Nieuwe Kia Niro is een schade auto

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
sammyboy
Berichten: 53
Lid geworden op: 26 okt 2017 13:47

Re: Nieuwe Kia Niro is een schade auto

Ongelezen bericht door sammyboy »

Inderdaad is er op dit moment regelmatig contact met de dealer en importeur zo lang er geen oplossing is. Ik heb best behoorlijk verstand van auto's , maar ik had niet verwacht dat ik een nieuwe auto helemaal binnenste buiten moet keren om erachter te komen dat er van alles niet deugt. De auto staat keurig gepoetst in de showroom, je moet van alles en nog wat regelen met de betaling en inruil van je oude auto en je bent al blij als je weet hoe alles werkt om normaal te kunnen rijden. Thuis zie je pas meer en zeker als je de auto zelf wast en de achterbank eens opklapt. De garantie van Kia is inderdaad heel slecht en de dealer zo nodig nog slechter. De reviews van deze dealer op bijv. trustpilot spreken voor zich. Deze auto had zo nooit verkocht mogen worden.
De stand van zaken nu is dat de dealer de auto wel terugnemen en dat ik een nieuwe krijg. Gelukkig heb ik op de mail nu ook een bevestiging van de schade. Helaas is de levertijd nu 1 jaar en ik zou dan behoorlijk bij moeten betalen. Daar ga ik niet mee akkoord en ik heb ze voorgesteld de koop te ontbinden of op korte termijn een nieuwe auto te leveren met een geringe bijbetaling mijnerzijds. Deze week ga ik nog zorgen voor een tweede schaderapport van een andere erkende hersteller en dan krijgt de dealer nog één kans om het netjes op te lossen en anders wordt het juridisch uitgevochten.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Nieuwe Kia Niro is een schade auto

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Waarom is de garantie van Kia slecht?

sammyboy
Berichten: 53
Lid geworden op: 26 okt 2017 13:47

Re: Nieuwe Kia Niro is een schade auto

Ongelezen bericht door sammyboy »

Inderdaad is er op dit moment regelmatig contact met de dealer en importeur zo lang er geen oplossing is. Ik heb best behoorlijk verstand van auto's , maar ik had niet verwacht dat ik een nieuwe auto helemaal binnenste buiten moet keren om erachter te komen dat er van alles niet deugt. De auto staat keurig gepoetst in de showroom, je moet van alles en nog wat regelen met de betaling en inruil van je oude auto en je bent al blij als je weet hoe alles werkt om normaal te kunnen rijden. Thuis zie je pas meer en zeker als je de auto zelf wast en de achterbank eens opklapt. De garantie van Kia is inderdaad heel slecht en de dealer zo nodig nog slechter. De reviews van deze dealer op bijv. trustpilot spreken voor zich. Deze auto had zo nooit verkocht mogen worden.
De stand van zaken nu is dat de dealer de auto wel terugnemen en dat ik een nieuwe krijg. Gelukkig heb ik op de mail nu ook een bevestiging van de schade. Helaas is de levertijd nu 1 jaar en ik zou dan behoorlijk bij moeten betalen. Daar ga ik niet mee akkoord en ik heb ze voorgesteld de koop te ontbinden of op korte termijn een nieuwe auto te leveren met een geringe bijbetaling mijnerzijds. Deze week ga ik nog zorgen voor een tweede schaderapport van een andere erkende hersteller en dan krijgt de dealer nog één kans om het netjes op te lossen en anders wordt het juridisch uitgevochten.

juliomariner
Berichten: 4835
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Nieuwe Kia Niro is een schade auto

Ongelezen bericht door juliomariner »

Waarom een geringe betaling uwerzijds?

