LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] All Seasons banden

Problemen met jouw autobanden? Geef hier jouw mening.
NIna90
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 jul 2017 20:21

Re: All Seasons banden

Ongelezen bericht door NIna90 »

kokka schreef:
NIna90 schreef:We hebben zeven maanden geleden de Michelin Crossclimate gezet op mijn auto gezet. Ze zijn wat duur maar volgens mijn vriend waren deze de beste perfomance banden. :)
Michelin heeft wel performance banden, maar dat zijn niet de crossclimate.
Hm, op de banden staat er wel Crossclimate .

harkja
Berichten: 376
Lid geworden op: 14 jul 2015 01:18
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: All Seasons banden

Ongelezen bericht door harkja »

Zomerbanden kun je altijd gebruiken als er echt veel sneeuw op de weg ligt, dan kun je toch sneeuwkettingen gebruiken in ons landje ? Als je de voor- en nadelen leest van all seasons banden dan zet ik mijn vraagtekens ??

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: All Seasons banden

Ongelezen bericht door sjohie »

harkja schreef:Zomerbanden kun je altijd gebruiken als er echt veel sneeuw op de weg ligt, dan kun je toch sneeuwkettingen gebruiken in ons landje ? Als je de voor- en nadelen leest van all seasons banden dan zet ik mijn vraagtekens ??
Dit gaat over de nieuwste (generatie) all seasons banden, specifiek de Michelin Crossclimate+, en die zijn volgens diverse testen in een klimaat als het onze, met meestal temperaturen tussen de 0 en 10 graden in de winter, zegmaar het grijze gebied tussen zomer- en winterbanden, verrassend goed, en een forse stap vooruit tov de all seasons banden van ~5 jaar geleden. Op sneeuw leggen ze het nog wel net af tegen goede A-merk winterbanden, maar op pure sneeuw rijden doe je in Nederland echt zelden, dan is het eerder van die half bevroren grijze smots.

Sneeuwkettingen hebben daarom in Nederland ook geen serieus nut, zodra je op de doorgaande wegen rijdt, ligt er zo goed als geen sneeuw meer, dus dan zijn ze niet nodig, en nog belangrijker, onwettig.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: All Seasons banden

Ongelezen bericht door kokka »

NIna90 schreef:
kokka schreef:
NIna90 schreef:We hebben zeven maanden geleden de Michelin Crossclimate gezet op mijn auto gezet. Ze zijn wat duur maar volgens mijn vriend waren deze de beste perfomance banden. :)
Michelin heeft wel performance banden, maar dat zijn niet de crossclimate.
Hm, op de banden staat er wel Crossclimate .
crossclimate is wel een label van michelin. Het is alleen geen performace band. Dan praat je meer over de pilot sport 5 of de pilot supersport

stofzuigertje

Re: All Seasons banden

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Michelin maakte al jaren Zomer & Winter maar erg kort nu pas 4 seizoenen.
Daarom adviseer ik de Hollandse Vredestein, die heeft al heel veel jaren ervaring en goed voor ons wisselvallige klimaat.

Dat ik voor de goedkopere en iets mindere Nexen heb gekozen, ja ik rij nu weinig en na een jaar of 6 gaan ze uitdrogen.
Vredestein is duurder en beter, maar ik rij gewoon te weinig en vind het zonde uitgedroogde weg te pleuren!

Quark
Berichten: 800
Lid geworden op: 20 feb 2007 22:46

Re: All Seasons banden

Ongelezen bericht door Quark »

en. :)[/quote]
Michelin heeft wel performance banden, maar dat zijn niet de crossclimate.[/quote]

Hm, op de banden staat er wel Crossclimate .[/quote] crossclimate is wel een label van michelin. Het is alleen geen performace band. Dan praat je meer over de pilot sport 5 of de pilot supersport[/quote]

Denk dat je even uit moet leggen dat Michelin verschillende soorten type banden maakt
Crossclimate voor alle weersomstandigheden.
performance voor presteren dus voor auto's die iets meer PK 's hebben en waar wat sportiever cq agressiever, sneller mee wordt gereden.

