LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] waxoyl-behandeling

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
Eljar
Berichten: 90
Lid geworden op: 11 mar 2013 20:16

waxoyl-behandeling

Ongelezen bericht door Eljar »

Vlak voor de zomervakantie hebben wij onze tweedehands zwarte Renault gekocht. De dealer adviseerde ons een waxoyl-behandeling aan, zodat de auto zijn glans zou behouden en makkelijk schoon te houden zou zijn. Dit vonden we een goed plan en bij de aflevering van de auto stond hij glimmend op ons te wachten.
De eerste paar dagen mocht de auto niet worden gewassen. Zo gezegd zo gedaan.

We zijn lekker op vakantie gegaan en hebben pas vorige week (!) de auto voor het eerst écht gewassen; een beetje shampoo en verder alleen afgespoeld met water en gedroogd met een zachte doek.

Deze doek echter bleek daarna helemaal zwart. Eerst dacht ik nog aan viezigheid, maar later met een papieren doekje bleef het zwart afgeven. Bovendien blijft de lak vlekkerig. Ik kan met een doekje (droog) poetsen wat ik wil, maar glanzend wordt het niet.
Ook de ramen komen onder een soort vettig laagje te zitten dat ik met moeite weg krijg.

De vraag is dus: is er wel een waxoyl-behandeling uitgevoerd? Mag het daarna zwart afgeven? Kan ik de dealer hiermee confronteren of hoort dit bij waxoyl? Ze geven tenslotte 2 jaar garantie op bescherming en glans, maar wanneer je het zo weer wegpoetst is het nutteloos. Heeft iemand hier ervaring mee? Op internet kan ik niets vinden over hetzelfde probleem (afgeven kleur).

Alvast bedankt voor reacties.

v.d.Heyden
Berichten: 738
Lid geworden op: 19 jan 2010 22:04

Re: waxoyl-behandeling

Ongelezen bericht door v.d.Heyden »

En wat zei de dealer toen u het probleem aan hem voorlegde? Hij is namelijk de eerst aangewezen persoon om informatie te vragen. Hij heeft ook de 2 jaar garantie gegeven, toch?

v.d.Heyden

stofzuigertje

Re: waxoyl-behandeling

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Welke shampoo gebruikte U en is er op papier iets gegeven wat wel en niet mag behalve eerste 2 dagen niet wassen?
Voor deze 2 jaren garantie moet je wel de voorwaarden weten en anders moet de garage het nogmaals uitvoeren en deze wel geven.

U heeft garantie van 2 jaren dus claim deze als zij nalatig waren en niet vermelde welke shampoo soorten wel en niet toegestaan zijn.

Waxoyl is 1 merk van diverse merken en elk merk kan andere eisen stellen.
Daarom niet mijn persoonlijke advies want ik had zelf een ander merk waar ik Shampoo bij Cadeau kreeg + een lijst met toegestane producten.
Ook de waarschuwing niet zomaar bij een wasstraat te gaan, tenzij het een shampoo loos alleen warm water behandeling was.

Eljar
Berichten: 90
Lid geworden op: 11 mar 2013 20:16

Re: waxoyl-behandeling

Ongelezen bericht door Eljar »

V.d. Heijden: ik heb het probleem nog niet bij de dealer aangekaart omdat ik niet als een "zeur" wil overkomen en eerst wilde uitzoeken of het zwart afgeven normaal is bij een waxoyl behandeling of dat we inderdaad reden hebben om te klagen.

En Stofzuigertje: ik heb de auto in de wasbox met de hand gewassen bij een garage, dus ik weet niet welk merk dit is geweest. En op de factuur hebben we 2 jaar garantie gekregen, en mondeling de mededeling dat hij een week niet gewassen mocht worden, maar verder geen enkele instructie of lijstje van de dealer gekregen.

Ik heb dus het vage vermoeden dat er helemaal geen waxoyl-behandeling heeft plaatsgevonden, alleen gepoetst met een gewone wax met kleur; dit geeft namelijk wel af.

Dus voordat ik de dealer daarmee confronteer, wil ik graag goed beslagen ten ijs komen. En ze geven garantie op glans en kleur, dus tsja wat houdt dat in......?

stofzuigertje

Re: waxoyl-behandeling

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Elke Shampoo bevat een oplos middel om vuil te verwijderen en als je niet weet welke stoffen erin zitten kunnen sommige ook de dure was behandeling oplossen.

