Olieverbruik occasion en garantie

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
Willem24
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 mar 2024 18:21

Olieverbruik occasion en garantie

Ongelezen bericht door Willem24 »

Goedenavond, 6 weken geleden heb ik een Volkswagen Polo gekocht van 2009 met 230.000 kilometer.

De verkoper melde me dat deze auto's vaak olie verbruiken met deze kilometerstand. Dit stond ook op de factuur en hier heb ik dan ook voor getekend.

Nu enkele weken later blijkt het toch meer te zijn dan ik had verwacht en nu starte de auto vanochtend ook niet meer.

Ik heb het autobedrijf gebeld en medegedeeld dat ik de auto terug wil brengen en mijn geld terug wil. Maar deze geeft aan dat ik op de hoogte was van het olieverbruik en ze hierin niets voor mij kunnen betekenen. Betreft het startprobleem willen ze wel voor mij oplossen.

Heb ik door te tekenen dat ik op de hoogte was van het olieverbruik mijn rechten verspeeld met betrekking hier op nu het meer blijkt te zijn dan ik had verwacht?

En wat als de auto nu niet meer start als gevolg van het olieverbruik? Wat zijn mijn rechten dan nog?

Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Olieverbruik occasion en garantie

Ongelezen bericht door Cro »

Wat is meer dan verwacht, welke verwachting had jij, was die realistisch voor het type motor, km stand en de staat van onderhoud en heb je die uitgesproken toen je gewaarschuwd werd? Als het bijvoorbeeld een van de bekende TFSI's, die bij hogere km standen inderdaad weer gingen verbruiken tenzij er een specifieke reparatie uitgevoerd is van enkele duizenden euro's, is 1 liter olie per 1000 km in bepaalde gevallen wel te verwachten bijvoorbeeld. Daarnaast is dat wel een algemeen bekend iets inmiddels.

Vrijwel alle auto's die deze reparatie gehad hebben, zullen echter over documentatie beschikken dat dit is gebeurt omdat dit gunstig is voor de waarde van de auto's. Als de prijs van deze auto realistisch was voor een auto waarbij deze reparatie echter niet gedaan is, en je bent vooraf gewaarschuwd en je hebt ervoor getekend vermoed ik dat je kansen hier best een klein kunnen zijn.

NL-Toontje
Berichten: 30
Lid geworden op: 16 okt 2017 11:30

Re: Olieverbruik occasion en garantie

Ongelezen bericht door NL-Toontje »

Ik kan uit het verhaal van TS niet herleiden wat het (mogelijke) verband is tussen het hoge olieverbruik waar hij van te voren gewaarschuwd is en het feit dat de auto nu niet meer start. (als iemand die een klein beetje van auto's weet kan ik dat verband niet zomaar leggen).

Los van of er wel of geen verband is, lijkt mij de koop ongedaan maken na 6 weken sowieso niet van toepassing.
Wat mogelijk wel een uitweg is, is het feit dat TS mogelijk 'ondeugdelijke waar' heeft gekocht en dat de verkoper op basis daarvan toch minimaal de auto moet repareren en dat biedt de verkoper dus ook netjes aan. (en met repareren bedoel ik dan de auto weer rijdbaar maken en niet het olieverbruik oplossen)

witte angora
Berichten: 30799
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Olieverbruik occasion en garantie

Ongelezen bericht door witte angora »

Willem24 schreef:
28 mar 2024 19:11
De verkoper melde me dat deze auto's vaak olie verbruiken met deze kilometerstand.
Maar waarom heb je hem dan alsnog gekocht? Heb je wel een proefrit gemaakt? Wat heb je er eigenlijk voor betaald? Die vraag stel ik niet zomaar... Mijn Suzuki had bij aankoop een stand van ruim 240.000, bouwjaar 2012. Maar daar was de prijs ook naar. :wink:

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Olieverbruik occasion en garantie

Ongelezen bericht door Moneyman »

Je tekent voor wat je hebt gekregen: een auto met olieverbruik. Als je niets hebt afgesproken over hoeveel dat dan is, ben je vrijwel kansloos.

