Mogelijk Apk fraude?

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
drestar
Berichten: 181
Lid geworden op: 05 apr 2013 11:52

Mogelijk Apk fraude?

Ongelezen bericht door drestar »

Ik ben met met auto naar de apk keuring geweest bij een garage, deze werd afgekeurd vanwege 2 verroeste remleidingen. ik heb het niet laten maken vanwege de voor mij hoge kosten en heb mijn auto direct erna bij de sloop aangeboden. tot mijn verbazing werd dezelfde dag de auto goedgekeurd zag ik in mijn rdw account. omdat ik mijn tenaamstellingscode kwijt was moest ik een nieuwe aanvragen . de auto staat dus nu nog steeds op mijn naam. maar ik vind dit wel erg verdacht. hoe kan het nu dat een paar uur later mijn auto ineens een goedkeur heeft terwijl de merk dealer garage met foto's komt van 2 verroeste remleidingen? en welke stappen kan ik ondernemen want ik voel mij erg belazerd.

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Beste antwoord
Gekozen door drestar

Re: Mogelijk Apk fraude?

door witte angora » 06 nov 2023 11:03

Volgens mij rammelt je verhaal aan alle kanten dusdanig dat je het beter kunt laten rusten. Je komt met allerlei aannames en onjuiste stellingen, dit gaat echt niemand helpen.
cherokee
Berichten: 336
Lid geworden op: 29 jul 2007 17:15

Re: Mogelijk Apk fraude?

Ongelezen bericht door cherokee »

Vreemd verhaal. Dat een auto wordt afgekeurd op verroeste remleidingen is een goede zaak. Maar dat is een vrij eenvoudige en niet kostbare reparatie.
Ik begrijp dan ook niet dat je de auto daarom naar de sloop brengt. Die lui hebben natuurlijk die auto bekeken, gezien dat het een eenvoudige reparatie was en dat gedaan. Dan kan de auto worden goedgekeurd en afgemeld. Niks mis mee.
Maar waarom ben nu je belazerd en door wie? Je hebt zelf het besluit genomen dat ding van de hand te doen. Wat de nieuwe eigenaar er dan mee doet is zijn zaak.
Ik zou dan ook niet weten wat je nu kan doen.

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Mogelijk Apk fraude?

Ongelezen bericht door witte angora »

Er kunnen drie dingen aan de hand zijn:
- een APK is mensenwerk. Er zijn weliswaar normen waar iedere keurmeester zich aan moet houden, maar iedereen kan het toch nét even anders interpreteren. Wat voor de een afkeur is, kan voor een ander nog net goed genoeg zijn. Een herkeuring door de RDW kan dan soelaas bieden.
- er kan inderdaad zwart gekeurd worden, en dat gebeurt regelmatig. Dat heeft te maken met de manier waarop steekproeven worden gedaan. Als bij een steekproef blijkt dat een keuring niet goed is gedaan, krijgt de keurmeester een aantal strafpunten. Die punten kan hij ook weer terug krijgen. Er is dus een zekere marge waarbinnen een keurmeester met bedenkelijke methoden kan opereren. Geen een keurmeester zal door de nul willen zakken, maar dat houden ze ook keurig in de gaten volgens mij.
- bij de sloop wisten ze wat het afkeurpunt was. Dat hebben ze gewoon snel opgelost, waarna de auto goedgekeurd kon worden.

Nevyn
Berichten: 1290
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Mogelijk Apk fraude?

Ongelezen bericht door Nevyn »

Een paar jaar geleden kwam onze Fiat Panda ook niet meer door de keuring.

Het betrof een Panda van de eerste generatie en wij hadden de kosten er niet meer voor over.
De Panda dus ook naar de sloop en net als bij u stond hij een week later gekeurd weer te koop.
Ben er toen even heen geweest en de sloper vertelde mij, dat hij genoeg onderdelen had om hem weer te repareren.
Het koste hem alleen wat werktijd.

peter17111962
Berichten: 580
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: Mogelijk Apk fraude?

