Bestelling en levering nieuwe auto ( E208 )

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
jandeloper
Berichten: 15
Lid geworden op: 15 mei 2014 18:27

Bestelling en levering nieuwe auto ( E208 )

Ongelezen bericht door jandeloper »

Mijn verhaal.

Besteld op 30 november 2022, via de peugeot dealer, een mooie nieuwe E208. via de eigen peugeot (Stellantis) Private Lease.
Je moet even wachten, levering verwacht september 2023. Je hoort niets van je dealer, je wacht netjes tot het bijna september is. Dan verras je je dealer even met een bezoekje en ziet tot je verbasing dat de dealer een andere naam heeft. Geen probleem meneer, uw auto is in bestelling en wordt gewoon bij ons geleverd. Wanneer? , ja zodra het chassisnummer bekend is zien wij dit in het bestelsysteem. Meer weten we niet en kunnen we ook niet achterhalen., u moet even geduld hebben.
Dan is het september geweest, nee meneer, u moet gewoon wachten, we zien niets in het bestelsysteem en kunnen nergens iets navragen, zo werkt dat nu eenmaal bij auto's.
Dus dan maar een telefoontje naar het hoofdkantoor van vestiging, in dit geval Hedin in Amsterdam. Het resultaat was 2 dagen later een bosbloemen namens Hedin. De vestigingsmanager zou mij persoonlijk op de hoogte houden.
Vervolgens 2 dagen later een screenshot uit het bestelsysteem van de manager. Een voorlopige afleverdatum in november 23 , meer staat er niet in.
Elke 2 weken krijg ik een mail, of ik stuur een mail en krijg netjes weer een reactie, dan veranderd de datum in december, dan in 8 januari, meneer, de auto is een facelift, die is net in oktober in productie gegaan, ik verwacht dat de auto echt nu snel geleverd word. Dan levering 30 januari, dan op 2 januari staat er opeens 9 januari.
Maar op 9 januari geen E208. Maar wel opeens een chassisnummer in het systeem. De auto is gemaakt!!!.
Alfred waarmee ik via FB contact mee heb heeft ook op die 9 januari een chassisnummer.
De datum is de volgende dag veranderd naar 26 januari. Dus word het nu werkelijkheid.
Alfred krijgt van zijn dealer een leuke kaart, Uw auto is geboren. Geweldig toch? :D

jandeloper
Berichten: 15
Lid geworden op: 15 mei 2014 18:27

Re: Bestelling en levering nieuwe auto ( E208 )

Ongelezen bericht door jandeloper »

