LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Krukas uitgelopen kia picanto 20.000 km

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
jan willems
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 mar 2011 17:02

Krukas uitgelopen kia picanto 20.000 km

Ongelezen bericht door jan willems »

Gisteren heb ik helaas mijn Kia Picanto 1.0 september 2004 met 20.000 km, die ik van mijn schoonouders overgenomen heb, naar de garage moeten brengen omdat ik een vreemd geluid hoorde tijdens het rijden. Vandaag de Kia garage gebeld waar mij verteld werd dat de krukas uitgelopen is en men bij Kia NL gevraagd heeft of dit onder garantie valt. Ik moet hierover echter nog teruggebeld worden. Omdat ik geen verstand heb van auto's ben ik gaan googlen om te zien wat deze reparatie inhoudt en mij eventueel gaat kosten. Al heel snel kwam ik forums tegen waar krukasproblemen (gebroken) van Kia's beproken werden en terugroepacties. Om goed beslagen ten ijs te komen zou ik graag willen weten of ik ueberhaupt nog ergens rechten kan ontlenen en of uitgelopen krukas een ander geval is dan een een gebroken krukas (is het de oorzaak dezelfde ?) een ander kostenplaatje wordt dan een gebroken krukas. De auto is altijd dealeronderhouden en de auto is niet teruggeroepen worden voor een reparatie mbt de krukas. Ik maak mij ernstig zorgen en zou gedwongen zijn om de auto van de hand te doen omdat ik een reparatie van 1500 euro of misschien meer niet kan betalen. Wie weet hoe mijn zaak ervoor staat. Groeten, Jan

Veldt01
Berichten: 991
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Krukas uitgelopen kia picanto 20.000 km

Ongelezen bericht door Veldt01 »

slecht, dit wordt repareren op eigen kosten of doorverkopen heel veel anders zit er bij een 7 jaar oude auto niet in.

ener38
Berichten: 15
Lid geworden op: 14 nov 2007 00:39

Re: Krukas uitgelopen kia picanto 20.000 km

Ongelezen bericht door ener38 »

het zal geen makkelijke zaak zijn maar je hebt wettelijk nog wel enige bescherming het is namelijk een probleem dat je niet kunt verwachten na 20000 km en gezien de problemen die beschreven staan van anderen lijkt het op een productie fout. ik zou toch eens advies inwinnen bij een rechtsbijstandverzekering of zoiets

daab
Berichten: 36
Lid geworden op: 17 jan 2008 13:15

Re: Krukas uitgelopen kia picanto 20.000 km

Ongelezen bericht door daab »

Beste Jan Willems,

KIA heeft in de VARA-KASSA-uitzending van maart 2008 toegezegd om, ook in de toekomst, "Picanto-krukasslachtoffers" schadeloos te stellen.
Er heeft een te korte poeliebout in de krukas gezeten, die zelfs bij vervanging door een langere, nog tot bosjes gebroken krukassen leidde en --voorspelbaar-- nog steeds leidt.
Google maar eens op kia en krukas, of op picanto en krukas.
Ik was indertijd ook slachtoffer.
KIA wilde zo goed als niets vergoeden, en we hebben ze bij KASSA! zover gekregen deze toezegging te doen.
Die moeten ze natuurlijk wel gestand BLIJVEN doen...

Toegezegd is: schadeloos stelling, dat wil zeggen: gratis herstel, en vergoeding van bijkomende kosten. Zie:

http://kassa.vara.nl/tv/afspeelpagina/f ... o/speel/1/

Het verbaast me bijzonder dat je KIA-dealer hiervan niet op de hoogte zou zijn.
Ik zal wederom bij KASSA! melden dat KIA zich niet aan zijn belofte houdt.

Je kunt je grieven hierover ook ventileren op een site als AUTOWEEK.
Dat heeft mij ("krukaskia") en andere gedupeerden indertijd geholpen om deze toch wel schandalige vorm van "after sales" van KIA aan de kaak te stellen bij KASSA!.
Misschien is het wel nuttig om eea. opnieuw aan de kaak te stellen.
Jij bent namelijk niet de enige, die KIA opnieuw in de kou laat staan.