Ongelezen bericht door peter17111962 »

Er zijn heel veel mensen die helaas nog steeds denken dat als ze een auto naar de sloop brengen dat die per definitie nooit meer gaat worden gerepareerd en ook echt gesloopt gaat worden. Het gebeurt erg vaak dat iemand te horen krijgt van: "Die auto is het repareren niet meer waard" en dan dus maar ter sloop aanbieden, en een paar dagen later verkoopt die garage of sloper die auto weer aan iemand die dat ding wel kan repareren. Dat is gewoon toegestaan. Om vervolgens een hele boze reactie te krijgen van die oude eigenaar die onterecht denkt dat ter sloop aanbieden ook echt slopen betekent.

Ron5300
Berichten: 290
Lid geworden op: 20 jul 2023 16:15

Re: Mogelijk Apk fraude?

Ongelezen bericht door Ron5300 »

U kunt geen stappen ondernemen omdat u de auto aan een sloperij verkocht heeft en u kunt ook niet weten of de remleidingen vervangen zijn omdat u het keuringsrapport niet gezien heeft.
APK fraude is niet bewijsbaar want het vervangen van remleidingen duurt geen dagen hooguit een uur of twee en de remleidingen hoeven niet nieuw te zijn.
Dat de auto nog op uw naam staat maakt niet dat de auto nog uw eigendom is maar heeft te maken met het niet kunnen vrijwaren omdat u de benodigde overschrijfcodes kwijt bent geraakt en dat staat een nieuwe apk keuring niet is de weg.
Mogelijkerwijs heeft de merkdealer uw auto onterecht afgekeurd omdat een merkdealer op de onderdelen winst kan behalen en ook nog eens veel duurder is dan een onafhankelijke garage.
U heeft besloten om de auto niet te laten repareren en aan een sloperij te verkopen en een sloperij mag dan zelf een keuze maken slopen of verkopen.

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Mogelijk Apk fraude?

Ongelezen bericht door rwolters »

Wat ook best wel regelmatig gebeurt is dat mensen in hun eigen tijd auto’s oplappen. Als dat dan ook nog met slooponderdelen kan dan kost het bijna niets. Maar dat kan je het natuurlijk niet voor klanten doen. Een consumentenprijs voor een reparatie is (volstrekt logisch) veel duurder dan een hobbyproject.

Ivo.w
Berichten: 1755
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Mogelijk Apk fraude?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Het verhaal van de sloop kan heel goed kloppen.

Dat u het niet meer de moeite vind om de auto te repareren na zo'n relatief simpel afkeurpunt, betekent niet dat een ander er hetzelfde over denkt. Zeker op een sloop waar ze mogelijk de benodigde onderdelen al op de plank hebben liggen (van een auto die dus wel daadwerkelijk gesloopt is) is het goedkoop repareren.
Slooponderdelen leveren niet heel veel inkomsten op. Maar van twee (of drie) sloopautos weer één fatsoenlijk rijdende auto maken en die weer verkopen is leuke handel voor die jongens. Een paar remleidingen vervangen is niet heel veel werk.

En ja, natuurlijk kan er ook sprake zijn van fraude en is de auto nu met slechte remleidingen alsnog goedgekeurd. Die kans is er altijd.

Ook kan het zijn dat uw APK keurmeester met een wel heel streng oog heeft geoordeeld, en dat een andere keurmeesters wat minder streng is. Wat bij de ene keurmeester net over het randje van afkeur is, is soms bij een andere keurmeester 'slechts' een reparatie advies maar nog wel net goed genoeg voor goedkeuring.

Wat ik zelf nooit goed snap is dat mensen hun auto vanwege dit soort kleine reparatiepunten weg doen voor een habbekrats. De reparatiekosten van een paar nieuwe remleidingen zijn normaal best te overzien en een normaal onderhoudspunt voor een wat oudere auto. Dat er wat stukken remleiding vervangen moeten worden maakt niet dat de auto "slecht" is. Als de auto verder buiten het regulier onderhoud voldoet, dan is wegdoen en een andere auto zoeken (waarvan je niet weet hoe 'goed' die is) vaak een duurdere oplossing.