En dan is het 26 januari, er staat een mooie zwarte E208, net van de vrachtauto, maar na met veel blijdschap de sleutel gekregen te hebben van de verkoper en er even ingezeten te hebben blijkt de auto een ander chassisnummer te hebben, helaas, het was een auto van een andere klant.
Maar waar is mijn auto dan ? . Sorry meneer, u moet gewoon even geduld hebben , ik denk dat de auto de komende week er wel is. Maar een week later geen auto, ik weet niks, zegt de verkoper en ik kan nergens iets. Ik dan zelf maar bellen met Gefko in Oosterhout. Ja meneer, daar zij wij niet van gediend dat klanten zelf gaan bellen, wij kunnen u geen info geven. De verkoper wilt na lang aandringen wel even bellen. De auto was nog niet in Nederland, wist hij te vertellen. Ik moest geduld hebben.
Afgelopen week nog geen auto. Dus ik weer langs de dealer. Nee je kan met het hoofdkantoor bellen, maar die kunnen ook niets vertellen en die verwijzen je weer naar mij.
Je moet gewoon wachten..........
Dan maar met Peugeot klantenservice gebeld. Meneer, wat belachelijk, wij begrijpen u, we sturen een mail naar Stellantis dat u gewoon op de hoogte wordt gebracht waar uw auto is.
Dan de Hoofdvestiging van Hedin maar weer gebeld. Via de receptie ging mijn mail intern via een medewerker weer naar de dealer.
En vanmorgen een toch wel geirriteerde verkoper aan de telefoon. Ja dat zijn ze hier in de regio niet gewend, dat een Hollander geen genoegen neemt met u moet even wachten, u moet geduld hebben.
Maar wij (de dealer) zijn ook wel klaar met u. Als uw auto geleverd is kunt u beter een andere garage zoeken.
???? , ik geloof dat we volgende week maar eens een bak koffie moeten drinken was mijn reactie, want ik geloof jou wel, alleen het systeem klopt niet. Ik wil gewoon weten waar mijn auto is. Iemand moet dat toch kunnen vertellen.
Dus ik maar weer bellen met het hoofdkantoor. De mevr begreep mijn verhaal. Ik word nu de lastige klant, maar ik vraag alleen : Waar is mijn auto ?
NIemand die weet waar mijn auto is ? onderweg van Spanje Zaragoza naar Nederland, van begin januari al meer dan 4 weken ?
Ondertussen heeft Alfred afgelopen woensdag zijn nieuwe E208 gekregen, precies dezelfde auto, bijna, die van hem heeft een glazen dak en is blauw. allebei op dezelfde dag een chassisnummer.
En dan gaat vanmiddag weer de telefoon. de dealer, niet de verkoper maar een andere medewerker. Hij heeft een mail gekregen van het hoofdkantoor dat ik de levertijd wil hebben. Na mijn korte relaas, dat de verkoper op de hoogte is en dat ik niks meer wil dan : Weten waar mijn auto is, verteld hij mij dat hij een mail kan sturen naar Stellantis met deze vraag.

Welkom in de wondere wereld van auto's, bestel je een pakketje bij Ali kan je elke stap volgen, volgens de dealers kunnen zei geen enkele info krijgen en weet ook Stellantis niet waar de auto is. Dus geen track en trace of iets in die trant.
Niemand die van Hedin gewoon simpel kan bellen of mailen naar Stellantis, Niemand die dan bij Stellentis even contact kan zoeken met de transporteur, Niemand die dan bij de transporteur kan zeggen waar de auto is ??

En ondertussen spreek ik Ad, ook via FB , Ad heeft zijn E208 besteld in April 2022, Ad heeft nog niks gehoord over een chassisnummer of andere info, Zijn dealer wenst hem helemaal niet op de hoogte te houden, Ad moet nog meer geduld hebben,

Welkom in de wondere wereld van auto's en leveringen . Verhaaltje voor radar ? ?

witte angora
Berichten: 30805
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Bestelling en levering nieuwe auto ( E208 )

Ongelezen bericht door witte angora »

De levertijden kunnen tegenwoordig inderdaad oplopen naar een jaar. Ben vorig jaar eens met Suzuki wezen stoeien, daar is dat in ieder geval wel zo.

Seinhuis
Berichten: 2376
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Bestelling en levering nieuwe auto ( E208 )

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Had uw verhaal wat korter gekund? Een samenvatting was voldoende geweest.

Door een te kort aan personeel en grondstoffen worden veel auto’s te laat geleverd, soms zelfs een jaar.
Net als iedereen moet u met geduld wachten.

Neem eventueel contact op met uw rechtsbijstandverzekering of met www.bovag.nl/hulp-bij-klachten.

Lady1234
Berichten: 27130
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Bestelling en levering nieuwe auto ( E208 )

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ook die rechtsbijstandsverzekering krijgt de auto niet vlugger geleverd.

