LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Krijg onderdeel èn geld niet terug.

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: Krijg onderdeel èn geld niet terug.

Ongelezen bericht door john18 »

Ik heb even gemist dat TS geen gelijk kreeg en kennelijk het oude onderdeel in plaats van het te vervangen onderdeel retour gestuurd heeft?
De internetshop, Easycarparts, betichtte mij er van dat ik het oude onderdeel had opgestuurd ipv de nieuwe.
Dit vanwege het bouwjaar van het onderdeel (2006)
Dit heeft dan zo lang op de plank gelegen waarschijnlijk. De internetshop zou het onderdeel naar Bosch sturen om te laten beoordelen of het om het nieuwe onderdeel ging of niet.
Hij heeft het bovenstaande aangegeven. Niet vermeld dat hij het heeft getest. Ts weet dat hij het heeft gebruikt. Daarom voorwaarden doorlezen.
Vervolgens kreeg ik vanwege een ander argument het onderdeel èn mijn geld niet retour, het onderdeel zou zijn gebruikt en derhalve onverkoopbaar.
Dit is dan de uitslag van bosch vermoed ik.

webshopeigenaar14
Berichten: 364
Lid geworden op: 21 jun 2017 23:12

Re: Krijg onderdeel èn geld niet terug.

Ongelezen bericht door webshopeigenaar14 »

TS kan het verduidelijken denk ik.

Ik maakte uit zijn uitspraken op dat het toegestuurde onderdeel bij de shop lang op de plank gelegen had. Dus dat hij een onderdeel uit 2006 geleverd had gekregen. Dit geprobeerd en na enkele dagen retour gestuurd had. De shop vertrouwd het niet en doet onderzoek. Na de uitslag die aan TS niet medegedeeld wordt gooien ze het over een andere boeg. Gebruikte artikelen mogen niet retour. Dus zegt TS, geen probleem, stuur het maar terug.

Ik wacht met spanning af wie van ons gelijk heeft. *popcorn time.

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: Krijg onderdeel èn geld niet terug.

Ongelezen bericht door john18 »

webshopeigenaar14 schreef:TS kan het verduidelijken denk ik.

Ik maakte uit zijn uitspraken op dat het toegestuurde onderdeel bij de shop lang op de plank gelegen had. Dus dat hij een onderdeel uit 2006 geleverd had gekregen. Dit geprobeerd en na enkele dagen retour gestuurd had. De shop vertrouwd het niet en doet onderzoek. Na de uitslag die aan TS niet medegedeeld wordt gooien ze het over een andere boeg. Gebruikte artikelen mogen niet retour. Dus zegt TS, geen probleem, stuur het maar terug.

Ik wacht met spanning af wie van ons gelijk heeft. *popcorn time.
Vergeet niet dat hij dus niet heeft gemeld dat hij het heeft getest. Dan had de onderzoek achterwegen kunnen blijven. Tenzij blijkt dat de voorwaarden niet meld dat hij het niet kan retour sturen als het is gebruikt. Dan staat ts in zijn gelijk.

webshopeigenaar14
Berichten: 364
Lid geworden op: 21 jun 2017 23:12

Re: Krijg onderdeel èn geld niet terug.

Ongelezen bericht door webshopeigenaar14 »

Daar heb je inderdaad een goed punt.

De radar amateur geschillen commissie is er bijna uit! :lol:

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: Krijg onderdeel èn geld niet terug.

Ongelezen bericht door john18 »

Artikel 7 - Verplichtingen van de consument tijdens de bedenktijd
1. Tijdens de bedenktijd zal de consument zorgvuldig omgaan met het product en de verpakking. Hij zal het product slechts uitpakken of gebruiken in de mate die nodig is om de aard, de kenmerken en de werking van het product vast te stellen. Het uitgangspunt hierbij is dat de consument het product slechts mag hanteren en inspecteren zoals hij dat in een winkel zou mogen doen.
bron: http://www.easycarparts.nl/algemene-ver ... oorwaarden

Hieruit blijkt dat ts het niet mocht testen.

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: Krijg onderdeel èn geld niet terug.

Ongelezen bericht door john18 »

De radar amateur geschillen commissie is er bijna uit! :lol:
En nu nog op antwoord wachten van ts. En dan kunnen we beslissen :wink:

gemist
Berichten: 584
Lid geworden op: 13 mar 2016 00:32

Re: Krijg onderdeel èn geld niet terug.

Ongelezen bericht door gemist »

Grappig. Ik weet hoe het bij Bosch-Automotive-Div. er aan toe gaat. Zo'n sensor wordt niet op een testbench gelegd, maar gaat gewoon de grijze bak in. Wordt wel gedocumenteerd, maar echt veel meer dan foto van het ding is dat niet. Staat er 2006 op en zijn de contacten aangetast door het aansluiten? Dan is het gebruikt geweest. Deksel omhoog, ding erin, deksel dicht. Ka-ching...next!