En zo rijden wij nu probleemloos met auto's van 17 en 19 jaar oud en met redelijk hoge kilometerstanden. Gewoon jaarlijks onderhoud bijhouden.

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Mogelijk Apk fraude?

Ongelezen bericht door witte angora »

Mijn vorige auto was ook zo'n afdankertje: versnellingsbak kapot. Gekocht door een handelaar met een paar bruggen in de zaak, die heeft een versnellingsbak op de sloop gehaald, paar uurtjes werk en klaar. Heb er nog 5 jaar mee gereden. Net even gecheckt, maar intussen zijn er geen voertuiggegevens meer bekend. Hij is dus uiteindelijk écht op de sloop terecht gekomen. Maar daar was ook meer mee aan de hand dan een paar kleine reparatiedingetjes.

drestar
Berichten: 181
Lid geworden op: 05 apr 2013 11:52

Re: Mogelijk Apk fraude?

Ongelezen bericht door drestar »

Ik wil een aantal zaken verhelderen. ik heb de auto sinds 2015 in mijn bezit. maar dat is natuurlijk niet ter zake.

wat wel is dat dew centrale deurvergrendeling sinds een paar maanden niet meer werkte . het lampje van de sleutel brandde niet meer ,ook niet na het plaatsen van een nieuwe batterij. maar de centrale vergrendelings knop in de auto funcioneerde ook niet meer . hier is bij de apk door de merkdealer naar gekeken maar ze konden het niet simpel oplossen. en omdat de centrale deurvergrendeling niet meer werkte ging de kofferbak klep ook niet meer open. dat was voor mij eigenlijk meer de reden om de remleidingen niet meer te laten maken omdat de garage ook nog gezocht moest worden wat er aan de hand kon zijn met de centrale vergrendeling. een nieuwe sleutel zou bv al 250 euro kosten. het kon natuurlijk ook iets anders zijn maar daarvoor moesten dan sowieso ook extra kosten aan onderzoek voor gemaakt worden. de remleidingen had de merkdealer niet liggen. omdat het een oude auto betrof moesten ze de leidingen zelf maken. maar nu komt het. ik vind het vreemd dat ik geen apk afkeur rapport heb gekregen. er werd wel met het papier gezwaaid door de contactpersoon van de garage maar hij gaf het mij niet. stom ook dat ik daar niet om gevraagd heb. ik ga nu zelfs denken dat de merkdealer misschien een fout heeft gemaakt en mijn auto als goedgekeurd heeft afgemeld . de monteur heeft de auto toen de apk klaar was gewoon voor de garage op de openbare weg neergezet en is weer naar de werkplaats gelopen en heb ik niet meer gezien. daarmee had ik eigenlijk de indruk dat hij goedgekeurd was. ik zat te wachten en ze keken steeds mijn kant op vanaf de balie maar riepen mij er niet bij. ik ben zelf maar wezen vragen en toen lieten ze pas foto's zien van de remleidingen. er zou ook nog een olielekkage zijn bij de aandrijfas. maar maakte voor de apk niet uit zeiden ze , wel zou een aantekening op het keuringsrapport komen zei deze persoon maar hij keek op het papier en het stond er niet op ,toen liep hij gelijk weg met het papier om bij een collega iets erover te vragen . toen hij terug kwam zei hij nee komt er niet op. de garage had ook geen tijd het dezelfde dag de remleidingen te repareren , dit werd dan eind volgende week. de sloperij waar ik de auto in de middag bracht die man had het erg druk , er was ook niemand in de garage geen monteur . ik vermoed toch eerder dat of de sloperij de goedkeur heeft gedaan zonder de reparatie uit te voeren of de merkdealer heeft een fout gemaakt met het afmelden. waarom heb ik het rapport niet gekregen en werd mijn auto dan afgekeurd voor de garage op de weg gezet wat ze bij mijn weten altijd doen als die goedgekeurd is.. ik heb de ervaring met afkeur dat ze het je gelijk komen vertellen en de auto op het terrein houden om te laten maken. hier zit voor mij een rare nasmaak aan.


ik heb de auto misschien verkocht maar er is geen koopovereenkomst met handtekeningen . en de auto staat nog steeds op mijn naam. kan de koop dan nog terug gedraaid worden?

criticus2
Berichten: 1105
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Mogelijk Apk fraude?

