LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] langzaam leeglopende banden

Problemen met jouw autobanden? Geef hier jouw mening.
Quisquid
Berichten: 299
Lid geworden op: 08 okt 2008 14:17

Re: langzaam leeglopende banden

Ongelezen bericht door Quisquid »

pima schreef:
GMKX schreef:Bassie,
Ik zou maar eens langs de kwikfit rijden om je banden/velgen te laten checken.
Doe maar niet kom je thuis met een nieuwe uitlaat 4 nieuwe banden met velgen en nieuwe remschijven.

Ga naar een lokale bandenboer, die zijn veel beter, ook met de service!

Die lokale bandenboer kan best beter zijn en ook goedkoper, maar een wet van Meden en Perzen is dat zeker niet.
Kwikfit heeft de reputatie slecht werk af te leveren (een slechte reputatie raak je niet snel weer kwijt), maar net als elders varieert het sterk per vestiging. Dat men je allerlei onderdelen aansmeert die niet nodig zijn, is ook niet standaard. Ik neem aan dat je dat schertsend zegt en niet uit eigen ervaring.

Dat wel de verschillen per vestiging groot kunnen zijn, leerde mij het volgende voorval.

Filiaal A:
Ik kwam er een keer voor een nieuwe band in een maat die een maand eerder nog in de aanbieding was. En ik kreeg doodleuk te horen dat ik een niet-bestaande bandenmaat vroeg. Ofschoon die maat pas nog in de aanbieding was en mijn auto er al jaren op rijdt!
Ook kwam ik er eens omdat precies op de grens van twee uitlaatdelen een gaatje zat. Men zei dat niet één, maar beide uitlaatdelen vervangen moesten worden, omdat ze niet van elkaar konden worden gehaald (zat inderdaad té vast). Dat werd een flinke uitgave. Later kwam ik bij een garagebedrijf en daar vertelde men mij dat het probleem gemakkelijk opgelost had kunnen worden door ter plekke de uitlaat door te zagen en er een mof van drie euro overheen te schuiven.

Filiaal B
Toen ik dáár eens kwam voor een nieuw middenstuk van de uitlaat, wist men zich uit het hoofd nog van de vorige keer te herinneren dat er met mijn uitlaat iets bijzonders was. En inderdaad: in boekwerken staat per type auto vermeld welke uitlaat nodig is. Mijn auto is van net ná een bepaald chassisnummer (een paar nummertjes maar), maar moet toch de uitlaat hebben van net daarvoor. Anders past die niet. Dat wist men nog (een compliment waard!).

Ik denk niet dat men mij in filiaal A wilde oplichten met die uitlaat. Anders had men mij ook wel die "niet-bestaande" band verkocht. Wel denk ik dat daar verschrikkelijk dom personeel rondliep. En veel beter personeel in filiaal B.

Iedere ondernemer wil graag verkopen, maar men zal je echt geen nieuwe remschijven aansmeren (of aanbevelen) en andere velgen e.d. als daar geen noodzaak voor bestaat. Dat is althans niet mijn ervaring.

Waar je ook een nieuwe band laat monteren, let erop dat het wiel niet met zo'n luchtdrukpistool onnodig knoerhard wordt vastgedraaid dat je het wiel zelf met de hand niet meer los kunt krijgen als je onderweg met een lekke band staat. Voor dat snelle en gemakzichtige knoerhard aandraaien bestaat geen noodzaak. Bovendien kan op die manier de schroefdraad beschadigd raken.
Laat dat met een goed ingestelde momentsleutel doen of anders handmatig. En laat altijd voordat het wiel er weer op gaat, de schroefdraad inspecteren op beschadigingen en zandkorreltjes of andere vuiligheid.

Mallemalle
Berichten: 887
Lid geworden op: 07 okt 2008 16:40

Re: langzaam leeglopende banden

Ongelezen bericht door Mallemalle »

niks mis met moeren vastzetten met ene luchtsleutel, de betere garage heeft een verloop dat afbreekt voordat de bout of moer afbreekt en zolang dat niet gebeurd zit het zaakje prima vast en niet te vast

Quisquid
Berichten: 299
Lid geworden op: 08 okt 2008 14:17

Re: langzaam leeglopende banden

Ongelezen bericht door Quisquid »

Mallemalle schreef:niks mis met moeren vastzetten met ene luchtsleutel, de betere garage heeft een verloop dat afbreekt voordat de bout of moer afbreekt en zolang dat niet gebeurd zit het zaakje prima vast en niet te vast
De praktijk bij veel adressen is helaas anders.

aurianne
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 sep 2011 10:50

Re: langzaam leeglopende banden

Ongelezen bericht door aurianne »

tja je kunt allereerst checken of je ventiel niet lek is
(net zoals bij de fiets gewoon met een beetje spuug)
als er nog genoeg profiel op zit, naar de bandenboer gaan, Bandimex Rotterdam heb ik goede ervaringen mee)

ze zullen je waarschijnlijk wel een binnenband adviseren
wat altijd stukken goedkoper is dan een nieuw set banden

Gesloten