LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vreemde Apk keuring

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
catootje12345
Berichten: 39
Lid geworden op: 16 jan 2016 14:25

Vreemde Apk keuring

Ongelezen bericht door catootje12345 »

Afgelopen dinsdag de 15e heb ik mijn auto laten keuren bij een bedrijf in Groningen. Hij werd afgekeurd op de volgende punten, stadslicht, band links en rechtsvoor en ashoezen moesten vervangen worden. De remblokken zouden vermeld worden op het rapport als adviespunt voor volgend jaar. Auto elders laten repareren en vrijdag de 18e weer naar de garage voor de herkeuring.
Daar aangekomen werd de auto nagekeken en de punten waren goed opgelost. Toen hebben ze de auto ook nog even op een remmentest ding gezet wat ze die dinsdag ook al gedaan hadden en toen goed was en nu werd mij verteld dat de remdruk niet goed zou zijn. Voor goedkeuring zou ik dan nu ter plekke er nieuwe remblokken onder moeten laten zetten. Ik ging hier mee akkoord omdat hij dan goed gekeurd zou zijn.
Ze zijn hier mee begonnen en toen werd me verteld dat de auto remolie lekte en ik ook een andere remklauw erop zou moeten hebben. De andere kant exact hetzelfde en ze zouden er meteen mee beginnen. Ik vond het een vreemd verhaal, dinsdag was alles goed en nu max. 20 km verder was het ineens niet meer goed. Heb de auto dan ook van de brug laten halen en hem weer meegenomen want mijn vertrouwen was ineens helemaal weg. Ik ga er dan ook wel mee naar een andere garage.

Ik dacht altijd dat er bij de herkeuring alleen de punten weer werden nagekeken die gemaakt zijn.

Ook vind ik het raar dat hij mij vertelde dat die foute remdruk komt door de remblokken en als ik die zou vervangen zou het goed zijn. Op het apk formulier wat ik meekreeg staan deze remblokken wederom als een advies punt voor volgend jaar.

Iemand enig idee?

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Vreemde Apk keuring

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Flauw antwoord: maar wat zei de keurmeester?

peteroo
Berichten: 844
Lid geworden op: 05 apr 2011 23:51

Re: Vreemde Apk keuring

Ongelezen bericht door peteroo »

Het klinkt mij in de oren als een malafide en ondeskundig bedrijf. Ga naar een goede vakgarage of laat de auto onafhankelijk keuren bij een keuringsstation dat geen baat heeft bij afkeur. Of meldt dit bedrijf eens aan voor een steekproef door de RDW.

stofzuigertje

Re: Vreemde Apk keuring

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Dinsdag 15 dus december 2015?

Ja, ik heb voor €17,50 een garage gevonden en die wisten niet dat ik erg veel
ervaring heb.
Ook daar afkeur en toen ik vroeg om alles te laten zien en niet alleen het papier,
ik had telefoon klaar om RDW te bellen voor steekproef en vroeg even stil te zijn omdat ik ging bellen...
Gelijk goedgekeurd!

Ja, een budget garage in Delft en voor €17,50 kun je dit soort streken verwachten.
Als je met extreem lage prijzen voor een toch al snel half uurtje zo weinig rekende...
Ook de Vakgarage die normaal €19,95 rekende kan niet uit, die proberen zo klanten te trekken maar zijn
meestal wel eerlijker maar ik wilde het goedkoopste en best leuk.

Met mijn ervaring geen probleem maar ik ga echt geen 4 nieuwe banden kopen met 2.9 mm profiel, en op de indicatoren meten, ja dan zijn ze wel glad!
Gewoon even kijken hoe deze wekelijks adverterende dubbele paspoorten het doen.

Prima koffie en excuus en ze weten dat ze in Delft met TU Studenten moeten uitkijken, maar die weinig geld hebben krijgen ze wel regelmatig klanten die wel geld opleveren.
De APK advertentie is prima klanten lokker en op rollator afstand van de TU, dan krijg je de juiste klanten die
voordelig onderhoud willen en een verdwaalde gek zoals ik.

NIets mis mee maar ook zij moeten voor elke onder de kostprijs APK dit wel elders terug verdienen.
Daarom gevraagd of ze de trekhaak, lag al los achterin wilde monteren en dat is prima gedaan voor minder als de dealer rekende, dus toch nog €150,- betaald!