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Bestelling en levering nieuwe auto ( E208 )

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Als u zich had verdiept in hoe een auto besteld word, dan had u dit relaas niet hoeven te typen. U besteld een auto bij een dealer die het weer besteld bij de importeur. Dit komt terecht bij, in dit geval, Peugeot die de auto in bestelling neemt en gaat plannen in welke fabriek de auto gemaakt kan worden.
Uw auto is niet de enige en de wachttijden zijn enorm te noemen. Fabricage word nog wel eens wereldwijd gewisseld en er is tijdens de energiecrisis zelfs gebeurd dat hele fabriekshallen stilgelegd zijn omdat fabricage simpelweg te duur was.
Mijn bestelde T-Cross zou normaal gesproken uit Duitsland komen en is na 2 jaar uiteindelijk uit Spanje gekomen. Dat gebeurd. En ja, communicatie is er nauwelijks. Simpelweg omdat zowel de dealer als de importeur ook niets weet. En de fabrikant gaat echt geen dagelijkse updates sturen naar de weet ik hoeveel klanten die wereldwijd zitten te wachten. Dat is onbegonnen werk. Er is een lijst van wachtenden en zodra de fabriek er aan toe is word er gefabriceerd. Pas zodra de auto in productie gaat komt er communicatie. Alles daarvoor zijn indicaties.

Ook het transport vanuit Spanje is een verhaal apart. Er rijden echt geen vrachtwagens op en neer. Het gaat per trein (wanneer die vol is) naar een verzamelpunt op een andere locatie in Europa. In mijn geval is de T-Cross vanuit Spanje naar Duitsland gegaan om overgeladen te worden op de "PON trein" naar het verzamelpunt in Nederland waarna het verdeeld werd onder de dealers. En ja, die trein van Spanje naar een andere locatie kan behoorlijk wat tijd kosten. Het herladen, wachten op het volgende volle transport, doorverdelen, enz, kost gewoon tijd.

In heel uw verhaal lees ik niets vreemd, behalve dat u antwoorden zoekt die er niet zijn en behoorlijk wat tijd opslokt van diverse partijen.

jandeloper
Berichten: 15
Lid geworden op: 15 mei 2014 18:27

Re: Bestelling en levering nieuwe auto ( E208 )

Ongelezen bericht door jandeloper »

NeoDutchio schreef:
09 feb 2024 20:38
Als u zich had verdiept in hoe een auto besteld word, dan had u dit relaas niet hoeven te typen. U besteld een auto bij een dealer die het weer besteld bij de importeur. Dit komt terecht bij, in dit geval, Peugeot die de auto in bestelling neemt en gaat plannen in welke fabriek de auto gemaakt kan worden.
Uw auto is niet de enige en de wachttijden zijn enorm te noemen. Fabricage word nog wel eens wereldwijd gewisseld en er is tijdens de energiecrisis zelfs gebeurd dat hele fabriekshallen stilgelegd zijn omdat fabricage simpelweg te duur was.
Mijn bestelde T-Cross zou normaal gesproken uit Duitsland komen en is na 2 jaar uiteindelijk uit Spanje gekomen. Dat gebeurd. En ja, communicatie is er nauwelijks. Simpelweg omdat zowel de dealer als de importeur ook niets weet. En de fabrikant gaat echt geen dagelijkse updates sturen naar de weet ik hoeveel klanten die wereldwijd zitten te wachten. Dat is onbegonnen werk. Er is een lijst van wachtenden en zodra de fabriek er aan toe is word er gefabriceerd. Pas zodra de auto in productie gaat komt er communicatie. Alles daarvoor zijn indicaties.

Ook het transport vanuit Spanje is een verhaal apart. Er rijden echt geen vrachtwagens op en neer. Het gaat per trein (wanneer die vol is) naar een verzamelpunt op een andere locatie in Europa. In mijn geval is de T-Cross vanuit Spanje naar Duitsland gegaan om overgeladen te worden op de "PON trein" naar het verzamelpunt in Nederland waarna het verdeeld werd onder de dealers. En ja, die trein van Spanje naar een andere locatie kan behoorlijk wat tijd kosten. Het herladen, wachten op het volgende volle transport, doorverdelen, enz, kost gewoon tijd.