Ron5300
Berichten: 290
Lid geworden op: 20 jul 2023 16:15

Re: Olieverbruik occasion en garantie

Ongelezen bericht door Ron5300 »

De koop kunt u niet ongedaan maken want u wist dat er hoger olieverbruik aanwezig was en de verkoper heeft dat ook nog eens op de factuur vermeldt.
Het niet willen starten heeft een andere oorzaak en dat probleem wordt door de verkoper verholpen.
Wat ook regelmatig voor komt is dat eigenaren die weten dat motor olie verbruikt olie gaan bijvullen als dat nog niet noodzakelijk is en olie tot het maximum bij gaan vullen waardoor er teveel aan olie bijgevuld wordt.
Dat teveel aan olie wordt door de carter ventilatie in de cilinders terug gevoerd en wordt met de benzine mee verbrand waardoor het lijkt dat de motor veel olie verbruikt maar dat is niet het geval.
Of deze Polo ook van een oliepeil sensor voorzien is hangt van de opties af maar als dat zo is dan pas olie bijvullen als die melding verschijnt niet tot het maximum maar tussen minimaal en maximaal van de peilstok en nooit meer dan die hoeveelheid.

Arizonakid
Berichten: 1129
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Olieverbruik occasion en garantie

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Vervelend, maar wel eigen schuld. Als je tekent voor een auto die olie verbruikt (waarom teken je dat in godsnaam?) kan je niet terug als de auto daadwerkelijk olie verbruikt.

Ivo.w
Berichten: 1755
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Olieverbruik occasion en garantie

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Wat is volgens u een 'te hoog' olieverbruik?

Een liter op 500km? Of een liter op 5000km?
En aangezien het voor de (ver)koop al ter sprake is gekomen: waarom heeft u daarover niet doorgevraagd?

Speedy123
Berichten: 1173
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Olieverbruik occasion en garantie

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Ik zie de relatie tussen het olie verbruik en het niet willen starten niet? Tenzij u de olie niet tijdig bijgevuld heeft en de auto nu niet meer wil starten omdat de motor beschadigd is door olie gebrek. Of als u veel teveel heeft bijgevuld en dat tot schade heeft geleid, boven de max is ook niet goed.

Aangezien de garage het start probleem wil verhelpen, zullen ze ook het olie probleem aan moeten pakken als dat de oorzaak is. Tenzij ze u verwijten met te weinig of teveel olie te hebben gereden.

Hoe dan ook, succes met de reparatie, hopelijk valt het allemaal mee en doet de auto het snel weer.

jonis
Berichten: 2756
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Olieverbruik occasion en garantie

Ongelezen bericht door jonis »

Niet willen starten; het begint met de accu zou ik zeggen.
2 maanden terug nog een droge peilstok bij de C1 van schoonzusje meegemaakt, nog geen nat puntje op de peilstok; maar het niet starten was toch echt de kapotte accu terwijl dashboardverlichting volledig werkte, ook radio etc, geen verzwakking. Op advies van geraadpleegde beun: is de accu en overstarten. Overstarten ook 0,0 resultaat.
Toch door beun accu vervangen, filter en olie ook meteen en zij weer verder ermee.
Niet gedacht; vreesde ook het ergste.

rvjapio
Berichten: 1002
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: Olieverbruik occasion en garantie

Ongelezen bericht door rvjapio »

U tekent voor de kennis van veel olieverbruik en nu vraagt u zich af of u zich heeft vastgelegd. Ja dus. En 'veel' is heel betrekkelijk. Mijn Alfa van 2004 verbruikt ongeveer een halve liter op de 1000. Nou en? Als je de zaak bijhoudt en tijdig bijvult is er niks aan de hand, wat anderen ook zeggen. Inmiddels ben ik 4,5 jaar en 40k km probleemloos verder.
Dat uw auto niet start heeft niks met uw oliepeil te maken. U heeft kortom niks te claimen van uw verkoper.

jonis
Berichten: 2756
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Olieverbruik occasion en garantie

Ongelezen bericht door jonis »

rvjapio schreef:
30 mar 2024 09:22
U heeft kortom niks te claimen van uw verkoper.
Niks? Dat geldt uitsluitend voor olieverbruik.

Een Wiskunde Student
Berichten: 215
Lid geworden op: 25 nov 2023 10:56

Re: Olieverbruik occasion en garantie

Ongelezen bericht door Een Wiskunde Student »

Een hoog olieverbruik en niet starten kan simpel of desastreus zijn.