Overal zijn er garages die klanten lokken omdat ze tekort werk hebben met de APK onder de kostprijs als aanbieding en dan kun je een addertje onder het gras verwachten!

Gezien de kosten en zeker met een steekproef moet je toch al snel €49,95 rekenen om geen verlies te maken als je eerlijk bent!

catootje12345
Berichten: 39
Lid geworden op: 16 jan 2016 14:25

Re: Vreemde Apk keuring

Ongelezen bericht door catootje12345 »

Toen ik de eigenaar erop aansprak dat de auto dinsdag op dit punt niet afgekeurd was zei hij" ik heb hem niet gekeurd" Heb hem vandaag nog een mail gestuurd en mijn verhaal nogmaals gedaan. Ben benieuwd naar zijn antwoord. Keuring heb ik 42,35 voor moeten betalen en dat lijkt me toch niet echt goedkoop. Vind het gewoon heel vreemd dat er ineens andere punten te voorschijn komen.

catootje12345
Berichten: 39
Lid geworden op: 16 jan 2016 14:25

Re: Vreemde Apk keuring

Ongelezen bericht door catootje12345 »

En ik bedoel dinsdag 12-01-2016

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Vreemde Apk keuring

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

catootje12345 schreef: Heb de auto dan ook van de brug laten halen en hem weer meegenomen want mijn vertrouwen was ineens helemaal weg. Ik ga er dan ook wel mee naar een andere garage.

Rijden met een afgekeurde auto door onvoldoende remdruk en verlies van remolie, lijkt me geen verstandig idee .
Je zult een auto-ambulance moeten laten komen om naar een andere garage te kunnen gaan.

catootje12345
Berichten: 39
Lid geworden op: 16 jan 2016 14:25

Re: Vreemde Apk keuring

Ongelezen bericht door catootje12345 »

Bij de eerste keuring heb ik een briefje meegekregen waarop de reparatie punten staan. Deze zijn gemaakt. De naam zet ik er nog niet bij omdat ik nog even wil wachten of hij het normaal op gaat lossen. En verder heb ik de onderdelen terug laten zetten zoals het was. Hierbij zijn de remmen ontlucht E.d.en ben ik ermee naar huis gereden. Hij remt prima, trekt niet scheef ofzo bij het remmen. Dit bedrijf keurt en repareert auto's
Aan mij hebben ze niet veel kunnen verdienen vandaar misschien deze actie

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Vreemde Apk keuring

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

catootje12345 schreef:Bij de eerste keuring heb ik een briefje meegekregen waarop de reparatie punten staan. Deze zijn gemaakt. De naam zet ik er nog niet bij omdat ik nog even wil wachten of hij het normaal op gaat lossen. En verder heb ik de onderdelen terug laten zetten zoals het was. Hierbij zijn de remmen ontlucht E.d.en ben ik ermee naar huis gereden. Hij remt prima, trekt niet scheef ofzo bij het remmen. Dit bedrijf keurt en repareert auto's
Aan mij hebben ze niet veel kunnen verdienen vandaar misschien deze actie
Dan hoop ik toch niet dat ik je tegenkom in het verkeer.

Correct was geweest om tijdens de (af)keuring de RDW te bellen en om een steekproef te verzoeken.
Zij bepalen dan of de remdruk en olielekkage terechte afkeurpunten zijn.

Nu ga je rijden met wagen die is afgekeurd op vitale punten, en waarvan jouw mening als leek niet echt dooslaggevend is.
(Even voor de formaliteit, maar je bent ook niet verzekerd als je met zo een auto de weg opgaat.)

v.d.Heyden
Berichten: 738
Lid geworden op: 19 jan 2010 22:04

Re: Vreemde Apk keuring

Ongelezen bericht door v.d.Heyden »

catootje12345 schreef:Afgelopen dinsdag de 15e heb ik mijn auto laten keuren bij een bedrijf in Groningen. Hij werd afgekeurd op de volgende punten, stadslicht, band links en rechtsvoor en ashoezen moesten vervangen worden. De remblokken zouden vermeld worden op het rapport als adviespunt voor volgend jaar. Auto elders laten repareren en vrijdag de 18e weer naar de garage voor de herkeuring.
..................................
Ik ga er dan ook wel mee naar een andere garage.
..................................
Waarom de reparatie niet meteen laten doen bij de garage die de auto heeft gekeurd?
Waarom de auto niet bij de garage laten keuren die de reparaties heeft uitgevoerd?
En nu weer naar een andere garage?

