Reparatie koppelingsplaten Kia Picanto: valt niet onder garantie

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
Ini-Yogini
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 jul 2021 16:59

Reparatie koppelingsplaten Kia Picanto: valt niet onder garantie

Ongelezen bericht door Ini-Yogini »

Beste forum deelnemers,
Mijn 2e Kia Picanto is inmiddels 4 jaar, in april gekeurd, beurtjes altijd bij de dealer laten doen en 50700 op de teller. Ik heb hem nieuw gekocht. Van de week ging ik voor ruiterwisserbladen en de banden op spanning brengen bij een nieuwe dealer langs daar de vorige ermee gestopt is. Er zat een vriendelijke receptionist van de Kia. Hij deelde mij mede dat er een reparatie voor nieuwe koppelingsplaten aan zat te komen daar er erg veel ruimte zit op het pedaal voordat deze vrij komt. Echter valt dit niet onder de 7 jaar garantie die Kia geeft omdat het volgens Kia normale slijtage is. Maar ik verwacht voor zo'n lange garantie periode wel een betere kwaliteit. Ik rijd al vele jaren in kleine auto's waar ik veel meer km mee maakte en had nooit last van deze slijtage daar ik niet met mijn voet op de koppeling blijf. Ik heb nog met de dealer gebeld waar ik de Kia aangekocht heb maar kwam niet verder dan de telefoniste, zij vertelde mij dat zij met een ander merk auto hetzelfde had en dat dit normaal is voor kleine auto's. Nou daar ben ik het niet mee eens.
Wat vind U daarvan, heeft u daar ook ervaring mee dat de koppeling zo snel slijt.
Ik hoor graag uw antwoord.

Sira
Berichten: 654
Lid geworden op: 23 nov 2005 15:11
Beste antwoord
Gekozen door Ini-Yogini

Re: Reparatie koppelingsplaten Kia Picanto: valt niet onder garantie

door Sira » 11 jul 2021 19:41

witte angora schreef:
11 jul 2021 10:10
Ini-Yogini schreef:
10 jul 2021 17:33
erg veel ruimte zit op het pedaal voordat deze vrij komt.
Volgens mij zou je dat toch af moeten kunnen stellen. Althans, bij oudere auto's kon je dat altijd afstellen, tot ze echt versleten waren.
Klopt, dat kon je vroeger zelf doen. Weet niet of dat tegenwoordig ook nog kan, maar ze verdienen daar natuurlijk minder aan.

De laatste keer dat ik bij een merkdealer ben geweest, zal halverwege jaren '80 zijn geweest. Ik ga na de garantie altijd naar een dorpsgarage, veel persoonlijker, gunstigere prijzen en betere service. Als zij de boel proberen te belazeren, gaat het praatje het hele dorp door.
Het is bij merkdealers overigens niet vreemd wanneer je voor een eenvoudig klusje komt (APK of zo) dat dan blijkt dat ook o.a. de remschijven + blokjes vervangen moeten worden.
NeoDutchio
Berichten: 12329
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Reparatie koppelingsplaten Kia Picanto: valt niet onder garantie

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Het slijten kan verschillende oorzaken hebben. U geeft zelf al aan niet met de voet op de koppeling te rijden, maar door veel stadskilometers slijt het ook harder dan bij snelwegkilometers.
Als u meent dat de slijtage veel te snel is, dan is dat aan u om aan te tonen . Zeggen dat een andere auto er geen last van heeft is geen onderbouwing, tenzij u kan aantonen dat u exact hetzelfde reed met die auto en ook nog eens volgens normaal gebruik.

Ivo.w
Berichten: 1755
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Reparatie koppelingsplaten Kia Picanto: valt niet onder garantie

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Afhankelijk van het gebruik kan een koppeling enkele meters(!) tot enkele honderdduizenden kilometers mee.

Genoeg mensen die bij wegrijden met zware belading op een steile helling of wanneer ze vast zitten in de modder in één keer hun goede koppeling oproken omdat ze verkeerd bezig zijn. Maar als je het die mensen zelf vraagt, hebben ze niets fout gedaan.

En er zijn ook genoeg mensen die vrijwel uitsluitend snelweg kilometers maken waarbij de koppeling langer mee gaat dan de rest van de auto.