En dan nog de zomer en winterbanden voor verschillende auto types en snelheden

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: All Seasons banden

Ongelezen bericht door scontra »

harkja schreef:Zomerbanden kun je altijd gebruiken als er echt veel sneeuw op de weg ligt, dan kun je toch sneeuwkettingen gebruiken in ons landje ? Als je de voor- en nadelen leest van all seasons banden dan zet ik mijn vraagtekens ??
Het gebruik van sneeuwkettingen op de openbare weg is in Nederland wettelijk verboden.

Quark
Berichten: 800
Lid geworden op: 20 feb 2007 22:46

Re: All Seasons banden

Ongelezen bericht door Quark »

Bedankt voor zover voor jullie reacties en net als het nut van wel of niet winterbanden in Nederland dit blijft een discussie punt.
Maar waar het mij in eerste instantie omging, wie rijdt op all seasons banden en kan zijn ervaring delen ?

Slobberbone
Berichten: 743
Lid geworden op: 14 nov 2012 11:02

Re: All Seasons banden

Ongelezen bericht door Slobberbone »

Nee, is geen punt van discussie voor mij in Nederland is de zomerbanden de beste en veiligste optie. Voor die paar dagen een all season / winterband aanschaffen is onnodig in Nederland en dan rij overgrote deel van de winter onveiliger dan een zomerband. Die 7 graden is allang achterhaald een zomerband is zeker superieur aan een winterband tot 2 graden boven nul.En maandelijks je bandenspanning controleren draagt ook veel bij tot veiligheid op de weg en je auto rijd daardoor ook zuiniger.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: All Seasons banden

Ongelezen bericht door kweenie »

Er zijn inderdaad niet heel veel dagen met echt winters weer, maar áls je in dat winters weer moet rijden, dan is het wel behoorlijk gevaarlijker met gewone banden dan met winterbanden. Dat zijn juist de dagen dat je groot risico loopt, ook als je voorzichtig bent.

Maar veel hangt ook af van je rijgedrag. Als je bij winters weer liever binnen blijft, dan is het heel wat anders dan als je iedere dag om 6 uur 's ochtends een uur in de auto moet rijden. Het komt in de winter toch best vaak voor dat er 's ochtends vroeg wel wat gladheid is, maar dat die vrij snel alweer weg is en je er dan geen last meer van hebt. Als je zelf juist vroeg de weg op moet, dan heb je dus wel relatief vaak last van het weer.

Met all-seasons banden heb ik geen ervaring, ik kan mij voorstellen dat dit een redelijk alternatief is. Maar belangrijk lijkt mij ook dat je tijdig de banden vervangt als het profiel afgesleten raakt...

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: All Seasons banden

Ongelezen bericht door sjohie »

kweenie schreef:Er zijn inderdaad niet heel veel dagen met echt winters weer, maar áls je in dat winters weer moet rijden, dan is het wel behoorlijk gevaarlijker met gewone banden dan met winterbanden. Dat zijn juist de dagen dat je groot risico loopt, ook als je voorzichtig bent.

Maar veel hangt ook af van je rijgedrag. Als je bij winters weer liever binnen blijft, dan is het heel wat anders dan als je iedere dag om 6 uur 's ochtends een uur in de auto moet rijden. Het komt in de winter toch best vaak voor dat er 's ochtends vroeg wel wat gladheid is, maar dat die vrij snel alweer weg is en je er dan geen last meer van hebt. Als je zelf juist vroeg de weg op moet, dan heb je dus wel relatief vaak last van het weer.

Met all-seasons banden heb ik geen ervaring, ik kan mij voorstellen dat dit een redelijk alternatief is. Maar belangrijk lijkt mij ook dat je tijdig de banden vervangt als het profiel afgesleten raakt...
Dat dus, winterbanden zijn niet gemaakt van magisch rubber. Als je daarmee in winterse/gladde condities rijdt alsof het zomer is, krijg je alsnog brokken.