Rissatten
Berichten: 17
Lid geworden op: 15 mei 2015 11:05

Re: Krijg onderdeel èn geld niet terug.

Ongelezen bericht door Rissatten »

Daar was ik weer.

Hoe kan ik het verder verduidelijken?

Dag 1: sensor besteld.
Dag 2: sensor ontvangen, geplaatst, storing bleef, sensor er uit en teruggestuurd.
Dag 3: webshopeigenaar belt en vraagt of ik niet de verkeerde op heb gestuurd, want 2006 staat er op en hij ruikt naar spruitstuk.
Ik zeg dat de sensor is geprobeerd en dat het de nieuwe is.
Eigenaar vertrouwt mij niet en wil hem voor onderzoek naar Bosch sturen.
Ik zeg doe maar en wacht geduldig af.

Wacht en wacht en wacht en mail en wacht en wacht en wacht en mail en wacht en wacht en wacht etc.....

Tot de webshopboer ineens zegt toen ik vroeg of de heren bij Bosch er uit waren: "het onderdeel is gebruikt dus was het meteen al afgewezen" :shock:

Waarom hij dat niet direct heeft gezegd is mij nog immer een raadsel...

Ik gaf dan maar toe dat ik dat niet had moeten doen en verzocht de sensor maar weer terug te sturen.

Dat kan dus niet, want hij heeft hem ook niet meer. :?
En daarna reageert hij doodleuk niet meer.

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: Krijg onderdeel èn geld niet terug.

Ongelezen bericht door john18 »

Rissatten schreef:Daar was ik weer.

Hoe kan ik het verder verduidelijken?

Dag 1: sensor besteld.
Dag 2: sensor ontvangen, geplaatst, storing bleef, sensor er uit en teruggestuurd.
Dag 3: webshopeigenaar belt en vraagt of ik niet de verkeerde op heb gestuurd, want 2006 staat er op en hij ruikt naar spruitstuk.
Ik zeg dat de sensor is geprobeerd en dat het de nieuwe is.
Eigenaar vertrouwt mij niet en wil hem voor onderzoek naar Bosch sturen.
Ik zeg doe maar en wacht geduldig af.

Wacht en wacht en wacht en mail en wacht en wacht en wacht en mail en wacht en wacht en wacht etc.....

Tot de webshopboer ineens zegt toen ik vroeg of de heren bij Bosch er uit waren: "het onderdeel is gebruikt dus was het meteen al afgewezen" :shock:

Waarom hij dat niet direct heeft gezegd is mij nog immer een raadsel...

Ik gaf dan maar toe dat ik dat niet had moeten doen en verzocht de sensor maar weer terug te sturen.

Dat kan dus niet, want hij heeft hem ook niet meer. :?
En daarna reageert hij doodleuk niet meer.
Ik zie hier 2 problemen.
1 ts had niet terug mogen sturen i.v.m. voorwaarden
2 Webshop medewerker heeft onnodig doorgestuurd omdat bekend was dat het was gebruikt.

Kan dus zijn dat webshop coulance wou tonen doormiddel van controleren of het de nieuwe product was. Of de medewerker was niet op de hoogte van de voorwaarden. De medewerker zou dus een foute afhandeling hebben gedaan. Dat is dan de fout van de webshop en aansprakelijk voor de sensor.
Ts kun je bewijzen wat je zegt. Anders heb je weinig om op te staan.

alfatrion
Berichten: 21913
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Krijg onderdeel èn geld niet terug.

Ongelezen bericht door alfatrion »

Het staat de webwinkelier niet vrij om zijn eigen voorwaarden te hanteren met betrekking tot het herroepingsrecht. (Je maakt hierbij een inschattingsfout over het recht.) Het geschil gaat over of TS de webwinkelier probeert te flessen. Hierna wordt vervolgens onderzoek gedaan. Als daar geen overeenstemming is bereikt in de zin van kosten, dan heeft in beginsel iedereen het recht op zijn eigen schade.

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: Krijg onderdeel èn geld niet terug.

Ongelezen bericht door john18 »

Het staat de webwinkelier niet vrij om zijn eigen voorwaarden te hanteren met betrekking tot het herroepingsrecht.
Kun je dat nader uitleggen.

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: Krijg onderdeel èn geld niet terug.

Ongelezen bericht door john18 »

Want er zijn zat mensen die dan bij elektronische onderdelen auto dat zullen gaan doen. Als ik naar de winkel ga voor zon onderdeel dan wordt het expliciet gemeld op de bon dat het na gebruik niet retour kan. Er staat zelfs een bord bij de balie dat het niet mag.

alfatrion
Berichten: 21913
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Krijg onderdeel èn geld niet terug.

