LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wegenwacht bijna 20% duurder door pakketwijziging

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
peewee
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 mar 2004 12:00

Wegenwacht bijna 20% duurder door pakketwijziging

Ongelezen bericht door peewee »

Door een pakkettenwijziging verhoogt de ANWB heimelijk/verkapt de kosten van de wegenwacht met ingang van 2015 met maar liefst zo'n 20%
Met een door mij niet gewenste (onzinnige) pakketuitbreiding, moet ik straks bijna 20% per jaar meer gaan betalen. Wegenwachthulp in eigen woonplaats is er straks niet meer bij, tenzij men voor het onzinnige uitgebreidere, veel duurdere pakket kiest.

Bedankt ANWB ! Zo maak je Route Mobiel vanzelf groot ! Of zijn er meer van de circa 3,5 miljoen leden die dit niet pikken ?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Wegenwacht bijna 20% duurder door pakketwijziging

Ongelezen bericht door berndv »

Ben het met je eens, mijn vrouw heeft ook woonplaatsservice en kreeg ook de mooie brief. Het gaat inderdaad duurder worden.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Wegenwacht bijna 20% duurder door pakketwijziging

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik heb er inderdaad best wel moeite mee. Punt is dat het een gok is om wel of niet verder te gaan met de wegenwacht. De afgelopen 5 jaar heb ik ze maar één keer nodig gehad; voor hetzelfde gemak is het 5 x per jaar.

Ben er niet blij mee: het pakket wordt voor mij 15 euro duurder, en het verschil is een vervangende auto service binnen nederland, voor 2 dagen. Ik doe heel weinig met de auto, dus dat heb ik eigenlijk niet echt nodig...

Het is leuk dat je met het duurste pakket geen rechtsbijstandsverzekering meer nodig hebt. Scheelt maar liefst 24 euro per jaar. Maar het duurste pakket is 29 euro per jaar duurder, en dan krijg je haal- en breng service voor een auto die ik gedurende die 5 dagen zeer waarschijnlijk toch niet nodig heb. En dan nog een hotelservice, ja vast, ik rij zo goed als nooit 's avonds, en bij pech overdag zullen ze heus geen hotel regelen...

Ik moet dus nog maar even nadenken of ik dat pakket met die woonplaatsservice nog wel wil, de garage is niet zo heel ver hier vandaan, als het echt nodig is komt Huub wel langs. En anders duw ik hem het dorp uit, dat is 50 meter en dan ben ik buiten de bebouwde kom. Dat scheelt me vergeleken met die 95 euro maar liefst 40 pegeltjes.

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Wegenwacht bijna 20% duurder door pakketwijziging

Ongelezen bericht door eleven »

witte angora schreef:Ik heb er inderdaad best wel moeite mee. Punt is dat het een gok is om wel of niet verder te gaan met de wegenwacht. De afgelopen 5 jaar heb ik ze maar één keer nodig gehad; voor hetzelfde gemak is het 5 x per jaar.

Ben er niet blij mee: het pakket wordt voor mij 15 euro duurder, en het verschil is een vervangende auto service binnen nederland, voor 2 dagen. Ik doe heel weinig met de auto, dus dat heb ik eigenlijk niet echt nodig...

Het is leuk dat je met het duurste pakket geen rechtsbijstandsverzekering meer nodig hebt. Scheelt maar liefst 24 euro per jaar. Maar het duurste pakket is 29 euro per jaar duurder, en dan krijg je haal- en breng service voor een auto die ik gedurende die 5 dagen zeer waarschijnlijk toch niet nodig heb. En dan nog een hotelservice, ja vast, ik rij zo goed als nooit 's avonds, en bij pech overdag zullen ze heus geen hotel regelen...

Ik moet dus nog maar even nadenken of ik dat pakket met die woonplaatsservice nog wel wil, de garage is niet zo heel ver hier vandaan, als het echt nodig is komt Huub wel langs. En anders duw ik hem het dorp uit, dat is 50 meter en dan ben ik buiten de bebouwde kom. Dat scheelt me vergeleken met die 95 euro maar liefst 40 pegeltjes.

