Rijbewijs ongeldig na medische keuring CBR

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
Haas1970
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 nov 2023 12:32

Rijbewijs ongeldig na medische keuring CBR

Ongelezen bericht door Haas1970 »

Op 10-08-2022 ben ik aangereden op mijn motor, omreden dat ik verkeerd voorgesorteerd stond .
Bij controle politie bleek dat ik een te hoog amfetamine gehalte in mijn bloed had , ik gebruik methylfenidaat een medicijn voor ADHD , met de werkende stof amfetamine .
Politie heeft een melding bij het CBR gedaan en ik ben het CBR systeem terechtgekomen .
dit houd in :
CBR: Rijgeschiktheid mededelingen opleggingskosten: €433,00
CBR: Rijgeschiktheid mededelingen uitvoeringskosten: €882,00
Omreden dat ik bezwaar maakte Advocaatkosten: €1200,00
Op 31 Januari kreeg ik een rijontzegging van het CBR wat mij eerst mijn vakantie dagen heeft gekost en verandering van werk .
Bezwaar procedure heeft geen kans van slagen gehad .
Psychiatrische onderzoek ondergaan , uitslag positief
CBR gaf aan een toelichting op het rapport nodig te hebben gericht aan de Psychiater .
vervolgens krijg ik een brief CBR voor een herkeuring zonder verdere gegevens .
Deze keuring heeft nooit plaatsgevonden , maar er is wel een vernieuwde versie van mijn eerste rapport gemaakt ,
in dit rapport zijn de conclusies van de psychiater zo aangepast voor het CBR zonder mij te herkeuren dat ik nu mijn rijbewijs ongeldig is verklaard.
kan dit zomaar ?
Ben al 30 jaar in bezit rijbewijs, nooit aangehouden met alcohol of drugs .
Vaste aanstelling werk 20 jaar
jaarlijkse medische keuring via mijn werk .
Ben echt uit het veld geslagen .

DeZevendeHenk
Berichten: 793
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Rijbewijs ongeldig na medische keuring CBR

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

Begrijp ik het dan goed dat u dus nu géén geldig rijbewijs meer hebt? Hoe ziet de toekomst er nu dan uit en wat wordt u geacht te doen?

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Rijbewijs ongeldig na medische keuring CBR

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Dat u al 30 jaar uw rijbewijs hebt en nooit bent controleert op alcohol en drugs staan hier buiten. U bent nu gecontroleerd en daar is iets uitgekomen.
Heeft bij de medicijnen nooit een waarschuwing gezeten? En heeft het geen gele of rode sticker op de verpakking? Oftewel, mag u met die medicijnen deelnemen aan het verkeer? En als het geen invloed zou hebben, waarom heeft de advocaat niets kunnen bereiken?

HandigeHarrie
Berichten: 1375
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Rijbewijs ongeldig na medische keuring CBR

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

U geeft aan dat de conclusies van de psychiater verkeerd zijn overgenomen bij de (administratief afgedane) herkeuring. Zoals u het schrijft is dit gebeurd nadat in de vorige ronde uw bezwaar geen succes heeft gehad ?
U zou in deze ronde ter discussie kunnen stellen (al dan niet met advocaat) dat de psychiatrische conclusie anders luidt. Er zal opnieuw een beroep mogelijk zijn bij het CBR of een klacht, waar u dit kunt aankaarten.
Anders de Ombudsman aanschrijven maar dat is een langdurend traject en alleen effectief als er veel meer mensen zijn die dit aankaarten denk ik.
Laatst gewijzigd door HandigeHarrie op 08 nov 2023 11:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Morgan le Fay
Berichten: 515
Lid geworden op: 26 feb 2023 16:42

