LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Renault Scenic

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
zanesie
Berichten: 20
Lid geworden op: 18 mei 2009 18:26

Renault Scenic

Ongelezen bericht door zanesie »

Goedendag.

Ik heb drie weken geleden bij een garage in Ede een Renault Scenic gekocht uit '97.
De auto ziet er zeer netjes uit en na een testrit heb ik geen vreemde dingen kunnen ontdekken.
De prijs die ik heb betaald is €1250,-. Verder stond op de bon "geen garantie"

Nu na drie weken in de auto gereden te hebben met in totaal zo'n 1000km ben ik bang dat mijn versnellingsbak kapot is/gaat.
Van de week reed ik namelijk op de A7 met 120Km/h en schoot de pook een aantal keer uit de 5de versnelling. Na wat rondgekeken te hebben op Google, kwam ik er achter dat een veel voorkomend probleem bij een Scenic is dat de moer in de versnellingsbak, die de versnelling in z'n 5 moet houden, los gaat.

Dit is iets waar ik veel over gelezen heb. Mocht het niet deze moer zijn dan heb ik een groter probleem en is de hele bak stuk.

Nu is mijn vraag,

* Had de garage dit kunnen weten?
* Kan het zomaar dat je geen verdere garantie krijgt voor iets wat je via een autobedrijf koopt?
* Kan ik verhaal halen bij de garage of heb ik geen poot om op te staan?

Ik ben er al mee naar een dealer geweest en die gaf me wel een kans dat enkel de moer los zat, maar de kans was wel klein.
Dat zou dus betekenen dat als de bak echt helemaal stuk is, mijn auto naar de sloop kan brengen en kan fluiten naar me auto en me centjes.

CSM
Berichten: 511
Lid geworden op: 31 aug 2011 10:37

Re: Renault Scenic

Ongelezen bericht door CSM »

Een vier jaar oude Scenic voor maar 1250 Euro? Wat was de reden dat ie zo goedkoop was?

Pindakaaspotje
Berichten: 1672
Lid geworden op: 02 jan 2009 19:01

Re: Renault Scenic

Ongelezen bericht door Pindakaaspotje »

***CENSUUR! TROS RADAR
Laatst gewijzigd door Pindakaaspotje op 29 dec 2011 17:49, 1 keer totaal gewijzigd.

CSM
Berichten: 511
Lid geworden op: 31 aug 2011 10:37

Re: Renault Scenic

Ongelezen bericht door CSM »

:oops:

Oh ja...

zanesie
Berichten: 20
Lid geworden op: 18 mei 2009 18:26

Re: Renault Scenic

Ongelezen bericht door zanesie »

Pindakaaspotje schreef:Altijd zo mooi hé. Je koopt een auto met uitdrukkelijk dat je specifiek afziet van enkele garantie. (daarom is ie ook goedkoper) En komt vervolgens klagen/vragen of je toch geen garantie kan claimen.

En om het antwoord te geven: NEE, Dat kan niet. Je hebt zelf voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten, dan moet je alleen niet klagen als je nat wordt.
Ik vind dat ik niet voor een dubbeltje op de eerste rang heb willen zitten.
Ik heb de garagehouder duidelijk gemaakt dat ik na twee miskopen nu een auto wil hebben waar ik zeker nog twee tot drie jaar in kan rijden.
Hierop heeft hij gezegd dat dat met deze auto wel gaat lukken.

Tevens heb ik goed gezocht op diverse site's en kwam deze auto zeker niet als "goedkoop" uit de bus.

Volgens mij heb ik als koper toch wel enkel garanties als ik bij een bedrijf iets koop.
Ook al staat er op de bon anders vermeld. Dat is dan wel makkelijk ergens onderuit kunnen komen als we dat overal op gaan zetten.

Pindakaaspotje
Berichten: 1672
Lid geworden op: 02 jan 2009 19:01

Re: Renault Scenic

Ongelezen bericht door Pindakaaspotje »

***CENSUUR! TROS RADARnti.
Laatst gewijzigd door Pindakaaspotje op 29 dec 2011 13:41, 1 keer totaal gewijzigd.

zanesie
Berichten: 20
Lid geworden op: 18 mei 2009 18:26

Re: Renault Scenic

Ongelezen bericht door zanesie »

Het was eigenlijk zo.