Succes,
"daab"

keessim
Berichten: 8
Lid geworden op: 31 okt 2010 23:39

Re: Krukas uitgelopen kia picanto 20.000 km

Ongelezen bericht door keessim »

Kia houdt zich inderdaad niet aan de toezegging die ze hebben gedaan.
Op allerlei manieren proberen ze onder deze toezegging uit te komen door voortdurend nieuwe eisen te stellen. Deze eisen zijn niet toegelicht tijdens bewuste uitzending en zijn ook niet op de Kia site te vinden.

daab
Berichten: 36
Lid geworden op: 17 jan 2008 13:15

Re: Krukas uitgelopen kia picanto 20.000 km

Ongelezen bericht door daab »

Ik ben begin deze week door een KIA-medewerker teruggebeld n.a.v. mijn melding dat KIA zich niet aan haar afspraken houdt vwb. de nog steeds brekende Picanto krukassen.
Mij werd meegedeeld dat er snel actie ondernomen zou worden en ik daarvan op de hoogte gehouden zou worden.
Ik moet nu tot mijn spijt constateren dat dit deze week nog steeds niet gebeurd is.
Onbegrijpelijk!

Hoe zit dit?
Wil KIA deze krukasellende nu echt nóg een keer op internet hebben, en bij RADAR en bij KASSA! ?

Want wij laten het hier niet bij zitten.

Het kan niet zo zijn dat KIA
- productiefouten maakt met haar krukassen
- deze zonder effect probeert te herstellen
- waardoor de krukassen van talloze KIA Picanto's breken
- KIA talloze gedupeerden voor de kosten ad 2.300 euro probeert op te laten draaien
- uiteindelijk door gezamenlijke actie van deze gedupeerden bij KASSA! in maart 2008 toezegt de Picanto krukasgedupeerden schadeloos te stellen

- INCLUSIEF de gedupeerden wier krukas nog niet gebroken is
- want er breken nog voortdurend KIA Picanto krukassen!

... en vervolgens de belofte om Picanto krukas-gedupeerden ook ná de KASSA! uitzending schadeloos te stellen niet gestand doet. :evil:

Op de KIA-site is NIETS meer te vinden over de toezegging om alle krukasgedupeerden schadeloos te stellen.

WIJ PIKKEN DIT NIET, KIA! :evil:

keessim
Berichten: 8
Lid geworden op: 31 okt 2010 23:39

Re: Krukas uitgelopen kia picanto 20.000 km

Ongelezen bericht door keessim »

Daab, Heb jij problemen met de schadeloosstelling door Kia n.a.v. problemen met de krukas van een picanto. Zou jij je verhaal hier nee willen zetten. Ik ben zelf ook bezig met dit probleem. Kia houdt zich niet aan haar woord.

daab
Berichten: 36
Lid geworden op: 17 jan 2008 13:15

Re: Krukas uitgelopen kia picanto 20.000 km

Ongelezen bericht door daab »

Kees,

Ik had 3 jaar geleden problemen, en het is indertijd tot KASSA! moeten komen om ervoor te zorgen dat KIA zich aan de Nederlandse consumentenwetgeving hield en de schade door de ondeugdelijke krukassen vergoedde.
Heeft me een hoop energie en ergernis gekost.
En onbegrip, want hoe kun je zo dom zijn willens en wetens het risico te nemen om imagoschade op te lopen door je niet aan de regels te houden.
Heeft KIA ook gekost: Het zal er wel niet mee te maken gehad hebben, maar de Picanto-verkopen zijn ondanks een nieuw modelletje de jaren daarna gehalveerd.
http://www.garageblog.nl/default.asp?ac ... =1&tn=2007

Ik ben indertijd slechts deels schadeloos gesteld, want ik raakte mijn Picantootje indertijd pas na een half jaar en voor een belachelijk laag prijsje kwijt. Want ook al zei die KIA-meneer in de uitzending dat Picantootjes door de "nieuwe" motor meer waard zouden worden: daar heb ik bar weinig van gemerkt.
Was dus ook gewoon kul, zoals de expert van de ANWB in de uitzending ook al meldde:
http://kassa.vara.nl/tv/afspeelpagina/f ... o/speel/1/

In die KASSA!-uitzending is door KIA toegezegd om ook in de toekomst gedupeerden met gebroken krukassen schadeloos te zullen blijven stellen.
Want er is in 2005/20054 een hele serie Picantootjes geweest met ondeugdelijke krukassen, die natuurlijk niet allemaal al gebroken waren vóór die KASSA! uitzending van maart 2008. Ze breken nog steeds, die Picanto krukasjes.

Maar de gedupeerden worden NIET schadeloos gesteld.

Op de KIA-site heeft informatie gestaan over de schadeloosstelling voor gedupeerden met gebroken krukassen.

Die is van de KIA-site afgehaald.

Er valt nu niets meer over de schadeloosstelling op de KIA-site te vinden.
KIA-dealers zouden niet op de hoogte zijn. Ik ben nu al weer herhaaldelijk geconfronteerd met gedupeerden die zelf weer voor de volle schade kunnen opdraaien.

Naar aanleiding daarvan heb ik afgelopen week opnieuw contact gehad met iemand van KIA die zei me spoedig terug te zullen bellen.

