Gebreken tweedehands auto

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Gebreken tweedehands auto

Ongelezen bericht door alfatrion »

NeoDutchio schreef:
11 jan 2023 13:53
Willy4all schreef:
11 jan 2023 12:46
De klant is hierover ook niet op de hoogte gesteld, dus het gaat om een zogenaamd 'verborgen gebrek'.
De klant heeft ook een plicht om vragen te stellen. Als de klant niet vraagt of een veelvoorkomend probleem al is verholpen, dan is dat enkel de klant aan te rekenen.
Je slaat een paar stappen over om uit te komen op dat het de schuld van de koper is.

bupaul
Berichten: 110
Lid geworden op: 19 jul 2010 11:32

Re: Gebreken tweedehands auto

Ongelezen bericht door bupaul »

Apeldoorn en Arnhem staan bekend als plaatsen waar veel 2e hands auto’s verkocht worden die ook nog vaak geïmporteerd zijn.
Deze “dealers” zijn eigenlijk opkopers met 1 doei. Winst.
Je hebt nergens vermeld wat in het contract staat over garantie en of je dat hebt.
Mijn schoonzoon wilde vorig jaar perse een bepaald type VW. De dealer zat in Brabant en was een officiële VW dealer. Hij wilde hem gelijk meenemen en voor minder dan de vraagprijs. Hij kreeg hem door akkoord te gaan dat hij geen garantie kreeg .
Bleek een dure miskoop en de dealer kwam bovendien in het nieuws door witwas praktijken.
Kortom: kijk goed uit waar je een auto koopt en zorg dat er in een contract staat dat je Bovag garantie hebt. Dan heb je misschien nog een kans.

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Gebreken tweedehands auto

Ongelezen bericht door rwolters »

alfatrion schreef:
11 jan 2023 19:15
NeoDutchio schreef:
11 jan 2023 13:53
Willy4all schreef:
11 jan 2023 12:46
De klant is hierover ook niet op de hoogte gesteld, dus het gaat om een zogenaamd 'verborgen gebrek'.
De klant heeft ook een plicht om vragen te stellen. Als de klant niet vraagt of een veelvoorkomend probleem al is verholpen, dan is dat enkel de klant aan te rekenen.
Je slaat een paar stappen over om uit te komen op dat het de schuld van de koper is.
Net als jij altijd alle stappen overslaat zodat je de leverancier schuldig kunt verklaren. Maar misschien denk jij als de waard....

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Gebreken tweedehands auto

Ongelezen bericht door alfatrion »

Dat is een persoonlijke aanval die niets meer inhoudt dan een vage beschuldiging. Het gaat hier om een concrete casus waarbij de mededeling- en onderzoeksplicht worden aangehaald. Naar vaste rechtspraak (jurisprudentie staat op pagina 1) moet er eerst gekeken worden of de verkoper dit had moeten melden en pas als dat niet zo is moet gekeken worden of de koper hiernaar had moeten vragen. De verkoper hoeft niet alles te melden en de koper hoeft niet alles te bevragen.

Het gaat hier om een gebrek, dat niet eenvoudig te herstellen en het gebruik van de auto levert een gevaar op voor de verkeersveiligheid. De Hoge Raad heeft geoordeeld dat dergelijke gebreken een tweedehandse auto non-conform is maken.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Gebreken tweedehands auto

Ongelezen bericht door Nijogeth »

alfatrion schreef:
12 jan 2023 21:59
Dat is een persoonlijke aanval die niets meer inhoudt dan een vage beschuldiging.
Juist. En vervolgens doet rwolters exact hetzelfde. Daar is een gezegde over: 'wat u niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet'.

stephan01
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 dec 2023 12:29

Re: Gebreken tweedehands auto

Ongelezen bericht door stephan01 »

Goedemiddag BreejKC,

Welke garage in Rotterdam is dit, heb eenzelfde probleem met de koplamp als de topicstarter.

Alvast dank voor de reactie.

BreejKC schreef:
07 jan 2023 11:01
Vaak zijn koplampen complete units die je in zijn geheel kunt vervangen. Informeer eens bij mijnautoonderdelen.nl, misterauto.nl of winparts.nl wat zo'n complete unit voor uw BMW kost. Zeker geen € 5.000,00.
Persoonlijk zou ik gaan naar de firma MisterAuto.nl. Daar krijgt u momenteel 20% korting op onderdelen boven een bestelwaarde van € 79,00.

Op YouTube vindt u vaak filmpjes hoe u zo'n unit zelf kunt vervangen. Durft u het zelf niet aan, dan is er vast een 'handige Harrie' in uw omgeving die dit voor een zacht prijsje voor u wil doen.

Woont u in de regio Rotterdam? Dan weet ik een klein, betrouwbaar en uitstekend garagebedrijf die deze reparatie ook voor u voor een redelijke prijs kan verrichten.
Zou u de onderdelen daar bij mijnautoonderdelen.nl bestellen, dan kunt u deze in de Spaansepolder zelf afhalen, hetgeen u weer verzendkosten scheelt.

AdiPit
Berichten: 43
Lid geworden op: 12 nov 2018 18:54

Re: Gebreken tweedehands auto

Ongelezen bericht door AdiPit »

Dealers en ook BOVAG zijn niet te vertrouwen meer.
Koop nooit een tweede hand auto zonder goed door andere instelling advies.
Ik heb een mooie 3 jr.oud 40.000 Km. gekocht, later blijk met slechte groette schade herstel na aanrijding en total los geweest. Ik ben nooit geïnformeerd geweest, ik heb 3x gevraagd als was ooit schade geweest.
Geen BOVAG, ANWB kon (willen) mij helpen, ook Dekra en nog 2x rapporten met extra kosten.

Alleen met een advocaat (rechtsbijstand verzekering) heb ik geld van de dealer terug gekregen.

AdiPit
Berichten: 43
Lid geworden op: 12 nov 2018 18:54

Re: Gebreken tweedehands auto

Ongelezen bericht door AdiPit »

Alleen een advocaat zou u helpen. Dealer is niet te vertrouwen meer, en ook BOVAG etc. zou u niet helpen.
Ik heb jammer genoeg veel ervaring, een occasion auto gekocht van bekende dealer,na total los groette schade herstel aanrijding.

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Gebreken tweedehands auto

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

AdiPit schreef:
20 dec 2023 19:35
Ik heb een mooie 3 jr.oud 40.000 Km. gekocht, later blijk met slechte groette schade herstel na aanrijding en total los geweest. Ik ben nooit geïnformeerd geweest, ik heb 3x gevraagd als was ooit schade geweest.
Geen BOVAG, ANWB kon (willen) mij helpen, ook Dekra en nog 2x rapporten met extra kosten.

Alleen met een advocaat (rechtsbijstand verzekering) heb ik geld van de dealer terug gekregen.
Dealer of verkoper? En waarom wilde de BOVAG en ANWB u niet helpen? Een merkdealer is aangesloten bij de BOVAG en zal hun naam niet te grabbel gooien. Een handelaar wil alleen maar geld verdienen. Als u het hele verhaal verteld kunnen anderen geholpen worden.

Lady1234
Berichten: 27129
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Gebreken tweedehands auto

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dat is toch een oude kwestie die @AdiPit maar blijft herhalen.

Plaats reactie