Ik kon de auto meenemen voor dat geld of ik had een keuze in drie verschillende pakketten.
Precies de inhoud daarvan weet ik niet meer, maar er was er één met een nieuwe APK. (vond ik niet nodig aangezien deze tot 08-2012 geldig is)
De andere twee zou ik nu niet meer weten.

Verder niets specifiek over de garantie afgesproken. Dit werd later op de bon aangekruist. En ja, daar heb ik wel mijn handtekening onder gezet ja.
Ik heb mijn voorgeschiedenis met auto's verteld tegen die man en die vond het wel erg sneu voor me dat ik steeds maar kort een auto in bezit had.
Daarom vroeg ik hem naar het aantal te rijden jaren voor deze auto.

Maar goed. Ik snap dus dat ik geen poot heb om op te staan.
Ik ga morgen maar naar de garage hier in mijn stad en duimen dat het probleem nog te verhelpen is zonder al te hoge kosten.
Ik bel evengoed ook nog een keer naar die garage in Ede. Misschien kan ik nog enige coulance krijgen.

Suzanne 326
Berichten: 400
Lid geworden op: 01 sep 2011 10:37

Re: Renault Scenic

Ongelezen bericht door Suzanne 326 »

Hallo,
Wel grappig dat u zomaar een handtekening zet waar de verkoper "kruisjes" heeft neergezet en afspraken heeft gemaakt die u niet meer weet???? Een auto van jaar en 1250,00 euro......hoelang wilt u nog garantie.....???? Bah.....als je op dit soort site's kijkt wordt je doodziek van al die consumenten.....zou toch eens bij degene die dit soort site's beheert willen vragen om de berichten te toetsen....het gaat werkelijk nergens over

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Renault Scenic

Ongelezen bericht door thecure »

wie koopt er in hemelsnaam dan ook een auto van 14 jaar oud.. dan vraag je toch om problemen.
en als u de prijzen optelt van al die drie miskopen, had u waarschijnlijk nu een goede jonge auto kunnen kopen.

zanesie
Berichten: 20
Lid geworden op: 18 mei 2009 18:26

Re: Renault Scenic

Ongelezen bericht door zanesie »

thecure schreef:wie koopt er in hemelsnaam dan ook een auto van 14 jaar oud.. dan vraag je toch om problemen.
en als u de prijzen optelt van al die drie miskopen, had u waarschijnlijk nu een goede jonge auto kunnen kopen.
Wat is er mis met auto's van 14 jaar? Er rijden er genoeg rond van deze leeftijd hoor. En dat optellen gaat nergens over natuurlijk.
Als ik al me salaris had bewaard dan was ik nu miljonair geweest. (nou ja, een aardig eind op weg dan)
Ken zat mensen die oudere auto's hebben en die rijden zonder enig probleem.
Vind persoonlijk zelfs de technieken van deze auto's beter dan tegenwoordig.
Alles gaat nu maar met die zeer gevoelige electonica.

Lees even wat topic's over nieuwe auto's en ook daar komen veel problemen voor.

zanesie
Berichten: 20
Lid geworden op: 18 mei 2009 18:26

Re: Renault Scenic

Ongelezen bericht door zanesie »

Suzanne 326 schreef:Hallo,
Wel grappig dat u zomaar een handtekening zet waar de verkoper "kruisjes" heeft neergezet en afspraken heeft gemaakt die u niet meer weet???? Een auto van jaar en 1250,00 euro......hoelang wilt u nog garantie.....???? Bah.....als je op dit soort site's kijkt wordt je doodziek van al die consumenten.....zou toch eens bij degene die dit soort site's beheert willen vragen om de berichten te toetsen....het gaat werkelijk nergens over
Nou langer dan drie weken !
En die "afspraken" waar je het over heb waren opties. Voor geen enkele klant een verplichting verder.

Maar als je doodziek wordt van al die consumenten (waar je zelf ook toebehoort) geef dan aub geen commentaar. Beetje jammer dat mensen dan altijd zo reageren. Daar wordt ik nou zo doodziek van.

Maar we gaan van het onderwerp af.
Laten we het maar sluiten. Ik weet me standpunt inmiddels.
Gewoon pech gehad dus.