v.d.Heyden

catootje12345
Berichten: 39
Lid geworden op: 16 jan 2016 14:25

Re: Vreemde Apk keuring

Ongelezen bericht door catootje12345 »

v.d. heyden. Mijn auto laat ik altijd repareren bij een garage die voor mij om de hoek zit. Dit is puur voor reparatie omdat deze garage geen keuringen uitvoert vandaar dat ik ook altijd mijn auto bij het keuringsstation laat keuren en de reparaties om de hoek laat uitvoeren dat is voor mij het makkelijkst.
En ja, nu ga ik dus naar een andere garage om de auto weer te laten keuren omdat mijn vertrouwen in dit keuringsstation voor mij nu wel weg is.

Snuffel. Het is geen keten zoals de kwikfit ofzo. Ik kom hier ook al jaren voor keuringen en nog nooit heb ik dit meegemaakt. Ik wil hem daarom ook nog de kans geven om te reageren( heb hem een mail gestuurd) voordat ik zijn naam eventueel bekend maak.

Leo the emperor. Ik had kunnen bellen naar de RDW maar dat zag ik helaas pas later op de site van de RDW.
Hier lees ik ook dat de auto dan op de brug had moeten blijven staan e.d. maar mijn auto stond binnen no time weer buiten dus ik denk niet dat dit gelukt was.
De olielekkage is pas ontstaan NADAT ze aan de remblokken gezeten hadden. Dat gaf de monteur zelf ook aan. De lekkage zou zijn ontstaan omdat hij een zuiger in gedrukt had waarna het is begonnen met lekken.

Toen ik daar nog stond heb ik nog met de garage gebeld die de reparaties gedaan had. Volgens de keurmeester hier had er dan misschien wel iemand met vette handen aan de remschijven gezeten waardoor er nu ineens remverschil was die er dinsdag niet was. De garage die hem gerapareerd had vond dit onzin omdat ze daar helemaal niet bij/aangeweest zijn.

Ik ga hem dus nu zoals hij nu is laten keuren bij een ander bedrijf en zie dan wel wat daar uit komt.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Vreemde Apk keuring

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

catootje12345 schreef:De olielekkage is pas ontstaan NADAT ze aan de remblokken gezeten hadden. Dat gaf de monteur zelf ook aan. De lekkage zou zijn ontstaan omdat hij een zuiger in gedrukt had waarna het is begonnen met lekken.

Ik ga hem dus nu zoals hij nu is laten keuren bij een ander bedrijf en zie dan wel wat daar uit komt.
Dat hoef je niet te zien, maar kan ik zo wel vertellen : afkeur. (wegens lekkage van het remsysteem). Je kunt beter bij je eigen garage om de hoek eerst de remmen laten repareren.

Het kan best wel dat de lekkage optreedt omdat er aan het remsysteem is gewerkt, maar daarom is het nog niet de schuld van de monteur. Bij oud spul kan je van alles verwachten als er aan de reparatie wordt begonnen.

catootje12345
Berichten: 39
Lid geworden op: 16 jan 2016 14:25

Re: Vreemde Apk keuring

Ongelezen bericht door catootje12345 »

Zo doe ik het al jaren en is niet duurder dan andere opties. Hij heeft net wel gebeld dat is wel weer netjes. Hij geeft aan dat bij het vervangen van de as hoezen alles los moet, zo ook bij de remmen. Daardoor zou de remdruk nu anders zijn dan dat het was( mag 25 zijn ofzo op dat apparaat en was 29) dat er olie ging lekken toen hij met de remblokken bezig was schijnt normaal te zijn en daar kon hij niks aan doen.

igen
Berichten: 259
Lid geworden op: 29 aug 2015 00:38

Re: Vreemde Apk keuring

Ongelezen bericht door igen »

Olie lekken uit de remklauw? Dan heeft ie de piston terug gedrukt ipv terug gedraaid. Da's een verschil. En dus wel wat tegen te doen: niet zo lomp zijn. De klauw moet nu vervangen worden en dat heeft die garagist toch wel(!) gedaan.