Wij wonen in een gemeente met conservatief strooibeleid zoals ze het zelf eufemistisch noemen, en mijn vriendin moet op tijd weg elke ochtend. Die rijdt dan dus over nog niet, of nog maar kort ervoor waardoor de pekel nog iet is ingereden, gestrooide wegen. Die merkte de stap naar winter- & zomerbanden meteen, toen we er 6 jaar geleden op overstapten. Daarvoor reden we op Michelin primacy's, die verder ook goed waren, maar het in de winterochtenden gewoon verloren van de winterbanden. En de afgelopen 6 winters waren er 3 met behoorlijk wat sneeuw en gladheid, de laatste paar jaar wat minder, maar in onze situatie is de meerwaarde er wel van. Sinds kort rijdt ze minder over N-wegen, en meer snelweg die beter gestrooid wordt, dus we neigen naar all-seasons, maar dat zal over een jaartje pas zijn.

Slobberbone
Berichten: 743
Lid geworden op: 14 nov 2012 11:02

Re: All Seasons banden

Ongelezen bericht door Slobberbone »

kweenie schreef:Er zijn inderdaad niet heel veel dagen met echt winters weer, maar áls je in dat winters weer moet rijden, dan is het wel behoorlijk gevaarlijker met gewone banden dan met winterbanden. Dat zijn juist de dagen dat je groot risico loopt, ook als je voorzichtig bent.

Maar veel hangt ook af van je rijgedrag. Als je bij winters weer liever binnen blijft, dan is het heel wat anders dan als je iedere dag om 6 uur 's ochtends een uur in de auto moet rijden. Het komt in de winter toch best vaak voor dat er 's ochtends vroeg wel wat gladheid is, maar dat die vrij snel alweer weg is en je er dan geen last meer van hebt. Als je zelf juist vroeg de weg op moet, dan heb je dus wel relatief vaak last van het weer.

Met all-seasons banden heb ik geen ervaring, ik kan mij voorstellen dat dit een redelijk alternatief is. Maar belangrijk lijkt mij ook dat je tijdig de banden vervangt als het profiel afgesleten raakt...
Dat wintersweer in Nederland is enkele dagen dus van 150 dagen dat iemand zijn winterbanden eronder heeft liggen is hij toch zo,n 145 dagen onveiliger bezig dan met zomerbanden. Ook die term winterbanden is in mijn ogen ook niet juist noem ze sneeuwbanden dan zijn we er en dat is er nauwelijks in Nederland. Het overgrote deel ruim 98 procent is in wintersweer zomerbanden het veiligste.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: All Seasons banden

Ongelezen bericht door kweenie »

Er zijn gemiddeld bijna 60 vorstdagen in een jaar en 25 sneeuwdagen. Trouwens ook sterk afhankelijk van waar je in het land woont. Maar die vijf dagen is in elk geval wel heel optimistisch... Overigens heb je niet alleen last van sneeuw, maar kun je ook last hebben van opvriezen en (gedeeltelijk) bevroren regen. Waarbij ik, nogmaals, het aantal dagen minder relevant vind dan het heel veel gevaarlijker rijden op die momenten.

Natuurlijk heb je op een ijsbaan met geen enkele band veel grip, maar in de Hollandse drab heb ik toch regelmatig gemerkt dat winterbanden wel wat beter werken dan zomerbanen. Maar ieder kan zijn eigen mening hebben over of winterbanden nuttig kunnen zijn in jouw specifieke situatie.

Aansluitend op Sjohie, zelfs als er wel veel wordt gestrooid geldt nog steeds dat in het algemeen het strooimiddel pas goed werkt als het flink ingereden wordt. Zelfs op de snelweg kan het dus nog behoorlijk glad zijn als je op een tijd en plek rijdt waarop er maar weinig wordt gereden.

stofzuigertje

Re: All Seasons banden

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

We vergeten de in Duitsland voor weekendje weg met Kerst dat All Weater Tires er een aantal met Sneeuwvlok dus Winter Symbool hebben.
Er zijn dus 2 soorten 4 seizoenen banden.

Maar ook de natte verregende camping, op zomer banden in Juli / Augustus kun je met zomer banden eerder vast komen dan met iets beter
modder lossende 4 seizoenen banden!

