Mogelijk Apk fraude?

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
witte angora
Berichten: 30799
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Mogelijk Apk fraude?

Ongelezen bericht door witte angora »

drestar schreef:
05 nov 2023 23:39
Ja natuurlijk was de auto voor mij dan goed geweest met apk goedkeur. ten eerste is de auto dan meer waard om te verkopen met een vol jaar apk.
Geloof me, voor een oude auto ga je echt niet veel vangen. Van een dealer/handelaar krijg je bijna niks, van een particulier ietsje meer. Mét APK is hij verkoopbaar, zonder APK niet tot nauwelijks. Dat is het enige verschil. Sterker nog: een oude auto die nog goed is ga je niet voor een habbekrats verkopen. Oude auto's worden ingeruild/verkocht omdat de kosten van reparatie dermate hoog zijn dat de eigenaar niet meer wil investeren. Een andere reden is er doorgaans niet. Mensen weten dat, en bieden doorgaans met die wetenschap in hun achterhoofd. Om vervolgens niet op te komen dagen, dat ook nog.

Nevyn
Berichten: 1290
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Mogelijk Apk fraude?

Ongelezen bericht door Nevyn »

Ik vind de tijdlijn een beetje raar.
Auto is mogelijk afgekeurd, TS rijdt direct naar de sloop.
Levert de auto hierin maar krijgt nog geen vrijwaring omdat de codes niet aanwezig zijn.
Dan blijkt bij aanvraag van die codes dat de auto wel is goedgekeurd.
Zal een sloper, een auto die hij nog niet zelf op naam heeft al gelijk keuren?
Is de sloper überhaupt bevoegd om te keuren?
Of zal TS de garage verkeerd hebben begrepen en de auto te snel hebben weggebracht.
Begrijp als ik alles zo lees dat de communicatie met de garage zo wie zo al warrig was.

drestar
Berichten: 181
Lid geworden op: 05 apr 2013 11:52

Re: Mogelijk Apk fraude?

Ongelezen bericht door drestar »

Nevyn schreef:
06 nov 2023 09:10
Ik vind de tijdlijn een beetje raar.
Auto is mogelijk afgekeurd, TS rijdt direct naar de sloop.
Levert de auto hierin maar krijgt nog geen vrijwaring omdat de codes niet aanwezig zijn.
Dan blijkt bij aanvraag van die codes dat de auto wel is goedgekeurd.
Zal een sloper, een auto die hij nog niet zelf op naam heeft al gelijk keuren?
Is de sloper überhaupt bevoegd om te keuren?
Of zal TS de garage verkeerd hebben begrepen en de auto te snel hebben weggebracht.
Begrijp als ik alles zo lees dat de communicatie met de garage zo wie zo al warrig was.
Ik vind het zelf ook allemaal raar gegaan. maar de merkdealer had het wel over put corrosie in de remleidingen.
en ik heb de merkdealer niet verkeerd begrepen, het was volgens hun echt een afkeur. want we hebben nog lang staan praten erover en wat ik ging doen . laten maken of auto weg doen. ik zat hierbij erg met de cv in mijn maag omdat bij een niet werkende cv de kofferklep niet meer open kon. dit slot werkt alleen met de deurvergrendeling en kan niet met de sleutel geopend worden. en aangezien ik mijn auto ook voor vervoer van goederen gebruik heb ik niets aan dat de kofferklep niet meer open kan dus dan moest de cv ook nog gemaakt worden en ik wilde dan niet nog eens extra kosten betalen. de remleidingen waren al 252 euro en mogelijk nog eens 250 euro erbij voor de cv leek mij op dat moment teveel voor een auto waar ik 8 jaar geleden 1000 euro voor heb betaald en nog meer aan was. ik had ook niet direct verwacht dat die afgekeurd zou worden en de apk was allang verlopen (half september al) hiervoor had ik al een waarschuwingsbrief van de rdw gehad dus wilde op zeer korte termijn ook geen boete riskeren van 160 euro ,daarop heb ik besloten de auto zo snel mogelijk weg te brengen. wellicht als ik meer tijd had gehad en er nog keuring op zat dat ik het anders aan had gepakt maar dan had ik hem eerder moeten laten keuren. ik was al te laat en moest bij het maken van een keuringspraak ook nog eens 5 weken wachten..

