LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Koppeling testen !

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
zeug
Berichten: 127
Lid geworden op: 23 mei 2018 01:10

Koppeling testen !

Ongelezen bericht door zeug »

Hoe wij dat hier doen: in de hoogste versnelling zetten, handrem erop en de koppeling rustig op laten komen. Slaat de motor af, dan is de koppeling goed. Blijft de motor lopen, dan is hij versleten.
Dit kom ik tegen als ik Google. Er zijn mensen die het tegendeel beweren en volgens hun is de koppeling dan juist wel aan vervanging toe.(dus als de motor blijft draaien).

Weet iemand met autokennis wat waar is ?

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Koppeling testen !

Ongelezen bericht door kokka »

Ja dat staat er toch ook! Als de auto in zn versnelling staat en de motor niet afslaat terwijl het koppelingspedaal omhoog is, en de auto dus stilstaat is de koppeling inderdaad naar de eeuwige jachtvelden.
Maar dan ben je wel rijkelijk laat. Dat zal hooguit een test zijn die de wegenwacht doet als je met je auto gestrandt ben.

zeug
Berichten: 127
Lid geworden op: 23 mei 2018 01:10

Re: Koppeling testen !

Ongelezen bericht door zeug »

Ok bedankt de garage probeerde mij tijdens een APK keuring een nieuwe koppeling aan te smeren.
Vandaar dat ik die truc net heb uitgeprobeerd in de 3e en 4e versnelling met de handrem erop en de motor sloeg meteen af.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Koppeling testen !

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U kunt het ook op deze manier controleren.

https://www.carrec-technocenter.nl/vers ... versleten/

zeug
Berichten: 127
Lid geworden op: 23 mei 2018 01:10

Re: Koppeling testen !

Ongelezen bericht door zeug »

Lady1234 schreef:U kunt het ook op deze manier controleren.

https://www.carrec-technocenter.nl/vers ... versleten/
Merci ziet er goed uit :wink:

sake1987

Re: Koppeling testen !

Ongelezen bericht door sake1987 »


Ivo.w
Berichten: 1755
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Koppeling testen !

Ongelezen bericht door Ivo.w »

zeug schreef:Ok bedankt de garage probeerde mij tijdens een APK keuring een nieuwe koppeling aan te smeren.
Vandaar dat ik die truc net heb uitgeprobeerd in de 3e en 4e versnelling met de handrem erop en de motor sloeg meteen af.

Met deze test kun je niet controleren of de koppelingsplaten zo goed als versleten zijn.

Je test alleen of er op het moment van testen nog voldoende frictie ontstaat tussen de koppelingsplaten. Als ze bijna versleten zijn maar nog net niet helemaal, zal de motor afslaan en denk jij nu dus de conclusie te kunnen trekken dat "alles dik in orde is".

Maar zo'n momentane test zegt niets over hoelang de koppeling nog mee kan. Volgende week kan hij wel op zijn. En wellicht heeft de automonteur geconstateerd dat de koppelingsplaten onvoldoende dikte over hebben om nog van een betrouwbare koppeling te spreken.

Net als remblokken slijten koppelingsplaten gelijdelijk door gebruik en heb je op een gegeven moment zoveel slijtage dat er met de werking op zich nog niets aan de hand is, maar dat binnen korte tijd de werking ver ondermaats is. Ik hoop dat je zuiniger bent op het gezondheid van jezelf en je medeweggebruikers en gewoon adviezen van een goede monteur opvolgt. Als je reden hebt om te twijfelen aan de deskundigheid van de monteur die nu een opmerking over je koppeling heeft gemaakt, moet je voortaan naar een andere garage.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Koppeling testen !

Ongelezen bericht door bprosman »

En wellicht heeft de automonteur geconstateerd dat de koppelingsplaten onvoldoende dikte over hebben om nog van een betrouwbare koppeling te spreken.
Roentgenbril ? Of heeft hij de drukgroep "even opengemaakt" ? :? :?

zeug
Berichten: 127
Lid geworden op: 23 mei 2018 01:10

Re: Koppeling testen !

Ongelezen bericht door zeug »

@snuffel1 u heeft gelijk gehad ik heb de koppeling nogmaals laten checken bij een Fiatdealer en er is niets mis met de koppeling :wink:

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Koppeling testen !

Ongelezen bericht door Lady1234 »

zeug schreef:@snuffel1 u heeft gelijk gehad ik heb de koppeling nogmaals laten checken bij een Fiatdealer en er is niets mis met de koppeling :wink:
Mooi, dat bespaart u geld.

zeug
Berichten: 127
Lid geworden op: 23 mei 2018 01:10

Re: Koppeling testen !

Ongelezen bericht door zeug »

Ja zo'n 400 a 500 euro is toch veel geld :wink:

stofzuigertje

Re: Koppeling testen !

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Enkele goedkope APK adressen die voor maar €19,95 keuren gaan de koppeling even afstellen voor €500,-
Zo verdienen ze meer als een dealer en dat is helaas bekend.

Ook is mijn erg hoog aangrijpende koppeling die ik maar half hoef in te drukken normaal voor mijn type Auto, en andere moet echt tot de bodem voor goed vrijkomen... en een niet deskundige garage kan beide nog perfecte koppelingen afkeuren!
Vertrouw nooit zomaar een garage als ze met hoge kosten komen, gezien het grote aantal merken, modellen en diverse types motoren kan een monteur ook niet alles weten en wel eens een foutje maken maar de goedkopere adressen hebben dit soort dingen helaas wel eens vaker!

Gesloten