LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Nieuwe auto en gebreken

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
Patrca
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 apr 2015 15:21

Nieuwe auto en gebreken

Ongelezen bericht door Patrca »

Hallo Lezer,

Graag jullie advies over volgende situatie.
In november is onze nieuwe BMW geleverd. Na een maand krijgen wij een eerste foutmelding' bandenspanningsensor is uitgevallen'. We zijn naar de dealer geweest en die heeft de sensor vervangen. Inmiddels zitten we nog met hetzelfde probleem en zijn we al drie keer langs de dealer geweest. De dealer heeft alle drie de keren iets vervangen. Nu hebben wij hen een mail gestuurd met het verzoek tot een laatste herstel. We hebben aangegeven dat we hen nog een keer de kans geven het probleem definitief op te lossen. Inmiddels hebben ze de auto weer gemaakt en wederom een onderdeel vervangen. De dealer kon niet aangeven of hiermee het probleem definitief is opgelost. Dan nu de vraag. Wanneer de foutmelding terugkomt willen wij het contract ontbinden op basis van gebreken. Het product voldoet niet aan onze verwachting en gezien het feit dat de auto helemaal nieuw (5 mnd) is, mag je dergelijke meldingen m.i. niet krijgen. Het vertrouwen in de auto is helemaal weg. Kunnen we op basis van bovenstaande informatie het contract ontbinden, en mogen we dit eisen?

Barre Barry
Berichten: 527
Lid geworden op: 05 aug 2013 01:18

Re: Nieuwe auto en gebreken

Ongelezen bericht door Barre Barry »

Patrca schreef:Hallo Lezer,

Graag jullie advies over volgende situatie.
In november is onze nieuwe BMW geleverd. Na een maand krijgen wij een eerste foutmelding' bandenspanningsensor is uitgevallen'. We zijn naar de dealer geweest en die heeft de sensor vervangen. Inmiddels zitten we nog met hetzelfde probleem en zijn we al drie keer langs de dealer geweest. De dealer heeft alle drie de keren iets vervangen. Nu hebben wij hen een mail gestuurd met het verzoek tot een laatste herstel. We hebben aangegeven dat we hen nog een keer de kans geven het probleem definitief op te lossen. Inmiddels hebben ze de auto weer gemaakt en wederom een onderdeel vervangen. De dealer kon niet aangeven of hiermee het probleem definitief is opgelost. Dan nu de vraag. Wanneer de foutmelding terugkomt willen wij het contract ontbinden op basis van gebreken. Het product voldoet niet aan onze verwachting en gezien het feit dat de auto helemaal nieuw (5 mnd) is, mag je dergelijke meldingen m.i. niet krijgen. Het vertrouwen in de auto is helemaal weg. Kunnen we op basis van bovenstaande informatie het contract ontbinden, en mogen we dit eisen?
Het vertrouwen in de auto is weg omdat een waarschuwingslampje voor de bandenspanning niet goed werkt? :shock:

Ontbind als je wilt ontbinden. Daar heb je toch geen steun voor nodig.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Nieuwe auto en gebreken

Ongelezen bericht door witte angora »

Patrca schreef:Het vertrouwen in de auto is helemaal weg. Kunnen we op basis van bovenstaande informatie het contract ontbinden, en mogen we dit eisen?
Wat zegt het juridisch loket/rechtsbijstand/advocaat?

F.van Holten
Berichten: 820
Lid geworden op: 28 dec 2008 14:15

Re: Nieuwe auto en gebreken

Ongelezen bericht door F.van Holten »

Gaat dit echt over een banden spannings meter, die nooit wordt gebruikt, en alleen maar een speeltje is.
Ik zou op deze serieuze gronden de koop ontbinden, (of de sensors van de banden verwijderen, en ééns in het halfjaar langs de pomp rijden voor controlle)

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Nieuwe auto en gebreken

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Het maakt toch niet uit dat jij het een speeltje vindt. Je betaalt er een hoop voor, dus het moet gewoon werken.

Typisch dat als "zielepoten" hier een probleem hebben iedereen met ze meehuilt, en nu komt er een keer iemand die het kennelijk beter heeft getroffen dan de meesten (anders kan je geen BMW betalen) en dan is de klacht onzin.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Nieuwe auto en gebreken

Ongelezen bericht door olaf79 »

In principe heeft u recht op een deugdelijk product. De BMW is verkocht inclusief deze accessoire en dat houdt in dat die accessoire goed dient te werken. Als dit niet het geval is heeft u recht op kosteloze reparatie of vervanging. U kunt pas ontbinding inroepen als dit gezien de onvang van het gebrek gerechtvaardigd is. Gezien het feit dat dit mij een klein gebrek lijkt denk ik niet dat dit de ontbinding van het contract rechtvaardigt.
Op basis van uw omschrijving lijkt het erop alsof de dealer maar wat prutst. U zou de BMW bij een andere merkdealer kunnen laten repareren. Als de dealer kosten voor de reparatie rekent dan kunt u deze verhalen op de dealer waar u de BMW heeft gekocht. (Ik vermoed dat de andere BMW dealer geen kosten aan u zal rekenen en gewoon merkgarantie verleent en de kosten op BMW Nederland verhaalt).
Mocht dit ook niet werken dan kunt u BMW Nederland inschakelen om van het te horen wat zij voor oplossing bieden. Ook heeft u recht om een deel van de aanschafprijs vergoedt te krijgen. In ieder geval ten minste de kosten van dit accessoire.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Nieuwe auto en gebreken

