LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Defecte auto en slechte service Kia Autolease

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
QiaKi
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 feb 2021 12:18

Defecte auto en slechte service Kia Autolease

Ongelezen bericht door QiaKi »

In oktober 2020 is na een jaar vol enthousiasme wachten onze Kia E-Niro geleverd die ik sinds enkele maanden lease bij Kia Autolease.

Al snel werd ons enthousiasme over de auto, die erg fijn rijdt, weggenomen doordat er iedere ochtend veel vocht achter de ruiten bleef staan. Na een week werden dit druppels op het dashboard. Vervolgens bleek er grote hoeveelheden water onder de mat bij de passagiersstoel te zitten, wat duidt op een grote lekkage.

Direct heb ik dit defect gemeld bij Kia Vaneman in Amsterdam en een afspraak ingepland. Duidelijk aangegeven de auto niet terug te wensen voor hij gemaakt is omdat het niet veilig en wenselijk is met een drijfnatte auto verder te rijden. Bij aflevering op vrijdag 22 januari bleek echter dat de auto verkeerd ingepland was omdat het erg druk was. Aan het einde van de dag kreeg ik het verzoek de auto toch weer op te halen omdat het te druk was. Het lek was nog niet gevonden. Vervolgens afgesproken op maandag teruggebeld te worden voor een nieuwe afspraak. Dat telefoontje kwam niet en het koste verschillende telefoontjes om dinsdag 26 januari eindelijk iemand te spreken. Ondertussen was de auto die bij ons buiten staat, nog meer doorweekt.

Vervolgens bleek dat er ook die week niet naar de auto gekeken kon worden vanwege drukte. Ook de auto alvast langs brengen was eigenlijk geen optie. Uiteindelijk de auto weer weggebracht op donderdag 28 januari, er zou echter pas op dinsdag 3 februari op zijn vroegst naar gekeken kunnen worden. Er werd aangegeven dat vervangend vervoer niet van toepassing was omdat dit niet in ons leasecontract is opgenomen. Na enige aandringen kreeg ik toch een vervangende auto mee, echter was er niks vergelijkbaars beschikbaar. Om die reden een Peugeot Zoe meegekregen die vrijwel leeg was (nog 36 km bereik op de teller).
In de tussentijd hebben wij verschillende malen kenbaar gemaakt bij Kia Autolease dat wij deze service absoluut niet netjes vinden. Helaas wordt er vrijwel niet gereageerd op onze mails en we zijn geen een keer gebeld ondanks meerdere nadrukkelijke verzoeken met ons contact op te nemen. Steeds weer krijgen we een standaard mail waarin wordt aangegeven dat het te druk is. Meerdere malen hebben wij aangegeven dat wij het netjes zouden vinden om passend vervangend vervoer te krijgen, danwel een financiële compensatie voor de tijd dat we de auto kwijt zijn. Hier komt geen enkele reactie op. Zelfs geen belletje. Wij betalen nu weer 800 euro deze maand voor een auto waar we niet in kunnen hebben rijden.

Inmiddels hebben wij te horen gekregen dat het lek is gevonden. Echter moeten er nieuwe vloerisolatie en bekleding geplaatst worden. Die komt pas half maart binnen. Om die reden kunnen we de auto vrijdag 12 februari weer ophalen, maar moet hij medio maart voor de derde keer terug voor reparatie.

Na onze mening heeft Kia een defecte auto heeft geleverd. Dit valt volgens artikel 7:17 van het Burgerlijk Wetboek onder non-conformiteit. Kia voldoet niet aan haar wettelijke verplichtingen. Wij hebben het lek direct nadat wij dit hebben geïdentificeerd en ruim binnen in de wet beschreven 6 maanden na levering gemeld. Het tijdelijk beschikbaar stellen van een vergelijkbare auto en het repareren van de auto zou een passende oplossing zijn. Als dat niet mogelijk is zou een faire financiële compensatie voor de periode van het niet kunnen gebruiken van de auto een geschikte oplossing kunnen zijn. Dit weigert Kia Autolease. Er komt geen enkele reactie op onze mails. Ook het verzoek om te bellen wordt telkens niet opgevolgd.

Als vervolgstap gaan wij een brief sturen naar de directie van Kia Autolease om melding te maken van deze misstanden. Tevens zullen wij een melding doen bij de geschillencommissie Private Lease.

Via het Kia Forum heb ik begrepen dat er meer E-Niro rijders zijn die deze lekkage direct na levering van de auto hebben gehad. Graag horen wij of er nog meer mensen zijn een E-Niro met lekkage geleverd hebben gekregen en of jullie tips hebben hoe dit aan te pakken richting Kia Autolease.

Erthanax
Berichten: 9690
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Defecte auto en slechte service Kia Autolease

Ongelezen bericht door Erthanax »

Op het Kia-forum vindt u denk ik meer lotgenoten dan hier. Een van mijn kinderen heeft ook een e-Niro en is daar zeer tevreden over.
Er zijn hier weer wel enkele juridisch goed onderlegde leden. Van hen krijgt u vast een goed advies over uw juridische mogelijkheden.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Defecte auto en slechte service Kia Autolease

Ongelezen bericht door Revoked »

Het is lease. Geen koop. Da's heel wat anders. Van compensatie zal geen sprake zijn, alle kosten zijn voor de leasemaatschappij. Dus je lijdt er niet onder. Een leenauto is een leenauto, dat je een grotere wil, mag je best willen, maar dat is verder niet aan jou.
Ik lees veel emotie. Begrijpelijk, maar dat staat nu even in de weg. Laat het probleem eerst oplossen en vraag dan hoe verder te gaan. Lijkt me beter.

