LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] distributieketting THP motor Peugeot (2008)

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
BB000439
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 sep 2016 21:34

distributieketting THP motor Peugeot (2008)

Ongelezen bericht door BB000439 »

Zijn er recente uitspraken bekend inzake vergoeding van kosten bij het repareren van de distributieketting van een THP motor bij Peugeot ?

Op internet is alleen te vinden dat er nu een coulanceregeling is voor auto's jonger dan 5 jaar. Aangezien de ketting volgens een ANWB expert (2016) een autoleven mee moet gaan mag je verwachten dat Peugeot Nederland dit euvel op hun kosten repareert.

Nijogeth
Berichten: 10005
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: distributieketting THP motor Peugeot (2008)

Ongelezen bericht door Nijogeth »

En hoeveel kilometer is volgens u een autoleven?

Brainfreeze
Berichten: 36
Lid geworden op: 10 feb 2011 20:15

Re: distributieketting THP motor Peugeot (2008)

Ongelezen bericht door Brainfreeze »

Voor een auto van 2008 hoeft u bij de importeur niet meer aan te kloppen. Een goede relatie met uw Peugeot dealer is waarschijnlijk meer waard als u op het juiste moment de juiste deal maakt. Dat een distributieketting een autoleven lang meegaat is een belofte die geen enkele autofabrikant doet. Deze PSA kettingen halen inderdaad regelmatig niet de gewenste levensduur.
Voor menig Peugeot/Citroen rijder een bitter pil....

atlas1302

Re: distributieketting THP motor Peugeot (2008)

Ongelezen bericht door atlas1302 »

Volgens mij was hier al een soortgelijk topic over waar veel reacties te vinden zijn.

stofzuigertje

Re: distributieketting THP motor Peugeot (2008)

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Ooit een Alfa Sud gezien, na 2 jaren en 4 maanden totaal verrot dus levensduur....
Nu rij ik diverse klassiekers die ouder zijn dan 1970 toen deze kwam, en daar zit ook een Peugeot tussen.

Maar auto leven?
Er had al een andere ketting van betere kwaliteit in moeten zitten met dit bouwjaar.....

Harm.calc
Berichten: 672
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:25

Re: distributieketting THP motor Peugeot (2008)

Ongelezen bericht door Harm.calc »

atlas1302 schreef:Volgens mij was hier al een soortgelijk topic over waar veel reacties te vinden zijn.
Volgens mij is dit een update vraag. Hoef je niet een item door van weet ik wel niet hoeveel reacties :wink:

atlas1302

Re: distributieketting THP motor Peugeot (2008)

Ongelezen bericht door atlas1302 »

Dan een update antwoord, die fietsketting die er in zit drijft via de krukas poelie twee hele belangrijke componenten aan.
De brandstofpomp en de nokkenas voor de kleppen.

Dit luistert allemaal zeer nauw, als door die uitgerekte ketting de timing niet meer goed is van inspuiting de brandstof pomp en open en dicht gaan van kleppen, kunt u zich voorstellen dat er heel wat mis gaat. Verdiept u zich er maar in!
Brandstof dient niet alleen voor verbranding maar ook voor smering dus als dat minder wordt door het inspuitmoment te veranderen, kunt u zich wel voorstellen wat er met de zuigers en wanden gebeuren. En dan hebben we het nog niet eens gehad over detoneren want dat verpest meteen heel je blok.

Dus het is nu niet alleen de ketting die vervangen moet worden maar de schade die hierdoor is ontstaan moet ook opgelost worden. Kostbaar geintje!

De auto is 9 jaar oud dus ik denk dat Peugeot je veel geluk wenst.

Appie83
Berichten: 489
Lid geworden op: 12 jun 2014 15:26

Re: distributieketting THP motor Peugeot (2008)

Ongelezen bericht door Appie83 »

BB000439 schreef:Zijn er recente uitspraken bekend inzake vergoeding van kosten bij het repareren van de distributieketting van een THP motor bij Peugeot ?

Op internet is alleen te vinden dat er nu een coulanceregeling is voor auto's jonger dan 5 jaar. Aangezien de ketting volgens een ANWB expert (2016) een autoleven mee moet gaan mag je verwachten dat Peugeot Nederland dit euvel op hun kosten repareert.
Coulance is zo'n typisch woord wat bedrijven gebruiken om aan te geven dat het service is en dat je er maar blij mee moet zijn, terwijl je er vaak gewoon recht op hebt.