Nevyn
Berichten: 1290
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Mogelijk Apk fraude?

Ongelezen bericht door Nevyn »

Ben benieuwd wie hem nu heeft goedgekeurd, laat het ons weten?

witte angora
Berichten: 30799
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Mogelijk Apk fraude?

Ongelezen bericht door witte angora »

drestar schreef:
06 nov 2023 09:35
de remleidingen waren al 252 euro en mogelijk nog eens 250 euro erbij voor de cv leek mij op dat moment teveel voor een auto waar ik 8 jaar geleden 1000 euro voor heb betaald en nog meer aan was. ik had ook niet direct verwacht dat die afgekeurd zou worden en de apk was allang verlopen (half september al) hiervoor had ik al een waarschuwingsbrief van de rdw gehad dus wilde op zeer korte termijn ook geen boete riskeren van 160 euro
Kijk, nu wordt een en ander al duidelijk. Iedereen moet zijn keuzes maken, maar als je de auto had laten repareren, hoe lang had je er dan mee door kunnen gaan? Misschien nog wel een aantal jaren, wie zal het zeggen?

Ik heb de mijne ingeruild omdat er niet alleen 600 euro kosten voor de apk aan zaten te komen, maar er waren zeer waarschijnlijk ook problemen met de koppakking. Als dat laatste er niet was, had ik die 600 nog wel aangedurfd. Alles wat gerepareerd is kan voorlopig niet meer kapot. En voor 500-600 heb je zo snel niet een andere auto. Maar als de apk verlopen is heb je nog wel een serieus ander probleem ja.

drestar
Berichten: 181
Lid geworden op: 05 apr 2013 11:52

Re: Mogelijk Apk fraude?

Ongelezen bericht door drestar »

witte angora schreef:
06 nov 2023 07:21
drestar schreef:
05 nov 2023 23:39
Ja natuurlijk was de auto voor mij dan goed geweest met apk goedkeur. ten eerste is de auto dan meer waard om te verkopen met een vol jaar apk.
Geloof me, voor een oude auto ga je echt niet veel vangen. Van een dealer/handelaar krijg je bijna niks, van een particulier ietsje meer. Mét APK is hij verkoopbaar, zonder APK niet tot nauwelijks. Dat is het enige verschil. Sterker nog: een oude auto die nog goed is ga je niet voor een habbekrats verkopen. Oude auto's worden ingeruild/verkocht omdat de kosten van reparatie dermate hoog zijn dat de eigenaar niet meer wil investeren. Een andere reden is er doorgaans niet. Mensen weten dat, en bieden doorgaans met die wetenschap in hun achterhoofd. Om vervolgens niet op te komen dagen, dat ook nog.
Ja dat weet ik. oude auto's zonder apk koopt bijna niemand ook al bied je hem voor 500 euro aan. het betreft een Renault twingo uit 2001 . ik weet ook wat deze auto's nog doen op de markt. mooie en goede exemplaren met weinig km gaan nog wel voor 1000 euro maar dan met vol jaar apk. mindere kun je ook kopen met apk voor 600 euro .die van mij trilt heel erg op de motor en dat is best irritant ,ik kan mij voorstellen dat een koper daarover begint. je hoort de motor trillingen vooral in de ramen.. ook kwam de koppeling wat hoog dus vermoed dat die ook al tegen zijn einde zat. maar verder reed hij nog wel prima. de plannen waren na de apk toch al verkopen of inruilen. in die 8 jaar dat ik hem heb gehad heb ik er eigenlijk niet veel aan gedaan en alleen maar mee gereden. de olie was zo zwart als koffie ,deze enkel op peil gehouden na lange ritten als het vocht eruit was, maar nooit volledig ververst. gelukkig heb ik ook nooit veel geld erin gestoken. alleen het noodzakelijke voor de apk, eens een stuurhoes, stuurkogel en een paar andere bandjes.

als ik hem bv alleen op de remleidingen voor 250 euro had kunnen laten maken en de cv was niet kapot dan zou ik hem voor 700 euro te koop hebben aangeboden of ingeruild dan krijg je waarschijnlijk nog 500 euro.

drestar
Berichten: 181
Lid geworden op: 05 apr 2013 11:52

Re: Mogelijk Apk fraude?