In stads- en file verkeer slijt een koppeling net als de remblokjes relatief snel. Een levensduur van 50.000 kilometer is dan echt niet gek. In 50.000 kilometer stadsverkeer gebruik je de koppeling immers veel vaker dan in bijvoorbeeld 200.000 kilometer met voornamelijk snelweg verkeer.

rvjapio
Berichten: 1002
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: Reparatie koppelingsplaten Kia Picanto: valt niet onder garantie

Ongelezen bericht door rvjapio »

Koppelingsplaten vallen nooit onder garantie. Omdat ze te afhankelijk zijn van het gebruik van de berijder. Maar als u nergens last van hebt waarom zou u er dan iets aan laten doen? Dan zou ik er gewoon mee doorrijden. U heeft een mededeling gehad. Verder niks.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Reparatie koppelingsplaten Kia Picanto: valt niet onder garantie

Ongelezen bericht door witte angora »

Ini-Yogini schreef:
10 jul 2021 17:33
erg veel ruimte zit op het pedaal voordat deze vrij komt.
Volgens mij zou je dat toch af moeten kunnen stellen. Althans, bij oudere auto's kon je dat altijd afstellen, tot ze echt versleten waren.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Reparatie koppelingsplaten Kia Picanto: valt niet onder garantie

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Een onderdeel kan een fabricagefout hebben waardoor deze vroegtijdig defect raakt. Valt dan gewoon onder de garantie.

Zie verder https://www.ad.nl/auto/is-die-auto-nu-al-stuk~a73eda62/

Las hier een Britse casus waar de consument in een vergelijkbaar geschil volledig in het gelijk is gesteld:
https://www.themotorombudsman.org/case- ... -failure-2

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat dit voor topicstarter ook geldt. Die kan het probleem aan Bovag voorleggen mits de auto bij een Bovag-garage is gekocht.

Lady1234
Berichten: 27125
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Reparatie koppelingsplaten Kia Picanto: valt niet onder garantie

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Die nieuwe dealer kan ook een beetje omzet zien.

NeoDutchio
Berichten: 12329
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Reparatie koppelingsplaten Kia Picanto: valt niet onder garantie

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Lady1234 schreef:
11 jul 2021 10:28
Die nieuwe dealer kan ook een beetje omzet zien.
Ook dat kan een juiste gedachte zijn. Toen ik na mijn verhuizing bij een andere dealer terecht kwam was het eerste dat hij zij dat de airco niet goed koelde. Het was maar een stadsauto'tje, die airco werd dus nauwelijks gebruikt. Niets aan laten doen tot de keuring het jaar er op bij een andere dealer. Kreeg netjes een formulier mee en er was niets mis met de temperatuur.

16again
Berichten: 16105
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Reparatie koppelingsplaten Kia Picanto: valt niet onder garantie

Ongelezen bericht door 16again »

NeoDutchio schreef:
11 jul 2021 11:09
Het was maar een stadsauto'tje, die airco werd dus nauwelijks gebruikt. Niets aan laten doen tot de keuring het jaar er op bij een andere dealer. Kreeg netjes een formulier mee en er was niets mis met de temperatuur.
Betrof het APK? Die kijken toch niet eens naar airco

NeoDutchio
Berichten: 12329
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Reparatie koppelingsplaten Kia Picanto: valt niet onder garantie

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

16again schreef:
11 jul 2021 11:14
NeoDutchio schreef:
11 jul 2021 11:09
Het was maar een stadsauto'tje, die airco werd dus nauwelijks gebruikt. Niets aan laten doen tot de keuring het jaar er op bij een andere dealer. Kreeg netjes een formulier mee en er was niets mis met de temperatuur.
Betrof het APK? Die kijken toch niet eens naar airco
Gezien de weinige kilometers deden we bij de APK altijd een grote beurt. En bij de merkdealer zat daar ook een zomercheck bij. Kosten elk jaar rond de €250,- plus de slijtage delen (een band of een rem). Met de keuring bedoel ik dus niet alleen de APK.

Sira
Berichten: 654
Lid geworden op: 23 nov 2005 15:11

Re: Reparatie koppelingsplaten Kia Picanto: valt niet onder garantie

Ongelezen bericht door Sira »

witte angora schreef:
11 jul 2021 10:10
Ini-Yogini schreef:
10 jul 2021 17:33
erg veel ruimte zit op het pedaal voordat deze vrij komt.
Volgens mij zou je dat toch af moeten kunnen stellen. Althans, bij oudere auto's kon je dat altijd afstellen, tot ze echt versleten waren.
Klopt, dat kon je vroeger zelf doen. Weet niet of dat tegenwoordig ook nog kan, maar ze verdienen daar natuurlijk minder aan.