Ongelezen bericht door kokka »

F.van Holten schreef:Gaat dit echt over een banden spannings meter, die nooit wordt gebruikt, en alleen maar een speeltje is.
Ik zou op deze serieuze gronden de koop ontbinden, (of de sensors van de banden verwijderen, en ééns in het halfjaar langs de pomp rijden voor controlle)
Een bandenspanningsmeter is zeer zeker geen speeltje. Heel veel mensen rijden met een verkeerde bandenspanning, wat zowel voor een gevaarlijk weggedrag als hoger verbruik zorgt.
Je kan dit natuurlijk eenvoudig bijhouden met een metertje van een tientje, maar de meter in de auto houdt dat gewoon voor je bij.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Nieuwe auto en gebreken

Ongelezen bericht door olaf79 »

kokka schreef:
F.van Holten schreef:Gaat dit echt over een banden spannings meter, die nooit wordt gebruikt, en alleen maar een speeltje is.
Ik zou op deze serieuze gronden de koop ontbinden, (of de sensors van de banden verwijderen, en ééns in het halfjaar langs de pomp rijden voor controlle)
Een bandenspanningsmeter is zeer zeker geen speeltje. Heel veel mensen rijden met een verkeerde bandenspanning, wat zowel voor een gevaarlijk weggedrag als hoger verbruik zorgt.
Je kan dit natuurlijk eenvoudig bijhouden met een metertje van een tientje, maar de meter in de auto houdt dat gewoon voor je bij.
Dat is ook totaal niet relevant. Moderne auto's zitten vol leuke speeltjes en luxe accessoires. Dat doet er helemaal niet toe. Het is onderdeel van het product waarvoor betaald is en dus moet het gewoon worden opgelost.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Nieuwe auto en gebreken

Ongelezen bericht door kokka »

Helemaal mee eens, en daar is de dealer dan ook druk mee bezig.
Ik denk ook dat ontbinding in dit geval niet redelijk is

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Nieuwe auto en gebreken

Ongelezen bericht door olaf79 »

kokka schreef:Helemaal mee eens, en daar is de dealer dan ook druk mee bezig.
Ik denk ook dat ontbinding in dit geval niet redelijk is
Nou 5x repareren aan hetzelfde onderdeel lijkt me meer prutsen dan er druk mee bezig zijn....

hawkwind
Berichten: 505
Lid geworden op: 18 mar 2012 08:37

Re: Nieuwe auto en gebreken

Ongelezen bericht door hawkwind »

kokka schreef:Helemaal mee eens, en daar is de dealer dan ook druk mee bezig.
Ik denk ook dat ontbinding in dit geval niet redelijk is
Als ik het verhaal van TS zo lees doet dat (vrij nutteloze ,bedoelt voor luie mensen) hulpmiddel het weer.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Nieuwe auto en gebreken

Ongelezen bericht door olaf79 »

hawkwind schreef:
kokka schreef:Helemaal mee eens, en daar is de dealer dan ook druk mee bezig.
Ik denk ook dat ontbinding in dit geval niet redelijk is
Als ik het verhaal van TS zo lees doet dat (vrij nutteloze ,bedoelt voor luie mensen) hulpmiddel het weer.
Als ik jouw reactie zo lees ben jij jaloers op TS omdat hij een duurdere auto kan kopen dan jij. Zielig!

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Nieuwe auto en gebreken

Ongelezen bericht door kokka »

olaf79 schreef:
kokka schreef:Helemaal mee eens, en daar is de dealer dan ook druk mee bezig.
Ik denk ook dat ontbinding in dit geval niet redelijk is
Nou 5x repareren aan hetzelfde onderdeel lijkt me meer prutsen dan er druk mee bezig zijn....
haha ik wil ook niet beweren dat ze kundig lijken in het oplossen van deze storing. maar dan zijn ze in elk geval druk aan het prutsen.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Nieuwe auto en gebreken

Ongelezen bericht door thecure »

zal ik jullie eens een grapje vertellen: het systeem wat jullie een 'speeltje' noemen, is verplicht op nieuwe auto's:

http://www.anwb.nl/auto/nieuws/2013/aug ... enspanning

mijn focus van 2013 heeft het ook al, ideaal vind ik.

de dealers gaan dus meer en meer te maken krijgen met dit systeem, dus ik hoop dat ze wel gaan leren hoe ze hiermee om moeten gaan.
ontbinding zal niet gaan omdat de auto wel gewoon doet waar hij voor is gemaakt, namelijk rijden.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Nieuwe auto en gebreken

Ongelezen bericht door olaf79 »

MichielFRL schreef:Ontbinding van het koopcontract zie ik niet gebeuren.
Nieuwe auto's zitten vol met electronica en de bijbehorende storingen.
Is het niet een probleem wat bij elke BMW uit deze serie voorkomt?
Google eens op Duitse fora. Mogelijk dat het probleem daar besproken wordt.
Electronica dient correct te functioneren anders moet je het niet op de markt brengen. Veel electronica is slim genoeg om zichzelf te repareren en te onderhouden.

