Slapend kenteken her activeren, welke keuring?

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
drestar
Berichten: 181
Lid geworden op: 05 apr 2013 11:52

Slapend kenteken her activeren, welke keuring?

Ongelezen bericht door drestar »

Ik heb een auto op het zicht met slapend kenteken. blauwe plaat uit 1974. deze auto heeft meer dan 20 jaar stil gestaan. nu lees ik bij de RDW herinvoering keuring,

ik vraag mij echter af wat zo'n keuring dan precies inhoud?? want daar kan ik niets over vinden. is dit een APK? of kijken ze enkel naar de nummers van carrosserie en motorblok of dit nog klopt en krijg je dan gelijk nieuwe tenaamstellingspapieren? zo werd het door de verkoper aan mij verteld..maar waar ik een beetje mee zit is dat ze bij zo'n keuring alles en heel de auto gaan controleren en dat er ineens grote kosten tevoorschijn komen terwijl ik de auto dan al gekocht heb.. de auto is uit 1974 en al niet goedkoop .maar dit jaar apk vrij. maar hoe gaat het nu echt bij de RDW ben ik benieuwd naar?

juliomariner
Berichten: 4835
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Slapend kenteken her activeren, welke keuring?

Ongelezen bericht door juliomariner »

Ineens hoge kosten . Bij een oldtimer die niet loopt heb je altijd hoge kosten.

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Slapend kenteken her activeren, welke keuring?

Ongelezen bericht door rwolters »

Doe 's gek en bel de RDW. Wij zijn maar leken waarbij je misschien bij toeval iemand tegenkomt die hier recente ervaring mee heeft.

Nevyn
Berichten: 1290
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Slapend kenteken her activeren, welke keuring?

Ongelezen bericht door Nevyn »

Op Facebook zijn verschillende groepen die oude auto's als hobby hebben en hier alle antwoorden op weten.
Wordt lid van zo'n groep en u wordt overladen met informatie.

drestar
Berichten: 181
Lid geworden op: 05 apr 2013 11:52

Re: Slapend kenteken her activeren, welke keuring?

Ongelezen bericht door drestar »

juliomariner schreef:
02 mar 2024 14:13
Ineens hoge kosten . Bij een oldtimer die niet loopt heb je altijd hoge kosten.
Hoe kom je erbij dat de auto niet loopt? hij loopt namelijk wel .

het gaat er mij maar om dat als de auto vrij van apk keuren is wat ze dan bij de RDW nog gaan doen? ik snap ook niet goed waarom een auto weer opnieuw gekeurd moet worden als er al een kenteken plaat op zit . mijn inziens zou ik dan zeggen dat je dan gewoon enkel nieuwe tenaamstellings/kentekenbewijs bewijs moet krijgen zonder de auto te laten zien. ik had al via de chat contact met de RDW en die konden aan de hand van het kenteken nummer zien om welke merk auto en type auto het ging. dus dan is er toch registratie neem ik aan? veel verder dan dat met deze medewerker kwam ik helaas niet. hij had het alleen over keuren maar niet over wat deze keuring dan precies inhoud.ze zeggen vaak wat vmaar weten het fijne er ook niet van. ik ben wel in het verkleden wel meer met vragen bij de RDW bezig geweest waar iedere mederwerker weer wat anders beweerde. ik wil enkel weten of ze kijken of enkel de nummers kloppen? of een apk keuring doen? volgens de verkoper enkel check up van de nummers zonder dat er verder word gekeken. maar ik vertrouw dit niet helemaal. ik ga niks kopen voor ik meer zekerheid heb. als er een apk word gedaan en een hoop aan de auto is niet goed dan sta ik daar. ik moet al 80 km rijden voor naar het dichtsbijzijnde RDW station. en ik kan ondertussen ook nergens met de auto heen omdat ik de weg niet op mag. voor de aanschaf moet ik de auto al met transport laten komen wat ook niet goedkoop is. voor naar de rdw kan dit op 1 dags kenteken maar dat zijn wel flinke afstanden van 80 km heen en dan nog eens 80km terug om steeds op benzine te rijden met een 7.5 liter v8 motor. voor 1 keertje wil ik dat wel doen als ik zeker weet dat hij goedgekeurd word. de bedoeling was ook om later lpg in te bouwen.