Ook dit is al vaker langs gekomen, om lid te worden van de Duitse ADAC, waar het lidmaatschap beduidend goedkoper is en zo goed as dezelfde service verleent. :D

encore
Berichten: 1100
Lid geworden op: 16 mar 2014 10:23

Re: Wegenwacht bijna 20% duurder door pakketwijziging

Ongelezen bericht door encore »

Ik heb al jaren die 'Vervangende Auto Service' en heb vaker dan eens die halve gare wegenwachters moeten bellen. Omdat ik een grote oude bak heb kunnen ze blijkbaar niets anders dan resetten. Dat kan ikzelf ook nog wel, maakte ik ze ook altijd duidelijk. Die gele wagentjes had ik dan ook nodig als mobiele gereedschapskist, want kennis van zaken hadden ze nooit. Jammer. En nog jammerderder dat ik nog nooit een Vervangende Auto te leen heb gekregen terwijl daar duidelijk wel reden voor was. Geen nood, dan repatrieer ik die S zelf wel weer. Geld terug, nee, daar doen ze ook niet aan. Iets van je aannemen over hoe het hoort ook niet.
Tja, en dan komt begin volgend jaar hier een volledig elektriek voertuig in de garage wonen. Bij de dealer zeiden ze al dat mijn wederhelft haar Wegenwacht-lidmaatschap kon opzeggen omdat ze toch niks aan de auto kunnen doen mòcht ie ooit stil komen te staan.

En dan hoor over de GoudenHanddruk van de voormalige directeur en ik hou mijn hart vast over het salaris van de nieuwe. Ook ik neem daarom expres de "instap" variant. Ook ik woon op 53 meter afstand van de dorpsgrens. Dat stukje laat ik de buurman wel ff douwen ;-)

TonGr
Berichten: 158
Lid geworden op: 21 dec 2007 07:48

Re: Wegenwacht bijna 20% duurder door pakketwijziging

Ongelezen bericht door TonGr »

Zelfde brief gehad.
Na 21 jaar direct opgezegd.
Vervangende auto service met 4 auto`s voor de deur is niet echt nodig :)

GBR1951
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 sep 2014 10:11

Re: Wegenwacht bijna 20% duurder door pakketwijziging

Ongelezen bericht door GBR1951 »

Zelfde brief gehad. Dit is gelijk aan afpersen. Ik heb gebeld en inderdaad is het voortzetten van het huidige pakket (incl. woonplaatsservice) niet mogelijk. Als je dan aangeeft dat je dit geen stijl vindt, dan geeft de medewerker aan de telefoon je helemaal gelijk. Vervolgens aangegeven dat we ons beider lidmaatschap zullen opzeggen en daarop wensen ze je nog een fijne dag. Nee hoor, ze worden er niet warm of koud van. Nu is mij neerste reactie ook "opzeggen". Maar toch vraag ik me af of ANWB dit wel mag doen. Of je krijgt een onbehoorlijke prijsstijging voor je kiezen vanwege een vervangende auto die je zelf ergens moet gaan ophalen, of je gaat minder betalen en hebt geen woonplaatsservice meer. Dat is geen rechtmatige keuze.
Hoe zit dit juridisch vraag ik me af. Misschien de consumentenbond inschakelen? Zijn we ook lid van ...

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Wegenwacht bijna 20% duurder door pakketwijziging

Ongelezen bericht door Shine »

Veel automerken hebben een eigen soort van pechhulp/mobiliteitsgarantie in europa/benelux en woonplaats. Hieraan zitten wel bepaalde voorwaarden verbonden. Voorwaarden die absoluut niet de pan uit rijzen. Sterker, ik meer dan acceptabel vind.
Ik rijd bijvoorbeeld Toyota. Breng hem jaarlijks voor een beurt bij de toyota dealer. Ieder jaar krijg ik een nieuw pechhulp-/mobiliteits garantie pasje.
Mijn Toyota Corolla is van 2006. In deze periode heb ik er 2x gebruik van gemaakt. Beide keren ivm platte band. (Ja ben zo'n ukkel die zit te hannesen als er een band verwisseld moet worden.) Een belletje naar het centrale nummer, je wordt vriendelijk te woord gestaan en de hulp was er binnen 20 minuten.
Ik weet dat na 10 jaar mijn pasje alleen nog geldt voor de BeNeLux.
Een ANWB of Routemobiel abonnement zijn dan helemaal niet nodig. Sterker, overbodig en overdone. Ik adviseer dan ook iedereen dit in igenschouw te nemen en even te kijken of uw garage, merk ook niet zoiets heeft.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Wegenwacht bijna 20% duurder door pakketwijziging

Ongelezen bericht door berndv »

GBR1951 schreef: Hoe zit dit juridisch vraag ik me af. Misschien de consumentenbond inschakelen? Zijn we ook lid van ...
Juridisch is het relatief simpel. ANWB mag haar prijzen verhogen. Dat doen ze ook. Ze communiceren dit netjes aan de leden en geven ze de keus om wel of niet lid te blijven. Ik ken geen wet die de ANWB verplicht om niets te veranderen aan hun pakketten of prijzen. Dat men het er niet mee eens is zou moeten blijken uit het grote aantal opzeggingen.

