LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Elektrische auto thuis laden : € 668 extra capaciteitstarief

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
Dan_Veluwe
Berichten: 94
Lid geworden op: 26 mei 2017 02:33

Elektrische auto thuis laden : € 668 extra capaciteitstarief

Ongelezen bericht door Dan_Veluwe »

Eindelijk heb ik een elektrische auto gevonden die betaalbaar is in de aanschaf als particulier.
Een tweede hands auto, dat wel. Nu ga ik me verder verdiepen in het onderwerp.

Om thuis snel te kunnen laden is er een 40A aansluiting nodig. Dan moet je dus € 668 per jaar meer aan
vastrecht betalen [capaciteitstarief]; https://www.liander.nl/tarieven_2016/?ref=6919

In ieder geval moet ik een aparte groep laten aanleggen om de 16A te leveren om überhaupt te kunnen laden thuis ;
https://www.gaslicht.com/energiebespari ... ische-auto

Daarbij komt dat ik een warmtepomp heb die aardwarmte gebruikt. Daar zit een aparte regeling op om géén zwaardere
aansluiting nodig te hebben.

Nu moet ik dus een timer gebruiken om de warmtepomp niet te laten lopen als de auto geladen wordt... :shock:

Alleen als je in de stad woont bij een laadpaal, of wanneer je 8 uur kan wachten tot de auto is geladen,
dan heb je wat aan een elektrische auto. Oh ja : vergeet gelijk de warmtepomp dan maar.

Ik denk dat ik maar een dieselgenerator ga kopen om mijn auto te kunnen laden. :idea:
:mrgreen:

Nijogeth
Berichten: 9993
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Elektrische auto thuis laden : € 668 extra capaciteitstarief

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Gewoon snachts opladen?

Dan_Veluwe
Berichten: 94
Lid geworden op: 26 mei 2017 02:33

Re: Elektrische auto thuis laden : € 668 extra capaciteitstarief

Ongelezen bericht door Dan_Veluwe »

@Nijogeth.

Dat was ook mijn eerste gedachte. Maar dan is het juist koud en loopt de warmtepomp maximaal. Ik ben er nu achter dat ik [recent huis], een aparte 'kookgroep' heb voor elektrisch koken. Dat is om 18.30h meestal wel klaar. Dan kan ik de auto laten laden [timer via app]. Dan moet ik tussendoor weer een paar keer de WP kans geven om te verwarmen [ die meet stroomverbruik per fase ], en het laden van de auto onderbreken. Dus bijvoorbeeld 3x 3 uur de auto laten laden en tussendoor 2x drie uur de warmtepomp de kans geven door laden van de auto te onderbreken. Ik weet niet of dat kan.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Elektrische auto thuis laden : € 668 extra capaciteitstarief

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Nijogeth schreef:Gewoon snachts opladen?
Dat zou kunnen, maar een aardwarmtepomp in je huis hebben houdt (vaak) ook in dat je geen gasaansluiting hebt en dus geen warm water als de warmtepomp uitgeschakeld is. Als hij langere tijd uitgeschakeld is geweest moet hij ook even "op gang komen".

That said, wij hebben een aardwarmtepomp van Vaillant en kunnen hem instellen om op bepaalde momenten of zelfs hele dagen uit of aan te zijn. Ik heb niet begrepen dat die speciaal moet zijn ofzo om geen duurdere aansluiting te hebben (want die hebben wij ook niet, maar goed). Dat instellen moet TS dus ook kunnen? Maar waarom niet gewoon een fatsoenlijke aansluiting met wat meer vastrecht voor lief nemen? Je bespaart dat dan toch zeker wel t.o.v. een generator?
Dan_Veluwe schreef:@Nijogeth.

Dat was ook mijn eerste gedachte. Maar dan is het juist koud en loopt de warmtepomp maximaal. Ik ben er nu achter dat ik [recent huis], een aparte 'kookgroep' heb voor elektrisch koken. Dat is om 18.30h meestal wel klaar. Dan kan ik de auto laten laden [timer via app]. Dan moet ik tussendoor weer een paar keer de WP kans geven om te verwarmen [ die meet stroomverbruik per fase ], en het laden van de auto onderbreken. Dus bijvoorbeeld 3x 3 uur de auto laten laden en tussendoor 2x drie uur de warmtepomp de kans geven door laden van de auto te onderbreken. Ik weet niet of dat kan.
Dat vind ik vreemd. Misschien is je huis dan niet goed geïsoleerd, want wij delen die ervaring helemaal niet. :o
De pomp slaat natuurlijk wel wat vaker aan als het vriest buiten, maar om nou te zeggen dat hij 's nachts op volle kracht loopt?

Dan_Veluwe
Berichten: 94
Lid geworden op: 26 mei 2017 02:33

Re: Elektrische auto thuis laden : € 668 extra capaciteitstarief

Ongelezen bericht door Dan_Veluwe »

gewist
Laatst gewijzigd door Dan_Veluwe op 29 mei 2017 20:06, 1 keer totaal gewijzigd.

stofzuigertje

Re: Elektrische auto thuis laden : € 668 extra capaciteitstarief

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Met een Wasmachine / Droger schakelaar kun je tussen warmtepomp en auto omschakelen zonder iets te doen....