Re: Rijbewijs ongeldig na medische keuring CBR

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

Ik lees dat uw advocaat op grond van het feit dat de stoffen voorkomen in ADHD medicatie de inname van het rijbewijs heeft willen voorkomen.
Deze medicatie valt onder de opiumwet.
Nergens lees ik in uw relaas dat er een medische indicatie is want dan wordt het een heel ander verhaal.
Mag iemand die ADHD-medicatie slikt rijden?
Iemand met ADHD kan meestal veilig rijden met ADHD-medicijnen. Die persoon moet wel altijd met de arts overleggen of hij of zij mag rijden met de medicijnen die hij of zij gebruikt. Ook is het belangrijk dat die persoon niet meer medicijnen gebruikt dan de dokter heeft voorgeschreven. Als iemand last heeft van bijwerkingen, dan mag die persoon niet deelnemen aan het verkeer. .

witte angora
Berichten: 30800
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Rijbewijs ongeldig na medische keuring CBR

Ongelezen bericht door witte angora »

Haas1970 schreef:
07 nov 2023 14:09
Op 10-08-2022 ben ik aangereden op mijn motor, omreden dat ik verkeerd voorgesorteerd stond .
Bij controle politie bleek dat ik een te hoog amfetamine gehalte in mijn bloed had
Maar wat was nou de reden dat de politie je bloed controleerde? Dat doen ze toch niet zomaar of standaard bij een ongeval? Sowieso snap ik het niet helemaal. Je stond verkeerd voorgesorteerd. Maar als je stil stond dan had de andere partij toch op tijd moeten remmen? Het verkeerd voorsorteren kan toch niet de reden zijn geweest dat je aan bent gereden?

Hoe het in jouw geval verder moet weet ik ook niet. Op deze site (maar er zijn er meer als je op amfetamine zoekt) vind je meer informatie over hoe of wat: https://www.apotheek.nl/zorg-van-de-apo ... ijngebruik

En deze (voor mezelf en andere lezers/reageerders) vertelt meer over amfetamine: https://www.apotheek.nl/medicijnen/meth ... of-drinken

Ron5300
Berichten: 290
Lid geworden op: 20 jul 2023 16:15

Re: Rijbewijs ongeldig na medische keuring CBR

Ongelezen bericht door Ron5300 »

Amfetamine valt onder verdovende middelen die de rijvaardigheid beïnvloeden net zoals alcohol en drugs en geldt ook als rijden onder invloed van een stof die de rijvaardigheid beïnvloed.
Na uw aanhouding heeft de politie een melding naar het CBR gedaan en het CBR heeft besloten dat u een psychiatrisch onderzoek diende te ondergaan u weet inmiddels wat zo'n onderzoek inhoud een persoonlijk gesprek en een afname van bloed in een ziekenhuis naar keuze en wel zo snel als mogelijk en dus niet dagen later.
De psychiater maakt op basis van uw gesprek en de uitkomst van het bloedonderzoek een definitief rapport op en op basis van dat rapport neemt het CBR een beslissing om in dit geval uw rijbewijs ongeldig te verklaren.
U krijgt van het CBR per brief de beslissing medegedeeld, als uit het gesprek en het bloedonderzoek blijkt dat u geschikt bent bevonden om aan het verkeer deel te nemen dan stopt de procedure en blijft uw rijbewijs geldig.
Indien u ongeschikt wordt bevonden wordt het rijbewijs ongeldig verklaart maar u kunt dan tegen die beslissing in beroep gaan en om een nieuw rijvaardigheidsonderzoek vragen en hoe die procedure in zijn werk gaat staat ook in de beslissing.
Als u een heronderzoek aanvraagt dient u de kosten van dat onderzoek eerst te voldoen en na betaling van die kosten volgt een uitnodiging om nogmaals zo'n onderzoek te ondergaan.
Zo te lezen heeft die herkeuring niet plaatsgevonden en maakt dat uw rijbewijs definitief ongeldig is verklaard.