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Slapend kenteken her activeren, welke keuring?

Ongelezen bericht door gosewijn »

Als die 160 km al te duur is sja ...............zou ik een fiets kopen .

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Slapend kenteken her activeren, welke keuring?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Een APK keuring is iets anders dan een RDW keuring. APK wil zeggen dat de auto moet voldoen aan bepaalde minimale veiligheidseisen. Bij het RDW controleren ze of de auto voldoet aan de typegoedkeuring.
Als voorbeeld: stel dat er een ander motorblok in de auto gekomen is. Anders dan het origineel. Dat maakt voor de APK niet uit, maar voor de RDW wel. De auto voldoet dan immers niet meer aan de typegoedkeuring en moet opnieuw gekeurd worden en worden de nieuwe gegevens in het systeem gezet.
Wat het RDW dus doet is simpelweg controleren of de auto voldoet aan dezelfde eisen als toen de goedkeuring is afgegeven. Dus geen bandenprofiel of vloeistofcontrole wat bij een APK wel gedaan word.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Slapend kenteken her activeren, welke keuring?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Maar, als men iets tegenkomt wat niet goed is (en aangezien men uitgebreid onder de motorkap, naar de remmen en onder de auto kijkt ziet men gegarandeerd dingen als ze niet goed zijn), dan zal men er altijd een WOK (wacht op keuring) opzetten, waarna die eerst bij een keuringsstation goedgekeurd moet worden.

Ook al is de rdw keuring daar dus niet voor bedoeld, als de auto niet veilig is, dan zal deze eerst veilig gemaakt moeten worden. Dus roest op bepaalde plaatsen, de remmerij, verlichting. Dat zullen allemaal zaken zijn die op orde moeten zijn. Net zoals bij iedere auto.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Slapend kenteken her activeren, welke keuring?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ook even iets waar je bij stil moet staan. Een identieke auto op kenteken is meer waard dan zonder kenteken. Vraag je eens af waarom de verkoper de auto niet zelf op kenteken laat zetten en m dan verkoopt?

Thijs124
Berichten: 680
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Slapend kenteken her activeren, welke keuring?

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Normaal zal het op dezelfde manier gaan als een import van een motor waar sowieso geen APK voor geldt. Nummers vergelijken, maar wel eventjes over het geheel kijken en dan mooi ding, veel plezier, papieren aan het loket. Als het er verschrikkelijk uitziet, doorgeroest of er geen remmen op zitten zouden ze er in principe een WOK op kunnen zetten. Maar zeker geen puntsgewijze nalopen zoals een APK. Verschillende motoren ingevoerd, 5 minuten voor de keuring met inbegrip van ouwehoeren.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Slapend kenteken her activeren, welke keuring?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik weet dat er wel degelijk goed gekeken wordt. In het verleden werd er vaak een nieuw motorblok in voertuigen gezet met meer vermogen en dan vervolgens de remmerij niet aangepast (regel nummer 1 bij het opvoeren van vermogen, die helaas te vaak vergeten wordt). Daardoor is men dat uitgebreider gaan nakijken.

Edit:
Toevallig een half jaar geleden 2x een week RDW mannen over de vloer gehad op het werk. Die stonden ook naar mijn auto te kijken, vroegen wat ik eraan had gedaan, stonden vervolgens naar de remmen te kijken en zeiden toevallig dat er tegenwoordig strakker op gelet wordt bij ze. Overigens zijn dat niet de mannen die die keuringen uitvoeren.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Slapend kenteken her activeren, welke keuring?