4 Seizoenen ook voor het verregende kampeer weekend zoals bij Nijmegen de 4 daagse!

Slobberbone
Berichten: 743
Lid geworden op: 14 nov 2012 11:02

Re: All Seasons banden

Ongelezen bericht door Slobberbone »

kweenie schreef:Er zijn gemiddeld bijna 60 vorstdagen in een jaar en 25 sneeuwdagen. Trouwens ook sterk afhankelijk van waar je in het land woont. Maar die vijf dagen is in elk geval wel heel optimistisch... Overigens heb je niet alleen last van sneeuw, maar kun je ook last hebben van opvriezen en (gedeeltelijk) bevroren regen. Waarbij ik, nogmaals, het aantal dagen minder relevant vind dan het heel veel gevaarlijker rijden op die momenten.

Natuurlijk heb je op een ijsbaan met geen enkele band veel grip, maar in de Hollandse drab heb ik toch regelmatig gemerkt dat winterbanden wel wat beter werken dan zomerbanen. Maar ieder kan zijn eigen mening hebben over of winterbanden nuttig kunnen zijn in jouw specifieke situatie.

Aansluitend op Sjohie, zelfs als er wel veel wordt gestrooid geldt nog steeds dat in het algemeen het strooimiddel pas goed werkt als het flink ingereden wordt. Zelfs op de snelweg kan het dus nog behoorlijk glad zijn als je op een tijd en plek rijdt waarop er maar weinig wordt gereden.
Afgelopen jaar was koudste maand januari met gemiddelde van ruim 1.5 graden. Dus aantal vorstdagen is niet van belang omdat men veelal op pad gaat als temperatuur hoger is zelfde geld sneeuw dagen wanneer blijft dan nou dagen liggen en ook de vele test die je ziet in 15/ 20 centimeter vast gereden sneeuw wat in Nederland al vele decennia niet meer voorkomt.En opgevroren regen ,ijzel is grip met winterband ook minimaal. En is ook aangetoond dat men met winterbanden in Nederland helemaal geen minder schade rijdt dan net zomerbanden.

Mijn ervaring is gebaseerd op uitvoerig zelf testen met zelfde voertuigen en met diverse merken banden en in Nederland heeft mij geen winterband mij kunnen overtuigen.

Er is ook geen premium bandenmerk die zijn banden vergelijkt onder diverse omstandigheden dus ook vele verschillende temperaturen en echt Hollandse winterweer. Wat toch vooral boven nul is en nat uitstekend voor de zomerbanden.

Blijven jaren volharden in de 7 graden regel of R in de maand hup de winterbanden om en zo rij je bij ruim 25 graden met winterbanden, vooral doen.

Quark
Berichten: 800
Lid geworden op: 20 feb 2007 22:46

Re: All Seasons banden

Ongelezen bericht door Quark »

Slobberbone schreef:
kweenie schreef:Er zijn gemiddeld bijna 60 vorstdagen in een jaar en 25 sneeuwdagen. Trouwens ook sterk afhankelijk van waar je in het land woont. Maar die vijf dagen is in elk geval wel heel optimistisch... Overigens heb je niet alleen last van sneeuw, maar kun je ook last hebben van opvriezen en (gedeeltelijk) bevroren regen. Waarbij ik, nogmaals, het aantal dagen minder relevant vind dan het heel veel gevaarlijker rijden op die momenten.

Natuurlijk heb je op een ijsbaan met geen enkele band veel grip, maar in de Hollandse drab heb ik toch regelmatig gemerkt dat winterbanden wel wat beter werken dan zomerbanen. Maar ieder kan zijn eigen mening hebben over of winterbanden nuttig kunnen zijn in jouw specifieke situatie.

Aansluitend op Sjohie, zelfs als er wel veel wordt gestrooid geldt nog steeds dat in het algemeen het strooimiddel pas goed werkt als het flink ingereden wordt. Zelfs op de snelweg kan het dus nog behoorlijk glad zijn als je op een tijd en plek rijdt waarop er maar weinig wordt gereden.
Afgelopen jaar was koudste maand januari met gemiddelde van ruim 1.5 graden. Dus aantal vorstdagen is niet van belang omdat men veelal op pad gaat als temperatuur hoger is zelfde geld sneeuw dagen wanneer blijft dan nou dagen liggen en ook de vele test die je ziet in 15/ 20 centimeter vast gereden sneeuw wat in Nederland al vele decennia niet meer voorkomt.En opgevroren regen ,ijzel is grip met winterband ook minimaal. En is ook aangetoond dat men met winterbanden in Nederland helemaal geen minder schade rijdt dan net zomerbanden.