pinguin
Berichten: 35
Lid geworden op: 18 jun 2005 16:25

Re: Wegenwacht bijna 20% duurder door pakketwijziging

Ongelezen bericht door pinguin »

Wij zijn blij met de Anwb en Route Mobiel en de Pechservice van de autodealers kunnen hier niet aan tippen.
Die keren, dat we pech hadden hebben ze ons weer op weg geholpen. Bij de andere diensten wordt je naar een garage gesleept.
Als iemand van de Wegenwacht twee uur bezig is om slangen, die door een marter kapot zijn gebeten te plakken, zodat je op tijd op je werk komt, dan zeg ik, dat is een topservice.
De oplossingen, die ze vaak gebruiken zijn zo doordacht en dan herken je een echte vakman.
Als je in België op de autosnelweg twee uur in de regen heb gestaan in afwachting van de pechdienst van de dealer, die de plek niet kon vinden en de Anwb verschijnt binnen een kwartier, dan is de keuze voor mij makkelijk.
Het wordt ook allemaal duurder, omdat veel mensen de Anwb zien als een vervanging voor de beurten en daar zijn wij allemaal de dupe van.
De kosten zullen toch verhaald moeten worden.

villadorina
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 sep 2014 22:53

Re: Wegenwacht bijna 20% duurder door pakketwijziging

Ongelezen bericht door villadorina »

ik heb ANWB per mail mijn ongenoegen kenbaar gemaakt
ik wil helemaal geen vervangende auto, maar wel woonplaatsservice
ben al heel lang lid -platina geloof ik- en zeer tevreden over de service
maar nu wordt mij iets opgedrongen wat ik niet wil
lijkt op die reklame van een of andere telecommaatschappij met die pizza, Ali B doet die commercial geloof ik -
Vervelend dat er weinig alternatief is ANWB heeft min of meer monopolie positie en misbruikt dit
machtsmisbruik
Misschien gat in de markt voor een andere- nieuwe- organisatie ?

CdeBondt
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 apr 2012 14:45

Re: Wegenwacht bijna 20% duurder door pakketwijziging

Ongelezen bericht door CdeBondt »

Heb via email mijn grote ongenoegen kenbaar gemaakt tegen deze ordinaire verhoging. Maar men is niet van plan dit aan te passen. Zal wel geld binnenhalen zijn voor de volgende gouden handdruk of bonussen voor de directie en/of raad van toezicht of commissarissen. Is een pure vorm van diefstal. Wel kunnen ze totaal 9 verschillende pakketten samenstellen. Daar zal ook wel zijn t.b.v. geldelijk gewin. Helaas is Routemobiel met hetzelfde pakket wel duurder anders was ik (na ruim 40 jaar) overgestapt.

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Wegenwacht bijna 20% duurder door pakketwijziging

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Tja, blij is anders. Maar... wij hadden 2 jaar geleden gedwongen door minder bestedingsruimte de Wegenwacht opgezegd.
Afgelopen juni/juli maar liefst 3 keer met pech langs de weg gestaan, helaas steeds voor een euvel dat voor allerlei problemen zorgde. Direct de eerste keer weer lid geworden. Omdat de auto niet ter plekke gemaakt kon worden, zijn we weggesleept en eerst nog keurig naar het station gebracht. Normaliter is er een wachtperiode voor wegslepen van 2 dagen.
Auto kon na 2 dagen weer gerepareerd opgehaald worden.
Tweede en derde keer keurig leenauto gekregen, voor meerdere dagen.
De auto is uiteindelijk 'echt' gerepareerd. Bleek dat de garage vorig jaar bij vervangen van de distributieriem een essentieel schroefje niet had aangedraaid...
Wij blijven toch nog maar even lid van de Wegenwacht nu.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Wegenwacht bijna 20% duurder door pakketwijziging

Ongelezen bericht door GJvdZ »

TonGr schreef:Zelfde brief gehad.
Na 21 jaar direct opgezegd.
Vervangende auto service met 4 auto`s voor de deur is niet echt nodig :)
Wel als je ergens bent en je niet bij die andere 3 auto's kunt komen....

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Wegenwacht bijna 20% duurder door pakketwijziging

Ongelezen bericht door witte angora »

Punt is gewoon: je gaat 15 euro per maand voor die gratis leenauto voor 2 dagen betalen. Alleen: je moet het ding zelf ophalen en terugbrengen. Dus de eerste dag mag je 's ochtends vroeg op pad, en de volgende dag mag je het 's avond weer terugbrengen. Heeft weinig nut dus.

Ik vermoed dus zo dat er niet zo heel veel gebruik van gemaakt zal worden.

