Economisch total loss?

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
Methusalah
Berichten: 1192
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Economisch total loss?

Ongelezen bericht door Methusalah »

Ik heb nul verstand van auto's maar zo'n schade expert, kies je die zelf (via je verzekeraar bijvoorbeeld)? Want zou ik in ieder geval zodra dit afgehandeld is dat contract beëindigen en een andere zoeken.

Succes hier mee.

Kevin27
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 apr 2023 09:41

Re: Economisch total loss?

Ongelezen bericht door Kevin27 »

Methusalah schreef:
25 apr 2023 21:30
Ik heb nul verstand van auto's maar zo'n schade expert, kies je die zelf (via je verzekeraar bijvoorbeeld)? Want zou ik in ieder geval zodra dit afgehandeld is dat contract beëindigen en een andere zoeken.

Succes hier mee.
Nee die heeft de verzekeraar ingeschakeld. Ik kan alleen op eigen kosten een contra expertise doen als ik niet tevreden ben waar hij mee gaat komen. Ik vind dit allemaal echt ontzettend laks. En dan vandaag die brief krijgen met : 'het is dus van groot belang de afstandsverklaring zo snel mogelijk terug te sturen'. Misschien hadden ze dat belang in moeten zien om hem zo snel mogelijk te sturen.

De verzekeraar zegt dus dat ze meer problemen hebben met lang wachten op de rapporten. En tot die tijd doen ze niks.

Kevin27
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 apr 2023 09:41

Re: Economisch total loss?

Ongelezen bericht door Kevin27 »

Nijogeth schreef:
25 apr 2023 20:42
Ik heb het afgelopen jaar mee gemaakt. Aardig wat schade, ongeveer net zo hoog als de dagwaarde (auto uit 2006), maar vele malen lager dan vervangingswaarde (vrij schaars). Gelukkig was ik all risk verzekerd tegen aankoopprijs.

Nu was ik niet de schuldige, want er werd bij mij achterop gereden. Zoals ik het hoorde wilde de verzekering van de tegenpartij eerst de dagwaarde uitkeren. Maar daar kwamen ze dus niet mee weg, want ik was beter verzekerd.

Alles valt of staat eigenlijk met wat er is gebeurd. Is het een eenzijdig ongeval of is er een tegenpartij? Is de tegenpartij verantwoordelijk voor zijn eigen schade of ben jij dat? En als jij verantwoordelijk bent voor de schade van de tegenpartij, ben je zelf dan all-risk verzekerd?

Als de schade lager is dan de dagwaarde, dan kan er gekeken worden naar de vervangingswaarde. Is het goedkoper dezelfde auto te kopen, dan de auto te repareren? In dat geval zal men al gauw over gaan tot uitbetalen van de dagwaarde, zodat je een vergelijkbare occasion kan kopen.

Zoals je ziet, er zitten veel haken en ogen aan. Je hebt dagwaarde, vervangingswaarde die meespelen, maar ook hoe je verzekerd bent en wie er verantwoordelijk is voor de schade. Ze mogen echter niet zomaar de auto verkopen, daar zal je echt voor moeten tekenen, het is nog steeds jouw auto.

Overigens een simpele tip. Als je toevallig een bevriende autoverkoper hebt, ga eens om tafel. Misschien kun je wel voor een maandje een goedkoop autootje kopen en deze vervolgens met een lichte prijsdaling weer terugverkopen. Zo hebben mijn ouders het ook gedaan toen mijn zusje een paar weken een auto nodig had door problemen in het ov.
Bedankt voor je uitgebreide antwoord en ervaring.

Ik ben helaas verantwoordelijk, zelf allrisk verzekerd. In de polis staat vervangingswaarde +10% bij total loss. Ik heb vandaag via via een site gevonden waarop schade auto's verkocht worden en daar zie ik nog best redelijke bedragen staan voor vergelijkbare auto's met vergelijkbare schade. Verschil is dat bij mij de airbags er niet uitgekomen zijn en dat schijnt ook een hele dure reparatie te zijn. Dezelfde als die ik had gaan als 'wrak' nog voor rond de 4450-4750 weg. Dan zou je met 11800-7500 = 4300 maar net boven de restwaarde uitkomen.

Vraag me nu af of ik sowieso die auto dan niet aan de opkoper kan verkopen en dan zelf voor wat anders kan gaan. Ook al verklaren ze niet total loss.

Nijogeth
Berichten: 10051
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Economisch total loss?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Lady1234 schreef:
25 apr 2023 20:57
Zo’n all risk dekking voor de aankoopprijs is alleen van toepassing voor je eigen all-risk verzekering. De tegenpartij is daar niet aan gebonden.
Dat kan, maar mijn auto is all risk verzekerd tot dat bedrag en dan mag mijn verzekering het met de andere verzekering gaan uitvechten. Daar heb ik niets mee te maken.

Lady1234
Berichten: 27201
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Economisch total loss?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Precies, maar dan vergoedt de tegenpartij dus slechts volgens de dagwaarde.

Ivo.w
Berichten: 1760
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Economisch total loss?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Lady1234 schreef:
25 apr 2023 23:27
Precies, maar dan vergoedt de tegenpartij dus slechts volgens de dagwaarde.
De tegenpartij moet indien zjj aansprakelijk is volgens vervangingswaarde vergoeden, vermeerderd met alle aanvullende kosten die iemand naar aanleiding van een aanrijding heeft. Denk daarbij aan een laptop die in de kofferbak lag en door de aanrijding stuk is gegaan, of kleding, kosten eigen risico zorgverzekering in geval van letsel, kosten fysio voor herstel etc.

De term dagwaarde komt niet voor in de wetgeving voor de WA-verzekering en is een verzinsel uit de sprookjesboeken van verzekeraars om maar zo min mogelijk uit te betalen.
En zolang de achterstanden en tekorten in de auto-industrie nog niet zijn weggewerkt, is de huidige vervangingswaarde nu soms zelfs hoger dan de aankoopprijs van 1,5-2,5 jaar geleden.

Plaats reactie