Het kan een slappe accu zijn, maar net zo goed betekenen dat de motor is vastgelopen door onvoldoende smering. In dat geval heb je een nieuwe motor nodig wat de auto ongetwijfeld niet meer waard is

Helaas denk ik dat zelfs in het desastreuze geval er niets te claimen valt omdat je onderzoek had kunnen en moeten doen naar het olieverbruik alvorens de auto vol in te zetten

Ron5300
Berichten: 290
Lid geworden op: 20 jul 2023 16:15

Re: Olieverbruik occasion en garantie

Ongelezen bericht door Ron5300 »

De oorzaak van het niet starten van de auto is niet relevant omdat Ts de koop wenst te ontbinden en gebruikt het niet willen starten als hoofdreden.
Die vlieger gaat niet op omdat Ts de verkoper de kans dient te krijgen het startprobleem op te lossen, die kans wordt door de verkoper ook gegeven maar aan het hoge olieverbruik hoeft de verkoper niets te doen omdat Ts bij aankoop als wist dat er een hoog olieverbruik aanwezig was en kan zich dus niet op een verborgen gebrek beroepen.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Olieverbruik occasion en garantie

Ongelezen bericht door alfatrion »

Willem24 schreef:
28 mar 2024 19:11
Ik heb het autobedrijf gebeld en medegedeeld dat ik de auto terug wil brengen en mijn geld terug wil. Maar deze geeft aan dat ik op de hoogte was van het olieverbruik en ze hierin niets voor mij kunnen betekenen. Betreft het startprobleem willen ze wel voor mij oplossen.
Dat lijkt mij correct. De verkoper hoeft over het olieverbruik in beginsel niets aan te geven. Dat ze hier toch wat over aangeven is een hint dat het olieverbruik erg hoog is.

Een Wiskunde Student
Berichten: 215
Lid geworden op: 25 nov 2023 10:56

Re: Olieverbruik occasion en garantie

Ongelezen bericht door Een Wiskunde Student »

Ron5300 schreef:
30 mar 2024 11:06
De oorzaak van het niet starten van de auto is niet relevant omdat Ts de koop wenst te ontbinden en gebruikt het niet willen starten als hoofdreden.
Die vlieger gaat niet op omdat Ts de verkoper de kans dient te krijgen het startprobleem op te lossen, die kans wordt door de verkoper ook gegeven maar aan het hoge olieverbruik hoeft de verkoper niets te doen omdat Ts bij aankoop als wist dat er een hoog olieverbruik aanwezig was en kan zich dus niet op een verborgen gebrek beroepen.
Het niet starten kan ook een direct gevolg zijn van het hoge olieverbruik , als bijvoorbeeld motor is vasrgelopen door onvoldoende smering vanwege gebrek aan olie.

kuklos
Berichten: 9773
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Olieverbruik occasion en garantie

Ongelezen bericht door kuklos »

Een Wiskunde Student schreef:
30 mar 2024 17:45
Ron5300 schreef:
30 mar 2024 11:06
De oorzaak van het niet starten van de auto is niet relevant omdat Ts de koop wenst te ontbinden en gebruikt het niet willen starten als hoofdreden.
Die vlieger gaat niet op omdat Ts de verkoper de kans dient te krijgen het startprobleem op te lossen, die kans wordt door de verkoper ook gegeven maar aan het hoge olieverbruik hoeft de verkoper niets te doen omdat Ts bij aankoop als wist dat er een hoog olieverbruik aanwezig was en kan zich dus niet op een verborgen gebrek beroepen.
Het niet starten kan ook een direct gevolg zijn van het hoge olieverbruik , als bijvoorbeeld motor is vasrgelopen door onvoldoende smering vanwege gebrek aan olie.
Dat kan alleen als de rijder alle waarschuwingssignalen negeert die de auto geeft vanwege een te laag oliepeil.

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Olieverbruik occasion en garantie

Ongelezen bericht door rwolters »

- wat staat er exact op het contract over het olieverbruik?
- heb je met de juiste olie bijgevuld?
- is al onderzocht (en bevestigd) of het niet starten door het olieverbruik komt (leeg oliebad bijvoorbeeld)?

v.d.Heyden
Berichten: 738
Lid geworden op: 19 jan 2010 22:04

Re: Olieverbruik occasion en garantie

Ongelezen bericht door v.d.Heyden »

Wil de auto niet starten (startmotor draait niet) of wil de motor niet aanslaan (startmotor draait wel).
In het eerste geval kan het de accu of de startmotor zijn (of in het ergste geval zit de motor vast), in het tweede geval heeft het niets met de accu te maken.
Wanneer is er voor het laatst olie bijgevuld? Hoe staat het oliepeil nu, onder het minimum van de peilstok?

Plaats reactie