Mijn ervaring is gebaseerd op uitvoerig zelf testen met zelfde voertuigen en met diverse merken banden en in Nederland heeft mij geen winterband mij kunnen overtuigen.

Er is ook geen premium bandenmerk die zijn banden vergelijkt onder diverse omstandigheden dus ook vele verschillende temperaturen en echt Hollandse winterweer. Wat toch vooral boven nul is en nat uitstekend voor de zomerbanden.

Blijven jaren volharden in de 7 graden regel of R in de maand hup de winterbanden om en zo rij je bij ruim 25 graden met winterbanden, vooral doen.
Dus volgens jou geen winterbanden maar zomerbanden. Maar heb je ook all seasons getest ? en zo ja wat zijn je bevindingen ?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: All Seasons banden

Ongelezen bericht door kweenie »

Slobberbone schreef: Afgelopen jaar was koudste maand januari met gemiddelde van ruim 1.5 graden. Dus aantal vorstdagen is niet van belang omdat men veelal op pad gaat als temperatuur hoger is zelfde geld sneeuw dagen wanneer blijft dan nou dagen liggen en ook de vele test die je ziet in 15/ 20 centimeter vast gereden sneeuw wat in Nederland al vele decennia niet meer voorkomt.En opgevroren regen ,ijzel is grip met winterband ook minimaal. En is ook aangetoond dat men met winterbanden in Nederland helemaal geen minder schade rijdt dan net zomerbanden.
Je hebt helemaal niets aan een gemiddelde temperatuur, het gaat juist om de dagen met extreem weer.

Het aantal vorstdagen is juist wel relevant, maar (zoals ik zelf ook al aangaf) veel hangt ook van je eigen rijgedrag af. Als je ziet hoe druk het om 6 of 7 uur 's ochtends is (rond de tijd waarop het vaak het koudst is), dan zijn er behoorlijk veel mensen die juist niet op pad gaan als de kou al is opgetrokken.

Over die sneeuwdagen, juist als de sneeuw niet goed blijft liggen en je door de drab rijdt heb je veel baat bij winterbanden.
Mijn ervaring is gebaseerd op uitvoerig zelf testen met zelfde voertuigen en met diverse merken banden en in Nederland heeft mij geen winterband mij kunnen overtuigen.
Prima, mijn ervaring is juist omgekeerd. Maar (nogmaals...) misschien dat jouw rijgedrag anders is. Met zo'n 50.000 km per jaar, waarvan ongeveer de helft 's ochtends vroeg als half Nederland nog ligt te slapen, is mijn ervaring dat er toch best vaak winterse omstandigheden zijn. Gelukkig merk ik dat, mede dankzij de winterbanden, vooral als ik op mijn tuinpad naar de auto loop of glibber...
Blijven jaren volharden in de 7 graden regel of R in de maand hup de winterbanden om en zo rij je bij ruim 25 graden met winterbanden, vooral doen.
Wanneer je de banden verwisselt is een heel ander verhaal. Het is natuurlijk niet handig om te vroeg winterbanden erop te doen of te laat eraf.

Slobberbone
Berichten: 743
Lid geworden op: 14 nov 2012 11:02

Re: All Seasons banden

Ongelezen bericht door Slobberbone »

Kijk dit soort testen worden te weinig gedaan.
http://www.unfallanalyse.de/unfallforsc ... eifen.html

En dan zie je dat ook onder vele lage temperaturen de winterbanden niet altijd superieur zijn.

Ik rij ruim 60k per jaar en vroeger reed ik nog veel meer per jaar. En heb dit jaar een keer gehad met die sneeuwval dat winterbanden in het voordeel zouden zijn en dat is zonde om daarvoor winterbanden te kopen.

Gesloten