Ford Ecosport 2019 kapotte motor km stand 78000

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
FordEcosport
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 feb 2023 16:55

Ford Ecosport 2019 kapotte motor km stand 78000

Ongelezen bericht door FordEcosport »

Dag,

Wie heeft hetzelfde probleem (gehad)? Mijn auto (Ford Ecosport 1.0/125 PK) is van juni 2019. Ik heb de auto gekocht in februari 2020. Nu een kleine 3 weken geleden (ook met de koude nachten) kreeg ik enkel in de ochtend 1 x de volgende melding op mijn dashbord: Motorolie druk laag. Dit verdween weer na een seconde of 5. Gedurende de dag kwam deze melding niet meer voor. Garage gebeld en te horen gekregen dat dit wellicht door de kou kon komen. Klonk plausibel gezien de vrieskou in de nachten. 2 Weken geleden auto voor de APK en kleine beurt. Tijdens de rit er naar toe om de haverklap die melding en nu met een rood brandend olielampje erbij welke ook om de haverklap weer verdween. Volgende dag naar een Ford dealer gebracht en hun conclusie: motorblok kapot. Buiten mijn schuld om. Nu willen zij niets vergoeden, omdat mijn auto niet bij een officiële Ford garage is geweest voor onderhoud. Ik heb netjes 3 x de olie laten vervangen bij een erkende garage. Nu geven zij niet thuis. Wie heeft tips of adviezen?
Vast bedankt!

Natas

Dirkie
Berichten: 2933
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Ford Ecosport 2019 kapotte motor km stand 78000

Ongelezen bericht door Dirkie »

Lampjes in een auto gaan over het algemeen niet voor niets branden. Als de oliedruk te laag is had U zelf even de olie kunnen kijken of er genoeg olie in zat. Het antwoord van de garage zegt ook genoeg. Waarschijnlijk kwam het door de kou met de nadruk op waarschijnlijk. Ik zou in dat geval even naar de garage gereden zijn voor een fysieke controle. Na 1 week brengt U de auto weg voor de APK en kleine beurt en het lampje brandt dan steeds rood. Een rood lampje betekent stoppen (daarom is voor de kleur rood gekozen). U vermeldt niet of er bij de kleine beurt ook olie vervangen is of dat er überhaupt naar gekeken is. Heeft U het wel gemeld bij de garage? Of hebt U de garage niet kunnen bereiken?
De dag daarna gaat U naar de Ford dealer (ik neem dat u alle andere keren niet naar de Ford dealer geweest bent). Zij constateren dat het motorblok kapot is en nu verwacht U dat de dealer ondanks dat de auto daar niet in onderhoud geweest is en U dagen doorgereden bent met waarschijnlijk te weinig olie iets gaat vergoeden? Ik geef U weinig kans.

Erthanax
Berichten: 9700
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Ford Ecosport 2019 kapotte motor km stand 78000

Ongelezen bericht door Erthanax »

Heeft u zelf het oliepeil ook gecontroleerd toen de eerste keer waarschuwing kwam?

Kokka1
Berichten: 399
Lid geworden op: 23 jul 2011 23:32

Re: Ford Ecosport 2019 kapotte motor km stand 78000

Ongelezen bericht door Kokka1 »

motorblok kapot is wel heel vaag.. wat is er precies kapot dan?

Nevyn
Berichten: 1290
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Ford Ecosport 2019 kapotte motor km stand 78000

Ongelezen bericht door Nevyn »

Ze kunnen zich niet verschuilen achter dat de auto niet bij een officiële Ford dealer in onderhoud is geweest.
Beroep u op de wet van Monti .

https://www.autoonderhoudplan.nl/onderh ... ksgarantie

criticus2
Berichten: 1105
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Ford Ecosport 2019 kapotte motor km stand 78000

Ongelezen bericht door criticus2 »

gezien lage oliedrukmelding met te lang doorrijden daarmee vermoed ik dat de lagers kapot zijn, en vaak daarmee gepaard ook de krukastappen beschadigd.
TS: u stelt in de OP ""buiten mijn schuld om"" maar dat vind ik wat te gemakkelijk... Een oliedruklampje wat vrij lang aanblijft is niet ok. Wat een garage er ook over zegt.