In heel uw verhaal lees ik niets vreemd, behalve dat u antwoorden zoekt die er niet zijn en behoorlijk wat tijd opslokt van diverse partijen.
Bedankt voor je uitgebreide reactie.
Ik vraag 1 antwoord, Waar is mijn auto ? .
Ik begrijp de lange levertijden enz, daar heb ik ook geduld voor. maar wat gewoon niet leuk is dat er niet gecommuniceerd word. En dat is het enigste wat ik vraag. Dat moet toch niet moeilijk zijn?. Niet elke klant op de hoogte houden? , dan word het tijd voor een update in de wondere wereld van autofabricage met een systeem om de klanten op de hoogte te houden.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Bestelling en levering nieuwe auto ( E208 )

Ongelezen bericht door 16again »

jandeloper schreef:
09 feb 2024 20:12
....Maar wij (de dealer) zijn ook wel klaar met u. Als uw auto geleverd is kunt u beter een andere garage zoeken.
????
Dan zou ik een andere garage zoeken VOORdat die auto geleverd is. Dan hebben ze er straks tenminste 1 op voorraad.

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Bestelling en levering nieuwe auto ( E208 )

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

jandeloper schreef:
09 feb 2024 20:50
Ik vraag 1 antwoord, Waar is mijn auto ? .
Ik begrijp de lange levertijden enz, daar heb ik ook geduld voor. maar wat gewoon niet leuk is dat er niet gecommuniceerd word. En dat is het enigste wat ik vraag. Dat moet toch niet moeilijk zijn?. Niet elke klant op de hoogte houden? , dan word het tijd voor een update in de wondere wereld van autofabricage met een systeem om de klanten op de hoogte te houden.
Zo lang de auto niet in productie is is er geen datum bekend. De aanvraag van uw auto ligt op een symbolische stapel waarvan niet bekend is hoeveel auto's daarvoor nog geproduceerd moeten worden en in welke fabriek het gemaakt gaat worden.
De verkoper heeft nergens inzicht in, de importeur kan ook niets achterhalen en de fabrikant gaat pas iets zeggen als er iets bekend is.
Uw wens zou pas kunnen werken als er 1 fabriek zou zijn die een vaste productie zou draaien. Dan weet je exact hoeveel auto's er per dag gemaakt kunnen worden en hoeveel auto's er gemaakt moeten worden. Toen u uw auto ging bestellen waren en fabrieken in Slowakije en Marokko en later is daar Spanje bijgekomen. En het ligt er helemaal aan waar de eerstvolgende productie mogelijk is. Dat valt van te voren dus niets over te zeggen.

Thijs124
Berichten: 681
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Bestelling en levering nieuwe auto ( E208 )

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Bij dat andere Frans merk met inbegrip van de Roemeense (of Marokkaanse) dochter krijg je wel een soort van track & trace van de reis vanaf het moment dat het chassis op de productie band staat.
In mijn Renault of mijn Dacia gewoon met de bij de dealer bekende VIN nummer. Nu ca 4 of 5 maanden. Dat was een jaar geleden ook bijna een jaar langer.

jandeloper
Berichten: 15
Lid geworden op: 15 mei 2014 18:27

Re: Bestelling en levering nieuwe auto ( E208 )

Ongelezen bericht door jandeloper »

NeoDutchio schreef:
09 feb 2024 21:45

Zo lang de auto niet in productie is is er geen datum bekend. De aanvraag van uw auto ligt op een symbolische stapel waarvan niet bekend is hoeveel auto's daarvoor nog geproduceerd moeten worden en in welke fabriek het gemaakt gaat worden.
De verkoper heeft nergens inzicht in, de importeur kan ook niets achterhalen en de fabrikant gaat pas iets zeggen als er iets bekend is.
en die productie is bekend, het resultaat is bekend, er is een chassisnummer, dus is de auto, volgens zeggen, van de zgn band gerold. Dat is het hem nu juist.