CSM
Berichten: 511
Lid geworden op: 31 aug 2011 10:37

Re: Renault Scenic

Ongelezen bericht door CSM »

Dat kun je wel beweren, maar de feiten spreken niet echt in je voordeel, kerel.

bert4321
Berichten: 111
Lid geworden op: 01 mar 2010 16:37

Re: Renault Scenic

Ongelezen bericht door bert4321 »

Ik ben er al mee naar een dealer geweest en die gaf me wel een kans dat enkel de moer los zat, maar de kans was wel klein.
Dat zou dus betekenen dat als de bak echt helemaal stuk is, mijn auto naar de sloop kan brengen en kan fluiten naar me auto en me centjes.
Er moeten een aantal zaken niet door elkaar gehaald worden:
1. Een auto (ook een van 14 jaar oud) dient ten tijde van de koop geschikt te zijn voor gebruik op de openbare weg.
2. Gebreken kunnen altijd later ontstaan, maar binnen 6 maanden na aankoop heerst een wettelijk vermoeden dat het product bij koop al biet goed is. Wanneer de verkopende partij beweert dat het gebrek later ontstaan is zal deze dit aannemelijk moeten maken.
3. De koper heeft een onderzoeksplicht.
4. Zelfs wanneer de bak defect is hoeft dat niet het einde van de auto te zijn. Als deze verder in goede staat is kan er een bak uit een sloopauto ingehangen worden. Dat is goedkoper dan weer een auto van 1250 Euro kopen, want een auto uit deze prijsklasse waar het eerste jaar geen onderhoud aan zit vind je niet.

Ik zou zelf contact opnemen met de garage om te kijken of ze hier iets aan kunnen doen. Misschien is deze wel te goeder trouw geweest. Nergens in het verhaal lees ik dat je al contact met de verkopende partij gehad hebt.

bert4321
Berichten: 111
Lid geworden op: 01 mar 2010 16:37

Re: Renault Scenic

Ongelezen bericht door bert4321 »

P.S. Los van het bovenstaande ben ik het met de andere posters eens dat je met een auto van deze leeftijd bewust een risoco neemt. Stel dat een dergelijke aude auto gemiddeld een grote reparatie per jaar heeft dan betekent dit dat er een 50% kans is dat er in de eerste 6 maanden iets duurs stuk gaat. En dan gaan we ervan uit dat de vorige eigenaar alle onderhoud tot het moment van heeft laten uitvoeren.

zanesie
Berichten: 20
Lid geworden op: 18 mei 2009 18:26

Re: Renault Scenic

Ongelezen bericht door zanesie »

Dank je Bert,

Dit zijn antwoorden waar ik iets aan heb.

Klopt idd dat ik nog geen contact heb opgenomen met de verkopende partij. Het "probleem" is de 27ste jl. ontstaan en tot nu toe nog geen tijd gehad om te bellen.
Dit ga ik vanmiddag doen.
Hoop idd dat de garagehouder te goeder trouw is geweest bij het aankopen van de vorige eigenaar en dat hij enige coulance toont bij mijn verhaal. Misschien kan hij er een sloopbak onder zetten voor me mocht het probleem niet te verhelpen zijn.

Ik snap uiteraard dat ik geen jaar garantie heb op deze auto, maar er stond me ergens iets bij dat je als koper andere wettelijke garantie heb en ook wettelijke beperkingen uiteraard.

Ik ga vandaag eerst naar me eigen garage toe (woon zelf in Zaandam, vandaar dat ik niet zomaar even naar Ede ga rijden) om het olie te vervangen.
Zo kunnen we zien of er gruis in de olie zit. Dan weten we genoeg.

Bedankt voor je info !

Ps. De auto is dealer onderhouden geweest en ben de derde eigenaar.

bert4321
Berichten: 111
Lid geworden op: 01 mar 2010 16:37

Re: Renault Scenic

Ongelezen bericht door bert4321 »

In dit topic staat interessante info:
http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic.php?f=2&t=99034

Onder ander een uitspraak van de rijdende rechter. Wanneer je het hard en emotioneel speelt kan het balletje twee kanten uit rollen. Bovendien zit je dan langere tijd zonder auto. Als het gebrek bij de koop al aanwezig was heb je recht op kosteloos herstel, maar als de garage aannemelijk kan maken dat het probleem later ontstaan is vang je bot.