Er zijn meerdere middelen toegestaan voor Auto Shampoo dus zonder opgave is risico voor jou garage.
Of het kleur was is of niet weet ik niet maar er zijn ook soms polijst middelen in die ook kleur af kunnen geven als je deze te stevig gebruikte.. dus ook op kale lak zonder waslaag....

Piot
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 jan 2014 16:24

Re: waxoyl-behandeling

Ongelezen bericht door Piot »

Wanneer je de auto hebt laten behandelen met waxoyl ben je verplicht ook de auto
te wassen met speciale autowax van waxoyl.
Doe je dat niet dan vervalt je garantie.
Misschien ook wel een beetje geldklopperij maar dat zijn de voorwaarden.

Piet

Eljar
Berichten: 90
Lid geworden op: 11 mar 2013 20:16

Re: waxoyl-behandeling

Ongelezen bericht door Eljar »

Hoi Piet,

Toch nog een reactie op mijn post. Thanks.

Je schrijft dat de voorwaarden zijn dat er alleen auto shampoo van het eigen waxoylmerk gebruikt mogen worden, maar dat is ons door de dealer niet verteld. Bovendien kan ik dit ook niet vinden in de voorwaarden. Ze schrijven dat het beter is, maar niet dat de garantie dan zou vervallen. Wel hadden we eigenlijk bij aflevering van de auto een onderhoudspakketje moeten krijgen van de dealer, maar hebben we niet gehad. Ons is alleen verteld dat we de auto 1 week niet mochten wassen en daarna juist wassen zoals gebruikelijk. De laklaag van de auto was dan immers beschermd.

De reden dat ik ging twijfelen of de behandeling wel was gedaan, was het feit dat na 1 keer wassen (met meer water dan shampoo) zich het probleem voordeed van het afgeven. We hebben er een officiële autopoetser naar laten kijken en hij kwam tot de conclusie dat er geen behandeling gedaan is. Wat ik in eerste instantie ook al dacht: alleen een gekleurde was.

Ook hadden we geen garantiekaart gekregen, dus die later opgevraagd bij de dealer en ook gekregen.
We kunnen nu dus wel de dealer aanspreken over het vaal worden van de lak en de behandeling opnieuw laten doen. De dealer is hier ook van op de hoogte. Het is nog niet uitgevoerd, maar ik heb geen enkel protest gehoord dat het niet zou kunnen of dat we moeten bewijzen dat we de produkten van waxoyl hebben gebruikt. Bij ons is het dus ook nog zo dat er waarschijnlijk geen waxoyl behandeling is gedaan. De dealer ontkent of bevestigd dit niet, maar maakt geen probleem, dus...

Kunt u mij vertellen waar in de voorwaarden staat dat de garantie vervalt indien er gewone autoshampoo gebruikt wordt?

Texpert
Berichten: 49
Lid geworden op: 16 jun 2007 21:16

Re: waxoyl-behandeling

Ongelezen bericht door Texpert »

Er bestaat inderdaad Waxoyl shampoo, deze is na behandeling door de dealer vaak tegen meerprijs verkrijgbaar à €19,50. Waxoyl schrijft voor dat een nieuwe auto gereinigd moet worden voor het toepassen van het product, gebruikte auto's moeten eerst gepolijst worden en worden voorzien van de sealer (Waxoyl Pre-clean) alvorens het toe te passen (!). Na de behandeling wordt er een sticker in de deursponning geplakt en wordt de garantiekaart meegeleverd met een code die je dan wel even moet registreren op de Waxoyl site. Vale plekken na het gebruik van Waxoyl is niet gebruikelijk, eerder vreemd omdat Waxoyl niets anders is dan een wax zoals veel andere merken. Het kan zijn dat de auto in het verleden plaatselijk is bijgewerkt cq gespoten, of er een keer verkeerd reinigingsmiddel is gebruikt die in de lak is getrokken (zuurhoudend). Het beste wat nu te doen is de auto geheel machinaal polijsten, geen wax toepassen en een tijdje rijden en paar keer wassen om te kijken of de vlekken terugkomen.

Gesloten