Patrca
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 apr 2015 15:21

Re: Nieuwe auto en gebreken

Ongelezen bericht door Patrca »

Bedankt voor jullie reacties. De auto is voor de 4e keer gemaakt en de melding is verdwenen. Dit was eerder ook het geval en toen kwam de melding na 2 weken weer terug. Ik hoop nu dat de melding wegblijft en het probleem is opgelost.

Wat betreft de bandenspanningsensor is dit niet een speeltje, maar heeft hij in onze auto een belangrijke functie. Hij geeft naast de bandenspanning ook aan of we een lekke band hebben. Dit is namelijk niet met het blote oog te zien omdat we noodloopbanden hebben. We kunnen met een lekke band ook x-aantal km doorrijden, maar uiteraard moet je hem meteen vervangen wanneer de sensor dit aangeeft. Dus dit 'speeltje' zoals sommige het noemen, is van groot belang. Ik moet er namelijk niet aan denken wanneer wij op de snelweg rijden en de band begeeft het. Dat is niet alleen gevaarlijk voor ons, maar ook voor het overige verkeer.

wieder
Berichten: 283
Lid geworden op: 10 dec 2014 12:58

Re: Nieuwe auto en gebreken

Ongelezen bericht door wieder »

Patrca schreef:... wanneer wij op de snelweg rijden en de band begeeft het. ..
Dat is mij in 18 jaar tijd ( en plusminus 120000km per jaar ) al 1 hele keer overkomen. In een Mercedes S430. Zonder bandenspanningsmeter, en toch had ik het in de gaatjes...

Barre Barry
Berichten: 527
Lid geworden op: 05 aug 2013 01:18

Re: Nieuwe auto en gebreken

Ongelezen bericht door Barre Barry »

Patrca schreef:We kunnen met een lekke band ook x-aantal km doorrijden, maar uiteraard moet je hem meteen vervangen wanneer de sensor dit aangeeft.
Waarom kan je er dan mee doorrijden?
Patrca schreef: Ik moet er namelijk niet aan denken wanneer wij op de snelweg rijden en de band begeeft het. Dat is niet alleen gevaarlijk voor ons, maar ook voor het overige verkeer.
Waarom? Het zijn toch noodloopbanden waar je mee door kan rijden?

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Nieuwe auto en gebreken

Ongelezen bericht door thecure »

Barre Barry schreef:
Patrca schreef:We kunnen met een lekke band ook x-aantal km doorrijden, maar uiteraard moet je hem meteen vervangen wanneer de sensor dit aangeeft.
Waarom kan je er dan mee doorrijden?
Patrca schreef: Ik moet er namelijk niet aan denken wanneer wij op de snelweg rijden en de band begeeft het. Dat is niet alleen gevaarlijk voor ons, maar ook voor het overige verkeer.
Waarom? Het zijn toch noodloopbanden waar je mee door kan rijden?
Op deze zogenaamde 'runflat' banden kun je maar een bepaalde afstand afleggen als de lucht eruit is, anders wordt de band onherstelbaar beschadigd.
vaak is dit 80 km, en dan ook nog met een aangepaste snelheid, liefst niet hoger dan 80 km/u.

het is dus inderdaad wel van belang om te weten wanneer de druk eruit is. Deze banden zijn dus echt een noodvoorziening om nog thuis te kunnen komen, niet om zorgeloos altijd maar door de blijven rijden bij een lek.

Patrca
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 apr 2015 15:21

Re: Nieuwe auto en gebreken

Ongelezen bericht door Patrca »

Wat thecure zegt is juist. Je mag niet blijven doorrijden met een lekke band. Het is een noodoplossing en je dient de auto dan zo snel mogelijk bij een dealer langs te brengen ter reparatie.

Wat betreft de reacties dat de auto verder doet wat hij moet doen wil ik het volgende vragen. Als jij een nieuwe auto koopt en bij aflevering zitten er twee krassen op, dan neem je de auto toch ook niet mee, ondanks dat hij doet wat hij feitelijk moet doen. Naast het feitelijk gedeelte zit er ook een stukje verwachting. Van een nieuwe auto kan en mag je verwachten dat hij naar behoren werkt. Dat er een keer een storing is ok, maar 4 keer dezelfde storing binnen 4 maanden is iets wat ik niet verwacht bij een auto en zeker niet in deze prijsklasse.

Gesloten