Ongelezen bericht door drestar »

witte angora schreef:
06 nov 2023 09:42
drestar schreef:
06 nov 2023 09:35
de remleidingen waren al 252 euro en mogelijk nog eens 250 euro erbij voor de cv leek mij op dat moment teveel voor een auto waar ik 8 jaar geleden 1000 euro voor heb betaald en nog meer aan was. ik had ook niet direct verwacht dat die afgekeurd zou worden en de apk was allang verlopen (half september al) hiervoor had ik al een waarschuwingsbrief van de rdw gehad dus wilde op zeer korte termijn ook geen boete riskeren van 160 euro
Kijk, nu wordt een en ander al duidelijk. Iedereen moet zijn keuzes maken, maar als je de auto had laten repareren, hoe lang had je er dan mee door kunnen gaan? Misschien nog wel een aantal jaren, wie zal het zeggen?

Ik heb de mijne ingeruild omdat er niet alleen 600 euro kosten voor de apk aan zaten te komen, maar er waren zeer waarschijnlijk ook problemen met de koppakking. Als dat laatste er niet was, had ik die 600 nog wel aangedurfd. Alles wat gerepareerd is kan voorlopig niet meer kapot. En voor 500-600 heb je zo snel niet een andere auto. Maar als de apk verlopen is heb je nog wel een serieus ander probleem ja.
Die van mij begon ook met olie lekken ergens bij de aandrijfas maar of het van de aandrijfas zelf was kon de merkdealer niet zeggen. , hiervan een foto gezien maar was geen probleem voor de apk. alleen kan het lekken natuurlijk erger worden. een vriend van mij heeft dat gehad met zijn oude bmw. dit werd heel erg en bleek een keerring in het blok . koste hem 800 euro om te laten maken.

ZeerPrivé
Berichten: 5457
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Mogelijk Apk fraude?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Pffff...

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Mogelijk Apk fraude?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als de APK verlopen is bent u ook niet verzekerd.

drestar
Berichten: 181
Lid geworden op: 05 apr 2013 11:52

Re: Mogelijk Apk fraude?

Ongelezen bericht door drestar »

Ik heb net contact gehad met de persoon die erover gaat bij de merkdealer en hij moet het keuringsbewijs laten uitprinten door de monteur ,en ik moet het dan vanmiddag op komen halen. is dit gebruikelijk?

witte angora
Berichten: 30799
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Mogelijk Apk fraude?

Ongelezen bericht door witte angora »

drestar schreef:
06 nov 2023 10:13
Ik heb net contact gehad met de persoon die erover gaat bij de merkdealer en hij moet het keuringsbewijs laten uitprinten door de monteur ,en ik moet het dan vanmiddag op komen halen. is dit gebruikelijk?
Nee, het is het antwoord op je vraag wie het ding goed gekeurd heeft.

jonis
Berichten: 2756
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Mogelijk Apk fraude?

Ongelezen bericht door jonis »

drestar schreef:
06 nov 2023 10:13
Ik heb net contact gehad met de persoon die erover gaat bij de merkdealer en hij moet het keuringsbewijs laten uitprinten door de monteur ,en ik moet het dan vanmiddag op komen halen. is dit gebruikelijk?
Is het gebruikelijk dat je je auto afstaat voor wat centen zonder overschrijven en dan zonder vrijwaring achterblijft.
Je zou je prioriteiten eens op orde moeten hebben.

witte angora
Berichten: 30799
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Mogelijk Apk fraude?

