een offerte aangevraagd? En de bepalingen hierover gecheckt?

Peugeot werkt overigens niet met Bovag-voorwaarden, zie ik, maar heeft de eigen algemene voorwaarden digitaal goed verstopt. Wat daar staat over ontbinding is dus de vraag.

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Bestelling en levering nieuwe auto ( E208 )

Ongelezen bericht door witte angora »

jandeloper schreef:
11 feb 2024 14:38
2. ik ben niet het type klant wat genoegen neemt met een antwoord als geduld hebben meneer.
En als er simpelweg geen ander antwoord is, dan ga je net zo lang zeuren tot er wel een ander antwoord is? Kun je lang blijven zeuren denk ik. Volwassen kan ik het niet noemen, sorry hoor.
3. De medewerker van kantoor gaat nu Stellantis een mail sturen,
Ik vermoed dat ik wel weet wat er in staat... Iets als: 'wij zijn niet van plan deze auto nog aan uw klant te leveren', zoiets. Of: 'kunt u er niet voor zorgen dat uw klant zijn klep houdt, wij zijn er klaar mee'. Maar een datum komt er zeker niet in te staan, want die hebben ze niet.

Wat probeer je eigenlijk met dit topic te bereiken? Wij kunnen hier ook geen leveringsdatum geven. Hooguit wat al is gezegd: 'u moet geduld hebben, meneer'.

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Bestelling en levering nieuwe auto ( E208 )

Ongelezen bericht door witte angora »

Moneyman schreef:
11 feb 2024 23:25
Heb je toevallig recent nog wel eens een auto gekocht of een offerte aangevraagd? En de bepalingen hierover gecheckt?

Peugeot werkt overigens niet met Bovag-voorwaarden, zie ik, maar heeft de eigen algemene voorwaarden digitaal goed verstopt. Wat daar staat over ontbinding is dus de vraag.
Volgens mij moet je bij Stellantis zijn. Net zo vaag overigens. Er blijkt trouwens een onafhankelijke klachtencommissie te zijn. Vreemd dat TS zich daar kennelijk niet gemeld heeft, dat lijkt de meest voor de hand liggende optie.

https://cdn.stellantis-financialservice ... ase_v1.pdf

Dit staat - na lang zoeken - op de site van Stellantis:

https://d3kn9mrclcdl35.cloudfront.net/a ... eugeot.pdf
https://d3kn9mrclcdl35.cloudfront.net/a ... eugeot.pdf

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Bestelling en levering nieuwe auto ( E208 )

Ongelezen bericht door witte angora »

Dit moet het dus zijn:
Als bij ondertekening van het leasecontract nog niet bekend is wanneer het voertuig afgehaald kan worden, ontvangt u een bericht
van de leasemaatschappij of van de leverancier van het voertuig zodra bekend is wanneer het voertuig afgehaald kan worden.
50. Kan de leaseovereenkomst ontbonden worden?
De leasemaatschappij mag de overeenkomst ontbinden als u het termijnbedrag of andere bedragen niet hebt betaald, ook
niet nadat u daartoe in de gelegenheid bent gesteld. De leasemaatschappij moet u voorafgaand aan de ontbinding wel tijdig
waarschuwen. Zie artikel 22.
Verder kan de leasemaatschappij de overeenkomst ontbinden als:
u failliet wordt verklaard of de Wet schuldsanering natuurlijke personen op u van toepassing wordt verklaard;
u verhuist naar het buitenland;
u onder curatele of onder bewind wordt gesteld;
het voertuig is gestolen en 30 dagen na de vermissing nog niet terug is;
het voertuig als gevolg van schade zodanig beschadigd is dat het uit technisch of economisch oogpunt redelijkerwijs
onverantwoord is het voertuig te herstellen.
De wettelijke ontbindingsmogelijkheden zijn verder volledig van toepassing.
Als de leasemaatschappij de leaseovereenkomst wenst te ontbinden wegens uw verhuizing naar het buitenland zal zij, voordat zij
daartoe overgaat, u wijzen op de regeling van opzegging van artikel 46.
Als de overeenkomst wordt ontbonden wegens diefstal of omdat het voertuig total loss is (zoals omschreven onder d en e) kunt u
de leasemaatschappij verzoeken een ander voertuig aan u ter beschikking te stellen. Dit kan alleen voor de tijd dat de leaseperiode
nog zou voortduren en onder nader overeen te komen voorwaarden. De leasemaatschappij zal zoveel mogelijk proberen aan uw
verzoek tegemoet te komen, behalve als de ontbindingsvergoeding en de schade voor uw rekening komen, zoals omschreven in
artikel 51, vierde alinea.
51. Moet ik een vergoeding betalen bij ontbinding van de leaseovereenkomst door de leasemaatschappij?
Als de leasemaatschappij de leaseovereenkomst ontbindt op grond van artikel 50 of op grond van de wet, dan moet u een
ontbindingsvergoeding betalen. Deze is gelijk aan de opzeggingsvergoeding van artikel 47. In de Aanvullende voorwaarden kan
echter een afwijkende regeling zijn opgenomen, die voorziet in een lagere ontbindingsvergoeding.
De ontbindingsvergoeding bent u verschuldigd naast andere bedragen.
Als de ontbinding verband houdt met diefstal of een total loss-verklaring van het voertuig, zoals omschreven onder d en e van artikel
50, dan bent u de ontbindingsvergoeding alleen verschuldigd als op grond van deze Algemene voorwaarden, de verzekerings- of
dekkingsbepalingen of andere bepalingen van de leaseovereenkomst of de wet ook de schade door de diefstal of de total lossverklaring voor uw rekening komt. In dat geval kan de leasemaatschappij tevens een vergoeding voor de overige schade bij u in
rekening brengen.
Bij ontbinding door de leasemaatschappij wegens niet-tijdig betalen van de waarborgsom, zoals geregeld in artikel 16, bent u géén
ontbindingsvergoeding verschuldigd.

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Bestelling en levering nieuwe auto ( E208 )

Ongelezen bericht door k2p »

witte angora schreef:
12 feb 2024 08:58
Wat probeer je eigenlijk met dit topic te bereiken? Wij kunnen hier ook geen leveringsdatum geven. Hooguit wat al is gezegd: 'u moet geduld hebben, meneer'.
Ik snap niet wat jij met je reactie probeert te bereiken. Wat een onzin. Meneeer heeft een overeenkomst om binnen circa een jaar een auto twv tienduizenden euros geleverd te krijgen. En na bijna 2 jaar vind ik ook maar dat hij meer geduld moet hebben? Echt onzin. Hij heeft groot gelijk OVERAL aan de bel te trekken en een topic erover te openen hier.

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Bestelling en levering nieuwe auto ( E208 )

Ongelezen bericht door witte angora »

jandeloper schreef:
09 feb 2024 20:11
Besteld op 30 november 2022,
Beste K2p, kun jij me uitleggen hoe je aan die 2 jaar komt?

Plaats reactie