HandigeHarrie
Berichten: 1375
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Rijbewijs ongeldig na medische keuring CBR

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Volgens mij is de herkeuring wel gedaan, maar niet door Ts opnieuw op te roepen. Nu ik het herlees bestaat de herkeuring uit een vraag aan de psychiater om iets anders op te schrijven dan hij/zij in het eerste rapport had gezet ?
De "herkeuring" administratief afhandelen zou mijns inzien nog wel kunnen als de cruciale vraag is "gebruikt u nog dezelfde medicijnen in dezelfde dosering?" en deze dosering te hoog is om te mogen autorijden. Maar een aangepast rapport opmaken zonder u erbij te betrekken klinkt wel raar.
Ik word wel nieuwsgierig naar die aangepaste tekst, of die neerkomt op de hoeveelheid medicijnen die in het eerste rapport ontbrak bijvoorbeeld?

Haas1970
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 nov 2023 12:32

Re: Rijbewijs ongeldig na medische keuring CBR

Ongelezen bericht door Haas1970 »

goedenavond
uiteraard gebruik ik mijn medicatie onder dokters voorschrift , sinds 2015
Mijn advocaat heeft niks kunnen bereiken omreden dat het cbr alle argumenten juridisch heeft afgedicht .
Het is inderdaad zo dat ADHD medicatie een medicijn is dat valt onder de opium wet , `gebruik je het volgens dokters recept is het een medicijn , gebruik je er te veel van is het drugs , en ben je wettelijk gezien een drugs gebruiker .
reden voor bloedafname was een positieve uitslag speekseltest , wat de bijsluiter van methylfenidaat al aangeeft .
verkeer situatie was dat ik op trok met mijn motor op de rotonde en naar links ging , en de auto die mij aanreed had al vaart en ging naar rechts , gaf gas bij om mij snel in te halen , niet snel genoeg en toen ben ik tegen de achterkant van de auto gereden .
in mijn eerste psychiatrisch rapport stond een stop datum van een jaar, en positief amnese verklaring .
tweede rapport geen stop datum en onbetrouwbaar amnese rapport , dit waren de punten die het cbr veranderd wilde zien , en dat heeft de psychiater veranderd .
gedurende de gehele procedure heb ik veel contact gehad met het cbr , via mail en telefonisch , er was veel begrip voor mijn situatie , maar ik zat nou eenmaal in hun systeem , dat bestaat uit geautomatiseerde berichten die ze versturen , waar is de menselijke factor gebleven ?

witte angora
Berichten: 30800
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Rijbewijs ongeldig na medische keuring CBR

Ongelezen bericht door witte angora »

Haas1970 schreef:
08 nov 2023 18:30
reden voor bloedafname was een positieve uitslag speekseltest ,

[...]

verkeer situatie was dat ik op trok met mijn motor op de rotonde en naar links ging , en de auto die mij aanreed had al vaart en ging naar rechts , gaf gas bij om mij snel in te halen , niet snel genoeg en toen ben ik tegen de achterkant van de auto gereden .
Je eerste opmerking geeft niet echt antwoord op mijn vraag waarom er een test werd gedaan. Maar wat je uitlegt over de verkeerssituatie kan ik me wel indenken dat de agenten die erbij geroepen zijn hun twijfels hadden. Ik snap je manoeuvre totaal niet, eerlijk gezegd. Verkeerd voorsorteren kan. Maar als er dan eentje links van je staat die de kant op moet waar je niet heen had gewild (dus naar rechts), dan kun je er toch niet dwars doorheen of zo? En toch is dat exact wat je geprobeerd hebt.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Rijbewijs ongeldig na medische keuring CBR

Ongelezen bericht door Lady1234 »

“Hij gaf gas om u in te halen” maar niet snel genoeg volgens u. Maar u rijdt alsnog tegen zijn achterzijde aan. Dus hij zat voor u.

Maar bij een simpele aanrijding voert de politie toch geen speekselproef uit? Er moet dan toch wel wat meer voorgevallen zijn.