Ga open het gesprek aan en kijk of ze iets willen doen. Als je bv kosten willen delen zou je uiteindelijk uit kunnen komen op een constructie waarbij je de sloopbak betaalt en zij deze gratis monteren. Alles hangt er wel vanaf of de auto veder nog in goede staat is. Vraag aan de garage waar deze nu staat of de auto het nog waard is om deze te repareren.

zanesie
Berichten: 20
Lid geworden op: 18 mei 2009 18:26

Re: Renault Scenic

Ongelezen bericht door zanesie »

De auto is het zeer zeker nog waard om gerepareerd te worden. Als je zou zeggen dat hij 5 jaar oud was zou je het ook geloven. Hij ziet er zeer netjes uit zowel van binnen en van buiten.

Qua prijscategorie zit hij in de normale prijsklasse voor dit soort auto's. Dus "te mooi om waar te zijn" is het niet.

Ik ben net bij de garage geweest en deze gaat vanmiddag (en waar ik bij ben omdat ik garage's niet vertrouw) de versnellingsbakolie verversen.
Zo kunnen we bekijken of er gruis in de olie zit. Zo niet dan is het de moer, zo wel dan moet de bak eraf.

Ik laat het vervolg weten.

zanesie
Berichten: 20
Lid geworden op: 18 mei 2009 18:26

Re: Renault Scenic

Ongelezen bericht door zanesie »

Zo, goed nieuws. (tot zover)

De auto heeft op de brug gestaan en na het loshalen van de dop waarmee je de olie uit de bak liet lopen, liep er een kleine hoeveelheid olie uit.
De olie was wel vies, maar er zaten, na grondig onderzoeken door ons beide, metalen deeltjes of gruis in.
Wel had ik dus ergens een lek zitten want normaal kan de olie er niet uit.
De monteur begon met bijvullen totdat hij begon te lekken.
Een geluk voor mij was dit buiten de bak. Namelijk bij de ashoes.
Na inspectie van die ashoes zagen we er een groot gat in zitten. Daar liep de olie dus weer uit vandaan.

Ik mocht volgens hem van geluk spreken dat het aan de buitenkant zat en de bak, tot zo ver blijkt, nog in orde was.

De reparatie hiervan heeft een uurtje in beslag genomen en kosten me totaal €170,-.

Natuurlijk weten we niet precies de staat van de bak, maar na een stuk gereden te hebben merk ik wel enig verschil.

Maar nu. Is het aanneembaar dat dit euvel al aanwezig was toen ik de auto kocht?
Volgens deze garage bijna zeker van wel.
Zal ik dan toch een telefoontje wagen naar de garage in Ede om te vragen of ik deze kosten bij hem kan neerleggen?
De APK van de auto is september jl. geweest. Had dit gezien moeten worden? Dus hoort dit bij een APK?

Ik laat me graag informeren.

bert4321
Berichten: 111
Lid geworden op: 01 mar 2010 16:37

Re: Renault Scenic

Ongelezen bericht door bert4321 »

Formeel gezien moet je de verkopende partij in staat stellen om het probleem op te lossen. Dat heb je niet gedaan. Wettelijk gezien kan je dus niets meer claimen.
Je eventueel vriendelijk kunnen vragen of ze je uit coulance tegemoed willen komen omdat de lekkage dusdanig groot was dat deze er al een tijdje had moeten zijn, maar ik denk dat ze niets vergoeden (zou ik eerlijk gezegd ook niet doen als ik niet in de gelegenheid gesteld werd om het probleem op te lossen).

zanesie
Berichten: 20
Lid geworden op: 18 mei 2009 18:26

Re: Renault Scenic

Ongelezen bericht door zanesie »

Het is zo dat ik in Zaandam woon en de garage waar de auto gekocht is zit in Ede. Dit is ruime een uur rijden. Dat kon ik dus de auto niet meer aandoen.

Ik ga gewoon morgen bellen en vriendelijk het probleem voorleggen.

Nee heb ik, ja kan ik krijgen.


Dank jullie voor de op- en aanmerkingen.

Gesloten