Verder is traag laden met minder ampère mogelijk en beter voor de accu.

Ook is er soms een werkgever waar je overdag krachtstroom met extra meter kunt aftappen.
Die betaalde geen 20 cent maar 8 ct Kwh.... en de laadpalen op straat, vraag eerst een de tarieven..... ik hoef die niet!
Bedrijven zitten vaak tussen de 6.5 en 15 cent Kwh en verrekenen met salaris, mijn ex bedrijf doet dat dagelijks en dat mag!

Verder kreeg ik als werkgever korting omdat ik meer ging gebruiken/afnemen dus win/win situatie!

bovendien is in vele buitengebieden wegens beperkte kabels geen zwaardere aansluiting mogelijk dus kan het wel?

Dan_Veluwe
Berichten: 94
Lid geworden op: 26 mei 2017 02:33

Re: Elektrische auto thuis laden : € 668 extra capaciteitstarief

Ongelezen bericht door Dan_Veluwe »

@MichielFRL.

Maandag werkt de installateur weer. Die zal wel weten hoe dat moet in combinatie met de warmtepomp. Dat ding is net zo duur als de auto...

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Elektrische auto thuis laden : € 668 extra capaciteitstarief

Ongelezen bericht door kweenie »

Dit zijn zaken die je redelijk simpel van tevoren kunt bedenken. Het wordt helemaal een leuk sommetje als je ook nog twintig zonnepanelen hebt die terugleveren...

Dus goed kijken wat er technisch kan en of het allemaal wel 'past'. Misschien dat het zelfs wel een idee is om een extra aansluiting in​de garage aan te leggen.

Dan_Veluwe
Berichten: 94
Lid geworden op: 26 mei 2017 02:33

Re: Elektrische auto thuis laden : € 668 extra capaciteitstarief

Ongelezen bericht door Dan_Veluwe »

gewist
Laatst gewijzigd door Dan_Veluwe op 29 mei 2017 20:07, 1 keer totaal gewijzigd.

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Elektrische auto thuis laden : € 668 extra capaciteitstarief

Ongelezen bericht door angel1978 »

Financiële drempels wegnemen?
Het voor jou bekostigen is eigenlijk wat je wil zeggen? Lijkt me niet de juiste weg.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Elektrische auto thuis laden : € 668 extra capaciteitstarief

Ongelezen bericht door Julie4444 »

angel1978 schreef:Financiële drempels wegnemen?
Het voor jou bekostigen is eigenlijk wat je wil zeggen? Lijkt me niet de juiste weg.
Exact. Niemand verplicht je om elektrisch te gaan rijden... en dat die zo goed zouden zijn voor het millieu klinkt leuk en aardig, maar dat valt ook wel weer mee.

Dan_Veluwe
Berichten: 94
Lid geworden op: 26 mei 2017 02:33

Re: Elektrische auto thuis laden : € 668 extra capaciteitstarief

Ongelezen bericht door Dan_Veluwe »

gewist
Laatst gewijzigd door Dan_Veluwe op 29 mei 2017 20:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Elektrische auto thuis laden : € 668 extra capaciteitstarief

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Dan_Veluwe schreef:Maar goed, Julie444 & Angel1978 , jullie wonen in de stad met voldoende gesubsidieerd OV voor handen, of je hebt een 'auto-van-de-zaak' die véél te weinig worden belast. Dus ook vóór jullie wordt het betaald. Maar daar denk je liever niet aan.
Geen van beiden. Ik heb een tweedehands dieseltje en betaal braaf de bijkomende kosten. Geen idee waarom je het nodig vindt om die aantijgingen onze kant op te gooien, maar in ieder geval klopt er niets van wat je zegt.

Zoals aangegeven heb je een aantal opties, en als je die te duur vindt moet je niet elektrisch gaan rijden, en anders kun je met het OV, de fiets, of carpoolen.

Dan_Veluwe
Berichten: 94
Lid geworden op: 26 mei 2017 02:33

Re: Elektrische auto thuis laden : € 668 extra capaciteitstarief

Ongelezen bericht door Dan_Veluwe »

gewist
Laatst gewijzigd door Dan_Veluwe op 29 mei 2017 20:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Nijogeth
Berichten: 9993
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Elektrische auto thuis laden : € 668 extra capaciteitstarief

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Overigens schijnen door het productieproces van de lithiumbatterijen elektrische auto's meer co2-uitstoot te veroorzaken dan auto's met fossiele brandstoffen. Ik weet niet precies hoe dit in elkaar steekt en de exacte cijfers, maar kan me er wel iets bij voorstellen.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Elektrische auto thuis laden : € 668 extra capaciteitstarief

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Dan_Veluwe schreef:@Julie4444. Het zijn geen aantijgingen, maar veronderstellingen. :wink:

In dat geval zijn we 'medestanders' . Naast het elektrische 'boodschappen autootje' , heb ik een Landrover [ uit 2006, mét cat én werkende EGR's], waar ik elke maand € 250 aan MRB voor afdraag.. Terwijl ik maar 10.000km per jaar er mee rij.