Kokka1
Berichten: 399
Lid geworden op: 23 jul 2011 23:32

Re: Ford Ecosport 2019 kapotte motor km stand 78000

Ongelezen bericht door Kokka1 »

Nevyn schreef:
23 feb 2023 12:40
Ze kunnen zich niet verschuilen achter dat de auto niet bij een officiële Ford dealer in onderhoud is geweest.
Beroep u op de wet van Monti .

https://www.autoonderhoudplan.nl/onderh ... ksgarantie
helaas voor TS heeft dit niets met fabrieksgarantie te maken.

Dirkie
Berichten: 2933
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Ford Ecosport 2019 kapotte motor km stand 78000

Ongelezen bericht door Dirkie »

Kokka1 schreef:
23 feb 2023 12:32
motorblok kapot is wel heel vaag.. wat is er precies kapot dan?
Kan me wel een voorstelling maken als een motor meer dan een week gebruikt wordt met een te laag olie peil. Maar dat is een aanname natuurlijk. TS kan natuurlijk altijd nog een second opinion vragen bij de erkende garage waar hij altijd kwam.

juliomariner
Berichten: 4835
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Ford Ecosport 2019 kapotte motor km stand 78000

Ongelezen bericht door juliomariner »

Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat als het rode olielampje brand u de motor direct uit moet schakelen. Je kunt een motor binnen een paar honderd meter vast laten lopen.
Ik vraag me af of u nogh wat bij Ford of de Forddealer kunt verhalen. U moet dan volgens mij aantonen dat de oliepomp bij aflevering van de nieuwe auto al niet goed was. Dit is bijna niet te bewijzen.

Seinhuis
Berichten: 2376
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Ford Ecosport 2019 kapotte motor km stand 78000

Ongelezen bericht door Seinhuis »

U kunt contact opnemen met uw rechtsbijstandverzekering of met www.anwb.nl/juridisch-advies.

Het bewijslast ligt bij u.

Nevyn
Berichten: 1290
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Ford Ecosport 2019 kapotte motor km stand 78000

Ongelezen bericht door Nevyn »

Staan deze motoren er niet om bekend, dat ze door olie problemen vaak vast lopen?

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Ford Ecosport 2019 kapotte motor km stand 78000

Ongelezen bericht door rwolters »

Heb je een onderhoudsgeschiedenis van de auto, inclusief die van de vorige eigenaar, waaruit blijkt dat de auto volgens Ford voorschriften is onderhouden?

cherokee
Berichten: 336
Lid geworden op: 29 jul 2007 17:15

Re: Ford Ecosport 2019 kapotte motor km stand 78000

Ongelezen bericht door cherokee »

Nevyn schreef:
23 feb 2023 15:01
Staan deze motoren er niet om bekend, dat ze door olie problemen vaak vast lopen?
Nee, dat niet. Ze hebben wel een bedenkelijke reputatie, vooral door de neiging tot oververhitting en inwendige vervuiling, maar olieproblemen hebben ze niet.
Het is een downsized turboblokje die altijd aardig moet werken en dat komt de betrouwbaarheid nu eenmaal niet ten goede.
Maar wat de motor in dit geval betreft, die zal vermoedelijk een te laag oliepeil hebben gehad of een slecht functionerende oliepomp. En daar moet je , zeker als de toeters en bellen afgaan, echt niet mee doorrijden, want gaat ie eraan.
Helaas voor TS denk ik dat geen enkele dealer hier iets mee gaat doen.

Kokka1
Berichten: 399
Lid geworden op: 23 jul 2011 23:32

Re: Ford Ecosport 2019 kapotte motor km stand 78000

Ongelezen bericht door Kokka1 »

nieuw blok kost 3200 ex inbouw. niet super goedkoop, maar daar heb je geen andere auto voor.

cherokee
Berichten: 336
Lid geworden op: 29 jul 2007 17:15

Re: Ford Ecosport 2019 kapotte motor km stand 78000

Ongelezen bericht door cherokee »

Kokka1 schreef:
24 feb 2023 08:57
nieuw blok kost 3200 ex inbouw. niet super goedkoop, maar daar heb je geen andere auto voor.
Ja okee, maar is dat nodig? Revisie of deelrevisie is er ook nog.