Dat is nu dus alweer een week geleden.

Het ergert mij buitenmate dat KIA reclame loopt te maken met een 7-jaars garantie maar zich onderwijl wederom niet aan haar afspraken houdt.

En als dat zo blijft ga ik er weer werk van maken.

keessim
Berichten: 8
Lid geworden op: 31 okt 2010 23:39

Re: Krukas uitgelopen kia picanto 20.000 km

Ongelezen bericht door keessim »

Daab,

Je bent wel een volhouder. Verwacht je dat je terug gebeld gaat worden door Kia? Zouden ze niet zo iets hebben van wij hebben van, aan jou hebben wegeen boodschap. Net zoals ze aan mensen die problemen hebben gehad met de krukas van hun Picanto. Ik bedoel dit niet negatief naar jou toe.
Wat ben je van plan te gaan doen als je geen of geen afdoende reactie krijgt?

Schorpioen
Berichten: 63
Lid geworden op: 30 aug 2005 23:14

Re: Krukas uitgelopen kia picanto 20.000 km

Ongelezen bericht door Schorpioen »

daab schreef:Kees,
Het ergert mij buitenmate dat KIA reclame loopt te maken met een 7-jaars garantie maar zich onderwijl wederom niet aan haar afspraken houdt.
Wanneer is deze 7 jaar garantie ingegaan?
Deze 7 jaar geldt namelijk alleen voor voertuigen die vanaf die datum zijn verkocht en geldt niet voor oudere voertuigen.

koeloejoek
Berichten: 280
Lid geworden op: 25 apr 2011 10:10

Re: Krukas uitgelopen kia picanto 20.000 km

Ongelezen bericht door koeloejoek »

Krukas moet langer meegaan, je mag er toch op zijn minst vanuit gaan dat bewegende delen meer dan 20.000km meegaan tenzij er aantoonbaar bewijs geleverd kan worden door de leverancier dat er door eigen toedoen schade is opgetreden

Schorpioen
Berichten: 63
Lid geworden op: 30 aug 2005 23:14

Re: Krukas uitgelopen kia picanto 20.000 km

Ongelezen bericht door Schorpioen »

koeloejoek schreef:Krukas moet langer meegaan, je mag er toch op zijn minst vanuit gaan dat bewegende delen meer dan 20.000km meegaan tenzij er aantoonbaar bewijs geleverd kan worden door de leverancier dat er door eigen toedoen schade is opgetreden
Wat wordt er bedoeld met "Krukas is er uit gelopen". Er staat niet dat de krukas gebroken is, wat de kwaal bij KIA was/is.
20.000 km bij een auto van 6,5 jaar is gemiddeld ca 3077 km/jaar.
Dat zijn heel veel kleine stukjes waarbij de motor niet goed op bedrijfstemperatuur komt. Hoevaak is in die jaren de motorolie ververst?
Is deze weleens ververst omdat de fabriekant meestal een bepaald aantal kilometers of 1x/jaar opgeeft. De meeste mensen vinden die 1x/jaar overdreven omdat ze nog lang niet aan de aantal opgegeven kilometers zitten en de olie daarom maar niet verversen.
Dat de olie door de vele korte, koude, stukjes behoorlijk in kwaliteit achteruit gaat, hoor je ze niet over.
Ik kan me indenken dat met de "krukas is er uitgelopen" bedoeld kan worden dat door de "verouderde" olie de lagers eruit gelopen zijn en daardoor de krukas beschadigd is.
Dit valt dan echter onder geen enkele garantie. Is achterstallig onderhoud.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Krukas uitgelopen kia picanto 20.000 km

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Waar maken jullie je nog druk om ?
TS heeft niet eens meer gereageerd over hoe en wat nu verder.

ppp333333
Berichten: 429
Lid geworden op: 30 mar 2011 18:50

Re: Krukas uitgelopen kia picanto 20.000 km

Ongelezen bericht door ppp333333 »

krukas is er uitgelopen
vraag me trouwens af hoe een krukas er in hemelsnaam uit moet lopen :lol: :lol: :lol:

koeloejoek
Berichten: 280
Lid geworden op: 25 apr 2011 10:10

Re: Krukas uitgelopen kia picanto 20.000 km

Ongelezen bericht door koeloejoek »

Daar heb je wel weer gelijk in Schorpioen, maar zoals ik al schreef, tenzij er aantoonbaar bewijs geleverd kan worden door de leverancier dat er door eigen toedoen schade is opgetreden ,oa dus het onderhoud van de motor mbt olie, koelvloeistof en ja regelmatig goed warmdraaien is een vereiste.

keessim
Berichten: 8
Lid geworden op: 31 okt 2010 23:39

Re: Krukas uitgelopen kia picanto 20.000 km

Ongelezen bericht door keessim »