De laatste keer dat ik bij een merkdealer ben geweest, zal halverwege jaren '80 zijn geweest. Ik ga na de garantie altijd naar een dorpsgarage, veel persoonlijker, gunstigere prijzen en betere service. Als zij de boel proberen te belazeren, gaat het praatje het hele dorp door.
Het is bij merkdealers overigens niet vreemd wanneer je voor een eenvoudig klusje komt (APK of zo) dat dan blijkt dat ook o.a. de remschijven + blokjes vervangen moeten worden.

cherokee
Berichten: 336
Lid geworden op: 29 jul 2007 17:15

Re: Reparatie koppelingsplaten Kia Picanto: valt niet onder garantie

Ongelezen bericht door cherokee »

Vrijwel alle auto's zijn de laatste 15 a 20 jaar voorzien van een zelfstellende koppeling. En als je dan op een punt komt dat hij heel hoog pas begint aan te grijpen is de boel gewoon op. Maar een koppelingsset (plaat + drukgroep) voor een Picanto is niet duur en qua werkplaatsuren valt het ook nog wel mee.
Garantie is het in ieder geval niet, het betreft hier gewoon een slijtdeel (tenzij er iets zou zijn afgebroken, maar daar lijkt het niet op).
Wat betreft de km stand van de Picanto: dat koppelingen van kleine auto's relatief kort meegaan zie je meer, ook bij de Aygo en zijn broertjes komt het veel voor. Dat komt mede omdat er door het lage vermogen vanuit stilstand met meer slip wordt weg gereden dan bij auto's met meer koppel.
Wat ik TS wel zou willen adviseren: gewoon doorrijden tot hij echt begint te slippen. Nu al vervangen heeft geen zin, en zo'n ding kan nog wel duizenden km's meegaan.

jonis
Berichten: 2756
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Reparatie koppelingsplaten Kia Picanto: valt niet onder garantie

Ongelezen bericht door jonis »

Sira schreef:
11 jul 2021 19:41
Het is bij merkdealers overigens niet vreemd wanneer je voor een eenvoudig klusje komt (APK of zo) dat dan blijkt dat ook o.a. de remschijven + blokjes vervangen moeten worden.
In de tijd dat het gemiddeld wagenpark van het land 10,5 jaar oud is, is het natuurlijk ook niet vreemd dat er " opeens " iets meer bij de beurt/apk moet gebeuren.

jonis
Berichten: 2756
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Reparatie koppelingsplaten Kia Picanto: valt niet onder garantie

Ongelezen bericht door jonis »

cherokee schreef:
11 jul 2021 19:56
Wat ik TS wel zou willen adviseren: gewoon doorrijden tot hij echt begint te slippen. Nu al vervangen heeft geen zin, en zo'n ding kan nog wel duizenden km's meegaan.
Volgens mij is het al meer dan 2 jaar geleden dat de dealer me vertelden dat de koppeling richting einde gaat en vervangen misschien wel optie was. Maar doorrijden totdat het gaat slippen kon ook.
Ik weet natuurlijk ook niet waarom de monteur het op dat moment vond of dacht; puntje daarbij is dat de koppelingscilinder kraakt en dat ik die zelf af en toe smeer, die smeer ik nu ook voor de beurt en heb ze verder er niet meer over gehoord, slippen doet de koppeling in elk geval nog altijd niet.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Reparatie koppelingsplaten Kia Picanto: valt niet onder garantie

Ongelezen bericht door grun »

Sira schreef:
11 jul 2021 19:41
Het is bij merkdealers overigens niet vreemd wanneer je voor een eenvoudig klusje komt (APK of zo) dat dan blijkt dat ook o.a. de remschijven + blokjes vervangen moeten worden.
Als je het vermoeden hebt dat je eigen garage niet strikt noodzakelijk extra werk wil gaan uitvoeren, zou je ook de APK door een ander kunnen laten doen. Er zijn keuringstations die alleen maar de APK uitvoeren en verder niks. Die willen en kunnen niet eens repareren en hebben er dus ook geen financieel belang bij om je met onnodige kosten op te zadelen.

