Waarom de prijs Shell VPower bezine zo hoog?

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
Moneyman
Berichten: 30118
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Waarom de prijs Shell VPower bezine zo hoog?

Ongelezen bericht door Moneyman »

cherokee schreef:
10 aug 2023 12:26
Moneyman schreef:
10 aug 2023 10:00
cherokee schreef:
09 aug 2023 22:21
Die hogere prestaties komen van het tunen, niet van benzine met een hoger octaangetal.
Die getunede motor levert toch echt meer vermogen op de rollenbank op benzine met een hoger octaangetal.
Dat is technisch niet mogelijk. Het octaangetal zegt alleen iets over de klopvastheid van de brandstof. Het kan zo zijn dat de getunede motor niet op 95 kan lopen en dus gaat pingelen. Dan kakt hij in ja, maar dat komt door het pingelen en niet door de benzine op zich.
Kan hij wel op 95 lopen dan zal er geen vermogensverschil optreden ten opzichte van 98.
Toch wel. Want je vertelt maar een deel van het verhaal. Het hogere octaangetal zorgt er niet alleen voor dat de motor niet pingelt, maar ook dat er een efficiëntere verbranding is. Bovendien (en dat zorgt met name voor het hogere vermogen) kan er bij een niet-pingelende auto een hogere compressieverhouding gebruikt worden.

Mijn getunede auto is (bij JD) gerold met zowel standaard EUR95 als met BP Ultimate. Met BP Ultimate had de motor meer vermogen. En het was in de praktijk ook gewoon merkbaar: het verschil tussen gewone EUR95 en de ARAL102 die ik in Duitsland bij de Nurburgring tankte, voel je gemakkelijk.

cherokee
Berichten: 336
Lid geworden op: 29 jul 2007 17:15

Re: Waarom de prijs Shell VPower bezine zo hoog?

Ongelezen bericht door cherokee »

Moneyman schreef:
10 aug 2023 16:44
cherokee schreef:
10 aug 2023 12:26
Moneyman schreef:
10 aug 2023 10:00

Die getunede motor levert toch echt meer vermogen op de rollenbank op benzine met een hoger octaangetal.
Dat is technisch niet mogelijk. Het octaangetal zegt alleen iets over de klopvastheid van de brandstof. Het kan zo zijn dat de getunede motor niet op 95 kan lopen en dus gaat pingelen. Dan kakt hij in ja, maar dat komt door het pingelen en niet door de benzine op zich.
Kan hij wel op 95 lopen dan zal er geen vermogensverschil optreden ten opzichte van 98.
Toch wel. Want je vertelt maar een deel van het verhaal. Het hogere octaangetal zorgt er niet alleen voor dat de motor niet pingelt, maar ook dat er een efficiëntere verbranding is. Bovendien (en dat zorgt met name voor het hogere vermogen) kan er bij een niet-pingelende auto een hogere compressieverhouding gebruikt worden.

Mijn getunede auto is (bij JD) gerold met zowel standaard EUR95 als met BP Ultimate. Met BP Ultimate had de motor meer vermogen. En het was in de praktijk ook gewoon merkbaar: het verschil tussen gewone EUR95 en de ARAL102 die ik in Duitsland bij de Nurburgring tankte, voel je gemakkelijk.

Het lijkt mij dat we de discussie tussen ons hierover wel kunnen stoppen. Je vertelt dingen die niet kloppen en het blijkt maar eens te meer dat het fabeltje erg hardnekkig is. Een hoger octaangetal geeft géén meer vermogen, dat is gewoon een feit. Het punt is, en dat zie in jouw verhaal ook weer, dat men dat niet gelooft, hoe vaak wij dat ook zeggen. Die efficiëntere verbranding waar jij het over hebt met een hoger octaangetal, komt alleen voor als de motor gaat pingelen op een lager octaangetal omdat hij daar niet geschikt voor is. En ja, dan haal je ook het vermogen natuurlijk niet. Uiteindelijk gaat hij zelfs stuk.
Maar een motor die geschikt is voor 95 zal géén meer vermogen gaan leveren als je er 98 of zelfs 102 ingooit.
Benzines als BP Utimate moet je hier niet mee vergelijken, dat zijn brandstoffen met toevoegingen.

Moneyman
Berichten: 30118
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Waarom de prijs Shell VPower bezine zo hoog?