Met uitgelopen wordt bedoeld dat de bout die in de krukas zit, speling gaat vertonen doordat deze te kort is of niet goed vastzit. Na verloop van tijd gaat krukas slingeren waardoor deze kan breken.
Kia heeft aangegeven dat dit niet voor mag komen en heeft de toezegging gedaan dat toekomstige gevallen schadeloos gesteld worden.
Op dit moment zijn er signalen dat men zich hier niet aanhoudt.
Het is te hopen dat de nieuwe modellen dit probleem niet hebben anders staan ze weer voor schut, hoewel of Kia er iets van geleerd heeft betwijfel ik.

daab
Berichten: 36
Lid geworden op: 17 jan 2008 13:15

Re: Krukas uitgelopen kia picanto 20.000 km

Ongelezen bericht door daab »

Het is KIA blijkbaar volkomen worst wat er gebeurt met de serie KIA Picantootjes met ondeugdelijke krukasjes en te korte poeliebouten.

En KIA vindt het blijkbaar ook niet van belang zich aan zijn afspraken om de eigenaars van deze ondeugdelijke Picantootjes schadeloos te stellen.

http://kassa.vara.nl/tv/afspeelpagina/f ... o/speel/1/

http://www.autointernationaal.nl/artikel.php?id=6403

Want die KIA Picanto krukasjes kunnen natuurlijk nog steeds (gaan) breken.

KIA heeft alle informatie over de stiekeme 1e terugroepactie voor deze serie Picantootjes van de KIA-site weggehaald.
Er valt TOTAAL NIETS meer te vinden over (gebroken) krukassen op de KIA site.

Dat is toch wel het allerminste wat van KIA verwacht mag worden.

Nu lopen er telkens weer Picanto-rijders tegen ca. 2.300 euro kosten op als hun krukasje breekt.
Dealers zeggen niet dat KIA toegezegd heeft deze mensen schadeloos te zullen BLIJVEN stellen.

KASSA!

Want de kosten voor de dealer van de reparatie van zo'n gebroken krukasje zijn ca. 900 euri.
Die garages steken dus voor elk ondeugdelijk krukasje 1.400 euri in hun zakken.

Dat is grappig: eerst een ondeugdelijk product leveren, en er dan nog aan verdienen ook! :lol:

SCHANDE! :twisted:

HET WORDT TIJD DAT

KASSA! of

RADAR

aan deze misstand WEER EENS AANDACHT GAAT BESTEDEN! :!:

keessim
Berichten: 8
Lid geworden op: 31 okt 2010 23:39

Re: Krukas uitgelopen kia picanto 20.000 km

Ongelezen bericht door keessim »

Daab,

Jij zou contact hebben gehad met Kia en gaf aan boos te zijn dat je niet terug gebeld zou zijn. Is dit inmiddels wel gebeurd?

peteroo
Berichten: 844
Lid geworden op: 05 apr 2011 23:51

Re: Krukas uitgelopen kia picanto 20.000 km

Ongelezen bericht door peteroo »

Wat ik misselijk vind van Kia tegenover de mensen met problemen met een vrij jonge Picanto, is dat ze het in hun schreeuwerige reclames voor het nieuwste model hebben over 'zeven jaar garantie'. Op hun website staat trouwens een knoert van een dt-fout ('U betaald')

Los daarvan hoor ik de laatste tijd zoveel mensen klagen over rare elektronische storingen, niet zelf kunnen vervangen van een simpel lampje, auto's die onder het rijden uitvallen, contactsloten die het niet meer doen etc., dat ik me afvraag of auto's uit de jaren negentig niet betrouwbaarder zijn dan veel hedendaagse modellen. Hoe moet dat over tien jaar, als de auto's van nu op de tweedehands markt komen? Zijn ze dan nog rijdend te houden?

daab
Berichten: 36
Lid geworden op: 17 jan 2008 13:15

Re: Krukas uitgelopen kia picanto 20.000 km

Ongelezen bericht door daab »

Er is op de site van KIA nog steeds niets te vinden over kapotte krukassen van KIA Picanto's.
En al helemaal niet en de toezegging die KIA heeft gedaan om gedupeerden met gebroken krukassen schadeloos te stellen.

De dealers zijn er zogenaamd niet van op de hoogte. :roll:

Daardoor kunnen mensen met een gebroken krukas van hun KIA Picanto nog steeds de volle mep betalen van 2.300 als hun krukas breekt.

SCHANDE, KIA! :evil:

Ik heb KIA daarom inmiddels opnieuw genomineerd voor de Koude Douche.

Als je ook gedupeerd bent: melden

Gesloten