Ongelezen bericht door criticus2 »

Een mondelinge overeenkomst is ook gewoon rechtsgeldig. Ik weet niet hoe u betaald heeft gekregen maar als dat via bank is geweest is dat ook bewijs dat er in ieder geval iets is afgesproken.
Wellicht is het bedrijf bereid in overleg, en tegen terugbetaling koopsom, en extra voor de reparatie en apk kosten , en wellicht nog wat extra voor een stuk winstderving terug te draaien maar dat zijn ze niet verplicht.

DIt is nu met kennis achteraf. maar om gelijk APK fraude te roepen vind ik wat ver gaan.
Dan zou u bij de RDW bezwaar tegen het goedkeuren moeten maken, met een risico dat u bij onderzoek geen gelijk krijgt.

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Mogelijk Apk fraude?

Ongelezen bericht door witte angora »

drestar schreef:
05 nov 2023 10:45
ik vind het vreemd dat ik geen apk afkeur rapport heb gekregen. er werd wel met het papier gezwaaid door de contactpersoon van de garage maar hij gaf het mij niet.
Dat zou zomaar kunnen, en dat heeft vooral een praktische reden. Op het moment dat de auto af is gekeurd en als zodanig af is gemeld, mag je er niet meer mee de weg op. Nog geen meter. Door niet af te melden kun je nog blijven rijden. Dat geeft je ruimte om tot het moment van goedkeuring de auto te blijven gebruiken. Dit is redelijk gebruikelijk.

Hebben ze je ook verteld wat repareren van de leidingen zou gaan kosten? Dat ze geen tijd hebben om het ter plekke te doen kan. Dan is het de week erop repareren, goedkeuren en afmelden.

Arizonakid
Berichten: 1129
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Mogelijk Apk fraude?

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Staalborstel over remleiding en in de tectyl, opgelost. 5 minuten werk, maar een dealer vervangt liever.
Auto op de sloop met kapotte centrale vergrendeling is geen probleem, wordt zo verkocht en gaat of de handel weer in na reparatie of komt bij knutselaar

Thijs124
Berichten: 680
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Mogelijk Apk fraude?

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Pas nu goed op. Als de auto nog op jouw naam bent ben je ook verantwoordelijk voor de belasting en de verzekering. Vooral die verzekering gaat naar enkele hondertjes voor een dag. Alles wat ermee gebeurt is jouw verantwoordelijkheid. Zorg dat je er vanaf komt.
Geef nooit een auto af zolang hij nog op jouw naam staat.
Laat het een goede les zijn en vergeet het.

drestar
Berichten: 181
Lid geworden op: 05 apr 2013 11:52

Re: Mogelijk Apk fraude?

Ongelezen bericht door drestar »

witte angora schreef:
05 nov 2023 11:14
drestar schreef:
05 nov 2023 10:45
ik vind het vreemd dat ik geen apk afkeur rapport heb gekregen. er werd wel met het papier gezwaaid door de contactpersoon van de garage maar hij gaf het mij niet.
Dat zou zomaar kunnen, en dat heeft vooral een praktische reden. Op het moment dat de auto af is gekeurd en als zodanig af is gemeld, mag je er niet meer mee de weg op. Nog geen meter. Door niet af te melden kun je nog blijven rijden. Dat geeft je ruimte om tot het moment van goedkeuring de auto te blijven gebruiken. Dit is redelijk gebruikelijk.

Hebben ze je ook verteld wat repareren van de leidingen zou gaan kosten? Dat ze geen tijd hebben om het ter plekke te doen kan. Dan is het de week erop repareren, goedkeuren en afmelden.