Thijs124 schreef:
09 feb 2024 21:56
Bij dat andere Frans merk met inbegrip van de Roemeense (of Marokkaanse) dochter krijg je wel een soort van track & trace van de reis vanaf het moment dat het chassis op de productie band staat.
In mijn Renault of mijn Dacia gewoon met de bij de dealer bekende VIN nummer. Nu ca 4 of 5 maanden. Dat was een jaar geleden ook bijna een jaar langer..
Kijk, van zulke berichten word ik vrolijk, ik hoorde van een kennis dat dit tegenwoordig ook bij Suzuki zo is. In ieder geval mooi te horen dat er andere automerken zijn die het wel kunnen!

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Bestelling en levering nieuwe auto ( E208 )

Ongelezen bericht door 16again »

NeoDutchio schreef:
09 feb 2024 20:38
Als u zich had verdiept in hoe een auto besteld word, dan had u dit relaas niet hoeven te typen. U besteld een auto bij een dealer die het weer besteld bij de importeur. Dit komt terecht bij, in dit geval, Peugeot die de auto in bestelling neemt en gaat plannen in welke fabriek de auto gemaakt kan worden.
Uw auto is niet de enige en de wachttijden zijn enorm te noemen. Fabricage word nog wel eens wereldwijd gewisseld en er is tijdens de energiecrisis zelfs gebeurd dat hele fabriekshallen stilgelegd zijn omdat fabricage simpelweg te duur was.
Mijn bestelde T-Cross zou normaal gesproken uit Duitsland komen en is na 2 jaar uiteindelijk uit Spanje gekomen. Dat gebeurd. En ja, communicatie is er nauwelijks. Simpelweg omdat zowel de dealer als de importeur ook niets weet. En de fabrikant gaat echt geen dagelijkse updates sturen naar de weet ik hoeveel klanten die wereldwijd zitten te wachten. Dat is onbegonnen werk. Er is een lijst van wachtenden en zodra de fabriek er aan toe is word er gefabriceerd. Pas zodra de auto in productie gaat komt er communicatie. Alles daarvoor zijn indicaties.

Ook het transport vanuit Spanje is een verhaal apart. Er rijden echt geen vrachtwagens op en neer. Het gaat per trein (wanneer die vol is) naar een verzamelpunt op een andere locatie in Europa. In mijn geval is de T-Cross vanuit Spanje naar Duitsland gegaan om overgeladen te worden op de "PON trein" naar het verzamelpunt in Nederland waarna het verdeeld werd onder de dealers. En ja, die trein van Spanje naar een andere locatie kan behoorlijk wat tijd kosten. Het herladen, wachten op het volgende volle transport, doorverdelen, enz, kost gewoon tijd.

In heel uw verhaal lees ik niets vreemd, behalve dat u antwoorden zoekt die er niet zijn en behoorlijk wat tijd opslokt van diverse partijen.
Ik lees vooral over een verkoper, die levertijd niet nakomt. Alle tegenwind die je er bij haalt is wat mij betreft probleem van de verkoper, en dat probeer jij nu op het bordje van de koper te leggen.

Lady1234
Berichten: 27130
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Bestelling en levering nieuwe auto ( E208 )

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dan annuleert hij de aankoop toch gewoon? Het ist toch wel bekend dat de levering van nieuwe auto’s sterk vertraagd is.

Justmeagain
Berichten: 541
Lid geworden op: 11 aug 2019 14:49

Re: Bestelling en levering nieuwe auto ( E208 )

Ongelezen bericht door Justmeagain »

Te lang, te verwarrend dus ik ben afgehaakt met het lezen

BL2
Berichten: 4840
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Bestelling en levering nieuwe auto ( E208 )

Ongelezen bericht door BL2 »

Lady1234 schreef:
09 feb 2024 20:36
Ook die rechtsbijstandsverzekering krijgt de auto niet vlugger geleverd.
Het tekstgedeelte over de rechtsbijstandverzekering was waarschijnlijk een tekstdeel van het standaard bericht van Seinhuis, wat perongeluk was mee gekopieerd en geplakt...