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Rijbewijs ongeldig na medische keuring CBR

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Haas1970 schreef:
08 nov 2023 18:30
uiteraard gebruik ik mijn medicatie onder dokters voorschrift , sinds 2015
Ik heb ook wel eens pillen op dokters voorschrift gehad, maar daar mocht ik echt geen auto mee rijden. De vraag blijft dus, mocht u met die medicijnen rijden?
Haas1970 schreef:
08 nov 2023 18:30
Mijn advocaat heeft niks kunnen bereiken omreden dat het cbr alle argumenten juridisch heeft afgedicht .
Is dat dan vanwege de medicijnen of de uitkomst van het onderzoek?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Rijbewijs ongeldig na medische keuring CBR

Ongelezen bericht door moederslink »

Haas1970 schreef:
07 nov 2023 14:09
(...)
in dit rapport zijn de conclusies van de psychiater zo aangepast voor het CBR zonder mij te herkeuren dat ik nu mijn rijbewijs ongeldig is verklaard.
kan dit zomaar ?
Ben al 30 jaar in bezit rijbewijs, nooit aangehouden met alcohol of drugs .
Vaste aanstelling werk 20 jaar
jaarlijkse medische keuring via mijn werk .
Ben echt uit het veld geslagen .
Snap ik! Wat een drama.
Wat er ook exact gebeurd is , dit heeft vérgaande consequenties.
Ik weet geen oplossing, maar wens u alle sterkte!

jonis
Berichten: 2756
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Rijbewijs ongeldig na medische keuring CBR

Ongelezen bericht door jonis »

Lady1234 schreef:
08 nov 2023 20:22


Maar bij een simpele aanrijding voert de politie toch geen speekselproef uit? Er moet dan toch wel wat meer voorgevallen zijn.

Een speekseltest gebeurd bij vermoeden drugsgebruik, daar hoeft niets voor te gebeuren.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Rijbewijs ongeldig na medische keuring CBR

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Daar moet toch een aanleiding voor zijn. De politie komt normaal gesproken al niet zomaar vooreen aanrijding.

Morgan le Fay
Berichten: 515
Lid geworden op: 26 feb 2023 16:42

Re: Rijbewijs ongeldig na medische keuring CBR

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

Motorrijder is net als voetgangers, brommerrijder en fietsers een factor waarbij de politie wel komt.

witte angora
Berichten: 30800
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Rijbewijs ongeldig na medische keuring CBR

Ongelezen bericht door witte angora »

jonis schreef:
08 nov 2023 21:21
Lady1234 schreef:
08 nov 2023 20:22


Maar bij een simpele aanrijding voert de politie toch geen speekselproef uit? Er moet dan toch wel wat meer voorgevallen zijn.

Een speekseltest gebeurd bij vermoeden drugsgebruik, daar hoeft niets voor te gebeuren.
Maar dat vermoeden moet ergens op gebaseerd zijn, of mis ik iets? Het bleek ook terecht te zijn.

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Rijbewijs ongeldig na medische keuring CBR

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Het kan bij de Ernst van de aanrijding te maken hebben dat er politie bij gekomen is. Standaard hoort daar blazen bij. Voor een drugstest zou er een indicatie moeten zijn inderdaad.
Maar ook het antwoord op de vraag of er met die medicijnen gereden mag worden komt niet.

jonis
Berichten: 2756
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Rijbewijs ongeldig na medische keuring CBR

Ongelezen bericht door jonis »

Met die medicatie zou gewoon gereden kunnen worden:

https://www.cbr.nl/nl/rijbewijs-houden/ ... medicijnen

Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Rijbewijs ongeldig na medische keuring CBR

Ongelezen bericht door Cro »

NeoDutchio schreef:
09 nov 2023 10:18
Het kan bij de Ernst van de aanrijding te maken hebben dat er politie bij gekomen is. Standaard hoort daar blazen bij. Voor een drugstest zou er een indicatie moeten zijn inderdaad.
Maar ook het antwoord op de vraag of er met die medicijnen gereden mag worden komt niet.
Met het genoemde medicijn mag je rijden, mist je natuurlijk voldoet aan de doseringen e.d.
https://www.cbr.nl/nl/voor-artsen/nl/pa ... dhd-en-add

Plaats reactie