Dit zou 252 euro gaan kosten. ik rekende eigenlijk zo. dat mogelijk de centrale vergrendeling ook nog eens 250 euro ging kosten en dan 500 kosten had op een auto die ik 8 jaar geleden gekocht heb voor 1000 euro. ik vond ook dat de auto steeds meer ging trillen op de motor . bij gepaald toerental van de motor zelf waren er veel trillingen. dit was in het begin al zo en heb hiervoor al een nieuwe bovenste motorsteun geplaatst maar dat heeft niet geholpen. ook gingen er geregeld steeds 2 lampjes op het dashboard branden . van de injectie en de computer. voor de apk mogen deze lampjes niet branden maar ik heb een apparaatje gekocht om de foutodes mee te wissen. echter blijft de storing dan wel bestaan. maar de eerste keer deed de merkdealer het wissen en koste mij toen al 60 euro terwijl zo'n apparaatje waarmee je het zelf kan bijna net zo duur is... en het rechter voorraam bijrijders kant dat elektrisch is ging ook al niet meer open. op al deze gebreken heb ik dan besloten om de auto niet te laten maken. in de 8 jaar dat ik hem heb gehad waren de kosten nooit zo hoog of kon ik het zelf oplossen. 2 jaar geleden heb ik bv zelf een nieuwe stuurkogel erop gestoken van 25 euro en de ventilator was kapot. maar vond op de sloop eentje voor 25 euro . ik weet dat de garage graag geld wil verdienen maar remleidingen vervangen kan ik zelf helaas niet. ik heb ook het idee geopperd van een beetje verf eroverheen te spuiten maar dat mocht niet volgens de garage. dus dan weet je gelijk dat ze daar niet mee akkoord hadden gegaan bij zelf reparatie. ik had dan misschien wel naar een andere garage gekund om opnieuw te laten keuren maar ik had al een waarschuwing van de rdw omdat ik te laat was met keuren . de auto had eigenlijk al voor 21 september gekeurd moeten zijn. ik heb wel al een afspraak eerder gemaakt maar moest 5 weken wachten voor ik bij de garage kon komen voor een apk. maar zou dan binnen 2 maanden een boete kunnen verwachten als die niet gekeurd was. gezien de tijdsdruk en bang voor een boete misschien ook een beetje te gehaast gehandeld. ik wilde er op dat moment te snel vanaf denk ik. ik rijd niet veel ,heb de auto niet echt nodig ,en de auto staat bij mij in de tuin onder een carport ,vandaar dat ik eerder geen haast had met de apk en het erbij ingeschoten was.

de garage zei ook dat ik er niet in mocht rijden maar wel naar de naastgelegen sloop omdat dit wegbrengen is. maar de apk was dus al verlopen dus dat maakt voor de garage niet uit bij afmelden neem ik aan...

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Mogelijk Apk fraude?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

We beginnen met een auto met mogelijk wat roest op de remleidingen en we zitten nu al op:
*Centrale deurvergrendeling werkt niet
*Sleutel werkt lampje niet meer van
*Kofferbak gaat niet meer open
*Motor trilt
*Storingen in de auto
*Rechter voorraam gaat niet meer open
*APK was al verlopen

De auto heeft dus veel meer gebreken waardoor u de keuze gemaakt hebt om de auto weg te doen. APK was al discutabel aangezien u storingen reset en de oorzaak niet weg neemt. En vervolgens trekt u de dealer in twijfel en denkt u zelfs aan fraude van hun kant. Niet bepaald netjes van u.
Wees blij dat een dergelijke auto van de weg is. Al is het maar tijdelijk.

drestar
Berichten: 181
Lid geworden op: 05 apr 2013 11:52

Re: Mogelijk Apk fraude?

Ongelezen bericht door drestar »

criticus2 schreef:
05 nov 2023 11:09
Een mondelinge overeenkomst is ook gewoon rechtsgeldig. Ik weet niet hoe u betaald heeft gekregen maar als dat via bank is geweest is dat ook bewijs dat er in ieder geval iets is afgesproken.
Wellicht is het bedrijf bereid in overleg, en tegen terugbetaling koopsom, en extra voor de reparatie en apk kosten , en wellicht nog wat extra voor een stuk winstderving terug te draaien maar dat zijn ze niet verplicht.