Van een distributieketting wordt inderdaad gezegd dat ie een autoleven mee moet gaan. Wat dit precies is daar kan je voer discussiëren, maar een auto uit 2008 zou daar wel onder moeten vallen (mits hij nog geen 2ton op de teller heeft staan). U valt dus niet onder die coulanceregeling maar dat wil niet zeggen dat u geen recht op herstel heeft. Er is naar mijn mening sprake van non-conformiteit: De auto voldoet niet aan de eigenschappen die je van een auto onder normaal gebruik kan verwachten. U zal dit met feiten moeten onderbouwen (ANWB expert die zegt dat distributieketting autoleven mee moet gaan, auto op de juiste wijze is onderhouden, distributieketting vanaf 2012 wel wordt vervangen). U moet dan wel zijn bij degene van wie u de auto heeft gekocht (heeft u gekocht van een particulier, dan heeft u denk ik pech) en hem schriftelijk vragen (aanmanen) tot herstel.

(Ik heb overigens wel een uitspraak gevonden uit 2007 over een distributieketting, maar omdat de eigenaar de auto bij een derde heeft laten herstellen ipv eerst de verkoper de mogelijkheid te geven werd de vordering afgewezen. Rechter gaat hier trouwens niet in op de vordering van de eigenaar dat een kapotte distributieketting non-conformiteit oplevert)

stofzuigertje

Re: distributieketting THP motor Peugeot (2008)

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

1 Kunt U aantonen dat U en alle vorige eigenaren en geen Budget Olie van verkeerde type in hebben gedaan?

2 Is tijdig een dealer gevraagd, want bij doorrijden met versleten ketting gaan ook de tandwielen stuk dus meer kosten dan alleen die ketting?

3 Is er ooit een andere en betere gemonteerd of een voordelige aanbieding?

4 fiets ketting past niet, maar er zit wel verschil in de aangeboden merken.

5 Is er een onderhoudshistorie van goede garage bedrijven bij deze auto?

Ik denk dat er voldoende punten zijn om coulance af te wijzen tenzij deze dealer onderhouden is vanaf begin en de vorige eigenaren nooit
de 5 liter 15W40 van de Action gebruikte voor bijvullen.....

peteroo
Berichten: 844
Lid geworden op: 05 apr 2011 23:51

Re: distributieketting THP motor Peugeot (2008)

Ongelezen bericht door peteroo »

atlas1302 schreef:Dan een update antwoord, die fietsketting die er in zit drijft via de krukas poelie twee hele belangrijke componenten aan.
De brandstofpomp en de nokkenas voor de kleppen.

Dit luistert allemaal zeer nauw, als door die uitgerekte ketting de timing niet meer goed is van inspuiting de brandstof pomp en open en dicht gaan van kleppen, kunt u zich voorstellen dat er heel wat mis gaat. Verdiept u zich er maar in!
Brandstof dient niet alleen voor verbranding maar ook voor smering dus als dat minder wordt door het inspuitmoment te veranderen, kunt u zich wel voorstellen wat er met de zuigers en wanden gebeuren. En dan hebben we het nog niet eens gehad over detoneren want dat verpest meteen heel je blok.

Dus het is nu niet alleen de ketting die vervangen moet worden maar de schade die hierdoor is ontstaan moet ook opgelost worden. Kostbaar geintje!

De auto is 9 jaar oud dus ik denk dat Peugeot je veel geluk wenst.
Toch denk ik dat Peugeot er niet gebaat is bij verhalen dat hun auto's binnen tien jaar technisch en economisch total loss zijn. Ook al betreft het een specifieke motor, het kan het merk flink besmetten.

stofzuigertje

Re: distributieketting THP motor Peugeot (2008)

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als ja na een jaar of 4~5 iets te laat een goed hoorbare ketting vervang.......
Dan zijn de tandwielen ook aangetast en word voor de 2e ketting de levensduur ook korter!

De slijtage van de ketting bepaalde, samen met de geluiden of je alleen een ketting of ook tandwielen moet vervangen waardoor het flink duurder zal worden!

Verder is bij meerdere eigenaren en garages het vaak niet na te gaan of ze de juiste olie gebruikte, zowel de garage, vaak 5W30 waar ze liever 0W30 hebben of het bijvullen, mensen hebben nog iets staan.......

Dan vervalt elke coulance en vaak sneuvelen kettingen wegens te laat melden en te lang doorrijden en verkeerde olie gebruikende.....
Ik zag een zwarte smurrie in filter en hoorde de ketting!
De revisie was veel werk en duur... ondanks mijn hobby, als ik daar als monteur €50,- ex BTW voor moet rekenen is deze total loss....
Alleen de ketting gedaan en aan de koper vertelde ik dat hij tussen de 70.000 en 140.000 km een nieuwe ketting moet als hij deze hoorde......
De ketting door voeren en op tijd zetten is redelijk te doen, nieuwe tandwielen moet het hele blok uit elkaar........
Ja, mijn THP heeft een beperkte levensduur met dure 0W30 olie en ook bij bijvullen moeten ze daar aan houden.

De oudere kopers weten dat ze over een jaar of 6 bij 12.000 per jaar terug moeten.... maar daarom was deze ook vrij voordelig.....

Gesloten