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Nieuwe Kia Niro is een schade auto

Ongelezen bericht door Nijogeth »

sammyboy schreef:
18 sep 2023 21:58
De garage heb ik binnen 2 weken op de hoogte gebracht van de lak afwijkingen en er wordt ook absoluut niet gezegd dat het na aankoop is gebeurd. Het heeft alleen weken geduurd voordat ik bij de schade bedrijven terecht kon en dat ligt aan de dealer. Ik ben er van overtuigd dat de dealer en importeur precies weten wat er gebeurd is . Zelf wil ik het nu ook op non conformiteit gaan houden. Ik ga niet een nieuwe auto voor de tweede keer laten spuiten en recht trekken, dat gaat mij een stap te ver.
Gewoon eisen dat ie rechtgetrokken wordt en volledig wordt gespoten. Een goede spuiter zorgt vaak voor een betere laklaag dan af-fabriek. Eventueel kun je nog een eigen kleur kiezen ook.

juliomariner
Berichten: 4835
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Nieuwe Kia Niro is een schade auto

Ongelezen bericht door juliomariner »

Waarom zou TS dat doen? Hij heeft betaald voor een nieuwe auto niet voor een hetstelde schadebak.

sammyboy
Berichten: 53
Lid geworden op: 26 okt 2017 13:47

Re: Nieuwe Kia Niro is een schade auto

Ongelezen bericht door sammyboy »

Natuurlijk ben ik bij de dealer geweest. Gister twee keer. De eerste keer met de bevindingen van het schadebedrijf en op dat moment was er geen tijd om mij te woord te staan. Daarna 's middags nog een keer en er wordt door Janssen Kerres ook niet ontkend dat er gespoten is aan de auto en dat de auto rechts duidelijk korter is dan links. Herstel naar nieuwstaat is niet mogelijk, het blijft dan immers een rechtgetrokken en overgespoten auto en dat is geen nieuwe en zal altijd traceerbaar zijn. Hun aanbod om de auto terug te nemen en mij over een jaar een nieuwe te verkopen met bijbetaling mijnerzijds (de levertijd is inderdaad een jaar) vind ik niet te verteren. Ik ga daar gewoon geen jaar op wachten en sowieso het bedrag dat ze mij willen laten bijbetalen is te hoog.
Zowel de dealer als de importeur zouden zich in dit geval moeten inspannen om op korte termijn een nieuwe te leveren, eventueel in een andere kleur en dat dan met een heel geringe bijbetaling mijnerzijds voor het gebruik van de huidige auto. a.s. donderdag krijg ik een tweede schaderapport en dan ga ik er verder mee.
Ook vraagt er iemand waarom de garantie slecht is van Kia. Welnu mijn vorige auto was een Kia Sportage, waar ik naar grote tevredenheid 6.5 jaar mee gereden heb en die in die tijd is er slechts 1 garantiegevalletje geweest dat NIET door kia is opgelost. Bij koud weer kunnen de rubbers van de toplagers van de veerpoten vreselijk kraken bij auto's uit 2017. Daar ligt ook een service bulletin voor bij de dealers om de rubbers door andere te vervangen. Mijn auto had dat toen ook en het is door de monteur geconstateerd. Ik ben er 2 keer voor terug geweest en telkens was er niets aan de auto gedaan. Uiteindelijk heb ik de rubbers zelf gekocht en de veerpoten er zelf uitgehaald en de rubbers vervangen, de oude originele zaten er gewoon nog in. Dat was al na één jaar. De auto heb ik nadien helemaal zelf onderhouden en ik heb er verder een top auto aan gehad. Zodra Kia iets voor garantie moet doen worden ze kopschuw. Buiten het feit dat mijn nieuwe Niro een schadeauto is kan ik nog steeds niet fatsoenlijk bellen via de bluetooth en dat ligt aan de auto en ook daar is geen misverstand over. Er zijn foto's van gemaakt tijdens het rijden dooreen monteur en dan hoor je weer weken niets. Vragen levert alleen maar het antwoord op dat zij en de importeur het niet weten. Nu met alle schade ellende moet ik zelf de schaderapporten aandragen en is het probleem overduidelijk, maar er gebeurt nog steeds niets, ja een onredelijk inruilvoorstel voor over een jaar. Zowel de importeur als de dealer is te lamlendig om iets op te lossen en daar ga ik ze toch mee helpen nu. Het is nu een kwestie van wachten op het tweede schaderapport a.s. donderdag en dan krijgt de dealer en de importeur een laatste kans om de koop te ontbinden of op heel korte termijn een nieuwe auto te leveren. Mogelijk zet ik de schade rapporten op facebook op de site van Kia. Even nog na het laatste antwoord hierboven. Een auto volledig overspuiten en rechttrekken is en blijft een schade auto die niemand wilen die niet aan de eisen voor een nieuwe voldoet. Aan uw antwoord inzake een andere kleur kan ik zien dat U geen enkel verstand van auto's heeft. Een andere kleur betekent de auto volledig strippen en dan geheel spuiten. Dat betekent nogal wat.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Nieuwe Kia Niro is een schade auto