DIt is nu met kennis achteraf. maar om gelijk APK fraude te roepen vind ik wat ver gaan.
Dan zou u bij de RDW bezwaar tegen het goedkeuren moeten maken, met een risico dat u bij onderzoek geen gelijk krijgt.
Er is niet betaald via de bank, er is dus geen betalingsbewijs ,

ik denk niet dat de sloperij bereid is dat te doen. mogelijk willen ze er nog eens extra aan verdienen om mij een poot uit te draaien. de sloperij staat ook niet zo goed bekend. daarom zie ik de sloop er ook voor aan dat de auto zonder te keuren is goedgekeurd. helaas is het de enige sloperij in de buurt anders was ik daar liever ook niet naartoe gegaan. ik vind het eigenlijk nu ik erover nadenk al gevaarlijk dat er geen koop overeenkomst is, ik ben bang dat ze straks gaan zeggen we krijgen nog geld van je voor de apk ofzo. andersom kan dat natuurlijk ook .ik kan ook zeggen dat ik nog geld van hun krijg. wat is een mondelinge overeen komst dan waard? ik heb mogelijk ook nog een reserve sleutel van de auto , alleen deze kan ik niet vinden. maar gezien de auto op mijn naam staat zou ik met de reserve sleutel ook de auto kunnen terug halen . wie gaat dan bewijzen dat ik de auto verkocht heb?

drestar
Berichten: 181
Lid geworden op: 05 apr 2013 11:52

Re: Mogelijk Apk fraude?

Ongelezen bericht door drestar »

NeoDutchio schreef:
05 nov 2023 12:19
We beginnen met een auto met mogelijk wat roest op de remleidingen en we zitten nu al op:
*Centrale deurvergrendeling werkt niet
*Sleutel werkt lampje niet meer van
*Kofferbak gaat niet meer open
*Motor trilt
*Storingen in de auto
*Rechter voorraam gaat niet meer open
*APK was al verlopen

De auto heeft dus veel meer gebreken waardoor u de keuze gemaakt hebt om de auto weg te doen. APK was al discutabel aangezien u storingen reset en de oorzaak niet weg neemt. En vervolgens trekt u de dealer in twijfel en denkt u zelfs aan fraude van hun kant. Niet bepaald netjes van u.
Wees blij dat een dergelijke auto van de weg is. Al is het maar tijdelijk.
Niet netjes van mij? hallo de merkdealer Renault garage doet hier zelf aan mee. zij wissen zelf ook deze codes en laten zelf ook de oorzaak voor wat het is... ik snap sowieso al niet waarom er geen storingslampje mag branden voor de apk maar de oorzaak mag wel aanwezig blijven? of het is niet netjes van de merkdealer dat zij dit zo ook doen...

PGros
Berichten: 1140
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Mogelijk Apk fraude?

Ongelezen bericht door PGros »

witte angora schreef:
05 nov 2023 11:14
Op het moment dat de auto af is gekeurd en als zodanig af is gemeld, mag je er niet meer mee de weg op. Nog geen meter.
Je mag altijd van de garage naar huis rijden (en van huis naar garage) met een afgekeurd voertuig (via de kortste weg). En hij mag nog twee maanden voor de deur staan, zonder dat je een bekeuring kunt krijgen, om de reparatie uit te voeren. (Zelf of bij een garage) Verder mag je er niet mee rijden.

Erthanax
Berichten: 9698
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Mogelijk Apk fraude?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Een merkdealer die maar wat aanrommelt, een slecht bekend staande sloper die zomaar een wrak als goedgekeurd afmeldt bij de RDW, een eigenaar die zonder vrijwaring en zonder overeenkomst op papier zijn auto tegen contante betaling van de hand doet, en dat allemaal met een auto die 8 jaar geleden 1000 euro kostte en er nu met elk bericht een paar gebreken bij krijgt. Ik kan dit topic echt niet serieus nemen.

Plaats reactie