Ongelezen bericht door witte angora »

drestar schreef:
06 nov 2023 09:59
als ik hem bv alleen op de remleidingen voor 250 euro had kunnen laten maken en de cv was niet kapot dan zou ik hem voor 700 euro te koop hebben aangeboden of ingeruild dan krijg je waarschijnlijk nog 500 euro.
Geloof me, als ik al bij je langs was gekomen had ik al besloten het niet te doen voordat de motorkap openging. De motor zou ik enkel nog gecheckt hebben om er nog wat leerpuntjes voor mezelf uit te halen: waar moet ik op letten als ik weer zo'n ding tegen kom. Olielekkage is bij mij een no-go, en dat zie je al als je er onder gaat liggen. Idem een eventueel proefritje: het is fijn om te weten hoe hij hoort te rijden, voor het geval je een andere tegen het lijf loopt. Dan heb je vergelijkingskennis. Maar kopen? No way. Zelfs niet tegen de sloopprijs. Heb geen zin om ergens onderweg stil te vallen met dat wrak.

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Mogelijk Apk fraude?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

drestar schreef:
06 nov 2023 09:59
als ik hem bv alleen op de remleidingen voor 250 euro had kunnen laten maken en de cv was niet kapot dan zou ik hem voor 700 euro te koop hebben aangeboden of ingeruild dan krijg je waarschijnlijk nog 500 euro.
De goedkoopste Twingo op Markplaats uit 2001 zit op €450,-. De tweede goedkoopste heeft een vraagprijs van €750,- en is goed onderhouden. In uw geval is de centrale deurvergrendeling wel kapot, dit gaat geld kosten. De motor trilt dusdanig dat dit ook minder geld gaat opleveren. De sleutel gaf ook problemen, waardevermindering. Die €700 bij particuliere verkoop had u nooit gevangen. En €500 bij inruil? Ook al kan een handelaar goedkoper opknappen, met zijn marge en kosten mag u blij zijn met €250,-. Zeker als u bij een handelaar komt en weer een auto terug koopt die richting het einde van zijn levensduur komt.

witte angora
Berichten: 30799
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Mogelijk Apk fraude?

Ongelezen bericht door witte angora »

Joh... het is nog maar de vraag of zelfs een handelaar dat ding nog wel wil hebben. Die zit ook niet te wachten op onverkoopbaar spul. En markplaats? Dat zijn vraagprijzen, maar vraagprijzen is echt niet wat je ervoor krijgt. Als je er al wat voor krijgt. Terwijl de vaste kosten gewoon door lopen.

Deze kar is zelfs met een verse apk gewoon rijp voor de sloop. Enkel jammer dat je de papieren kwijt was, nu heb je een ander probleem: de auto staat nog steeds op je naam. Maar wel fijn dat hij goed is gekeurd (op je eigen verzoek soms?), je bent in ieder geval van de rdw af. Een boete van 160 euro ga je niet meer krijgen.

drestar
Berichten: 181
Lid geworden op: 05 apr 2013 11:52

Re: Mogelijk Apk fraude?

Ongelezen bericht door drestar »

Contact gehad met de rdw. het is nu duidelijk, de sloper heeft hem blijkbaar nog net voor 17.00 uur goed gemeld zoals ik al dacht. dit is meestal het tijdstip om de minste kans op een steekproef te krijgen. de auto is dus 2 keer apk afgemeld op dezelfde dag . ik heb ook beidde tijdstippen van afmeldden door gekregen. en vroeg of het niet vreemd was dat dit zo was maar daar wilde de medewerker een vrouw bij de rdw niets van weten. ze had er geen verstand van en werd zelfs heel erg onvriendelijk nadat ik haar een paar goede vragen stelde .

bij mijn weten meld de garage de afkeuring niet af bij de rdw als het dezelfde dag nog gerepareerd word voor goedkeuring, dan zou ik dus 2x apk kosten moeten betalen op 1 dag.? volgens de vrouw bij de rdw hoort dit wel zo te zijn. ze begon als u mijn verhaal in twijfel trekt bla bla bla. ik kon niet aan haar verstand brengen dat dit in de praktijk anders is.

ik snap dan wel dat er bij de rdw geen belletje gaat rinkelen. die pakken 2x kosten mee voor afmelden voor dezelfde auto op 1 dag. dat hebben ze natuurlijk graag.