Ongelezen bericht door Moneyman »

drestar schreef:
02 mar 2024 15:46
... maar dat zijn wel flinke afstanden van 80 km heen en dan nog eens 80km terug om steeds op benzine te rijden met een 7.5 liter v8 motor.
Een dergelijke dik Amerikaans blok verbruikt, afhankelijk van welke auto hij in ligt, inderdaad nogal wat. Als we het stevig nemen: 1:5. Dat betekent 32 liter en dus een tientje of 6. Natuurlijk is het geld, maar op de aanschaf en running costs van een dergelijke auto van 50 jaar oud is het peanuts.

Uit interesse: in welke auto ligt dit heerlijke blok verstopt?

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Slapend kenteken her activeren, welke keuring?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Een Lincoln, Ford of Mercury lijkt me. Klinkt als 460 blok van Ford. Dan heb je het over een Continental, Thunderbird, Cougar en bepaalde F-modellen.

Thijs124
Berichten: 680
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Slapend kenteken her activeren, welke keuring?

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Gas er in laten leggen moet je nog maar eens bedenken.. LPG belasting gaat over twee jaar heftig omhoog. Ik hoorde over een Dacia op gas bijna 3 keer zo duur.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Slapend kenteken her activeren, welke keuring?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nijogeth schreef:
02 mar 2024 19:08
Een Lincoln, Ford of Mercury lijkt me. Klinkt als 460 blok van Ford. Dan heb je het over een Continental, Thunderbird, Cougar en bepaalde F-modellen.
Ja, of een Lincoln, Pontiac, enz. Keuze genoeg. Ben wel benieuwd ;-)

Ivo.w
Berichten: 1755
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Slapend kenteken her activeren, welke keuring?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Zover mij bekend is de keuring vooral "administratief".
Controle op allerlei nummers dus, te beginnen met het chassisnummer.
Voor het kunnen afgeven van een kenteken hoeft de auto nog niet volledig geschikt te zijn voor gebruik op de openbare weg.

Maar let wel even goed op:
Voor een auto van 50 jaar of ouder geldt géén APK plicht. Maar zodra u ermee de openbare weg op gaat, dient de auto wel in deugdelijke staat te zijn.
Wanneer de auto niet aan de APK vereisten voor het bouwjaar voldoet, dan kan er al snel gesproken van een auto die niet deugt en dus niet de openbare weg op mag. Gaat u er dan toch de weg mee op, dan kan dat boetes opleveren (bijvoorbeeld wanneer de uitlaat niet van voor tot achter gasdicht is).

Maar de gevolgen kunnen voor u nog veel groter zijn wanneer de veiligheid van de auto niet in orde is conform de apk-eisen (o.a. remmen, banden, verlichting, roest op dragende delen, wielophanging). Als dat het geval is kan bij staandehouding een verbod op verder rijden gegeven worden + een WOK melding. Maar bovenal kan het er voor zorgen dat bij een ongeval de schuld aan u wordt toegekend en uw verzekering aan u niets uitkeert en alle kosten van de tegenpartij op u verhaalt.

APK vrijstelling is géén vrijbrief om de weg op te gaan met een auto die niet aan de eisen voldoet. Het betekent slechts dat u zich niet elke twee jaar moet melden bij een garage voor een APK keuring.
En als u zorgt dat uw auto voldoet voor gebruik op de openbare weg, dan zou zelfs een uitgebreide RDW keuring nooit tot hoge extra kosten kunnen leiden. Het kan alleen leiden tot bekendheid met kostenposten die er eigenlijk sowieso al zijn!

Ivo.w
Berichten: 1755
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Slapend kenteken her activeren, welke keuring?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

NeoDutchio schreef:
02 mar 2024 17:25
Bij het RDW controleren ze of de auto voldoet aan de typegoedkeuring.
Als voorbeeld: stel dat er een ander motorblok in de auto gekomen is. Anders dan het origineel. Dat maakt voor de APK niet uit, maar voor de RDW wel. De auto voldoet dan immers niet meer aan de typegoedkeuring en moet opnieuw gekeurd worden en worden de nieuwe gegevens in het systeem gezet.
Precies om deze reden heb ik mijn oldtimertje na wisselen van motorblok in 2009 ook netjes aangeboden bij de RDW.