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Bestelling en levering nieuwe auto ( E208 )

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

16again schreef:
09 feb 2024 22:44
Ik lees vooral over een verkoper, die levertijd niet nakomt. Alle tegenwind die je er bij haalt is wat mij betreft probleem van de verkoper, en dat probeer jij nu op het bordje van de koper te leggen.
Er word vooraf geen levertijd gegeven, er word een vermoedelijke levertijd gegeven. Want geen enkele autoverkoper van nieuwe auto's die nog gemaakt moeten worden kan een exacte levertijd geven.

jandeloper schreef:
09 feb 2024 22:14
en die productie is bekend, het resultaat is bekend, er is een chassisnummer, dus is de auto, volgens zeggen, van de zgn band gerold. Dat is het hem nu juist.
Dan komt de auto vanzelf. U zal geen update krijgen op welke trein de auto staat en op welke parkeerplaats bij welk depot.
Ook bij andere merken krijg je die exacte info niet. Hooguit dat de auto op transport gaat en wat de vermoedelijke datum is van aflevering. De trein rijdt dan wel op tijd, maar zodra de auto ergens staat zal deze opnieuw ingepland moeten worden op een volgend treintransport, die trein moet weer leeggemaakt worden en al die auto's moeten weggezet worden bij de verschillende dealers.

Ron5300
Berichten: 290
Lid geworden op: 20 jul 2023 16:15

Re: Bestelling en levering nieuwe auto ( E208 )

Ongelezen bericht door Ron5300 »

Ik lees dat er een chassisnummer met een leverdatum in het systeem stond maar onduidelijk is of dat chassisnummer bij uw auto hoorde want achteraf bleek het de auto voor een andere klant te zijn.
De auto was net gearriveerd en het chassisnummer was nog niet gecontroleerd dus kan het geen afleverdatum geweest zijn want de auto dient nog van een kenteken voorzien te worden en zodra de auto rijklaar is gemaakt mag u de auto op komen halen.
U wil weten waar de auto nu is maar als op basis van het chassisnummer niets bekend is bestaat de auto nog niet en heeft het ook geen nut om die vraag maar te blijven stellen.
Het zover gekomen dat de verkopende dealer na aflevering van de auto geen na service meer wenst te verlenen en ook al bent u een 'lastige' klant de verkopende dealer zal die service moeten omdat die service in de aanschafprijs meegenomen is.
De koop ontbinden kan een optie zijn want als de verwachte leverdatum te ver uitloopt en de verkopende dealer u als klant liever kwijt is lijkt mij dat een gegronde reden.

peter17111962
Berichten: 580
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: Bestelling en levering nieuwe auto ( E208 )

Ongelezen bericht door peter17111962 »

Ik hoop maar dat het mogelijk is om dit te annuleren, want op deze manier krijgt U deze auto
pas als U met pensioen bent en dus niet meer nodig hebt.

rdvj
Berichten: 11
Lid geworden op: 02 feb 2024 10:20

Re: Bestelling en levering nieuwe auto ( E208 )

Ongelezen bericht door rdvj »

@Jandelooper, een interessant verhaal. En in mijn ogen ongelofelijk hoe primitief de systemen van de autofabrikanten in elkaar zitten. En dat terwijl u vast de volle mep vooruit heeft betaald? Mijn complimenten voor uw doorzettingsvermogen, want halverwege kreeg ik al ontplofneigingen...
Ik hoop dat u gauw tevreden weg kunt rijden.

Lady1234
Berichten: 27130
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Bestelling en levering nieuwe auto ( E208 )

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Voor een aankoop van een auto betaal je helemaal niet vooruit.

Plaats reactie