catootje12345
Berichten: 39
Lid geworden op: 16 jan 2016 14:25

Re: Vreemde Apk keuring

Ongelezen bericht door catootje12345 »

Ja hij lekte uit de remklauw nu, aan beide kanten op dezelfde manier. Nee ik heb het oude spul er weer op laten zetten en maak morgen een afspraak om de auto te laten halen voor een apk bij een ander bedrijf.
Of het normaal is weet ik niet maar er was wat geprik met een schroevendraaier en toen begon het te lekken. Degene die het deed liep toen ook naar een andere monteur en zei ' ik ben ermee bezig en nu begint hij opeens te lekken".

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Vreemde Apk keuring

Ongelezen bericht door kokka »

kan ook zomaar een o-ring (afdichting) zijn. dat gebeurt vaak, kan door vuiligheid komen. met een schroevendraaier prikken helpt natuurlijk helemaal niet. als hij de remzuiger beschadigd heeft ben je wel de sjaak natuurlijk.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Vreemde Apk keuring

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

catootje12345 schreef:Ja hij lekte uit de remklauw nu, aan beide kanten op dezelfde manier. Nee ik heb het oude spul er weer op laten zetten en maak morgen een afspraak om de auto te laten halen voor een apk bij een ander bedrijf.
Of het normaal is weet ik niet maar er was wat geprik met een schroevendraaier en toen begon het te lekken. Degene die het deed liep toen ook naar een andere monteur en zei ' ik ben ermee bezig en nu begint hij opeens te lekken".
Sorry hoor, maar als je lekkage hebt in het remsysteem van je auto is niet de APK maar een reparatie aangewezen.

Vertel je het bedrijf wat de auto voor de keuring komt halen dit ook allemaal ?
Of laat je ze gewoon met levensgevaarlijke auto de weg op gaan onder het motto "Wat niet weet wat niet deert" :twisted:

catootje12345
Berichten: 39
Lid geworden op: 16 jan 2016 14:25

Re: Vreemde Apk keuring

Ongelezen bericht door catootje12345 »

Leo the emperor...misschien even lezen. Ik snap dat ik NU op reparatie aangewezen ben, en ik kies ervoor om dit niet meer hier te laten doen omdat ik hier geen vertrouwen meer in heb!
Ik ging voor een APK en nu heb ik dit, maar dat had je wellicht begrepen als je goed gelezen had.

En ja natuurlijk vertel ik het de garage die de auto komt halen, ik geef ze namelijk ook het afkeurbewijs waar deze punten op vermeld staan.

En je laatste zin heb ik maar 1 antwoord op "zoals de waard is........"

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Vreemde Apk keuring

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

catootje12345 schreef:Ik ga hem dus nu zoals hij nu is laten keuren bij een ander bedrijf en zie dan wel wat daar uit komt.
duidelijk toch....

madfred
Berichten: 332
Lid geworden op: 13 mei 2011 21:48

Re: Vreemde Apk keuring

Ongelezen bericht door madfred »

Als je remblokken moet vervangen, is het nodig dat de zuiger wordt teruggedrukt in de remklauw. Bij sommige auto's moet je dat doen door de zuiger te draaien en tegelijkertijd drukken, bij andere is gewoon drukken weer voldoende. Het draaien is bijna altijd alleen nodig bij de remklauwen waar ook de handrem op zit. Bij nieuwere auto's met een elektrische parkeerrem moet je zelfs met een laptop of uitleesapparaat de remmen terug stellen. De zuiger wordt afgedicht door een afdichtings-hoesje. Hoe verder de remblokken versleten zijn, des te verder wordt dat hoesje uitgerekt. Als je dan niet het juiste gereedschap/methode gebruikt om de zuiger terug te duwen is het heel goed denkbaar dat je het hoesje beschadigt. Hierdoor hoeft nog niet meteen lekkage te ontstaan, daarvoor moet er ook nog een afdichtings-ring IN de remklauw defect zijn. Misschien een beetje een omslachtig verhaal maar het is wel eigenaardig dat beide remklauwen zijn gaan lekken tijdens/na de werkzaamheden.
Even terzijde, versleten remblokken hebben geen invloed op de remdruk, wel op de remkracht. Lekkende remklauwen hebben effect op zowel de remdruk als de remkracht.

Gesloten