En ja, meer vermogen. Maar ook netjes de remmen een upgrade gegeven. Origineel zaten er op de voorwielen trommelremmen zonder rembekrachtiging. Nu zitten er schijfremmen met rembekrachtiging op. En op de achteras zitten iets bredere remtrommels.
Het was ook een heuse upgrade van 45 naar 63 PK en bijna 300cc meer cilinder inhoud. Wel een zelfde 'type' motorblok, dus bevestiging in het subframe, assen etc is allemaal gelijk gebleven. Anders moeten ze bij de RDW ook daar nog kritisch naar kijken bij ombouw van motorblok en moet je mogelijk zelfs technische berekeningen overleggen of alle aanpassingen wel sterk genoeg zijn voor de krachten van het nieuwe motorblok.

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Slapend kenteken her activeren, welke keuring?

Ongelezen bericht door witte angora »

drestar schreef:
02 mar 2024 15:46
ik ga niks kopen voor ik meer zekerheid heb. als er een apk word gedaan en een hoop aan de auto is niet goed dan sta ik daar. ik moet al 80 km rijden voor naar het dichtsbijzijnde RDW station. en ik kan ondertussen ook nergens met de auto heen omdat ik de weg niet op mag. voor de aanschaf moet ik de auto al met transport laten komen wat ook niet goedkoop is. voor naar de rdw kan dit op 1 dags kenteken maar dat zijn wel flinke afstanden van 80 km heen en dan nog eens 80km terug om steeds op benzine te rijden met een 7.5 liter v8 motor. voor 1 keertje wil ik dat wel doen als ik zeker weet dat hij goedgekeurd word. de bedoeling was ook om later lpg in te bouwen.
Eerlijk gezegd zie ik in dit bericht wel heel veel beren op jouw pad.

Wat ben je eigenlijk van plan met dat ding? Hobbymatig flink restaureren en af en toe shows bezoeken of id? Of is het voor dagelijks gebruik?

juliomariner
Berichten: 4835
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Slapend kenteken her activeren, welke keuring?

Ongelezen bericht door juliomariner »

drestar schreef:
02 mar 2024 15:46
juliomariner schreef:
02 mar 2024 14:13
Ineens hoge kosten . Bij een oldtimer die niet loopt heb je altijd hoge kosten.
Hoe kom je erbij dat de auto niet loopt? hij loopt namelijk wel .
Fijn voor u. U schrijft zelf dat hij 20 jaar heeft stilgestaan. Van zo'n auto ga ik uit dat hij zonder helemaal nagekeken te worden niet meer loopt. Daar zijn dus hoge kosten te verwachten.
Als u niet teveel kosten wilt hebben moet u niet zo'n auto kopen.

drestar
Berichten: 181
Lid geworden op: 05 apr 2013 11:52

Re: Slapend kenteken her activeren, welke keuring?

Ongelezen bericht door drestar »

Moneyman schreef:
02 mar 2024 18:56
drestar schreef:
02 mar 2024 15:46
... maar dat zijn wel flinke afstanden van 80 km heen en dan nog eens 80km terug om steeds op benzine te rijden met een 7.5 liter v8 motor.
Een dergelijke dik Amerikaans blok verbruikt, afhankelijk van welke auto hij in ligt, inderdaad nogal wat. Als we het stevig nemen: 1:5. Dat betekent 32 liter en dus een tientje of 6. Natuurlijk is het geld, maar op de aanschaf en running costs van een dergelijke auto van 50 jaar oud is het peanuts.

Uit interesse: in welke auto ligt dit heerlijke blok verstopt?
In een Oldsmobile cutlass . en LPG inbouwen is wel voordeliger voor een auto die wegenbelastingvrij is. maar ik rijd denk ik 500km per jaar ongeveer.

Plaats reactie