Kokka1
Berichten: 399
Lid geworden op: 23 jul 2011 23:32

Re: Defecte auto en slechte service Kia Autolease

Ongelezen bericht door Kokka1 »

je zou wel kunnen praten over het verlagen van het lease bedrag gedurende de tijd dat je geen gebruik kan maken van de auto

Har45
Berichten: 493
Lid geworden op: 24 dec 2010 13:59

Re: Defecte auto en slechte service Kia Autolease

Ongelezen bericht door Har45 »

Kia Autolease Alg voorwaarden:

Van welke klasse zal het vervangend voertuig ten minste zijn?
Dit artikel is een afwijking op artikel 41 van de Algemene Voorwaarden Keurmerk Private Lease.
Op de leaseovereenkomst staat vermeld van welke klasse uw vervangend voertuig zal zijn.

Mocht u niet met Kia lease tot een oplossing komen dan kunt u altijd nog gebruik maken van de geschillencommissie van
Keurmerk Private Lease, alwaar Kia Lease bij is aangesloten.
Laatst gewijzigd door Har45 op 11 feb 2021 15:28, 1 keer totaal gewijzigd.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Defecte auto en slechte service Kia Autolease

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Zoals Revoked al aangeeft is het lease, geen koop, en dan gelden andere regels. Een vervangende auto die vergelijkbaar is, is bij alle leasemaatschappijen een kwestie van wat voorradig is. Ik rij zakelijk in een Mercedes maar als ik de auto voor onderhoud wegbreng krijg ik mee wat er toevallig is. Laatste keer was dat een Kia Rio. Het is niet omdat mijn werkgever voor een Mercedes betaalt, er altijd iets gelijkwaardigs beschikbaar is.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Defecte auto en slechte service Kia Autolease

Ongelezen bericht door Revoked »

Nou, ik kan me nog heel goed de leenauto herinneren toen de RS6 in onderhoud moest. Een Panda. Inderdaad, piepklein. Maar een dikke week dikke pret gehad met het autootje. Je zult je leven toch echt zelf leuker moeten maken...

Kokka1
Berichten: 399
Lid geworden op: 23 jul 2011 23:32

Re: Defecte auto en slechte service Kia Autolease

Ongelezen bericht door Kokka1 »

Ik moet zeggen dat ik de titel van dit topic niet passend vind voor het probleem dat TS heeft. De auto is niet defect maar heeft een mankement en dat de dealer niet alles uit zn handen laat vallen als ts met zn auto aankomt en hem een peugeot zoe (ik dacht dat alleen renault een zoe maakte overigens) mee durft te geven vind ik niet echt slechte service

cherokee
Berichten: 336
Lid geworden op: 29 jul 2007 17:15

Re: Defecte auto en slechte service Kia Autolease

Ongelezen bericht door cherokee »

Even samenvatten zonder alle emoties en wat er nog meer bijkwam:
Leaseauto is niet defect maar vertoont wel een mankement.
KIA/dealer erkent dat en gaat dat onder garantie verhelpen. Auto is wel gewoon rijdbaar en zeker reparabel. Van non-conformiteit is dus geen sprake.
Omdat auto gewoon rijdbaar is wordt hij ingepland en niet meteen gerepareerd, Helaas is het druk en duurt dat even.
Leasecontract voorziet NIET in vervangende auto, maar dealer stelt die wel beschikbaar.

Natuurlijk is het vervelend, maar zulke dingen kunnen nu eenmaal gebeuren. Maar het wordt wel opgelost.
Wat doet dealer dan fout?

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Defecte auto en slechte service Kia Autolease

Ongelezen bericht door Revoked »

cherokee schreef:...Wat doet dealer dan fout?
De dealer moet gelijk, direct, stante pede de voiture herstellen tot in nieuwstaat. Liefst binnen 5 minuten, nadat TS heeft gebeld, ook al staat de voiture nog langs de kant van de weg . Ik denk dat TS van mening is dat hij de beste klant van Kia is en vorstelijk behandeld dient te worden. Als leenauto is een Bentley niet meer dan schappelijk.

Ik heb een klein beetje nieuws voor TS: mijn wederhelft heeft eind vorig jaar een Taycan huppeldepup ultra turbo mega gekocht. Met vleugels. Ondanks de prijs komt het ding niet eerder en wel later. Zelfs bovengemiddeld dure dealers moeten soms een middelvinger opsteken naar de klant, omdat de wensen gewoon niet redelijk zijn.

Ik_weet_niet_alles
Berichten: 941
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: Defecte auto en slechte service Kia Autolease

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

Revoked schreef:
13 feb 2021 15:52
cherokee schreef:...Wat doet dealer dan fout?
De dealer moet gelijk, direct, stante pede de voiture herstellen tot in nieuwstaat. Liefst binnen 5 minuten, nadat TS heeft gebeld, ook al staat de voiture nog langs de kant van de weg . Ik denk dat TS van mening is dat hij de beste klant van Kia is en vorstelijk behandeld dient te worden. Als leenauto is een Bentley niet meer dan schappelijk.

Ik heb een klein beetje nieuws voor TS: mijn wederhelft heeft eind vorig jaar een Taycan huppeldepup ultra turbo mega gekocht. Met vleugels. Ondanks de prijs komt het ding niet eerder en wel later. Zelfs bovengemiddeld dure dealers moeten soms een middelvinger opsteken naar de klant, omdat de wensen gewoon niet redelijk zijn.
Wat voegt uw reactie toe aan deze discussie? Het is zinloos gebrabbel van een overjarige puber.

Gesloten