de remleiding reparatie ga ik niet bewijzen , maar omdat de auto nog op mijn naam staat kan ik natuurlijk wel in bezwaar gaan tegen de goedkeuring.
dit ga ik natuurlijk niet doen want ik heb hem verkocht. maar ik durf zelfs te wedden dat de remleidingen met put corrosie niet zijn vervangen en er straks iemand anders mee rond rijd die ermee belazerd is. zeker gezien de reputatie van de sloper. en die mogen blijkbaar apk keuren.

de topic titel is nog steeds van kracht. mogelijk apk fraude ,ik heb al vaker op sterke vermoedens dingen tot op de bodem uitgezocht en bleken zo ook te zijn.

witte angora
Berichten: 30799
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Mogelijk Apk fraude?

Ongelezen bericht door witte angora »

Volgens mij rammelt je verhaal aan alle kanten dusdanig dat je het beter kunt laten rusten. Je komt met allerlei aannames en onjuiste stellingen, dit gaat echt niemand helpen.

drestar
Berichten: 181
Lid geworden op: 05 apr 2013 11:52

Re: Mogelijk Apk fraude?

Ongelezen bericht door drestar »

witte angora schreef:
06 nov 2023 11:03
Volgens mij rammelt je verhaal aan alle kanten dusdanig dat je het beter kunt laten rusten. Je komt met allerlei aannames en onjuiste stellingen, dit gaat echt niemand helpen.
Dan ken jij de deze sloper nog niet!

vaak door goedgelovigheid worden mensen bedonderd

drestar
Berichten: 181
Lid geworden op: 05 apr 2013 11:52

Re: Mogelijk Apk fraude?

Ongelezen bericht door drestar »

NeoDutchio schreef:
06 nov 2023 10:33
drestar schreef:
06 nov 2023 09:59
als ik hem bv alleen op de remleidingen voor 250 euro had kunnen laten maken en de cv was niet kapot dan zou ik hem voor 700 euro te koop hebben aangeboden of ingeruild dan krijg je waarschijnlijk nog 500 euro.
De goedkoopste Twingo op Markplaats uit 2001 zit op €450,-. De tweede goedkoopste heeft een vraagprijs van €750,- en is goed onderhouden. In uw geval is de centrale deurvergrendeling wel kapot, dit gaat geld kosten. De motor trilt dusdanig dat dit ook minder geld gaat opleveren. De sleutel gaf ook problemen, waardevermindering. Die €700 bij particuliere verkoop had u nooit gevangen. En €500 bij inruil? Ook al kan een handelaar goedkoper opknappen, met zijn marge en kosten mag u blij zijn met €250,-. Zeker als u bij een handelaar komt en weer een auto terug koopt die richting het einde van zijn levensduur komt.
Je vergeet 1 ding. er zijn altijd gekken die er (teveel) voor willen betalen. dan ken jij de mensen niet. wat je opnoemt zegt allemaal niks. jij denkt er zo over maar anderen die zo'n twingo auto graag willen hebben kijken er misschien heel anders naar. de stoelen en het interieur was nog erg netjes en zaten geen deuken in de auto. ook stond hij nog zeer mooi in de lak en op bijna nieuwe banden. nietsvermoedende mensen kijken ook vaak naar de buitenkant. dat er een paar lampjes gaan branden om de zoveel tijd en je die moet wissen zegt niemand erbij . de auto rijd en schakelt verder soepel . als een ander dat trillen niet als irritant ervaart is dat ook geen probleem, en een cv kan altijd gemaakt worden. sommigen vinden dan 700 euro al een koopje. het ligt er ook maar aan met wel doeleinde zo'n auto kopen. kan tijdelijk zijn of puur zakelijk.

witte angora
Berichten: 30799
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Mogelijk Apk fraude?

Ongelezen bericht door witte angora »

Nou... nog even de topictitel noemen:
Mogelijk Apk fraude?
En dan ben ik er wel klaar mee. Ajuu.

Plaats reactie