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En die vorige Kia was van dezelfde dealer?

juliomariner
Berichten: 4835
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Nieuwe Kia Niro is een schade auto

Ongelezen bericht door juliomariner »

Ik zie niet in wasrom u ook maar een euro zou moeten bijbetalen. Wat voor reden geven ze daar voor?
Ik zou ze voorstellen de koop te ontbinden, uw geld compleet terug te betalen.
Hiermee kunt u dan eventueel een nieuwe of gebruikte auto van een fatsoenlijk merk kopen.

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Nieuwe Kia Niro is een schade auto

Ongelezen bericht door witte angora »

Ben even snel een beetje gaan snuffelen. Janssen Kerres heeft 15 vestigingen, en kan maar liefst 9 merken leveren. Geen kleine jongen dus. Ik kan me niet indenken dat er niets tot bijna niets mogelijk is, behoudens een levertijd van een jaar. Die ze waarschijnlijk ook niet eens gaan halen, gezien de problematiek op de wereldmarkt, in alle opzichten. Even gecheckt, er staan nota bene 7 spiksplinternieuwe Nira's op de site. Hopen dat de link werkt: https://www.janssenkerres.nl/voorraad/? ... del[]=Niro

Ik vind het allemaal toch maar een beetje vreemd, eerlijk gezegd.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Nieuwe Kia Niro is een schade auto

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik zou die kwestie toch maar snel regelen, want het bedrijf wordt verkocht.

https://www.1limburg.nl/nieuws/2248920/ ... dse-handen

Arizonakid
Berichten: 1129
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Nieuwe Kia Niro is een schade auto

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Ik zou ook het verhaal van de dealer weleens willen horen in deze, bijzonder geval.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Nieuwe Kia Niro is een schade auto

Ongelezen bericht door Moneyman »

Arizonakid schreef:
19 sep 2023 20:12
Ik zou ook het verhaal van de dealer weleens willen horen in deze, bijzonder geval.
Dat ga je niet krijgen, als TS het al niet eens krijgt...

Ivo.w
Berichten: 1755
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Nieuwe Kia Niro is een schade auto

Ongelezen bericht door Ivo.w »

rwolters schreef:
19 sep 2023 00:46

Transportschade zal niet meer zijn dan lakschade. Een auto zal tijdens transport niet zoveel beschadigd raken dat deze recht moet worden getrokken zoals TS zegt.
Bij het laden/lossen van een RoRo schip is het echt geen uitzondering dat auto's in puin gereden worden. Die medewerkers kunnen best goed sturen, maar een foutje is zo gemaakt. Zeker gezien de snelheid waarmee gewerkt / gereden wordt.
En de auto's staan maar op een paar cm afstand van elkaar. Want ruimte kost geld, dus moeten er zoveel mogelijk auto's op elk dek gezet worden.

Alles bij elkaar betekent dat dat na één foutje 2 tot 5 auto's naar de schadehersteller moeten voor meer dan lakschade.