Ongelezen bericht door alfatrion »

Wanneer je een koop mag herroepen wordt geregeld door artikel 6:230o en 6:230p BW. Op grond van artikel 6:230r BW moet de verkoper al het geld terug betalen. En op grond van artikel 6:230s BW mag hij de waardevermindering in rekening brengen, indien de consument verder is gedaan dan dat gene wat nodig was om de aard, de kenmerken en de werking vast te stellen. En op grond van artikel 6:230i BW kan hiervan niet in het nadeel van de consument worden afgeweken. Het gaat om half-dwingend recht.

Je maakt ook inschattingsfouten waardoor je op een totaal verkeerde rechtsopvatting komt. Wat nodig is om de aard, de kenmerken en de werking vast te stellen, wordt niet bepaald door wat je in een fysieke winkel mag. Wat je in een fysieke winkel mag is wel een goed referentiekader, maar het niets meer dan dat. Er is een verschil tussen testen en gebruiken, maar het product mag wettelijk gezien ook teruggestuurd worden als iemand het product heeft gebruikt.

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: Krijg onderdeel èn geld niet terug.

Ongelezen bericht door john18 »

Er is een verschil tussen testen en gebruiken
Dat klopt. Maar in dit geval mag je het niet bestellen om te testen. Door het installeren van de sensor en weer eruit halen kan er daarna van alles fout gaan. Denk aan afsluitring of connectoren. Daarom lijkt het mij dat het onder goederen die naar hun aard niet kunnen worden teruggezonden valt. Het is ook zo dat als men het mag testen dat alle garage bedrijven onderdelen bestellen om een probleem te vinden en dan retour sturen. Dan praat je over grote schade wat bedrijven zal gaan oplopen.

Maar je kunt gelijk hebben maar kan er totaal geen jurisprudentie over vinden. Wel meerdere voorwaarden die daarop wijzen.

webshopeigenaar14
Berichten: 364
Lid geworden op: 21 jun 2017 23:12

Re: Krijg onderdeel èn geld niet terug.

Ongelezen bericht door webshopeigenaar14 »

Dit soort onderdelen moeten natuurlijk gemonteerd worden om te kunnen testen. Daar zal (weet ik overigens niet zeker) ook verschil tussen zitten.

alfatrion
Berichten: 21913
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Krijg onderdeel èn geld niet terug.

Ongelezen bericht door alfatrion »

john18 schreef:Daarom lijkt het mij dat het onder goederen die naar hun aard niet kunnen worden teruggezonden valt.
Water en gas uit de leiding kunnen naar hun aard niet worden teruggezonden. Deze onderdelen kunnen gewoon worden teruggezonden.

webshopeigenaar14
Berichten: 364
Lid geworden op: 21 jun 2017 23:12

Re: Krijg onderdeel èn geld niet terug.

Ongelezen bericht door webshopeigenaar14 »

Tuurlijk wel. Gewoon in de dopper , etiket erop en klaar.

Nijogeth
Berichten: 9993
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Krijg onderdeel èn geld niet terug.

Ongelezen bericht door Nijogeth »

webshopeigenaar14 schreef:Dit soort onderdelen moeten natuurlijk gemonteerd worden om te kunnen testen. Daar zal (weet ik overigens niet zeker) ook verschil tussen zitten.
Zo'n sensor hoeft echt niet getest te worden door deze te monteren. Die kan ook getest worden zonder montage, zoals men dat in de fabriek doet. Montage is alleen nodig om te zien of het probleem aan de sensor ligt.

alfatrion
Berichten: 21913
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Krijg onderdeel èn geld niet terug.

Ongelezen bericht door alfatrion »

Als iets niet op een bepaalde manier getest hoeft te worden, maar dat toch op die manier getest wordt, dan tast dit het herroepingsrecht niet aan.

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: Krijg onderdeel èn geld niet terug.

Ongelezen bericht door john18 »

alfatrion schreef:Als iets niet op een bepaalde manier getest hoeft te worden, maar dat toch op die manier getest wordt, dan tast dit het herroepingsrecht niet aan.
Het zou mooi zijn als hier nu een garagehouder kan antwoorden. Ze zeggen vandaag toch echt tegen mij dat eenmaal in een auto geplaats vervalt het herroepingsrecht. Alleen de garantie blijft staan. Het is een specifieke product op merk auto en zelfs daaronder nog eens verschillende types van de merk en uitvoering. Bel maar een willekeurige garagehouder/leverancier en vraag over herroepingsrecht van elektronische onderdelen. Ze zeggen gegarandeerd dat na plaatsing van het specifieke elektronische onderdeel dat de herroepingsrecht vervalt.

Gesloten