Ongelezen bericht door Moneyman »

cherokee schreef:
10 aug 2023 17:05
Het lijkt mij dat we de discussie tussen ons hierover wel kunnen stoppen.
Waarom? Is juist toch leerzaam?
cherokee schreef:
10 aug 2023 17:05
...hoe vaak wij dat ook zeggen.
Ik ben benieuwd: wie is "wij"?
cherokee schreef:
10 aug 2023 17:05
Maar een motor die geschikt is voor 95 zal géén meer vermogen gaan leveren als je er 98 of zelfs 102 ingooit.
.... maar (als ik het goed begrijp): die getunede motor is geschikt om op EUR95 te rijden en levert dan een bepaald vermogen. Als je er EUR98 of EUR102 in gooit, draait de motor op een hogere compressie en levert dan (dus) ook (gemeten) meer vermogen. Of mis ik hier iets?
cherokee schreef:
10 aug 2023 17:05
Benzines als BP Utimate moet je hier niet mee vergelijken, dat zijn brandstoffen met toevoegingen.
Ja- dat zijn toch juist de toevoegingen (dopes) die voor het hogere octaangetal zorgen? Of bedoel je iets anders?>

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Waarom de prijs Shell VPower bezine zo hoog?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Dat een motor niet meer vermogen draait met 98 omdat ie op 95 is afgesteld, dat is logisch. Dat wil niet zeggen dat de verbranding niet efficiënter, want door alleen software aanpassing kan er al meer vermogen gehaald worden bij gebruik van 98. Een identieke auto kan dus meer vermogen halen op 98 dan op 95, alleen met een aanpassing van de software.

Moneyman
Berichten: 30118
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Waarom de prijs Shell VPower bezine zo hoog?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nijogeth schreef:
10 aug 2023 17:22
Een identieke auto kan dus meer vermogen halen op 98 dan op 95, alleen met een aanpassing van de software.
Precies - en die software-aanpassing zorgt dan voor de hogere compressie.

Kokka1
Berichten: 399
Lid geworden op: 23 jul 2011 23:32

Re: Waarom de prijs Shell VPower bezine zo hoog?

Ongelezen bericht door Kokka1 »

Moneyman schreef:
10 aug 2023 17:33
Nijogeth schreef:
10 aug 2023 17:22
Een identieke auto kan dus meer vermogen halen op 98 dan op 95, alleen met een aanpassing van de software.
Precies - en die software-aanpassing zorgt dan voor de hogere compressie.
De compressieverhouding van een motor is een vast gegeven. Wat ze met tuning doen is vooral de turbodruk opschroeven, waardoor je dus meer lucht in je cilinder perst en dus ook meer brandstof kan inspuiten

erwin3punt0
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 aug 2023 19:45

Re: Waarom de prijs Shell VPower bezine zo hoog?

Ongelezen bericht door erwin3punt0 »

Wat ik weleens heb begrepen is dat er een gouden goedje wordt toegevoegd om van gewone euro 95 Shell VPower te maken. Met een verhouding van 1 liter op de +/- 2000 liter euro 95.

Dus pure VPower kost ongeveer 600 euro per liter. Als het verschil 0,30 cent is.
Laatst gewijzigd door erwin3punt0 op 10 aug 2023 20:05, 3 keer totaal gewijzigd.

cherokee
Berichten: 336
Lid geworden op: 29 jul 2007 17:15

Re: Waarom de prijs Shell VPower bezine zo hoog?

Ongelezen bericht door cherokee »

Moneyman schreef:
10 aug 2023 17:18
cherokee schreef:
10 aug 2023 17:05
Het lijkt mij dat we de discussie tussen ons hierover wel kunnen stoppen.
Waarom? Is juist toch leerzaam?
cherokee schreef:
10 aug 2023 17:05
...hoe vaak wij dat ook zeggen.
Ik ben benieuwd: wie is "wij"?
cherokee schreef:
10 aug 2023 17:05
Maar een motor die geschikt is voor 95 zal géén meer vermogen gaan leveren als je er 98 of zelfs 102 ingooit.
.... maar (als ik het goed begrijp): die getunede motor is geschikt om op EUR95 te rijden en levert dan een bepaald vermogen. Als je er EUR98 of EUR102 in gooit, draait de motor op een hogere compressie en levert dan (dus) ook (gemeten) meer vermogen. Of mis ik hier iets?
cherokee schreef:
10 aug 2023 17:05
Benzines als BP Utimate moet je hier niet mee vergelijken, dat zijn brandstoffen met toevoegingen.
Ja- dat zijn toch juist de toevoegingen (dopes) die voor het hogere octaangetal zorgen? Of bedoel je iets anders?>

Okee, gaan we nog even door. :)

Wie is wij? Autofirst Humhum te Humhum. (Het laatste wat ik wil is sluikreclame) Wij prepareren naast ons normale werk ook (Toyota) motoren voor de autosport. Deze motoren worden zowel hardwarematig ( compressieverhouding, nokkenassen, zuigers, turbo) als softwarematig (vrij programmeerbare computer) aangepast. Daarna draaien ze op 102 octaan.

De compressieverhouding van een motor is een hardwarematig gegeven en alleen te veranderen door ingrijpende wijzigingen aan de motor aan te brengen.

Een motor die op 95 kan draaien zal geen vermogen winnen door simpelweg 98 of 102 te gebruiken.

Die toevoegingen in V-Power of Ultimate doen niets met het octaangetal, maar zijn stoffen (de oliemaatschappij vertelt je echt niet wat ze gebruiken) die het verbruik en/of de prestaties positief zouden moeten beïnvloeden. Het werkt ook wel, maar over het algemeen is dat zo marginaal dat je er bij een straatauto weinig van merkt.

Plaats reactie