Die witte folie helpt alleen tegen vervuiling en lichte lakschade tijdens het transport, maar beschermt bijvoorbeeld al niet tegen een fikse steenslag en al helemaal niet tegen schades die ontstaan tijden laden en lossen van schepen, treinen en vrachtwagens.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Nieuwe Kia Niro is een schade auto

Ongelezen bericht door alfatrion »

sammyboy schreef:
18 sep 2023 19:24
De auto is linksachter en rechtsvoor overgespoten en de auto is rechts korter dan links en heeft overduidelijk schade gehad en dit is niet meer in nieuwstaat te brengen.
Dat doet mij denken aan dwaling. Bij dwaling kan de overeenkomst worden vernietigd zodat er nooit een overeenkomst is geweest. Daarnaast denk ik aan een misleidende handelspraktijk, met hetzelfde effect. Daarna komt non-conformiteit, waarbij in eerste instantie een recht op herstel of vervanging is en in tweede instantie recht op ontbinding. Naast dit alles kun je ook denken aan een vergoeding van eventuele andere schade.

sammyboy
Berichten: 53
Lid geworden op: 26 okt 2017 13:47

Re: Nieuwe Kia Niro is een schade auto

Ongelezen bericht door sammyboy »

Het gaat inderdaad vernietigen van de overeenkomst op grond van dwaling worden.

juliomariner
Berichten: 4835
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Nieuwe Kia Niro is een schade auto

Ongelezen bericht door juliomariner »

Heel interessant de uitleg van het lossen van een autoschip maar daar heeft TS niets mee te maken. Hij heeft een nieuwe schadevrije auto gekocht dan moet hij dat ook krijgen en geen opgelapt exemplaar.

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Nieuwe Kia Niro is een schade auto

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

De auto is simpelweg non-conform. U kunt bv nog een afspraak maken bij de RDW voor een keuring zodat u van een onafhankelijke partij exact te horen krijgt wat de problemen zijn. Wellicht dat dat rapport de verkoper wel zal bewegen in actie te komen. Op zich netjes dat ze voor een nieuwe auto willen zorgen, maar dan zullen zij ook in de tussentijd iets moeten regelen qua vervoer. Rijden met een dergelijke schade auto is niet verstandig en een jaar lang fietsen lijkt mij ook geen optie.

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Nieuwe Kia Niro is een schade auto

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

sammyboy schreef:
19 sep 2023 20:53
Het gaat inderdaad vernietigen van de overeenkomst op grond van dwaling worden.
Interessante twist ineens in het geheel. En wat is dan precies de dwaling waar u zich op gaat beroepen? U begon eerst over non-conformiteit, daarna over juridische hulp inschakelen, daarna krijgt de auto eerst nog een nieuw schaderapport en ineens bent u overtuigd van dwaling.
Er is geen verkeerde voorstelling van zaken gegeven, de auto is besteld zoals u die wilde hebben, echter de auto is beschadigd geleverd. Dat is geen normale gang van zaken, dat mocht u niet verwachten, of de verkoper dit wist weet u niet zeker, er is dus een kans dat een beroep op dwaling mank gaat. De auto is sowieso non-conform. De auto is niet ontvangen in de staat zoals u die verwachtte en zoals het normaal is. Die kans als verweer acht ik een stuk groter als bij dwaling.

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Nieuwe Kia Niro is een schade auto

Ongelezen bericht door witte angora »

Neo, alfa gaf exact de juiste volgorde aan. Mocht het een rechtszaak worden, dan kun je denken aan:

- primair dwaling
- subsidiair misleidende handelspraktijk
- subsidiair non-conformiteit.

Dan heb je ze alle drie. Het is prima om met dwaling te beginnen. Mocht de eerste niet lukken, dan komt de tweede aan bod. En dat is nu toch niet anders? Sowieso lopen de gesprekken al, en ontkent het bedrijf niks. Dik kans dat er al snel een oplossing gaat komen.

Plaats reactie