Sira
Berichten: 654
Lid geworden op: 23 nov 2005 15:11

Re: Reparatie koppelingsplaten Kia Picanto: valt niet onder garantie

Ongelezen bericht door Sira »

jonis schreef:
11 jul 2021 20:14
Sira schreef:
11 jul 2021 19:41
Het is bij merkdealers overigens niet vreemd wanneer je voor een eenvoudig klusje komt (APK of zo) dat dan blijkt dat ook o.a. de remschijven + blokjes vervangen moeten worden.
In de tijd dat het gemiddeld wagenpark van het land 10,5 jaar oud is, is het natuurlijk ook niet vreemd dat er " opeens " iets meer bij de beurt/apk moet gebeuren.
Ik heb begin 2000 2 jaar bij VW/AUDI gewerkt. Het was niet alleen schering en inslag met remschijven + blokjes, maar staan er ook om bekend en niet alleen de dealers van dit merk.

Ik rij gemiddeld 10-15 jaar met een auto. Thans een Opel Frontera uit 2002. Vanaf halverwege jaren '80 ben ik aan mijn 4e wagen bezig en geen enkele auto vanaf die tijd heeft een beurt gehad, noch een kleine, noch een grote. Ik controleer zelf de olie, koelvloeistof, ruitenwisservloeistof en bij de APK laat ik de airco nakijken en om het jaar bijvullen. Zo nu en dan een nieuwe accu of ander onderdeel en tijdens de APK worden de remschrijven etc. gecontroleerd. Ik heb nog nooit met pech gestaan. Bij mijn huidige auto moet eigenlijk de distributieriem worden vervangen, maar ik gok het er op. Gaat die stuk, dan moet er een andere auto komen.
Voor de jaren '80 ook 4 auto's gereden, waarvan 1 door een dronkaard total loss is gereden. Al die auto's gingen meestal naar de merkdealer en kregen zowel kleine als grote beurten. Ik weet wel dat al die beurten mij een hoop geld hebben gekost.

Sira
Berichten: 654
Lid geworden op: 23 nov 2005 15:11

Re: Reparatie koppelingsplaten Kia Picanto: valt niet onder garantie

Ongelezen bericht door Sira »

grun schreef:
11 jul 2021 20:43
Sira schreef:
11 jul 2021 19:41
Het is bij merkdealers overigens niet vreemd wanneer je voor een eenvoudig klusje komt (APK of zo) dat dan blijkt dat ook o.a. de remschijven + blokjes vervangen moeten worden.
Als je het vermoeden hebt dat je eigen garage niet strikt noodzakelijk extra werk wil gaan uitvoeren, zou je ook de APK door een ander kunnen laten doen. Er zijn keuringstations die alleen maar de APK uitvoeren en verder niks. Die willen en kunnen niet eens repareren en hebben er dus ook geen financieel belang bij om je met onnodige kosten op te zadelen.
Dat heb ik bij VW/AUDI meegemaakt toen ik daar werkzaam was. Er werd tijdens de 1e APK diverse dingen geconstateerd die vernieuwd moesten worden, o.a. koplamp-unit en nog iets, maar ik weet niet meer wat. De 2e APK, het jaar er op, gaf ik aan dat als ze dingen zouden constateren, dat ze die mij moesten doorgeven en ik die bij de garage in mijn dorp zou laten repareren. Er werd niets gevonden.

Seinhuis
Berichten: 2376
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Reparatie koppelingsplaten Kia Picanto: valt niet onder garantie

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Normaal slijtage valt niet onder garantie, een defect valt wel onder garantie.

Vraag het aan de BOVAG https://www.bovag.nl/info/auto/klachten of ga naar de BOVAG geschillencommissie.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Reparatie koppelingsplaten Kia Picanto: valt niet onder garantie

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Sira schreef:
11 jul 2021 19:41

Het is bij merkdealers overigens niet vreemd wanneer je voor een eenvoudig klusje komt (APK of zo) dat dan blijkt dat ook o.a. de remschijven + blokjes vervangen moeten worden.
Die ervaring heb ik nu weer bij die kleinere onafhankelijke garagebedrijven. Na 2 keer te zijn belazerd door zo'n Vakgarage ga ik al jaren weer gewoon naar de merkdealer. Al was het maar omdat de koffie daar beter en de wachtruimte schoner is.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Reparatie koppelingsplaten Kia Picanto: valt niet onder garantie

Ongelezen bericht door witte angora »

Kwikfit was er jarenlang ook berucht om. Het aantal topics over dat bedrijf zal in aantal niet snel geëvenaard worden denk ik.

Gesloten