TonGr
Berichten: 158
Lid geworden op: 21 dec 2007 07:48

Re: Wegenwacht bijna 20% duurder door pakketwijziging

Ongelezen bericht door TonGr »

Wel als je ergens bent en je niet bij die andere 3 auto's kunt komen....
Ik weet zeker dat ik met een van die auto`s keurig word opgehaald :D

conie
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 sep 2014 16:20

Re: Wegenwacht bijna 20% duurder door pakketwijziging

Ongelezen bericht door conie »

ANWB wil haar eigen leden € 58 miljoen afhandig maken met een goedkope babbeltruc.
De ANWB voegt een gedwongen, ongevraagde en veelal ongewenste dienst, n.l. een vervangende autoservice toe aan het pakket.
De ANWB telt bijna 4 miljoen leden, die zij hiervoor € 15.-- of meer wil laten betalen. Dat is meer dan € 60 miljoen.
Een auto kun je al huren vanaf € 25.--. p.d. De ANWB kan dat in het groot met fikse kortingen.
In de praktijk heeft nog geen 1 % van de pech-gevallen een vervangende auto nodig.
De kosten zijn slechts: 40.000 leden x € 50.-- (gemiddeld) = € 2 miljoen.
De extra “winst” is dus € 60 miljoen -/- € 2 miljoen= € 58 miljoen.

De ANWB heeft al € 20 miljoen winst met een omzet van bijna 1 Miljard. (974 miljoen). Het eigen vermogen bedraagt € 210 miljoen (2013).

***De ANWB is een vereniging van, voor en door leden. De wensen van onze leden vormen het uitgangspunt voor het handelen en spreken van de ANWB, aldus de ANWB op haar website.

Fop de massa, lik de kassa!!! Ruikt de nieuwe ANWB directie nu ook het GROTE geld, net als div. verzekeringsmaatschappijen, banken e.d.?
Waarom wordt er in de jaarcijfers van ONZE ANWB geen melding gemaakt over beloningen terwijl dat wel aanbevolen is door een speciale Commissie?

conie
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 sep 2014 16:20

Re: Wegenwacht bijna 20% duurder door pakketwijziging

Ongelezen bericht door conie »

Deze brief is voor de ANWB: kopiëren en doorsturen mag.

Geachte directie,
Met uw voorstel ga ik niet akkoord.
U denkt dat in de nieuwe situatie Wegenwacht Nederland Standaard het beste bij mij past, maar dat is niet zo, daar ik geen gebruik wil maken van een extra service.
De oude situatie voldoet prima voor mij en dat wil ik graag zo houden.
Ik ben reeds 45 jaar lid van de ANWB en heb nog nooit een vervangende auto behoeven te gebruiken. 80% van het Nederlandse wagenpark staat stil, dus ik ga op de fiets, leen een auto of huur er een voor een paar tientjes, als ik dat echt nodig vind.
In uw website zegt u dat de ANWB een vereniging is van, voor en door leden. De wensen van onze leden vormen het uitgangspunt voor het handelen en spreken van de ANWB, aldus de ANWB op haar website.
Van die uitspraak zie ik niets terug in uw handelen.

Ook schrijft U: we hebben gemerkt dat onze leden niet altijd weten waar ze recht op hebben bij pech en waarvoor ze betalen.
In al die jaren heb ik daar nooit iets van gemerkt.
Als dat ècht zo zijn, dan was een simpele en betere voorlichting op zijn plaats, i.p.v. 9 nieuwe pakketten en een prijsverhoging van 20%, die bijna 60 miljoen oplevert.
Ongetwijfeld ben ik niet de enige van de bijna 4 miljoen leden, die er zo over denkt.

De ANWB blijft hoop ik een vereniging van, voor en door leden.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Wegenwacht bijna 20% duurder door pakketwijziging

Ongelezen bericht door berndv »

Mooi verhaal, maar de enige manier waarop de ANWB het gaat voelen is door of voor het goedkope pakket te kiezen of door massaal op te stappen. Dat mensen er niet blij mee zijn dat ze 20% meer gaan betalen snappen ze zelf ook nog wel. Overigens is het niet zo dat iedereen meer gaat betalen, dat is afhankelijk van wat je nu hebt.

peewee
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 mar 2004 12:00

Re: Wegenwacht bijna 20% duurder door pakketwijziging

Ongelezen bericht door peewee »

@Conie,
Bedankt voor de voorbeeldbrief. Ik heb inmiddels via mijn adresboek en followers al zo'n 1300 personen op de voorbeeldbrief geattendeerd.
Ik vrees alleen dat het net zo gaat als met de woekerpolissen. Slecht een paar procent of minder neemt de moeite om in actie te komen. De rest zijn makke (luie)schapen.

Eigenlijk vind ik dat Tros Radar aan deze verkapte prijsverhoging van (oligopolist) de ANWB een item zou moeten wijden.

Gesloten