Montagepartners via Bandenconcurrent

Problemen met jouw autobanden? Geef hier jouw mening.
Complain1012
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 mei 2023 13:38

Montagepartners via Bandenconcurrent

Ongelezen bericht door Complain1012 »

Bij aankoop van banden worden montagepartners aanbevolen via deze website

Hier is sprake van een monopolistische situatie zonder enige vorm van kwaliteitsbesef. Het gehele bedrag dus voor zowel de montage als de banden dient in een keer betaald te worden bij de bestelling. Er is een geval bekend waarin bewust de verkeerde banden gemonteerd zijn door de montagepartner (andere voorbanden dan achterbanden) door een verkeerde bestelling. Het betrof toen geen zogenaamde run flat banden terwijl dit wel run flat banden hadden moeten zijn. Een combinatie monteren van zowel run flat banden als geen run flat banden levert gevaarlijke situatie op de weg op door onvoldoende grip.

De montagepartner echter haalt zonder enige controle de banden eraf en zet de "verkeerde banden" erop om dit vervolgens achteraf te melden. Dit alles puur vanuit winstoogmerk zodat de montagepartner wel de montagekosten vanuit bandenconcurrent betaald krijgt. Bij constatering van verkeerde bestelde banden was dit niet het geval geweest en had de montagepartner niet betaald gekregen. Er is vanuit deze samwerkingsmonopolie dus geen enkele controle op kwaliteit en verkeersveiligheid. Sterker nog het is een giftige cocktail van twee samenspannende partijen met een zo hoog mogelijk winstoogmerk.

Bandenconcurrent meldt vervolgens dat dit een risico is voor de consument en geeft geen enkele oplossing voor bovenstaand probleem. Het advies is dus verkoop en montage te (laten) scheiden door bandenconcurrent zodat bij verkeerd bestelde banden deze gewoon regulier geretourneerd kunnen worden zoals bij een reguliere webshop.

J. Deltoer
Berichten: 3088
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Montagepartners via Bandenconcurrent

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Dank u voor het advies. Zelf prefereer ik naar een garage in de buurt te gaan voor montage EN banden. Misschien zijn de banden dan twee tientjes duurder, maar scheelt veel gedoe.

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Montagepartners via Bandenconcurrent

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Als je weet wat je doet hoeft het geen probleem te zijn. Maar als je als klant een fout maakt, dan ligt het niet aan het systeem.
In uw voorbeeld worden niet bewust de verkeerde banden gemonteerd, de bestelde banden zijn gemonteerd. En ja, het zou de monteur gesierd hebben om te melden dat het niet juist is, maar een verplichting is dat niet.

De consument moet om deze zelf het boetekleed aantrekken.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Montagepartners via Bandenconcurrent

Ongelezen bericht door BreejKC »

De laatste zeker twee decennia heb ik het niet anders gedaan, via BandenConcurrent, PneusOnline, Oponeo etc. Zij werken allen met montagepartners. Daarmee maak je als consument een afspraak voor datum en tijd van montage.

Altijd rij ik daar naartoe en controleer zelf even of de juiste banden geleverd zijn. Ook de montage zelf, daar sta ik gewoon bij. Niets geheimzinnigs, wel zelf de controle houden. Nog nooit is het fout gegaan, dus de leverancier van de banden kun je ook nergens de schuld van geven. Het monteren van de banden is een zaak tussen de consument en de montagepartner.

Wilt u (veel) te veel betalen, ga dan gerust naar uw merkdealer of één van de grote bandenbedrijven. Maar het kost u gauw tientallen Euro's extra voor het verwisselen van 4 banden. Maar als u ook daar niet goed oplet, kunnen ook daar fouten gemaakt worden. Banden leveren en banden monteren is namelijk gewoon mensenwerk wat je zelf een beetje in de gaten moet houden.

J. Deltoer
Berichten: 3088
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Montagepartners via Bandenconcurrent

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Zal allemaal vast wel, alleen ik heb geen verstand van banden, geen verstand van auto's en er zijn vast nog meer zaken waar ik geen verstand van heb wie kopt hem in daarom betaal ik liever wat meer om ontzorgd te worden.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Montagepartners via Bandenconcurrent

Ongelezen bericht door BreejKC »

Het makkelijke van die online bandenwinkels is dat je alles kunt regelen van achter je pc. Eén keer een afspraak maken met de gekozen montagepartner, er langs rijden, de banden laten wisselen en klaar ben je.

Vergelijken welke banden je wilt is net zo gemakkelijk. Autoweek.nl heeft op haar website onder Tools een heel goede autobandenvergelijker met de actuele prijzen. Hierdoor betaal je voor de door jou gekozen band geen cent te veel. Ik heb er in ieder geval heel goede ervaringen mee.

Vader Jacob
Berichten: 31
Lid geworden op: 08 mei 2023 08:48

Re: Montagepartners via Bandenconcurrent

Ongelezen bericht door Vader Jacob »

Wij hebben drie auto’s (moeder dochter en ik) en alle banden gaan via deze websites, een niet, die in Andorra zit, heb ik slechte ervaringen mee.
Ik laat ze gewoon naar het adres sturen van de garage die de auto’s in onderhoud heeft.
Die is geen partner maar weet dat ze er aan komen en heeft er geen problemen mee dat ik ze laat leveren.

witte angora
Berichten: 30805
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Montagepartners via Bandenconcurrent

Ongelezen bericht door witte angora »

Vanuit Andorra nog wel? :shock: Daar zou ik ook niet zo heel veel vertrouwen in hebben. Is de website in het Spaans of het Frans?

Vader Jacob
Berichten: 31
Lid geworden op: 08 mei 2023 08:48

Re: Montagepartners via Bandenconcurrent

Ongelezen bericht door Vader Jacob »

Bandenleader

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Montagepartners via Bandenconcurrent

Ongelezen bericht door rwolters »

BreejKC schreef:
10 mei 2023 16:30
Het makkelijke van die online bandenwinkels is dat je alles kunt regelen van achter je pc. Eén keer een afspraak maken met de gekozen montagepartner, er langs rijden, de banden laten wisselen en klaar ben je.

Vergelijken welke banden je wilt is net zo gemakkelijk. Autoweek.nl heeft op haar website onder Tools een heel goede autobandenvergelijker met de actuele prijzen. Hierdoor betaal je voor de door jou gekozen band geen cent te veel. Ik heb er in ieder geval heel goede ervaringen mee.
En neemt die tool ook de reiskosten mee van waar je bent naar waar je naar toe moet?

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Montagepartners via Bandenconcurrent

Ongelezen bericht door BreejKC »

Zeurpiet! Sorry hoor, als je een stok zoekt om een hond te slaan vindt je er altijd wel een.

Als u in die tool gekeken had, wat u dus duidelijk niet heeft gedaan, dan ziet u dat die tool alleen bedoeld is ter vergelijking van de diverse banden, de specificaties, prijzen en leveranciers.
Kiest u een bepaalde band bij een leverancier dan kunt u bij die bandenleverancier ook een montagepartner uitzoeken. En, zowaar, ook daar vindt u de montageprijzen per band terug. Dat wil per montagepartner nogal eens wat verschillen.
En natuurlijk, als je een klein beetje slim bent zoek je een montagepartner die een beetje in de buurt van je huisadres opereert.

Als u bij u in de buurt ergens de banden laat wisselen rekent u toch ook niet eerst uit wat de kosten zijn om daar van huis en weer terug te reizen?

Plaats reactie