FordEcosport
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 feb 2023 16:55

Re: Ford Ecosport 2019 kapotte motor km stand 78000

Ongelezen bericht door FordEcosport »

Bedankt voor al jullie reacties.
Nadat ik de auto had gekocht is er 3 x nieuwe olie opgekomen. Het is niet zo dat er geen olie meer in zat en ik heb doorgereden. Olie zat er voldoende in. Ik heb mij laten vertellen dat de distributieriem ook door de olie loopt. Daar moet iets mis zijn gegaan. Daardoor is deze hoogstwaarschijnlijk geschilferd of versnipperd en daardoor is een filter is verstopt geraakt. Als gevolg dat er geen oliedruk werd opgebouwd. Maar hey...ik ben geen expert op dat gebied. Mijn auto is al die tijd netjes onderhouden geweest. Ik ben de 2de eigenaar en boekjes zijn aanwezig.
Ik heb begrepen dat er meerdere motoren van dit type met exact hetzelfde probleem hebben en dit ook was erkend door Ford. Ik ben druk aan het zoeken op dit onderwerp.

LectoriSalutem
Berichten: 216
Lid geworden op: 13 jan 2017 19:14

Re: Ford Ecosport 2019 kapotte motor km stand 78000

Ongelezen bericht door LectoriSalutem »

Hier speelt ongeveer hetzelfde verhaal als bij het recente item op dit forum over - ik meen - een C4.
De riem lost op in de olie. De fragmenten van de riem verstoppen de aanzuigzeef van de oliepomp en de gevolgen zijn hier nu beschreven.
Ford schrijft voor deze motoren slechts een bepaald aantal oliën voor met nauw omschreven specificaties.
De vraag is of de vrije garage de juiste olie erin gemikt heeft. (Al zal hij uiteraard altijd beweren dat dat wel zo is...)
Dus niet heel vreemd dat ook de dealer zijn handen van deze zaak trekt...

Soms is goedkoop duurkoop...

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Ford Ecosport 2019 kapotte motor km stand 78000

Ongelezen bericht door rwolters »

FordEcosport schreef:
24 feb 2023 17:46
Bedankt voor al jullie reacties.
Nadat ik de auto had gekocht is er 3 x nieuwe olie opgekomen. Het is niet zo dat er geen olie meer in zat en ik heb doorgereden. Olie zat er voldoende in. Ik heb mij laten vertellen dat de distributieriem ook door de olie loopt. Daar moet iets mis zijn gegaan. Daardoor is deze hoogstwaarschijnlijk geschilferd of versnipperd en daardoor is een filter is verstopt geraakt. Als gevolg dat er geen oliedruk werd opgebouwd. Maar hey...ik ben geen expert op dat gebied. Mijn auto is al die tijd netjes onderhouden geweest. Ik ben de 2de eigenaar en boekjes zijn aanwezig.
Ik heb begrepen dat er meerdere motoren van dit type met exact hetzelfde probleem hebben en dit ook was erkend door Ford. Ik ben druk aan het zoeken op dit onderwerp.
Wat wil je bereiken met eventuele andere motoren met hetzelfde probleem?

jonis
Berichten: 2756
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Ford Ecosport 2019 kapotte motor km stand 78000

Ongelezen bericht door jonis »

Ts spreekt over: " 3x nieuwe olie opgekomen".
Dat klinkt bij mij in elk geval niet als een onderhoudsbeurt conform schema.
Daarnaast zullen op een normale garagerekening ook de specificaties olie staan.

FordEcosport
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 feb 2023 16:55

Re: Ford Ecosport 2019 kapotte motor km stand 78000

Ongelezen bericht door FordEcosport »

De olie die is voorgeschreven voor deze auto is erin gekomen. Dus niet zomaar een olie erin gemikt. Alles is volgens richtlijnen en voorschriften gebeurd. Daarnaast heeft de auto ook gelijk een klein beurtje gehad tijdens de wisseling van de olie. De eerste APK was 3 weken geleden.

Plaats reactie