Daarnaast heb ik een stuk bos van 5000M² waar ik niets mee mag [wel naar de beestjes kijken], maar waar de overheid geld voor vangt voor MIJN 'CO2-rechten' , op basis van 'hectaren bos in Nederland'...

Ik betaal 'CO2' heffing op mijn auto's , maar krijg geen ' CO2' korting op mijn bos.... :roll: Daarnaast plant Landrover sinds 2005 voor elke auto die ze verkopen elk jaar een boom, gedurende 10 jaar. Dus ik betaal de 'CO2' belasting 3 keer...

Begrijp je nu wat ik bedoel met 'drempels wegnemen'
Nou, nee. Aan de ene kant heb je dus superdure (onnodige) extra auto's, maar €668 op jaarbasis voor een laadpunt, wat dan wel of niet nodig is, is jou te veel. Dat snap ik niet nee.
Nijogeth schreef:Overigens schijnen door het productieproces van de lithiumbatterijen elektrische auto's meer co2-uitstoot te veroorzaken dan auto's met fossiele brandstoffen. Ik weet niet precies hoe dit in elkaar steekt en de exacte cijfers, maar kan me er wel iets bij voorstellen.
Ja, dat bedoelde ik. Klinkt allemaal leuk, maar om nou te zeggen dat het momenteel een fatsoenlijk alternatief is gaat toch echt te ver.

Dan_Veluwe
Berichten: 94
Lid geworden op: 26 mei 2017 02:33

Re: Elektrische auto thuis laden : € 668 extra capaciteitstarief

Ongelezen bericht door Dan_Veluwe »

@ Julie444
Nou, nee. Aan de ene kant heb je dus superdure (onnodige) extra auto's, maar €668 op jaarbasis voor een laadpunt,
wat dan wel of niet nodig is, is jou te veel. Dat snap ik niet nee.
De landrover is dé gezinsauto. Daar gaan we met 5 [7 met aanhang] volwassenen/tieners mee op vakantie. Daar slepen we trailers mee met snoei afval van de tuin. Daar brengen we paarden [in de trailer, niet in de auto..] mee naar de dierenarts,
daar rijden we in de winter mee door een meter sneeuw ; vegen doen ze hier niet [ geen doorgaande weg].

Én het ding is 11 jaar oud.... "superduur" ; een nieuwe 500c is meer waard ... "onnodig" ; ik zou niet weten hoe ik het anders voor elkaar zou krijgen... Dus "extra" is die éne Landrover niet...

En als ik dan [ de regering en GL weten het toch allemaal zo goed ? ] doe wat ze graag willen, dan krijg ik een 'capaciteitsboete' :roll:

Het zou inderdaad goedkoper zijn om gewoon schijt te hebben aan de milieu goeroe's
en met de Landrover boodschappen te doen :lol:

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Elektrische auto thuis laden : € 668 extra capaciteitstarief

Ongelezen bericht door olaf79 »

Dan_Veluwe schreef:@Nijogeth.

Dat was ook mijn eerste gedachte. Maar dan is het juist koud en loopt de warmtepomp maximaal. Ik ben er nu achter dat ik [recent huis], een aparte 'kookgroep' heb voor elektrisch koken. Dat is om 18.30h meestal wel klaar. Dan kan ik de auto laten laden [timer via app]. Dan moet ik tussendoor weer een paar keer de WP kans geven om te verwarmen [ die meet stroomverbruik per fase ], en het laden van de auto onderbreken. Dus bijvoorbeeld 3x 3 uur de auto laten laden en tussendoor 2x drie uur de warmtepomp de kans geven door laden van de auto te onderbreken. Ik weet niet of dat kan.
Gooi de batterij van je auto dan over een paar maanden in de prullenbak. Dit soort oplaad trucjes is zeer slecht voor de huidige generatie accu's. Dat is alsof je steeds je mobiele telefoon een beetje oplaadt. Je kunt beter opladen tot je batterij vol is.

Dan_Veluwe
Berichten: 94
Lid geworden op: 26 mei 2017 02:33

Re: Elektrische auto thuis laden : € 668 extra capaciteitstarief

Ongelezen bericht door Dan_Veluwe »

@Olaf79.

Nietes... ..het is een LiOn accu.. ..die kan daar uitstekend tegen ! Én 8 jaar garantie op de accu.. :wink:

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Elektrische auto thuis laden : € 668 extra capaciteitstarief

Ongelezen bericht door kweenie »

Dan_Veluwe schreef:Dus vind ik het niet meer dan redelijk dat er ONNODIGE extra kosten [ capaciteits tarief dat € 668 per jaar hoger is ], voor mensen met een elektrische auto wordt afgeschaft. Dus is het 'voor mij bekostigen' niet aan de orde.
Dat capaciteitstarief is niet iets van de overheid, maar van de netwerkbeheerders. En die extra kosten worden je grotendeels vergoed door het niet-heffen van houderschapsbelasting.

Gesloten